Miten punnitaan veneen paino edes muutaman kymmenen kilon tarkkuudella?
Veneen paino
51
5400
Vastaukset
- vaaka romukaupassa
Ajetaan trailerilla oleva vene vaakalle ja tullaan vaakalle tyhjän trailerin kanssa vesille laskun jälkeen. Isommasta luvusta vähennetään pienempi=veneen paino.
- ämmässuo
Kun kuskaat jollaasi, niin ajappa kaatopaikan vaakalle. sitten takas ilman jollaa niin yksinkertainen vähennyslasku sen kertoo.
- Gtyhfredb
Niin ja sen saa valmiiksi laskettuna, kuitista näet painon.
- Mutta miksi?
Miksi se niin tarkkaan pitää tietää? Ei kai se mikään Formulaykkönen ole.
- Vaakaa käyttävä
Vuoraa 20 tonnin koukkuvaaka, jonka voi laittaa suoraan nosturin koukun ja veneen raksien väliin. Näyttötarkkuus - 20 kg
http://www.vaakatalo.com/sivut/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=89 - Yli tonnin kuitenkin
Miksi 20 tonnin vaaka. Touhuan tuon asian parintonnin koukkuvaalla vuokraamosta. Tulee muuten halvemmaksi kuin kaatopaikkareissu koska pitäis ostaa traileri.
- Punninnut
Helpoin ja halvin tapa on kun perehdyt hieman mekaniikkaan ja yhdestä tai kahdesta pisteestä nostat venettäsi sopivilla vivuilla ja sen jälkeen lasket tarvittavat voimat ja vipuvarsien pituudet ja näistä helposti lasket painon varmasti riittävällä tarkkuudella.
- Yli tonnin kuitenkin
Luulenpa että tulos meni ja menee metsää tuolla konstin. Kohta olen siitä lähes varma jos et osaa tässä tarkasti kertoa miten sen teit. Olen valmis kokeilemaan, oletko valmis kertomaan?
- Punninnut
Ei mene metsään, jos oikein mittaat vipuvarsien pituudet ja tiedät voiman jolla vipuat veneen irti telineestä.
Etkö ole jo peruskoulun fysiikassa opiskellut ja muista sanontaa
" voima kertaa varsi"
Jos veneesi paionaa 1000kg ja itse painat 100kg niin vipusuhde pitää olla 1:10
tai jos painat vaan 50kg niin vipusuhde pitää olla 1:20.
Toivottavasti ymmärrät? kyllä tällaiset perusasiat pitäisi olla selvillä kaikille peruskoulunsa hyväksyttävästi suorittaneille
Ellei niin en kyllä ymmärrettävämmin osaa selittää muuta kuin pyyttä opiskelemaan asiat uudelleen. - Helppoajahauskaa!
Punninnut kirjoitti:
Ei mene metsään, jos oikein mittaat vipuvarsien pituudet ja tiedät voiman jolla vipuat veneen irti telineestä.
Etkö ole jo peruskoulun fysiikassa opiskellut ja muista sanontaa
" voima kertaa varsi"
Jos veneesi paionaa 1000kg ja itse painat 100kg niin vipusuhde pitää olla 1:10
tai jos painat vaan 50kg niin vipusuhde pitää olla 1:20.
Toivottavasti ymmärrät? kyllä tällaiset perusasiat pitäisi olla selvillä kaikille peruskoulunsa hyväksyttävästi suorittaneille
Ellei niin en kyllä ymmärrettävämmin osaa selittää muuta kuin pyyttä opiskelemaan asiat uudelleen.Tuollainen koejärjestely on helppo järjestää, etenkin sellainen 20 metrinen taipumaton varsi jonka omapaino on olematon.
- Punninnut
Helppoajahauskaa! kirjoitti:
Tuollainen koejärjestely on helppo järjestää, etenkin sellainen 20 metrinen taipumaton varsi jonka omapaino on olematon.
Et taida " Helppoajahauskaa! " ymmärtää vipumekanismeistä kovinkaan paljon kun tarvitsisit taipumattoman ja painoltaan olemattoman vivun.
Vipuvarren taipumalla ei ole mitään merkitystä kunhan vaan vivuttava esine sadaan nostettua irti alustaltaan ja taas vivun paino on hyvinkin helppo saada selville moninkin tavoin. - Jsk1234
Punninnut kirjoitti:
Et taida " Helppoajahauskaa! " ymmärtää vipumekanismeistä kovinkaan paljon kun tarvitsisit taipumattoman ja painoltaan olemattoman vivun.
Vipuvarren taipumalla ei ole mitään merkitystä kunhan vaan vivuttava esine sadaan nostettua irti alustaltaan ja taas vivun paino on hyvinkin helppo saada selville moninkin tavoin.Oletko tosissasi tässä asiassa? Jos piirtelet noita vipuja fysiikan vihkoosi, niin homma on helppoa kuin heinän teko.
Mutta jos mentäisiin nyt sinne telakalle katsomaan asiaa käytännössä. Mistä kohdasta voit nostaa sen veneen ilmaan? Siis kanki työnnetään veneen pohjan alle ja sillä pistemäisellä kuormalla rikotaan lasikuitupohja? Vai pitääkö rakentaa silta veneen yli, ja sitten liinoilla ja kangella nostaa sitä venettä sillä tavalla kuin venettä pitääkin nostaa? Tämä ei ainakaan halpa rakennelma ole.
Jaa mutta sulla onkin purkkari, skandi... Eikö sellaista voisi suhteellisen lyhyellä kangella nostaa sentin ilmaan juuri kölin alta silleen, että se juuri ja juuri löystyy tassuiltaan? Olettaen että on asfalttipohja ja sopivat telineet.
- Kuititon ministeri
Melkoisia vipumestareita punnitsemassa! :) :) :)
- timango
Eikös kerhon ylösnostossa tai vesillelaskussa voi kysäistä siltä nosturikuskilta paljonko kippo painaa? Koska jos sulla ei ole traileria varmaan otat yhteisnostossa paatin ylös. Omani painon sain hyvinkin tarkkaan ja kyse on kuitenkin n. 18000 kilon paatista.
tonnin painoisen veneen saa mitattua henkilövaa'alla ja tunkilla.
Vene tuetaan suunnilleen painopisteen kohdalta molemmin puolin, siis tuki pp.n kummallekin puolelle.
Nostetaan tunkilla , vaaka väslissä, mahdollisimman kaukaa tuista sen verran että vene jää kauimman tuen varaan.
Kun mittaus tehdään kummastakin päästä, niin peruskoulun matikalla selviää vaa'an lukemasta ja etäisyydestä tukiin, sekä kokonaispaino että painopisteen paikka.- Yli tonnin kuitenkin
Huippu ehdotuksia tullut! Saan kyllä veneen tasapainopisteestä roikkumaan ketjutaljan varaan, siis yhdellä liinalla ja vene pysyy vaakatasossa. Jos nyt sitten pistän tunkin ja henkilövaakan toiseen päähän alle, tasan 4 metriä tasapainopisteestä niin vaaka näyttää jotain. Kerrotaanko tuo "jotain lukema" etäisyydellä painopisteeseen eli kertaa 4 niin saadaan puolet veneen todellisesta painosta. Vai miten se menee ja onnistuuko näin ollenkaan? Jotain osia painosta se puntari kuitenkin näyttää. Ei kait meillä koulussa näitä opetettu.....
- Menee näin..
Jos löydät painopisteen, niin veneen paino on vaa'an lukema kerrottuna vaa'an ja tuennan etäisyyksien suhteella.
Siis näin:
Kun tuet veneen esim 40cm painopisteen takaa ja mittaat vaa'alla painon 4m päästä tuentapisteestä, niin veneen paino on 4m/40cm kertaa vaa'an lukema.
Tässä siis suoraan kymmenen kertaa vaa'an lukema.
- Kehä 3lta löytyy
Yamarinin äijillä oli sellaiset vaa-at jotka laitettiin trailerin renkaiden alle. Ihan sellaiset levyt vain. Ne luki lukemaa kannettavan tietokoneen näytöltä.
Olen kuullut että poliisit punnitsevat maanteillä ylikuormia esim hiekkakuorma-autoista samalla tavalla ja laitteilla.
Ei muuta kuin Yamarinille kyselemään vehkeitä lainaksi. - puntaristi
Laske uppouman tilavuus.
- Juppelisjuu
Paljon on tullut konsteja. Osa käyttökelpoisia ja osa vähemmän käyttökelpoisia tai maksullisia.
Painon laskeminen onnistuu ihan kotikonsteilla, jos sinulla on mittanauha, tavallinen henkilövaaka ja traileri jonka päällä venettä pystyy liikuttamaan eteen ja taakse.
1. Laita henkilövaaka trailerin nokkapyörän alle ja siirrä venettä trailerilla taaksepäin siten, että vene-traileri -yhdistelmän painopiste on tarkalleen akselin päällä (aisapaino = 0kg, mutta ei kuitenkaan takapainoinen)
2. Merkkaa veneen kohta trailerilla
3. Vedä venettä trailerilla eteenpäin niin kauan kunnes saat henkilövaakan näyttämään esim. 100 kg (Mh)
4. Mittaa siirtämäsi matka (Ls)
5. Mittaa trailerin akselin ja nokkapyörän välinen etäisyys (La)
6. Laske veneen massa laskukaavalla:
Mv = Ma x La / Ls
jossa,
Mv = veneen massa (kg)
Ma = henkilövaakan lukema (esim. 100kg)
La = nokkapyörän ja akselin välinen etäisyys (m)
Ls = veneen siirtomatka (m) - Yli tonnin kuitenkin
Kiitos. Ehkä näillä jo pärjää. Traileria ei ole vieläkään niin jää tuo etäisyyksien suhde kertoimena käyttöön.
- Mace66
Unohda nuo kaikki kotitarvefyysikoiden räpellykset. Sitten kun sulla on se traileri niin kuten neuvottiin aja jäteasemalle veneen kanssa josta saat tulostettuna suoraan yhdistelmän painon josta vähennät auton omamassan, trailerin ja itsesi painon. Jos ei suostu punnitseen muuten niin ota varoiksi vaikka vanha maalipurkki jonka sitten viet aseman konttiin.
- Juppelisjuu
Mace66 kirjoitti:
Unohda nuo kaikki kotitarvefyysikoiden räpellykset. Sitten kun sulla on se traileri niin kuten neuvottiin aja jäteasemalle veneen kanssa josta saat tulostettuna suoraan yhdistelmän painon josta vähennät auton omamassan, trailerin ja itsesi painon. Jos ei suostu punnitseen muuten niin ota varoiksi vaikka vanha maalipurkki jonka sitten viet aseman konttiin.
Haloo!! Mikä on sun tuoma lisäarvo tälle keskustelulle?!
Ei täällä varmaan niin noloja ihmisiä ole jotka ei tajua että veneen voi punnita vaakalla. Olet varmaan kovin ylpeä antamastasi tiedosta että "hei, veneenhän voisi punnita vaakalla" Hyvä, sillä kukaan ei varmaan olisi tuota itse keksinytkään.
Toisilla kun lähimpään vaakaan voi olla matkaa 100km. Kuvaamallani tavalla veneen voi punnita kotipihassa tavallisella henkilövaakalla ja mm. tällaisia keinoja kaiketi viestin aloittaja kaipasi.
Tuo sinun antama vinkki kuulostaa lähinnä hölmöläisen hommalta! - Mace66
Juppelisjuu kirjoitti:
Haloo!! Mikä on sun tuoma lisäarvo tälle keskustelulle?!
Ei täällä varmaan niin noloja ihmisiä ole jotka ei tajua että veneen voi punnita vaakalla. Olet varmaan kovin ylpeä antamastasi tiedosta että "hei, veneenhän voisi punnita vaakalla" Hyvä, sillä kukaan ei varmaan olisi tuota itse keksinytkään.
Toisilla kun lähimpään vaakaan voi olla matkaa 100km. Kuvaamallani tavalla veneen voi punnita kotipihassa tavallisella henkilövaakalla ja mm. tällaisia keinoja kaiketi viestin aloittaja kaipasi.
Tuo sinun antama vinkki kuulostaa lähinnä hölmöläisen hommalta!Minun antama lisäarvo on se että nykyään laki määrää jäteasemia aika tiheään ja että nykyään niissä kaikissa on vaaka. Tätä ei kaikki välttämättä ole hoksanneet. Toinen lisäarvo on se että henkilövaa'alla pelleily se vasta noloa on ja tarkkuus naurettava.
- Järki käteen
Mace66 kirjoitti:
Minun antama lisäarvo on se että nykyään laki määrää jäteasemia aika tiheään ja että nykyään niissä kaikissa on vaaka. Tätä ei kaikki välttämättä ole hoksanneet. Toinen lisäarvo on se että henkilövaa'alla pelleily se vasta noloa on ja tarkkuus naurettava.
Selittelysi vaikuttaa edelleen kovin ontolta, avaaja lienee todennut hakevansa keinoa punnita veneensä kotikonstein edes summittaisesti ja todennut tuon henkilövaaka-menetelmän sopivan itselleen mainiosti.
Ainakin se on varmaa, että kukaan ei kysy mitään neuvoa toivoakseen vastauksena neuvoa "aja vaakaan ensin veneen kanssa ja sitten ilman ja laske erotus".
Koko juttusi on samaa sananhelinää ja itsekästä muiden vähättelyä, asiaa viestissäsi on yhtä vähän kuin noissa uppouman-lasku-vitseissä. - juppelisjuu
Mace66 kirjoitti:
Minun antama lisäarvo on se että nykyään laki määrää jäteasemia aika tiheään ja että nykyään niissä kaikissa on vaaka. Tätä ei kaikki välttämättä ole hoksanneet. Toinen lisäarvo on se että henkilövaa'alla pelleily se vasta noloa on ja tarkkuus naurettava.
Voisinpa vaikka lyödä vetoa että saan henkilövaakan kanssa tarkemman tuloksen kun sinun tavallasi punnita koko yhdistelmä ja vähennellä siitä rekisterissä oleva omamassa, trailerin omamassa, kuljettajan paino, polttoaineen paino, autossa olevan tavaran paino, ym. Kaikkiin tulee lisäksi virhemarginaalit, joten tarkkuus on luokkaa /- 200kg (Omamassa tarkoittaa massaa täydessä ajokunnossa ja tavanomaisilla varusteilla varustettuna)
Jos autovaaka on käytössä niin silloin pitäsi tietysti punnita yhdistelmä veneen kanssa ja ilman, jotta saisi veneen painon edes jollain tarkkuudella. - Mace66
Järki käteen kirjoitti:
Selittelysi vaikuttaa edelleen kovin ontolta, avaaja lienee todennut hakevansa keinoa punnita veneensä kotikonstein edes summittaisesti ja todennut tuon henkilövaaka-menetelmän sopivan itselleen mainiosti.
Ainakin se on varmaa, että kukaan ei kysy mitään neuvoa toivoakseen vastauksena neuvoa "aja vaakaan ensin veneen kanssa ja sitten ilman ja laske erotus".
Koko juttusi on samaa sananhelinää ja itsekästä muiden vähättelyä, asiaa viestissäsi on yhtä vähän kuin noissa uppouman-lasku-vitseissä.Opettele lukemaan. Avaaja ei puhunut mitään kotikonsteista. Mulla nyt vaan sattuu olemaan akateeminen loppututkinto fysiikasta, sivuaineena teoreettinen fysiikka ja matematiikka joten tiedän mistä puhun. Sinun lisäarvosta tähän keskusteluun en osaa sanoa.
- Hernekö nokassa ?
Mace66 kirjoitti:
Opettele lukemaan. Avaaja ei puhunut mitään kotikonsteista. Mulla nyt vaan sattuu olemaan akateeminen loppututkinto fysiikasta, sivuaineena teoreettinen fysiikka ja matematiikka joten tiedän mistä puhun. Sinun lisäarvosta tähän keskusteluun en osaa sanoa.
Vai miksi piti vielä ruveta isottelemaan.
Tekstisi sisältö osoitti ajatusmaailmasi tason, ei se enää katteettomilla kehuilla parane, päinvastoin. - Riitapukarit
Mace66 kirjoitti:
Opettele lukemaan. Avaaja ei puhunut mitään kotikonsteista. Mulla nyt vaan sattuu olemaan akateeminen loppututkinto fysiikasta, sivuaineena teoreettinen fysiikka ja matematiikka joten tiedän mistä puhun. Sinun lisäarvosta tähän keskusteluun en osaa sanoa.
Tää ei oo totta:) vai että teoreettinen fyysikko Mace66 ja järki käteen kinastelevat sii miten neuvoa yhtä uusavutonta veneen punnitsemisessa. Get a life ;)
- Kurvejapohjassa
"Laske uppouman tilavuus."
Miten SAAT SEN LASKETTUA, mutkikas pohja ja ei vielä tarkaa tietoa vesilinjastakaan?- on se
onkohan liian vaikea.
- Pohjan muodot
on se kirjoitti:
onkohan liian vaikea.
Tuohonhan ei jäisi vaihtoehdoksi, kun täyttää vettä veneeseen vesirajaan asti, ja sen jälkeen avata pohjaroppu ja mitata montako litraa vettä tulee veneen sisältä.
Muuten kurveja ja muotoja oleva pohja on mahdotonta litratilavuutta selvittää. - Venevesille
Pohjan muodot kirjoitti:
Tuohonhan ei jäisi vaihtoehdoksi, kun täyttää vettä veneeseen vesirajaan asti, ja sen jälkeen avata pohjaroppu ja mitata montako litraa vettä tulee veneen sisältä.
Muuten kurveja ja muotoja oleva pohja on mahdotonta litratilavuutta selvittää.Ei onnistu kaksoispohjakotelorakenteen vuoksi tuollaiset vesiselvittelyt, eikä anna todellista tulosta vaikka onnistuis koska se painavin eli runkovahvuus jää mittaamatta koska vesi on sisäpuolella. Ja vesilinjastahan ei ollut tietoakaan vielä.
Mutta jos rakentais veneelle uima-altaan johon ylivuotoputki ja täyttäis putkeen asti, sitten saaveja putken alle ja vene altaaseen. Ylivuotoveden voi laskea litramitalla, tarkempaa konstia ei löydy.
Tuossa selviäis tarkka vesilinja samalla. - Noin se on
Venevesille kirjoitti:
Ei onnistu kaksoispohjakotelorakenteen vuoksi tuollaiset vesiselvittelyt, eikä anna todellista tulosta vaikka onnistuis koska se painavin eli runkovahvuus jää mittaamatta koska vesi on sisäpuolella. Ja vesilinjastahan ei ollut tietoakaan vielä.
Mutta jos rakentais veneelle uima-altaan johon ylivuotoputki ja täyttäis putkeen asti, sitten saaveja putken alle ja vene altaaseen. Ylivuotoveden voi laskea litramitalla, tarkempaa konstia ei löydy.
Tuossa selviäis tarkka vesilinja samalla.Toi on totta. Paremmin ei voisi vesilinjaa kyllä saada selville. Vesirajan voi merkitä kunnolla, ja rajan maalaaminenkin onnistuisi , voi sanoa täydellisesti.
- Allas veneen alle
Venevesille kirjoitti:
Ei onnistu kaksoispohjakotelorakenteen vuoksi tuollaiset vesiselvittelyt, eikä anna todellista tulosta vaikka onnistuis koska se painavin eli runkovahvuus jää mittaamatta koska vesi on sisäpuolella. Ja vesilinjastahan ei ollut tietoakaan vielä.
Mutta jos rakentais veneelle uima-altaan johon ylivuotoputki ja täyttäis putkeen asti, sitten saaveja putken alle ja vene altaaseen. Ylivuotoveden voi laskea litramitalla, tarkempaa konstia ei löydy.
Tuossa selviäis tarkka vesilinja samalla.Helpoin tapa tuollaisen altaan rakentamiseksi tulisi mieleen siten, että tekee muottivanerista venee ympäri kakkosnelosten avulla kehikon, jonka kehikkoon laittaa suuren lainapeitepressun. Pressu ja kevikko muodostavat altaan joka täytettyä toimii veneen alla veneen "uima-altaana". Ympäriltä pääsee merkkaamaan vesilinjan vedenkestävällä merkkauskynällä pistemerkinnöin, joita pisteitämyöten voisi vetää maalarinteipin niin että vesilinja tulee maalattua oikealle kohtaa.
Varmaan olisi halvin tapa yllämainitulla tavalla lyödä kaikki nuo tarvittavat tiedot nippuun kertaheitolla.
- Punninnut
Kylläpä tuli "mielenkiintoinen" kirjoittelu kun kysyttiin yksinkertaista asiaa veneen painon selvittämiseksi.
Ei näköjään monikaan näistä ymmärtämättömistä vastaajista tiedä kuinka helppo
on "punnita" vene vipu menetelmällä, koska samalla systeemillä on jo vuosisatoja
punnittu esim. kaloja ja muita tuotteita tori myyjien tiskeillä sillä vanhanaikaisella puntarilla ja voidaan edelleenkin punnita.
Veneen täyttö vedellä on eräs kaikkein typerimmistä neuvoista samoin kuin jonkun vesialtaan tekeminen, ja jos taas haluaa vesilinjan merkitä helposti veneen kylkiin niin helpoin ja ehkä paraskin tapa on käyttää tavanomaista letkuvesivaakaa joita käytettiin rakennustyömailla.
Olisi kirjoittajien hyvä miettiä mitä kirjoittaa jos ei ole asioista perillä eikä ole ymmärtänyt kysymystä eikä tarjota sellaisia neuvoja joita ei käytännössä voi eikä ole järkevää toteuttaa.- Kerro muillekin
No kerroppa nyt sitten vielä miten roikotat venettä tuon kalanpunnitusvipu kikkasi kanssa.
Kalat ovat aika kevyitä ja pienempikokoisia kuin vene. - Letkuvesivaaka
Itselläni on ollut tarkoitus myös selvittää maalausta varten vesilinjan kulku.
Eikös veneen asento voi olla vedessä eri kuin missä asennossa se on pukeilla maissa.
Näinollen jos vene sattuu olemaan enempi takapainossa miten selvität missä vesilinja kulkee, kun käyttää letkuvesivaakaa?
Jos vene on enempi nokka pystyssä vedessä, ja talvipukeilla pedattuna suorassa, luulisi vesiviivan menevän pieleen pelkällä letkuvesivaa-alla? - Zweistein
Ehdotan että vene pilkotaan alle 100kg palasiksi ja palat punnitaan. Lopuksi palat liimataan ja laminoidaan takaisin yhteen. Palat kannattaa numeroida niin kokoaminen onnistuu varmasti.
- Jsk1234
Ei tässä muuta, mutta toivon todellakin, ettei kukaan ala noita jättimäisiä kalapuntaritorneja väsäämään ainakaan siellä missä omaa venettäni telakoin...
- Näin selviää paino
Tässä se olisi ehdotusten ehdotus. Keskustelette muiden veneenomistajien kanssa että tilaatte yhdessä ja maksatte mobilenosturin kuljettajineen paikalle.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt mobilenosturissa on kuljettajalla näyttö, joka kertoo nostossa olevan kuorman painon. Mobilenosturin voitte ottaa paikalle samalla niin, että se laskee veneenne vesille.
Jokainen voi saada oman veneensä painon tiedokseen tulevia tarpeita varten kun kysyy nosturikuskilta.
Vesilinjan merkkaamista edellinen ei kuitenkaan auta. - Punninnut
Vielä lisää näille viimeisille kysyjille:
Ei sitä venettä tarvitse missään roikottaa eikä rakentaa mitään jättitorneja, vaan ihan normaali joku sopiva lankku = kanki ja alustakappale joiden avulla voit kangeta venettä vaikka 5mm ylös alustastaan ja mittaa vaan sitten vipuvarsien pituudet ja painon suuruuden jolla saat veneen nousemaan alustastaan ja näistä laskien saat veneen painon selville.
Itse olen nostellut useamman kerran venettäni ( n.11m ja 4 tonnia) ja kerran n. 1m korkeuteen lankkualustan päälle pohjatöitä varten ja nämä tällaiset nostot
ja laskut hoituu kyllä hyvin yhdeltä henkilöltäkin, kun vaan tietää mitä tekee harkiten ja oikein, aikaa menee kyllä muutama tunti.
Tietysti vesilinjan merkintää varten on helpointa laittaa vene siihen asentoon missä se kelluu vedessäkin elikä siten että ei ole vinossa minnekään suuntaan
Saahan tietysti itse kukin nostella/nostattaa venettään millä tahansa nosturilla ja vaikka pilkkoa veneensä tai täyttää sen vedellä, meillähän on vapaa maa, mutta jos pilkot veneesi niin saattaa tulla muita ongelmia myös.
Ei se auta mitään vaikka olisi millainen "akateeminen loppututkinto fysiikasta, sivuaineena teoreettinen fysiikka ja matematiikka" jos ei osaa käyttää tavallista normaalia "maalaisjärkeä" ja soveltaa fysiikan/mekaniikan perustietoja käytäntöön. Elikä ei hallitse tietoja/asioita joita voi käytännössä toteuttaa.- Mace66
Kato, olet keksinyt vivun. Ei alan koulutus tarkoita sitä etteikö osaisi soveltaa oppeja myös käytäntöön.
- 4+4
Sulla on ilmeisesti kunnon köli veneessä? Perusliukuvassa voisi pohjan alta kangen kohdasta kuulua krak.
- Mistätiedät
Hei..silloin kun vene ei ole vielä ollut vedessä etkä tiedä tarkasti asentoa miten se kelluu etkä kunka syvällä jne.. niin miten saat sen vesilinjan paikan selville että voit piirtää sen sillä vaaitusletkulla tai vaikka laserilla.. mihin asentoon tiedät laittaa veneen ja mikä on vl paikka korkeussuunnassa kun alat piirtää. Se on se ydin kysymys!!
- Mistätiedät
Tarkotan että ei siinä letkut eikä laseritkaan auta jos et tiedä ydinkysymykseen vastausta.. niin se vain on
- puntarimies
kaksi 2 metrin pattinkia, neljä mekaanista henkilövaakaa tavaratalosta ja pullotunkki jossa puunpalat maata ja venettä vasten. Nostaa veneen pattinkien päälle siten että ne vaat on pattinkien päiden alla. Sitten lukee kaikkien vaakojen lukemat ja laskee yhteen.
tämä siis jos punnittava vene on korkeintaan 300 kg koska ne vaat ei kestä mitä tahansa- puntarimies
ja jos vene on trailerin päällä niin ajat sen kolmen vaan päälle eli renkaiden alle ja nokkarenkaan alle vaaka, ja lasket lukemat yhteen, sekä vähennät trailerin painon (joka lukee rekisteriotteessa)
- puntarimies
puntarimies kirjoitti:
ja jos vene on trailerin päällä niin ajat sen kolmen vaan päälle eli renkaiden alle ja nokkarenkaan alle vaaka, ja lasket lukemat yhteen, sekä vähennät trailerin painon (joka lukee rekisteriotteessa)
ja digitaalivaaka ei käy, niistä sammuu lukemat 10 sekunnissa. mekaaninen vaaka 7 euroa kpl jossain halpahalllissa
- Ohoi
Juppelisjuu antoi hyvän niksin. Siinä ei tarvitse edes trailerin painoa vähentää. Senkin voi korvata puupalkilla jos ei ole traileria. Itsekin teen lujuuslaskelmia mutta en tiedä kauanko olisi kestänyt ennen kuin olisin tajunnut tehdä noin. Töitä joutuu tekemään aina kun rupeaa tee se itse hommiin ja tarviihan tuossakin vaa'an, trailerin/palkin, tunkin, jne...
- Ohoi
Rupesi vaa'at kiinnostamaan, netistä tällaista löytyi: koukkuvaaka 1000 kg, 120€. Levyvaaka rengaspunnitukseen 1000 kg, 180€. Ei kovin kalliita varsinkaan kimppahankintana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969