Edessä on lämmittimen asennus purjeveneeseen. Lämminilmaletkut on vedettävä laipioiden läpi aika ahtaistakin paikoista kalusteiden takana. Hieman askarruttaa isojen reikien (60/75/90mm) tekeminen laipioihin, lähinnä niiden lujuuden kannalta.
Voiko tehdä letkua varten laipioon reiän aivan veneen ulkokuoren viereen, vai onko se tehtävä niin että vanerilaipion lasikuituinen kiinnityslaippa jää pääosin ehjäksi? Onko asialla merkitystä ? Ainakin letkuun tulee vähemmän mutkia ensin mainitulla tavalla.
Entä onko metallisen läpivientihelan käyttö, jota myydään lisätarvikkeena, oleellista? Edellisessä veneessä ei tällaisia hienouksia oltu käytetty.
Näitä reikiä tullee yhteensä noin 5-6 kpl, peräpään laipioissa ehkä 2 kpl melko lähekkäinkin.
Muitakin asennusneuvoja otetaan vastaan ;-)
Lämminilmaletkun laipioläpiviennit?
10
384
Vastaukset
- Jätä ehjäksi
Jätä lasikuituinen laippa ehjäksi. Muuten ei yksi lämppäriputken läpivientireikä per laipio haittaa mitään.
Pahvisen lämminilmaputken laipioläpivienneissä on syytä käyttää erillisiä metallisia tai muovisia läpivientiheloja. Tavallinen viemäriputkikin kelpaa hyvin. Muutamalla reijällä ei ole vaikutusta lujuuteen, eikä sillä, että se hieman viistää lasikuitua, mutta ei kannata porata ihan viereen, ellei todellakin ole aivan välttämätöntä. Muutama senttikin riittää.
Ei niitä putkien läpivientejä tarvi millään holkittaa, ellei jotain erityisen esteettistä syytä ole. En itse ole koskaan holkittanut, enkä ole missään veistämöasennuksissakaan sellaista nähnyt tehtävän. Ne holkit taitaa olla vaan sitten siihen letkun päähän olevia ilmasuulakkeita, ainakin Wallaksella on jotain rosterista holkkia myytävänä.
Putket kannattaa sitten soveltuvilta osin veristää ainakin ulkotilassa ja runkoa vasten menevät putket vaikka tällaisella eristeellä.
http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/dieäsellammitin-veneeseen-mokille/asennustarvikkeet/putkisto-osat/ilmaputken-eriste-detail
Ei kannata ruokkia lämpöhukkaa.- Timppa1111
Justiinsa asensin itse webaston, laipioreikiä tuli yht 10 kpl. samaa funtsin ja porasin reiät siten että lasikuituosa jäi pääosin ehjäksi. Ihan joka paikassa ei ollut vaihtoehtoja.
- 23022
Monessa 1990 jälkeen rakennetussa veneessä laipiot ovat koristeita, jos esim vetotangot sivuvanteille löytyy. Siispä reikien teolla ei ole mitään merkitystä veneen lujuuteen.
Omassa veneessä tuli lämpöputkille yhteensä 5 reikää. Webasto on veneen perässä, joten peräkajuutan takaseinässä on 2 reikää. Vaatekaapin ja keulalaipion läpi piti mennä, jotta keulahyttiin sai lämpöä. Putki kulkee rungon ja kannen saumassa.- reikälevyssä
Selventäkääs vähän fiksummat, mutta eikös reijät vanerissa jäykistä tiettyyn rajaan saakka?
- vridmoment
reikälevyssä kirjoitti:
Selventäkääs vähän fiksummat, mutta eikös reijät vanerissa jäykistä tiettyyn rajaan saakka?
No tota, taitaa olla toisenlaiset reijät jotka jäykistää jotakin...
- Rakentaja
Palaan aiheesen, kun ilmeni ongelma: perälaipion kohdalla veneen pohjan ja perälaverin välissä ei olekaan tilaa lämminilmaletkulle kuten olin suunnitellut. Lämmittimen suunniteltu paikka on siis perässä oleva säilytystila peräkajuutan takana veneen paapuurin puolella, missä se mahtuu hyvin.
Mitä mieltä raati on muista vaihtoehdoista:
a) letku vedetän peräkajuutan "yläkulmassa" eli kannen ja veneen laidan muodostamaa kulmaa pitkin, osaksi näkyvissä ja osaksi laitaa myötäilevän säilytyshyllyn sisällä. Sitten vaatekaapin sisään ja sen sisällä alas turkin alle.
b) letku tekee "ylimääräisen mutkan" styyrpuurin isomman säilytystilan kautta, siitä joko (b1) pohjaa pitkin pitkittäislaipion läpi paapurin puolelle peräpunkan alle tai sitten (b2) kokonaan styyrpuurin laitaa pitkin kohti keulaa, missä tosin saattaa sitten tulla ahdasta navigointitilan kohdalla.
c) lämmittimen asennuspaikan siirto styyrpuurin ison säilytystilan etuseinälle eli wc:n taakse, mistä letkut kuten b) tapauksessa. Vaatisi septin imutyhjennyspumpun siirron, ja hieman askarruttaa asentaa lämmitin samaan tilaan missä säilytetään joskus purjeitakin.
d) muita ehdotuksia? Itse olen tällä hetkellä b) vaihtoehdon kannalta vaikka se aiheuttaa noin metrin lisäpituutta letkuun ja lisämutkia siihen.... ? - Timppa1111
Minulla oli vähän sama ongelma: keulakajuuttaan ei kertakaikkiaan saanut putkea menemään kuin tekemällä useita mutkia siihen. Lopputulos on se että lämmintä ilmaa ei tahdo sinne asti oikein kunnolla riittää - parempaan lopputulokseen olisi ehkä päässyt kun olisi kierrättänyt erillisellä puhalitimella/venttiilillä salongin ilmaa keulakajuuttaan.
Lämppäreissä kaiketi olisi hyvä olla yksi kohtuusuora ilmaputki ylikuumenemisen estämiseksi joten se on hyvä huomioida. Meillä lämmittimestä tulee suurin osa ilmasta salongin lattianrajaan, loppu jakautuu etu - ja takakajuutan kesken. - e) vaihtoehto ?
"perälaipion kohdalla veneen pohjan ja perälaverin välissä ei olekaan tilaa lämminilmaletkulle kuten olin suunnitellut. "
Lämppäri punkan alle, jos pakoputki mahtuu menemään ko. tilasta. Tarkennusta vielä noin muuten, mikä venemalli, mikä lämmitinmalli ja minkä paksuiset putket?
Yleisohjeena on että kannattaa katsoa asennus niin, että putket jäävät mahdollisimman lyhyeksi.
Jos styyrpuurin puolen varastotilasta pääsee hyvin vetämään putket, niin sitten lämppäri sinne. Jos joutuu siirtään pumppua, niin sitten sitä siirretään. Lämppäristä suojataan ne paikat, jotka ovat kuumia, lähinnä siis pakoputken kuumat osat. Muuten lämmitin ei purjeita pilaa. Tirektiivin mukaan lämmittimen kosketeltavien pintojen ulkolämpötilat ei saa ylittää (muistaakseni) 70 astetta missään olosuhteissa.
Käytä mielummin pikkuisen aikaa nyvsväämiseen ja saa kunnollinen lopputulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562188En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 811002
- 20969