Työttömän annetaan yrittää ?

annetaankoyrittää

Onko tämä liian hyvää ollakseen totta, kuten useimmat yrittäjyyttä koskevat uutiset ?

Suora lainaus tekstistä Turun sanomien 23.3.2013 Extra viikonloppuliitteen yrittäjyysnumerosta sivulta 9:

"Vuoden alussa henkilön x ja muiden työttömiksi joutuneiden yrittäjien tilanne parani siltä osin, että enää yritystoimintaa ei tarvitse keskeyttää kuukausiksi osoittaakseen, ettei se enää työllistä. Lainmuutoksen ansiosta työttömyysturvalle pääsee ilman odotusaikaa. Yritystä ei tarvitse poistaa yritysrekisteristä, työlaitteita ei tarvitse myydä eikä kuten aikaisemmin, tehdä myyntivoittolaskelmaa työttömyysturvaa saadakseen."

Ne ketkä eivät tiedä, niin aiemmin säädökset ovat menneet siihen malliin, että yrittäjyyttä kokeileva työtön on palatessaan työttömyysetuuksien piiriin, on saanut ensin 4,5 kk 1,5 kk byrokratiaodottelukarenssin "rangaistuksena" yrittämisestä, ja mitä tuossa kappaleen lopussa mainittiin mm. myydä kaikki, voitot eritellä ja jaettu kuukausille loppuvuodelle ansiona, jolta ei saa korvauksia.

Aion käydä työttömyystoimistossa tämän artikkelin kanssa ja kuulla suoraan hevosen suusta, onko asia todellakin näin. Lehdissä voi olla höveli yrittäjämyönteinen toimittaja, joka haluaa jonkun olevan totta, joka ei ehkä olekaan ym.

Mutta jos tämä kaikki on totta, niin korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tämä aukaise aika paljon näköaloja mitä voi oman elannon eteen tehdä? Tietenkin tässä ei ole otettu huomioon mm. sitä, että asumistuen varmaan menettää heti alkajaisiksi, ja siten saa varautua että kuussa on onnistuttava tienaamaan ainakin vuokrarahat ettei tule häätöä. Kun vuokrarahat on kasassa, on seuraavaksi ennakkovero, ja YEL vakuutusmaksuerä ulos-ottokärkynnässä, muutama satku per menoerä kutakin, eli tonni kuussa on pystyttävä polkaisemaan päivästä 1. Jos yritysidea ei kestä sitä, ei kannata yrittää edelleenkään/ kannattaa välittömästi palata työttömäksi.

17

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annetaankoyrittää

korjaus päivämäärään: oikea viitatun tekstin päivämäärä oli siis 23.2.2013

• propagandaa

Lehdissä yleensä kirjoitetaan paskaa.
      Reaalitotuus on toinen.

• On laki ennenkin sallinut yrittämisen, mutta nämä päätöksen tekijät ovat vain aina tulkinneet "työmäärän" tahallaan tai tarkoituksellisti väärin.
      Lakimuutoksia ei välttämättä olisi tarvinnut vaan parempi ohjeistaminen ainakin ammatinharjoittajien kohdalla olisi ollut riittävää.

Itse työttömäksi palatessa n.3-kertaa en ole koskaan saanut muuta karenssia kuin sen vuosittaisen 7-päivän oma vastuu aja, niin yritys muotona oli toiminimi eli ammatinharjoittaja.

• minä456432

Tuo on hyvä homma jos 7 päivän omavastuuaika ainoastaan. Täällä palstalla tosin on porukkaa, kun puhuu ikikarensseistakin, itse olen kuullut 4,5 kk karenssista useissa te - virastoissa. Ei noista ota vissiin selvää...

• dfgghfhfsd
        minä456432 kirjoitti:

Tuo on hyvä homma jos 7 päivän omavastuuaika ainoastaan. Täällä palstalla tosin on porukkaa, kun puhuu ikikarensseistakin, itse olen kuullut 4,5 kk karenssista useissa te - virastoissa. Ei noista ota vissiin selvää...

En ole kuullut porukoista, jotka puhuvat ikikarenssista. Itse sain neljä kuukautta. Olisin joutunut odottamaan vain kaksi viikkoa, jos olisin poistanut liikenimen rekisteristä. Nyt neljän kuukauden jälkeen toinen virkailija meinasi läimäistä uuden neljän kuukauden jakson, tyhmyyksissään, mutta menin toisen virkailijan puheille ja hän järjesti asian.

• fgfgghdfj

"Kun vuokrarahat on kasassa, on seuraavaksi ennakkovero, ja YEL vakuutusmaksuerä ulos-ottokärkynnässä, muutama satku per menoerä kutakin, eli tonni kuussa on pystyttävä polkaisemaan päivästä 1. Jos yritysidea ei kestä sitä, ei kannata yrittää edelleenkään/ kannattaa välittömästi palata työttömäksi."

Se on tolkuttoman älytöntä, että Suomessa yritykset kaatuvat alkutaipaleellaan, koska eivät pysty olemattomista tuloista maksamaan verotoimiston, vakuutusyhtiöiden ja yrittäjäeläkelaitoksen pakkomaksuja. Siis ajatelkaa! Valtio romuttaa yrityksiä omilla älyttömillä maksuillaan. Vaikka yrittäjä ei saa tuloja ollenkaan. Missä muussa maassa on näin älytön politiikka?

• 898966a

"Valtio romuttaa yrityksiä omilla älyttömillä maksuillaan. Vaikka yrittäjä ei saa tuloja ollenkaan. Missä muussa maassa on näin älytön politiikka? "

näin on

Suomessa on älytöntä politiikkaa, koska siihen on ilmeisesti vielä varaa. Itse vain odotan että valtion rahat loppuisi, mitä nopeammin sen parempi

• 898966a kirjoitti:

"Valtio romuttaa yrityksiä omilla älyttömillä maksuillaan. Vaikka yrittäjä ei saa tuloja ollenkaan. Missä muussa maassa on näin älytön politiikka? "

näin on

Suomessa on älytöntä politiikkaa, koska siihen on ilmeisesti vielä varaa. Itse vain odotan että valtion rahat loppuisi, mitä nopeammin sen parempi

Ennakon määrää ei kannata laittaa alkuun ollenkaan, jos liikevaihto menee kehittämiseen, hankintoihin tai toiminnan ylläpitämiseen. Sen voi ilmoittaa sitten kun rahaa rupeaa jäämään ns.palkaksi.
        Liikevaihto-kulut=ennakkoveronalainen tulo

• verovangit oy
        Sinappisilmä kirjoitti:

Ennakon määrää ei kannata laittaa alkuun ollenkaan, jos liikevaihto menee kehittämiseen, hankintoihin tai toiminnan ylläpitämiseen. Sen voi ilmoittaa sitten kun rahaa rupeaa jäämään ns.palkaksi.
        Liikevaihto-kulut=ennakkoveronalainen tulo

Teoriassa näin on, ja se korjataan valtion toimesta joskus vuosi jälkeenpäin mutta kun laatii yel ja ennakkoverolaskunsa, niin oletus on se minimi joka on jos en honkia muista, jotain 7-8 000 euroa. Siitä sitten valtio ja eläkekuppaajat alkaa imemään tuoretta hyväuskoista veroverta prosentuaalisesti. Palautuksien aika on...joskus. Kuppauksen aika on heti.

Vapaa lainaus erään kebab pitseriayrittäjän haastatteluartikkelin vastausta yrittäjyyteen suomessa,joka työllisti itsensä pari vuotta sitten: "muuten toimii kaikki kun selita ja kysy, muta se eta kahden viikon paasta tule postiluukusta satojen eurojen verolasku vaika ei yritaja saanut edes paljoa asiakkaita, niin kauhistuti..."

• verovangit oy kirjoitti:

Teoriassa näin on, ja se korjataan valtion toimesta joskus vuosi jälkeenpäin mutta kun laatii yel ja ennakkoverolaskunsa, niin oletus on se minimi joka on jos en honkia muista, jotain 7-8 000 euroa. Siitä sitten valtio ja eläkekuppaajat alkaa imemään tuoretta hyväuskoista veroverta prosentuaalisesti. Palautuksien aika on...joskus. Kuppauksen aika on heti.

Vapaa lainaus erään kebab pitseriayrittäjän haastatteluartikkelin vastausta yrittäjyyteen suomessa,joka työllisti itsensä pari vuotta sitten: "muuten toimii kaikki kun selita ja kysy, muta se eta kahden viikon paasta tule postiluukusta satojen eurojen verolasku vaika ei yritaja saanut edes paljoa asiakkaita, niin kauhistuti..."

Yel on tärkeää maksaa vähintään minimiä, jotta säilyy sairaspäivärahan piirissä. Sehän tarkoittaa jotain n.1500e/v maksua.
        Ennakon laittaisin nollaksi, jos kyseessä olisi työ/ala jossa tuotto ei olisi heti tiedossa. Joten ainut lasku mitä tulisi alkuun olisi tuo Yel ja mahdolliset kuluista aiheutuvat laskut.

Asian kiteytti hyvin aikoinaan eräs yrittäjä minulle sanomalla "Sinä olet miinuksella heti kun avaat y-tunnuksen ja liikevaihto on pakkasella ennen ensimmäistä asiakasta". Tottahan se on kun kaupparekisteri maksu oli 60e, siten kun tuli toimitilavuokria, hankintoja ja yms. kuluja mitä ei heti edes ole huomioinu.
        Yritysneuvontakin on muuttunut huonommaksi nyt 90-luvusta jolloin painotettiin omaa pääomaa aloittaessa, kun nykyään suositellaan jo että velkaa kannattaa ottaa aloittamiseen ja lasketaan tuottoa vaikkei asiakkaita vielä edes ole. Joten ei tarvitse ihmetellä mistä johtuu aloittavien ja lopettavien suurimäärä nykyään, kun heille annetaan vääränlaista toivoa/mielikuvaa.

• Äly hoi älä jä

En usko että missään! Monikin rupeaisi yrittäjäksi jos työtä ei löydy eikä saa mutta, niin kuin sanoit valtio itse estää erittäin tehokkaasti pienyritysten synnyn. Suurille ja mahtavilöle rahaa ja investointiavustuksi jaetaa hyvä veli hengessä miljoonia, jopa satoja miljonia. mm. Neste Oil, Indonesian palmuöljyviljelmiin.

• tarkennnnusta

7-8000 eurolla tarkoitin siis vuosituloa, ja siitä tehtaillaan kaikenlaisia prosentuaalisia laskuja verottajan ja vakuutusyhtiön toimesta yrittäjälle ja niitä alkaa tuiskuttamaan kun virastot tulee tietoiseksi uudesta yrittäjäksi aikovasta verouhrista

• 20929

Työttömän ei anneta yrittää. Pienyrittäjä on valtion verolehmä. Isot korjaa tukiaiset, Tekesi, jne. Muutenkin työhän ojautumista rajoitetaan TE toimistosta, vapaahetoistyö (siis jokin itse hankittu ja järkevä ajankulu) tai opiskelu, ovat rangaistavia tekoja. Muuaalla ne ovat työllistymistä tukevia juttuja. Mutta jos ihminen itse etsii järkevää käyttöä ajalleen, silloin se ei olekkaan vapaana orjatyövoimaksi. Ilmaista työtä teetetään jo AMKeissa. Opiskelijat muka oppivat tutkiessa eli kun tekevät julkisen sektorin tomijoille ilmaiseksi tehtäviä. Perusopetus on heitteillä. Mutta ei sillä väliä, kun ei valmisteuttua kuitenkaan saa paikkaa. Siksi AMKissa opetetaankin jo ajoissa yrittäjyyttä. Kaikki vaan parturikampaajiksi, siitä se kansantalous lähtee nousuun, kun siivoamme toistemme koteja ja leikkaame toistemme lettejä.
      Kauankohan polkka jatkuu ja mihin se loppunee?

• Nyt on näköjään vuoden alusta mennyt mahdollisuus kokeilla osuuskunnan kautta työnkannattavuutta ennen yrittäjäksi siirtymistä. Turvalliset tavat aloittaa yritystoiminta halutaan muuttaa epävarmoiksi. Kuka moisesta hyötyy? Työvoimahallinto kannattaa Hautalan palkanmaksumallia.

• eihän toi Turun sanomien numero ole vielä edes ilmestynyt, vai onko kyse nyt vuosi sitten tulleesta numerosta ? onkohan kirjoittajan päivät yms menneet vä-
      hän sekaisin nyt ? tai onko kyse tammi- tai Helmikuun jostakin numerosta, tai tän kk:n 2 aiempaa viikonloppunumerosta.....?
      Ja toi on harhaluuloa, että oman elannon eteen voi tehdä jotakin..........kaikki ei voi, kuten mä. Kaikki ei ole miljonäärejä, kaikilla ei oo tarvittavia rahamääriä.......
      valitettavasti näin asia on. En saa edes ansaitsemaani palkkaa enää, se meni tän vuoden alusta pois, kiitos kuntauudistuksien.....ja noiden halusta antaa mitää
      -n palkkaa....ne joutu kiristään mua, et mä saisin rahaa enemmän,että mun on haettava toista työpaikkaa, hainkin ja pääsin. Mutta pakottamalla se onnistui......
      en edes halunnut sinne hullujen joukkoon ! ja vahtaajien joukkoon......mä tein töi
      -tä siellä hiki hatussa, mitään ei saa takas......EI MITÄÄN !! ja yks kuulemma saa
      palkkaa, sai jopa tarpeettoman palkankorotuksenkin tässä maanantaina....epä-
      reilua muita kohtaan !! ja se on yksi niistä uusimmista ns. työntekijöistä siellä¨, mutta LAISKA LÄSKI se on ! ei muuta ! ei se oo ansainnut mitään palkkaa, kun ei
      me muutkaan saada mitään ! vaikka se onkin siellä kauimmin yhen päivän aika-
      na, se ei merkkaa sitä, että se ainoostaan saisi jotakin palkkaa, kun muut ei saa.
      Olen siis osa-aika töissä, en koko uuvutavaa päivää missään. Onneksi !! Jo muu
      -tama tunti tuolla hullujen huoneella (siltä se kuulostaa, mutten oo siellä missää
      -n töissä...) tekee muut ihmiset hulluiksi väkisinkin...........

• annetaankoyrittää

minähän korjasin jo että päivämäärä oli kuukauden verran väärin, eli oikea oli 23.2.2013

Oman elannon eteen ei tarvitse olla miljönääri, mutta verotuksen täytyy olla kohtuullisempi, tai pääsyn takaisin työmarkkinatuelle.

Mitä voi yrittää pikkurahallako? se riippuu mitä osaa tehdä. Kotisiivoukseen ei tarvii kun hiukan säästää, etä pystyy ostamaan imurin, muutaman sanjon, röttipinkan, kumiliipat ja vähän ainepulloja. Auto on suurin juttu monelle, ja jos ei sitä ole ennestään, siihen se voi kaatuakin koko kotisiivousidea.

Toinen mikä voisi olla hyvä homma on nurmenleikkuukeikkoja omakotitaloalueille. uusi leikkuri 150-300 euroa, ja taas, auto tarttis olla, jos ei ole, niin ei varmaan onnistu

sit jos osaa jotain atk juttuja esim. kotisivun tekoa, niin sen nyt voi polkasta käyntiin mellkein kotisohvalta noin kärjistetysti.

jos on vaikka parturikouluja käynyt, voi perustaa vaikka hiustenleikkuupalvelun,

jne jne jne

oma-alotteisuuttakin voi käyttää

• annetaankoyrittää kirjoitti:

minähän korjasin jo että päivämäärä oli kuukauden verran väärin, eli oikea oli 23.2.2013

Oman elannon eteen ei tarvitse olla miljönääri, mutta verotuksen täytyy olla kohtuullisempi, tai pääsyn takaisin työmarkkinatuelle.

Mitä voi yrittää pikkurahallako? se riippuu mitä osaa tehdä. Kotisiivoukseen ei tarvii kun hiukan säästää, etä pystyy ostamaan imurin, muutaman sanjon, röttipinkan, kumiliipat ja vähän ainepulloja. Auto on suurin juttu monelle, ja jos ei sitä ole ennestään, siihen se voi kaatuakin koko kotisiivousidea.

Toinen mikä voisi olla hyvä homma on nurmenleikkuukeikkoja omakotitaloalueille. uusi leikkuri 150-300 euroa, ja taas, auto tarttis olla, jos ei ole, niin ei varmaan onnistu

sit jos osaa jotain atk juttuja esim. kotisivun tekoa, niin sen nyt voi polkasta käyntiin mellkein kotisohvalta noin kärjistetysti.

jos on vaikka parturikouluja käynyt, voi perustaa vaikka hiustenleikkuupalvelun,

jne jne jne

oma-alotteisuuttakin voi käyttää

Työtä kaikissa muodoissa palkkatyönä tai yrittäjä sallisi eniten TEM eli työnestoministeriön ja TE-toimistojen eli työnestotoimistojen lakkautus/lopettaminen sallisi työntekoa huomattavasti ja tekisi työstä kannattavampaa, koska koko järjestelmä on markkinatalouden vastainen ja jonka toiminta etupäässä vain vääristää markkinoita ja jonka tarkoituksena tuntuu olevan työttömien estäminen työllistyä oikeisiin palkkatöihin tekemällä omia tulkintoja työttömyysturvalaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe