Kuten useimmissa uskonnoissa, myös kristinuskossa on sanoman levittämisellä suuri merkitys. Kristinuskossa evankelioinnin katsotaan olevan Jumalan tahto. Jumalan tahto on myös että kaikki ihmiset pelastuisivat. Kiinnostava kysymys on, että mikä osuus ihmisen tekemällä työllä, eli evankeloinnilla on ihmisten pelastuksessa?
Koska Jeesus on kristinuskossa keskeinen linkki Jumalan ja ihmisen välillä, on tulkittava asia niin, että sanoman kuuleminen on erittäin tärkeää pelastuksen kannalta. Ihmiset ovat kristinuskossa aina niin syntisiä etteivät he teoillaan voi pelastusta saavuttaa sillä taivaaseen ei voi päästä synti. Tämä huomioiden voi katsoa että kukaan evankeliumia kuulematon ei omaa edes mahdollisuutta pelastukseen koska eivät ole kuulleet Jeesuksesta.
Nämä taustat huomioden voi evankeliontia (lue markkinointia) pitää ihmisten pelastuksen kannalta kristinuskossa hyvin tärkeänä. Tästä päästäänkin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen että mikäli Jumala suree jokaisen puolesta joka ei tule pelastumaan, niin miksi hän antoi tämän evankeliointi eli markkinointitehtävän ihmisen tehtäväksi vaikka ennalta ja kokemusperäisesti tiesi, että ihminen tekee kaiken vaillinaisesti. Nykypäivänä kun on monia keinoja välittää sanomaa, on kuulemattomien määrä pienempi kuin aiemmin, mutta edelleen ihmisiä kuolee joka vuosi miljoonia koskaan evankeliumia kuulematta.
Ihmiset ovat eri aikakausina siinäkin mielessä eriarvoisessa asemassa että sanoman kuuleminen eri maanosissa on vaihdellut riippuen ajasta ja välineistä. Koska maailma on täynnä erilaisia uskontoja ja ideologioiden markkinoijia, on skeptisyys kaikkia kuultuja sanomia kohtaan monilla suurta ymmärrettävästä syystä. Tässäkin mielessä on kysyttävä että toimiko Jumala viisaasti antaessaan sanoman ihmisen levitettäväksi? Mielestäni tämä tapa on pahassa ristiriidassa sen kanssa että Jumalan päämäärä on kuitenkin että kaikki pelastuisivat. Keinot eivät siis kohtaa Jumalan tavoitteita.
Mielenkiintoisen lisäsäväyksen asiaan tuo sellainen käsite kuin "herätys". Uskotaan että Jumala antaa esimerkiksi tiettyyn maahan jonain aikana herätyksen. Mikäli tämä olisi totta, se laittaisi taas ihmiset eriarvoiseen asemaan eri aikakausina koska jonain aikana Jumalan herätyksen kautta uskoontulon todennäköisyys olisi suurempi kuin toisena. Mikä olisi myös tälläisen herätyksen motiivi Jumalalla jos hän toteuttaisi tälläisiä herätyksiä vain tiettyinä aikoina? Miksi hänellä ei olisi kaiken aikaa kaikkialla menossa niin suuri herätys että siinä ihmisen tehoton evankeliointikin kalpenisi?
Pelastaaako evankeliointi ihmisiä?
15
54
Vastaukset
- löytyykö se
LOL. ... jumalaa suurempi Koala murehtii miljardien ihmisten pelastumista. Tällä keinoin voikin piehtaroida nursunluutorninsa synneissä ilman parannuksen tekoa.
Kun iäisyyden portilla kysytään nimeäsi, etsitään Elämän Kirjasta - löytyykö se sieltä?
Laskeudu jo puusta, ala opetella Lukemaan: Sanansa paljastaa kaikki tekemäsi kysymykset täysin turhaksi.
"Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös Minun Sanani, joka Minun Suustani lähtee: ei se Minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä Minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten Minä Sen Lähetin."LOL. ... jumalaa suurempi Koala murehtii miljardien ihmisten pelastumista."
Mistähän keksit tuon? En usko Jumalaan enkä kristinuskoon. En siis murehdi ihmisten joutumista kristinuskon, enkä kyllä islaminkaan hel-vettiin joita pidän fiktiivisinä paikkoina. Ja mikäli Jumala olisi olemassa, en kyllä olisi Jumalaa suurempikaan. Normaali ajattelu ja skeptisyys ei ole yhtäkuin sitä, että ihminen kokisi olevansa Jumalaa suurempi.
"Tällä keinoin voikin piehtaroida nursunluutorninsa synneissä ilman parannuksen tekoa. "
Tämä on erikoinen väite. En usko synnin olemassaoloon mutta vääriä tekoja kyllä tiedostan olevan maailmassa, myös itselläni. Mielestäni juurikin väärien tekojen tunnustaminen itselleen on tehokas tie vähentää vääriä tekoja. Tuota argumenttiäsi käyttää useat uskonnot. Kriittinen ajattelu ja ajattelu yleensäkin pyritään monissa uskonnoissa demonisoimaan samalla tapaa kuin sinä juuri teit. Tämä johtuu siitä että järki on tehokas tapa kuolettaa irrationaalisia uskomuksia. Tekeekö sinusta pahemman ihmisen se, että olet skeptinen kaikkia muita uskontoja kuin kristinuskoa kohtaan?
"Laskeudu jo puusta, ala opetella Lukemaan: Sanansa paljastaa kaikki tekemäsi kysymykset täysin turhaksi. "
Aina kun jonkin kysymykset leimataan kategorisesti turhiksi silloin jos ne on vaikeita kysymyksiä tai liian kriittisiä aiheutetaan sellainen reaktio, että ihminen pidättäytyy usein kuuntelemasta sitä toista osapuolta. Haluaisitko sinä käydä depattia ihmisen kanssa joka leimaa kysymyksesi aina täysin turhiksi vaikka ne itsellesi olisi tärkeitä? Kuinka tälläinen tapa toimia edistää mielestäsi oman sanomasi eteenpäin viemistä?- Eukalyptuksen lehdet
Koala_puussa kirjoitti:
"LOL. ... jumalaa suurempi Koala murehtii miljardien ihmisten pelastumista."
Mistähän keksit tuon? En usko Jumalaan enkä kristinuskoon. En siis murehdi ihmisten joutumista kristinuskon, enkä kyllä islaminkaan hel-vettiin joita pidän fiktiivisinä paikkoina. Ja mikäli Jumala olisi olemassa, en kyllä olisi Jumalaa suurempikaan. Normaali ajattelu ja skeptisyys ei ole yhtäkuin sitä, että ihminen kokisi olevansa Jumalaa suurempi.
"Tällä keinoin voikin piehtaroida nursunluutorninsa synneissä ilman parannuksen tekoa. "
Tämä on erikoinen väite. En usko synnin olemassaoloon mutta vääriä tekoja kyllä tiedostan olevan maailmassa, myös itselläni. Mielestäni juurikin väärien tekojen tunnustaminen itselleen on tehokas tie vähentää vääriä tekoja. Tuota argumenttiäsi käyttää useat uskonnot. Kriittinen ajattelu ja ajattelu yleensäkin pyritään monissa uskonnoissa demonisoimaan samalla tapaa kuin sinä juuri teit. Tämä johtuu siitä että järki on tehokas tapa kuolettaa irrationaalisia uskomuksia. Tekeekö sinusta pahemman ihmisen se, että olet skeptinen kaikkia muita uskontoja kuin kristinuskoa kohtaan?
"Laskeudu jo puusta, ala opetella Lukemaan: Sanansa paljastaa kaikki tekemäsi kysymykset täysin turhaksi. "
Aina kun jonkin kysymykset leimataan kategorisesti turhiksi silloin jos ne on vaikeita kysymyksiä tai liian kriittisiä aiheutetaan sellainen reaktio, että ihminen pidättäytyy usein kuuntelemasta sitä toista osapuolta. Haluaisitko sinä käydä depattia ihmisen kanssa joka leimaa kysymyksesi aina täysin turhiksi vaikka ne itsellesi olisi tärkeitä? Kuinka tälläinen tapa toimia edistää mielestäsi oman sanomasi eteenpäin viemistä?Koala_puussa: Aina kun jonkin kysymykset leimataan kategorisesti turhiksi
- Todistat jääneesi puuhun. Laskeudu jo alas, ollos hyvä...
- jumalattoman on turha pyrkiä Jumalan yläpuolelle neuvomaan Häntä. Mielettömän kokoiseksi paisunut EGO toki tekee senkin. Ja kun Jumalaa ei kerran ole, miksi höpöttää jostain mitä ei ole?
- uudestisyntymä josta et mitään tiedä, aiheuttaa uudestisyntyneelle halun kertoa synnin orjille Vapaudesta. Normaalia ihmiskäyttäytymistä. Himon orjuus aiheuttaa halun kertoa toisillekin. Normaalia ihmiskäyttäytymistä. Eukalyptuksen lehdet kirjoitti:
Koala_puussa: Aina kun jonkin kysymykset leimataan kategorisesti turhiksi
- Todistat jääneesi puuhun. Laskeudu jo alas, ollos hyvä...
- jumalattoman on turha pyrkiä Jumalan yläpuolelle neuvomaan Häntä. Mielettömän kokoiseksi paisunut EGO toki tekee senkin. Ja kun Jumalaa ei kerran ole, miksi höpöttää jostain mitä ei ole?
- uudestisyntymä josta et mitään tiedä, aiheuttaa uudestisyntyneelle halun kertoa synnin orjille Vapaudesta. Normaalia ihmiskäyttäytymistä. Himon orjuus aiheuttaa halun kertoa toisillekin. Normaalia ihmiskäyttäytymistä."- Todistat jääneesi puuhun. Laskeudu jo alas, ollos hyvä..."
Henkilöön käyminen on argumentointivirhe eikä ole muutoinkaan keskustelua. Persoonani ei mitenkään liity keskusteluun evankelioimisen merkityksestä. Enkä koe missään norsunluutornissa olevani sen vuoksi että esitän kysymyksiä joihin sinä et kykene vastaamaan vaan käyt kiinni siksi henkilöön. Ongelma on sinun.
"- jumalattoman on turha pyrkiä Jumalan yläpuolelle neuvomaan Häntä. "
En ole neuvonut mitään oletettua Jumalaa. Vaikka alkaisinkin uskoa Jumalaan, en silti voisi alkaa uskoa raamattuun Jumalan sanana. Katsotko itse neuvovasi Jumalaa jos kyseenalaistat järkiperustein esimerkiksi mormonien uskonnon tai vaikkapa islamin?
"Mielettömän kokoiseksi paisunut EGO toki tekee senkin"
Minut tuntevat ihmiset mitä todennäköisemmin kyllä kokee minut nöyränä ihmisenä eikä isoa egoa omaavana. Jälleen pyrit leimaamaan toisen kun asia-argumentit puuttuu. Olisiko sinulla jotain sanottavaa itse avauksen kysymyksistä haukkumisen sijaan?
"Ja kun Jumalaa ei kerran ole, miksi höpöttää jostain mitä ei ole? "
Minua entisenä uskovana kiinnostaa uskon asiat edelleen. Ei tietenkään siitä näkökulmasta että haluaisin tulla uudelleen uskoon, vaan enempi psykologisesti ja tietynlaisena ilmiönä. Pidän tärkeänä sitä että ihmiset kyseenalaistaisivat asioita. Ihmisiä myös kiinnostaa erilaiset asiat enkä näe asiassa mitään ihmeellistä. En näe Jumalaa olemassaolevaksi mutta kristinuskonto on olemassa, joten siitä keskustelu on ihan paikallaan.
"- uudestisyntymä josta et mitään tiedä, aiheuttaa uudestisyntyneelle halun kertoa synnin orjille Vapaudesta. Normaalia ihmiskäyttäytymistä. Himon orjuus aiheuttaa halun kertoa toisillekin. Normaalia ihmiskäyttäytymistä."
Olet kovin hyökkäävä. Mistähän mahtaa johtua? Juuri tuollaista vastakkainasettelua uskonnot on pullollaan ja ne estävät näkemästä maailman monivärisyyttä tehokkaasti.- etten Minä raatelisi
Koala_puussa kirjoitti:
"- Todistat jääneesi puuhun. Laskeudu jo alas, ollos hyvä..."
Henkilöön käyminen on argumentointivirhe eikä ole muutoinkaan keskustelua. Persoonani ei mitenkään liity keskusteluun evankelioimisen merkityksestä. Enkä koe missään norsunluutornissa olevani sen vuoksi että esitän kysymyksiä joihin sinä et kykene vastaamaan vaan käyt kiinni siksi henkilöön. Ongelma on sinun.
"- jumalattoman on turha pyrkiä Jumalan yläpuolelle neuvomaan Häntä. "
En ole neuvonut mitään oletettua Jumalaa. Vaikka alkaisinkin uskoa Jumalaan, en silti voisi alkaa uskoa raamattuun Jumalan sanana. Katsotko itse neuvovasi Jumalaa jos kyseenalaistat järkiperustein esimerkiksi mormonien uskonnon tai vaikkapa islamin?
"Mielettömän kokoiseksi paisunut EGO toki tekee senkin"
Minut tuntevat ihmiset mitä todennäköisemmin kyllä kokee minut nöyränä ihmisenä eikä isoa egoa omaavana. Jälleen pyrit leimaamaan toisen kun asia-argumentit puuttuu. Olisiko sinulla jotain sanottavaa itse avauksen kysymyksistä haukkumisen sijaan?
"Ja kun Jumalaa ei kerran ole, miksi höpöttää jostain mitä ei ole? "
Minua entisenä uskovana kiinnostaa uskon asiat edelleen. Ei tietenkään siitä näkökulmasta että haluaisin tulla uudelleen uskoon, vaan enempi psykologisesti ja tietynlaisena ilmiönä. Pidän tärkeänä sitä että ihmiset kyseenalaistaisivat asioita. Ihmisiä myös kiinnostaa erilaiset asiat enkä näe asiassa mitään ihmeellistä. En näe Jumalaa olemassaolevaksi mutta kristinuskonto on olemassa, joten siitä keskustelu on ihan paikallaan.
"- uudestisyntymä josta et mitään tiedä, aiheuttaa uudestisyntyneelle halun kertoa synnin orjille Vapaudesta. Normaalia ihmiskäyttäytymistä. Himon orjuus aiheuttaa halun kertoa toisillekin. Normaalia ihmiskäyttäytymistä."
Olet kovin hyökkäävä. Mistähän mahtaa johtua? Juuri tuollaista vastakkainasettelua uskonnot on pullollaan ja ne estävät näkemästä maailman monivärisyyttä tehokkaasti."alkaisinkin uskoa Jumalaan"
- heh. Valehtelijalle sit ei anneta - itse voit valita vain islamikulttisi
- ISOEGON valheviittana paras nöyristely. Koko kysymyksenasetteluli pitää Jumalaa taskuunmahtuvana järkeilykysmyksenä jolle vain sinulla on ratkaisu.
" jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi? Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität Minun sanani selkäsi taakse! Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa. Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa. Näitä sinä teet, ja Minäkö olisin vaiti? Luuletko, että Minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.
Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten Minä raatelisi, eikä olisi pelastajaa. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa Minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen Minä annan nähdä Jumalan autuuden." etten Minä raatelisi kirjoitti:
"alkaisinkin uskoa Jumalaan"
- heh. Valehtelijalle sit ei anneta - itse voit valita vain islamikulttisi
- ISOEGON valheviittana paras nöyristely. Koko kysymyksenasetteluli pitää Jumalaa taskuunmahtuvana järkeilykysmyksenä jolle vain sinulla on ratkaisu.
" jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi? Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität Minun sanani selkäsi taakse! Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa. Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa. Näitä sinä teet, ja Minäkö olisin vaiti? Luuletko, että Minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.
Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten Minä raatelisi, eikä olisi pelastajaa. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa Minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen Minä annan nähdä Jumalan autuuden.""- heh. Valehtelijalle sit ei anneta - itse voit valita vain islamikulttisi"
Tästä en saanut selvää mikä oli pointtina?
"- ISOEGON valheviittana paras nöyristely. Koko kysymyksenasetteluli pitää Jumalaa taskuunmahtuvana järkeilykysmyksenä jolle vain sinulla on ratkaisu."
Jos järkeily on sinusta egoilua niin aika erikoinen on maailmasi. Jos ihminen voi ilman järkiperusteita alkaa uskoa mihin tahansa niin silloin voi valita minkä tahansa uskonnon ja sanoa vain että " ei saa järjeillä, kyllä jumala tietää paremmin"
- täppälän IHME
Lapset löysivät roskista paereita joissa oli jotain kummallisia täpliä. Innoissaan he veivät ryppyiset paperit iskälle. Iskä sanoi että niillä voisi olla jokin merkitys ... kysykää äidiltä, mua ei täpät kiinnosta. Äiti innostui ja alkoi selvittää asiaa.
Kaksi kuukautta myöhemmin hän sattui näkemään naapurin tytö pihalla - samankaltaisien täppäpaperien kanssa. Kiinnostus heräsi, luunsa keräsi ja rohkeutta itseensä pumpaten kysyi: "mitä nuo ovat?"
Tyttö nauroi. Nuottejahan ne. "Nuotteja? Kyllä nuotteja. Bachin sävelmästä... annas kun" ... ja tyttö otti esiin viulunsa ja soitti.
Äiti oli haltioissaan. Silmät kyynelehtien hän juoksi kotiin ja kutsui lapset: "Nyt Tiedän! Tulkaapa kuuntelemaan! Se ryppypaperi on kuulema Bachia!"
"Mutta Mutta. huusivat lapset. Ei me uskota. Kaikki sanovat hänen kuolleen, Äiti. Oletko tosissasi? - No Tulkaa NYT! "- intti äiti... Aika sekasotkuhan tuo "usko_niin_pelastut" ja vastaavat konservatiivisten herätysliikkeiden opit on. Kymmenien tuhansien vuosien ajan on ihminen syntynyt, elänyt ja kuollut kuulemattakaan näiden totuudesta. Kun vielä muistetaan, että 2/3 hedelmöittyneestä munasolusta ei kiinnity kohtuun, eli menee kesken, niin noita onnekkaita sieluja on heidän taivaassaan 200 miljardia.
Suurimmat epäonniset olisimme siis me, jotka olemme heidän totuudestaan kuulleet, mutta olemme sen järjenvastaisena hylänneet. Kuten juuri nyt suurin osa muistakin ihmisistä.
Uskovat tämän toki itsekin ymmärtää, mutta kuittaavat sen jollakin ympäripyöreydellä.- ISOEGO on 10,000vuot
Vilppupappi pistää taas omiaan:
"Kymmenien tuhansien vuosien ajan"
Nykyisen ihmissuvun jälkeläisiä voidaan seurata noin 6000 vuotta taaksepäin ja 'loppuu' Aatamiin.
Tämä on tod. eri asia kuin maapallosen ikä ja fossiilit, muiden kaksijalkaisrotujen väitetyt löydökset. Ei sitäpaitsi kulu aiheeseen.
EGO taas pullistelee: Jumala seuloo Totuutta etsivät, yksikään kettu ei ohi livahda Taivastaan saastuttamaan...
- *Faith*
Kirjoitin tässä taannoin erästä kirjaa lukiessani keltaiselle muistilapulle, että "ihminen halusi tottelemattomuudellaan ja ylpeydellään olla itse Jumala". Sille lapulle löytyi nyt käyttöä ...
Haluaisitko selittää että mitä käyttöä? Avauksen aiheena ei ollut ihmisen tottelemattomuus tai ylpeys vaan evakeliointi.
- *Faith*
Koala_puussa kirjoitti:
Haluaisitko selittää että mitä käyttöä? Avauksen aiheena ei ollut ihmisen tottelemattomuus tai ylpeys vaan evakeliointi.
Etkö muka ymmärtänyt?
- häpeä
mene pois, tiedän mikä olet kirkko chatista. kehtaatkin leukojasi loksuttaa älyihmisyen palstalla.
- müsli-mies
Tätä olen itsekin joskus ihmetellyt, täällä ja muualla. Ja reagointi on ollut samanlaista mitä sinäkin sait jo muutamalta osaksesi.
Syykin on selvä: logiikka ja uskomukset ajavat nokkakolarin, ja uskossaan vahva yrittää rimpuilla irti ensinmainitusta. Force is strong in that one.
Se että evankeliointi itse asiassa tuottaa H-vettiin lisää asukkeja, saa mielenkiintoisen näkökulman kun ajattelee Jeesuksen vuorisaarnan sanoja:
>13 "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.
14 Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!>
Tuossahan selvästi sanotaan, että vain harva tulee pelastumaan. Evankelioimisella ei siis halutakaan olevan voimakasta vaikutusta, koska se tekisi tyhjäksi tämän ilmoituksen. Jos kaikki kansat "löytäisivät kapean tien", joka ei vie kadotukseen, Jeesuksen sanat olisivat epätotta. Siinä sitä evankelioijille motivaation lähdettä...- *Faith*
Joku täällä taas lukee kuin p*ru Raamattua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271558Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131353Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121008
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826