Molemmat tuovat uhrinsa Jumalalle ja uhrinsa ovat erilaiset ja vaikutus erilainen. Miksi Abelin uhri oli Jumallale mieluinen ja Kainin uhri ei?
Tämä asia ei ole mulle oikein auennut.
Kain ja Abel uhraamassa
31
98
Vastaukset
Abelin uhrin savu nousee suoraan taivaaseen. Kainin uhri kulkee maata pitkin. Miksi näin? Abelin uhri on karitsan uhri. Kainin teko on omien töiden uhri. Omien töiden uhrin savu ei nouse taivaaseen asti. Abelin uhrin savu nousee taivaaseen, koska se on Jeesuksen uhrikuoleman sovitusuhrin esikuva.
Iisakin uhraaminen tai aikomus uhrata kuvaa tätä samaa asiaa. Iisakinkaan uhri ei voi sovittaa syntejä, siksi sekään uhri ei kelpaa vaan se oli pelkästään veriliittoon kuuluva testi, jossa Jumala testasi liittolaisensa uskollisuutta. Jumalla oli sitä varten suunnitelma olemassa, joka toteutui Golgatalla.
Tapahtumapaikat olivat kummassakin Moorianvuorella.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moorian_vuori
Luotettavuus- kielioppi yö
onko tää kain ja abel juttu ja siunauksen saaminen liitoksissa palestiinalaisiin ja juutalaisiin? tietääkö kukaan?
- jussi kiukkupussi
voi olla. sen tiiän että palestiina tulee filistealaisista ja filisteasta tulee monet johdannot. petofilia, eli kaikki filiat.
- siunattu sinuasiunaa
"liitoksissa palestiinalaisiin ja juutalaisiin"
Ainakin tätä kautta:
Iisak : "Katso, minun poikani tuoksu on kuin kedon tuoksu, jonka Herra on siunannut. Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta, jyviä ja viiniä yllin kyllin. Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa."
http://www.scribd.com/doc/118580439/Israel-Uutiset-2013
Tuossakin näkyvissä - dikduk
Ei ole. Ei edes muinaisiin filistealaisiin jotka eivät olleet mitään etnistä tai kulttuurista sukua arabeille eivätkä israelilaisille.
- ei mielisty miehen
Hei maailman voittanut Tapio!
Muutama ajatus kysymykseesi.
Teologien lurinat eivät koskaan ole tyydyttäviä, kuten ei tässäkään. Poimin Sanasta joitain asioita esiin, merkityksen tulkinta on parempi tehdä itse ja rukoillen Sanan auktoriteetilta henk koht selvitystä.
"Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Aadamin synti oli se että hän kuunteli vaimoaan joka oli valheen ohjailema. Hän myös söi - erikseen hänelle kielletyn - maan hedelmän... tämän tähden maa kirottiin. Tämän kirotun maamme hedelmiä Kain kantoi Jumalansa eteen. Siihen lienee (?) liittynyt myös joku erityinen tapa millä hän sen teki.
Kainista sanotaan että Adamille syntyi Eevasta mies *1, suomenkielen käyttämä sana "pojan" on jonkinverran väärä käännös vaikkakin ajatuksena looginen.
Sitten tälle Kain-yksilölle syntyi veli jota kutsutaan nimellä Abel eli Aadamin poika *2.
Eräs mielenkiintoinen asia on jo ammatinvalinta joka kertoo luonteesta.
Kain, pelto-Mies toi maan hedelmistä
- toi ensin
- kirotun maan hedelmä
Aabel, lampuri toi uhrilahjan lammaslaumansa esikoisista
- nöyrtyi osaansa, antoi Kainille oikeuden uhrata ensin (esikoisoikeus?)
- uhrikaritsa
- paras, ensiksisyntynyt eli esikoinen
Peltomies: tehdä työtä, orjuuttaa, pitää sidottuna, tehdä alamaiseksi
`abad aw-bad' a primitive root; to work (in any sense); by implication, to serve, till, (causatively) enslave, etc.:--X be, keep in bondage, be bondmen, bond-service, compel, do, dress, ear, execute, husbandman, keep, labour(-ing man, bring to pass, (cause to, make to) serve(-ing, self), (be, become) servant(-s), do (use) service, till(-er), transgress (from margin), (set a) work, be wrought, worshipper,
Lampuri: olla seurassa, ystävä - hoitaa, hallita, neuvoa niityillä vapaana kulkevaa laumaa
ra`ah raw-aw' a primitive root; to tend a flock; i.e. pasture it; intransitively, to graze (literally or figuratively); generally to rule; by extension, to associate with (as a friend):--X break, companion, keep company with, devour, eat up, evil entreat, feed, use as a friend, make friendship with, herdman, keep (sheep)(-er), pastor, shearing house, shepherd, wander, waste.
*1 Mies: mieshenkilö
'iysh eesh (root meaning to be extant); a man as an individual or a male person; often used as an adjunct to a more definite term (and in such cases frequently not expressed in translation):--also, another, any (man), a certain, champion, consent, each, every (one), fellow, (foot-, husband-)man, (good-, great, mighty) man, he, high (degree), him (that is), husband, man(-kind), none, one, people, person, steward, what (man) soever, whoso(-ever), worthy.
*2 Aadamin poika Hebel heh'-bel the son of Adam:--Abel.
Lampuri Daavidin hommia on työnteon sijasta ylistys - Iisain Pojan erityisosaaminen, hänen johon Herra mielistyi:
"Veisatkaa Herralle kiitosvirsi, soittakaa kanteleilla kiitosta meidän Jumalallemme. Hän peittää pilvillä taivaan ja valmistaa sateen maalle; hän kasvattaa ruohon vuorille ja antaa ruuan eläimille, kaarneen pojillekin, kun ne huutavat.
Ei kelpaa hänelle hevosen voima, ei hän mielisty miehen jalkojen nopeuteen" - tulipas nyt mieleeni
Ja toisaalta, maanviljelyhän johti kaupunkien eli paheiden pesien syntyyn, paimentolaiset taas liikkuivat ja siis toivat lihaa uhrialttarille.
- dikduk
Ei se tarinasta selviäkään, tarina voi olla "tynkä" tai sitten tarinan kirjoittaja ja hänen aikalaisensa jostain syystä ymmärsivät jutun "jujun" ilman selityksiä .
Selitykseksi on tarjottu mm paimentolais- ja maanviljelyskulttuurin konfliktia mutta se on selitys selityksien joukossa.Tarina itse ei vastausta anna. - tt11
Kasvikset ja hedelmät eivät kelpaa uhriksi. Uhrin tulee olla AINA joko ihminen taikka eläin.
- dikduk
Ei koskaan ihminen ainakaan juutalaisuudessa* joissakin muissa uskonnoissa varhempina aikoina kyllä ,ruoka tai esine sen sijaan voi olla uhri . Eläin joka uhrattiin, pääsääntöisesti syötiin ja se voikin olla vain sellainen jota sai syödä (kasher) ja jota ei tietenkään voinut metsästää.
Uhraushan on ihmislajin ikiaikainen tapa lähestyä palvomiaan jumalia, meille ruoka ja juoma ovat välttämätöntä joten uskottiin että samoin oli jumalille , annoimme siis parastamme kun uhrasimme eläimiä ja muuta ruokaa ja siten toivoimme jumalien suopeutta.
Jerusalemin temppelissä uhrattiin ruokaa, lihaa , leipää, viiniä vaikka enää ei uskottu että Jumala ne söisi mutta yhteys on selvä.
* jiftan tytär vaikka tarinassa menetti henkensä, ei kelpaa temppelissä uhrattavaksi , arkeologia ei ole löytänyt yhtään merkkiä siitä että israelilaiset edes varhaisimmassa vaiheissaan olisivat uhranneet ihmisiä , lapsia tai muuta vaikka jotkut VT:n kertomukset antavat ymmärtää että miespuoliset esikoiset piti tappaa.Muuallakaan lähi-idässä ei ollut tällaista tapaa, foinikialaiset ainoina uhrasivat lapsia. - tt11
dikduk kirjoitti:
Ei koskaan ihminen ainakaan juutalaisuudessa* joissakin muissa uskonnoissa varhempina aikoina kyllä ,ruoka tai esine sen sijaan voi olla uhri . Eläin joka uhrattiin, pääsääntöisesti syötiin ja se voikin olla vain sellainen jota sai syödä (kasher) ja jota ei tietenkään voinut metsästää.
Uhraushan on ihmislajin ikiaikainen tapa lähestyä palvomiaan jumalia, meille ruoka ja juoma ovat välttämätöntä joten uskottiin että samoin oli jumalille , annoimme siis parastamme kun uhrasimme eläimiä ja muuta ruokaa ja siten toivoimme jumalien suopeutta.
Jerusalemin temppelissä uhrattiin ruokaa, lihaa , leipää, viiniä vaikka enää ei uskottu että Jumala ne söisi mutta yhteys on selvä.
* jiftan tytär vaikka tarinassa menetti henkensä, ei kelpaa temppelissä uhrattavaksi , arkeologia ei ole löytänyt yhtään merkkiä siitä että israelilaiset edes varhaisimmassa vaiheissaan olisivat uhranneet ihmisiä , lapsia tai muuta vaikka jotkut VT:n kertomukset antavat ymmärtää että miespuoliset esikoiset piti tappaa.Muuallakaan lähi-idässä ei ollut tällaista tapaa, foinikialaiset ainoina uhrasivat lapsia.Jeesus oli ihminen ja Hän on meidän syntiemme uhri - uhri Karitsa.
- dikduk
tt11 kirjoitti:
Jeesus oli ihminen ja Hän on meidän syntiemme uhri - uhri Karitsa.
Kristinuskossa onkin VT:stä poikkeava käsitys jumalasta, ihmisestä, uhrista ja synnistä. Ihminen ei ole karitsa, kun uhrattiin lampaita, uhrin piti olla lammas.
En tiedä miksi kristillinen teologia on alkanut nimittää Jeesusta karitsaksi . - teemu pelänne
dikduk kirjoitti:
Kristinuskossa onkin VT:stä poikkeava käsitys jumalasta, ihmisestä, uhrista ja synnistä. Ihminen ei ole karitsa, kun uhrattiin lampaita, uhrin piti olla lammas.
En tiedä miksi kristillinen teologia on alkanut nimittää Jeesusta karitsaksi ." En tiedä miksi kristillinen teologia on alkanut nimittää Jeesusta karitsaksi . "
Minä tiedän ja niin tietää muutkin, jotka ovat ajatuksen kansa lukeneet Raamattua, hieman huvittaa tuo sun valikoiva "tietämisesi". Mistä uhraamisessa on oikeastaan kysymys?
Siitä että ”…ihminen antaa lahjan jumalalle, jumalille tai henkiolennolle väärien tekojensa sovitukseksi tai jumalien kiittämiseksi.”
Uhraamiseen liittyy aina jostain tärkeästä luopumista, ”jotain elämään tai hyvinvointiin liittyvää”, jonka piti lakata hyödyttämästä ihmistä. Odotuksena oli että näin Jumala tai jumalat vastasi antamalla hyvinvointia takaisin.
”Ihmisuhri oli kalleinta, mitä jumalille voitiin antaa.”Näin myös juutalaisuus on aikoinaan sen käsittänyt. Kristinuskossa luovuttiin uhreista – ainakin osittain:
”Kristuksen kuolema oli lopullinen ja täydellinen uhri syntien sovittamiseksi, minkä vuoksi sen jälkeen mitään muita syntiuhreja ei enää sen jälkeen tarvita.”
Yksi mielenkiintoinen piirre on ollut ihmisuhrin korvaaminen seksuaalisella uhrilla:
”… ihmisuhriin verrattava rinnakkaismuoto on institutionaalinen pidättäytyminen elämän iloista, kuten seksistä jumaluuden vuoksi.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uhraaminen
Askeesi on yhä muoto, jota moni kannattaa. Ehkä edes miettimättä sen alkuperää?
Olemme siirtyneet enemmän symboliseen uhraamiseen. Mitä nykyihmiselle onkaan tärkeää? No, aika ja raha. Aikaa uhrataan rukouksiin, Jumalanpalveluksiin tai annetaan koko elämä uhrina – kuten esim. nunnat tai saarnaajana toimiminen. Rahaa me annamme keräyksiin ja kolehteihin.
Onko meidän siis harrastettava yhä näitä uhrimenoja?- dikduk
teemu pelänne kirjoitti:
" En tiedä miksi kristillinen teologia on alkanut nimittää Jeesusta karitsaksi . "
Minä tiedän ja niin tietää muutkin, jotka ovat ajatuksen kansa lukeneet Raamattua, hieman huvittaa tuo sun valikoiva "tietämisesi".Huvittavaa on pitää miestä lampaana.
- dikduk
mummomuori kirjoitti:
Mistä uhraamisessa on oikeastaan kysymys?
Siitä että ”…ihminen antaa lahjan jumalalle, jumalille tai henkiolennolle väärien tekojensa sovitukseksi tai jumalien kiittämiseksi.”
Uhraamiseen liittyy aina jostain tärkeästä luopumista, ”jotain elämään tai hyvinvointiin liittyvää”, jonka piti lakata hyödyttämästä ihmistä. Odotuksena oli että näin Jumala tai jumalat vastasi antamalla hyvinvointia takaisin.
”Ihmisuhri oli kalleinta, mitä jumalille voitiin antaa.”Näin myös juutalaisuus on aikoinaan sen käsittänyt. Kristinuskossa luovuttiin uhreista – ainakin osittain:
”Kristuksen kuolema oli lopullinen ja täydellinen uhri syntien sovittamiseksi, minkä vuoksi sen jälkeen mitään muita syntiuhreja ei enää sen jälkeen tarvita.”
Yksi mielenkiintoinen piirre on ollut ihmisuhrin korvaaminen seksuaalisella uhrilla:
”… ihmisuhriin verrattava rinnakkaismuoto on institutionaalinen pidättäytyminen elämän iloista, kuten seksistä jumaluuden vuoksi.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uhraaminen
Askeesi on yhä muoto, jota moni kannattaa. Ehkä edes miettimättä sen alkuperää?
Olemme siirtyneet enemmän symboliseen uhraamiseen. Mitä nykyihmiselle onkaan tärkeää? No, aika ja raha. Aikaa uhrataan rukouksiin, Jumalanpalveluksiin tai annetaan koko elämä uhrina – kuten esim. nunnat tai saarnaajana toimiminen. Rahaa me annamme keräyksiin ja kolehteihin.
Onko meidän siis harrastettava yhä näitä uhrimenoja?"Ihmisuhri oli kalleinta, mitä jumalille voitiin antaa.”Näin myös juutalaisuus on aikoinaan sen käsittänyt. Kristinuskossa luovuttiin uhreista – ainakin osittain:"
Ei pidä paikkaansa, juutalaisuus ehdottomasti kieltää ihmisuhrit ei niissä ole mitään hyvää. dikduk kirjoitti:
"Ihmisuhri oli kalleinta, mitä jumalille voitiin antaa.”Näin myös juutalaisuus on aikoinaan sen käsittänyt. Kristinuskossa luovuttiin uhreista – ainakin osittain:"
Ei pidä paikkaansa, juutalaisuus ehdottomasti kieltää ihmisuhrit ei niissä ole mitään hyvää.Voi olla. Tässä kohtaa historia ja Raamattu ovat ristiriidassa. Raamattu kertoo ihmisuhreista ja pitää niitä kaikken kallisarvoisempina. Miksi muuten Jeesus olisi uhrattu?
- Hoosianna Jerusalemi
mummomuori kirjoitti:
Voi olla. Tässä kohtaa historia ja Raamattu ovat ristiriidassa. Raamattu kertoo ihmisuhreista ja pitää niitä kaikken kallisarvoisempina. Miksi muuten Jeesus olisi uhrattu?
Vain Jeesuksen uhri oli kelvollinen. Vain Karitsa saa tämän tehdä tulevaisuudessa, joka ennalta näytettiin tapahtuvaksi Johannekselle:
Kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin, taivaassa syntyi hiljaisuus, ja sitä kesti puolen tunnin verran. Minä näin, kuinka niille seitsemälle enkelille, jotka seisoivat Jumalan edessä, annettiin seitsemän torvea.
Vielä tuli yksi enkeli, joka asettui alttarin ääreen kädessään kultainen suitsutusastia. Hänelle annettiin paljon suitsuketta, jotta hän valtaistuimen edessä olevalla kultaisella alttarilla liittäisi suitsutusuhrin kaikkien pyhien rukouksiin. Niin nousi suitsutuksen savu enkelin kädestä Jumalan eteen yhdessä pyhiltä tulevien rukousten kanssa. Enkeli otti suitsutusastian, täytti sen alttarin tulella ja sinkosi tulen alas maan päälle, ja ukkonen jylisi, salamat leimusivat ja maa järähteli.
Johanneksen ilmestys 8: 1-13
Ne seitsemän enkeliä, joilla oli seitsemän torvea, valmistautuivat puhaltamaan torviinsa.
Ensimmäinen enkeli puhalsi torveensa. Silloin tuli rakeita ja tulenlieskoja ja niiden seassa verta, ja ne iskivät maahan. Kolmannes maasta paloi, kolmannes puista paloi, ja samoin paloi kaikki vihanta ruoho.
Toinen enkeli puhalsi torveensa. Silloin syöksyi mereen jokin, mikä oli suuri kuin vuori ja liekehti tulta. Kolmannes merestä muuttui vereksi, kolmannes meressä elävistä eläimistä kuoli ja kolmannes laivoista tuhoutui.
Kolmas enkeli puhalsi torveensa. Silloin putosi taivaalta suuri, soihtuna palava tähti, ja maahan pudotessaan se täytti kolmanneksen virroista ja vesien lähteistä. Tähden nimi oli Koiruoho. Kolmannes vesistä muuttui karvaaksi kuin koiruoho, ja monet ihmiset kuolivat vedestä, koska se oli tullut myrkylliseksi.
Neljäs enkeli puhalsi torveensa. Silloin kolmannes auringosta, kolmannes kuusta ja kolmannes tähdistä sammui, niin että ne pimenivät kolmanneksen. Päivä menetti kolmanneksen valostaan, ja samoin synkkeni yö.
Silloin näin kotkan, joka lensi korkealla taivaan laella ja huusi kovalla äänellä: "Voi! Voi! Voi niitä, jotka asuvat maan päällä! Vielä tulevat torvet soimaan, vielä puhaltaa torveensa kolme enkeliä."
Johanneksen ilmestys 8: 1-13
Pyydetään syntejämme anteeksi. OSaako kukaan sanoa onko uskovat maan päällä vai temmattuja kun kotka huutaa huutonsa kovalla äänellä?
Entä joudunko miettimään ottako pedonmerkkiä vai en? Minulla on omaisuutta ja tiedän miten paljon 50 euron seteleitä on 8000 eurossa. Se on paksu nippu, 160kpl. Siinä menee pitkä aika kun sitä rahaa laittaa sileäksi herkkuja ostamalla ja niitä syömällä kun ei ole naista tai elätettäviä.
Kuitenkaan Kain ei ollut tietoinen mistään kirotuista maista, vaan halusi hyvää hyvyyttään antaa annin Herralle oman peltonsa sadosta. Jumala ei ollut antanut sääntöjä uhrista siinä vaiheessa.
Mutta Jumalan omituinen mieli tuli esiin, kun hän ei suvainnut hedelmiä, mutta liha oli hyvä, ja tällä pienellä eleellä sai Kainin mielen mustumaan.- Lupaus jumalattomall
Itse itsensä korottajille Sana sanoo:
"Minäkö söisin härkien lihaa tai joisin kauristen verta? Uhraa Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."
"Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan Minun käskyistäni ja ottamaan Minun liittoni suuhusi? Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität Minun sanani selkäsi taakse!
"Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa. Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta. Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa.
Näitä sinä teet, ja Minäkö olisin vaiti?
"Luuletko, että Minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen. Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten Minä raatelisi, eikä olisi pelastajaa.
Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan nähdä Jumalan autuuden." - Uhriksi jauho & öljy
"Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä annan teille asuinsijaksi, ja uhraatte Herralle uhrin, poltto- tai teurasuhrin, joko lupausta täyttääksenne tai vapaaehtoisena lahjana tai juhlissanne, valmistaaksenne Herralle suloisen tuoksun raavaista tai lampaista, niin se, joka tuo uhrin, tuokoon lahjanansa Herralle ruokauhriksi kymmenenneksen ...
...lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa öljyä...
eli todenn puristettua oliiviöljyä.- Uhriksi jauho & öljy
- "Tee (Aaronille jne) näin, pyhittääksesi heidät pappeina palvelemaan minua: Ota mullikka ja kaksi virheetöntä oinasta ja happamatonta leipää ja öljyyn leivottuja happamattomia kakkuja ja öljyllä voideltuja happamattomia ohukaisia; leivo ne lestyistä nisujauhoista. Ja pane ne samaan koriin ja tuo ne korissa, samalla kertaa kuin tuot mullikan ja kaksi oinasta."
- Uhraajan luopuminen omastaan: lammaspaimen joka laumaansa hoivaa, kasvattaa, ei haluaisi kalleimmastaan luopua. Elävä karitsa jota ole hoivannut, eroaa suurestikin omenasta.
- kielioppi yö
Kainin siemenestä tuli nää muslimit? Haluan kysymykseen selkeän ja selvän vastauksen, kiitos. Vähän perusteluakin jos osaa asiaa perustella. Mulla on vaan mutu tuntuma tähän, että muslimeilla menisi elämä maan päällä enemmän tai vähemmän perseelleen ja ennenkaikkea kuollessa päin helevettiä, koska Kain ei saanut siunauksia osakseen, Häneltä jolta ne kannattaa saada.
Kysyn asiaa nyt toisen kerran välikysymyksenä. Kiitos kommenteista, mutta haluan vastauksen tähän kysymyksen, en kermakakun teko-ohjeita.- dikduk
"Kainin siemenestä tuli nää muslimit? "
Eivät tulleet. - kukkukopio
dikduk kirjoitti:
Eivät tulleet.oho. päivä meni ennekuin kopioit.
- kielioppi yö
dikduk kirjoitti:
Eivät tulleet.Mistä palestiinalaiset sitten ovat tulleet jos eivät Kainin siemenestä? Miksi he pitävät juutalaisille vihaa vaikka Jumala on antanut ikuisella omistusoikeudella Israelin omaisuuskansalleen?
Keitä ovat Kainin sukulinjasta lähteneet? Olen tuuminut, että olisivat joitakin eksyneitä muslimeja. - Ismaelilaiset
kielioppi yö kirjoitti:
Mistä palestiinalaiset sitten ovat tulleet jos eivät Kainin siemenestä? Miksi he pitävät juutalaisille vihaa vaikka Jumala on antanut ikuisella omistusoikeudella Israelin omaisuuskansalleen?
Keitä ovat Kainin sukulinjasta lähteneet? Olen tuuminut, että olisivat joitakin eksyneitä muslimeja.No kas, nytkö jo kelpaa kermakakku?
Ikuinen oppilas = ei lue mitä tarjotaan.
Äläkä nytkään lue, tässä on enemmän kuin kaksi kirjainta ja selvittä ropleemisi:
"Ja Hän sanoi: "Haagar, Saarain orjatar, mistä tulet ja mihin menet?" Hän vastasi: "Olen paossa emäntääni Saaraita." Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Palaa emäntäsi tykö ja nöyrry hänen kätensä alle."
"Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi, ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden." Vielä Herran enkeli puhui hänelle: "Katso, sinä olet raskaana ja synnytät pojan ja kutsut hänet Ismaeliksi, sillä Herra on kuullut sinun hätäsi.
"Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."
- DreamCreamCake
"Kainin siemenestä tuli nää muslimit"
Ei.
islam: 600 luvun Fatimassa kehitetty aivopesu-dogma, ei geneettinen
muslimi: islamilla aivopiesty, pelolla pakotettu
kermakakun teko-ohjeita:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11311420 - ILOHUUTO KAJAHTAA
Halleluja teitä siunattuja, Isän siunaamia!!!!! Halleluja minä haluan huutaa kun palmunoksaa kädessä jo pitäisin ja olisin osa ihmismerta, jotka Herraa juhlivat!!!!! JUMALLALLE YKSIN KUNNIA!!!!! halleluja, minä kyyneleeni vuodatan ilosta kun oikein vastannutkin täällä on, niin suuri on pienen lapsen ymmärrys.
Miten voikin olla maallikossa naispappia isompi ymmärrys! Jeesus, ota käsistäni kiinni, ota luoksesi syleilyysi kesken vaellukseni.
Marja vm. 1937- Ylistys ja kirkkaus
Vielä ei ole luku tullut täyteen, vielä on pelastettavien joukossa Totuutta etsiviä joille tulee Evankeliumi julistaa.
"Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta."
"Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
- EL: ak.IM
vähäinen Tapio
Raamattu on vajaavainen asiasta. Aabel oli lampuri, ja uhrasi laumasta esikoisiaan. Kain jos olisi peltomiehenä uhrannut siemeniään, ei satoaan, niin uhraus olisi ollut yhtäläinen.
Mutta ei uhrauskäytännöstä ole mainintaa ennen sitä uhraamista. Eli mistä tietää, mikä olisi mieluista Jumalalle.
Mutta saattahan se olla, että uhraaminen àlkoi`siitä. Etä lahjana siemenestä on isompi arvo, kuin valmiista tuotteesta. Onhan kaikille lampureille karitsa arvokkaampi kuin uuhi tai oinas. Ja peltomiehelle siemen, kuin sato. Ne on aina mahdollisuus uuden alkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796