Mikä syynä

Söder & Vik

Saatiin paatti talven jälkeen vesille ja dieseli yanmar käyntiin, niin jonkin ajan kuluttua se pärähti koville kierroksille ja tuuppasi melkoista harmaata sauhua. Olisiko polttoaineeseen päässyt epäpuhtautta talven aikana? Vai mitä arvelee laituriparlamentti ?

21

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiijä

      Harmaa savutus venedieselissä viittaa veden pääsevän palotilaan. Syynä esim. kansi vääntynyt tai tiiviste sökö. Kierrosten karkaamiseen en sano mitään.

      Vai voiko diesel olla vielä epäkuranttia kun lämpötila on matala ja paraffiinit erottuneena?

    • torsti5

      Tuskin se koville kierroksille epäpuhtaan polttoaineen tai veden takia ryntää (ellei sitten bensaa). Mutta oliskohan toi ruiskutuspumppu hajonnu ja syötön säätö mennyt täysille.

    • vaihto/putsaua

      Oisko pa suodatin täyttynyt vedellä.

      • koettua

        Että vedelläkö ottaisi kovemmat kierrokset kuin dieselillä, tuskin. Ehdottaisin tarkastamaan öljytilanteen, ettei sinne ole joutunut isompaa määrää vettä. Öljypinnan kohotessa veden tai muun syyn takia riittävän ylös, alkaa kampikammion huohotinputkeen menemään öljhuuruja ja roiskeita. Huohotinputki taas syöttää öljyt imusarjaan ja omilla voiteluöljyillään diesel kyllä käy vinhasti ja täysin säätäjän hallitsemattomasti.


      • Yanmar=Paska
        koettua kirjoitti:

        Että vedelläkö ottaisi kovemmat kierrokset kuin dieselillä, tuskin. Ehdottaisin tarkastamaan öljytilanteen, ettei sinne ole joutunut isompaa määrää vettä. Öljypinnan kohotessa veden tai muun syyn takia riittävän ylös, alkaa kampikammion huohotinputkeen menemään öljhuuruja ja roiskeita. Huohotinputki taas syöttää öljyt imusarjaan ja omilla voiteluöljyillään diesel kyllä käy vinhasti ja täysin säätäjän hallitsemattomasti.

        Sitä se on kun koneena on liian herkkiä vehkeitä. Ei merikone saa olla herkkä kuin joku sveitsiläinen kello.
        En ole koskaan luottanut tuohon Yanmar merkkiin.
        Kokemukset läheisillä tuttavillani ovat olleet pääsääntöisesti huonot mitä tulee Yanmariin.
        Edelleen on saamatta neuvoa kaverillanikin jolla kone löi savut ulos ja lakkasi käymästä, eikä lähde enää käyntiin. Kuuluu joku nakse kun konetta pyörittää.

        Kun kyselee firmoista kehottavat vain tuomaan sinne ja puhuvat muutaman tonnin korjauskuluista. Vihjeitä ja neuvoja ei saa.

        Paska mikä paska, ja huonoa palvelua sekä rahastuksen maku tuon merkin ympärillä.


      • ei käkikello
        Yanmar=Paska kirjoitti:

        Sitä se on kun koneena on liian herkkiä vehkeitä. Ei merikone saa olla herkkä kuin joku sveitsiläinen kello.
        En ole koskaan luottanut tuohon Yanmar merkkiin.
        Kokemukset läheisillä tuttavillani ovat olleet pääsääntöisesti huonot mitä tulee Yanmariin.
        Edelleen on saamatta neuvoa kaverillanikin jolla kone löi savut ulos ja lakkasi käymästä, eikä lähde enää käyntiin. Kuuluu joku nakse kun konetta pyörittää.

        Kun kyselee firmoista kehottavat vain tuomaan sinne ja puhuvat muutaman tonnin korjauskuluista. Vihjeitä ja neuvoja ei saa.

        Paska mikä paska, ja huonoa palvelua sekä rahastuksen maku tuon merkin ympärillä.

        Tsot tsot, omat kokemukset tuli tosi merikoneesta, pelastusvenekäyttöönkin hyväksytystä Bukhista. Edellisessä veneessä oli Yanmar, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Se starttasikin joka ikinen kerta ensimmäisellä puristustahdilla. Bukhin temppukin oli aika puhtaasti oma moka, siis ylläpidon laiminlyöntiä.


    • Kovaa pyörii

      Katso onko moottorin öljyyn päässyt dieseliä - siitä voi olla seurauksena kierrosten "karkaaminen". Syitä voi olla monia, mutta olisin huolestunut koneen kunnosta.
      Kokemusta on :-((

    • Pa:n suod.

      Pa suodatin/vedenerotin päästää löpön läpi mut ei vettä.Kone ryntää kun ei saa p-ainetta.

      • sfgf45

        Sullahan ihmekone on, mun kone sammuu kun ei saa polttoainetta.


    • Emsalan Ö

      Miten tuon ongelman kanssa toimia? Imaista öljyt veke, putsata polttoainetankki...

      • Moottorin ryntäykseen on periaatteessa pari syytä.
        Yleisin on nimim "koettua" kertoma moottoriöljyn joutuminen imusarjaan, se voi tulla joko kampikammion huohotuksen kautta tai ahtimesta ja yleensä siihen liittyy tukkoinen ilmanputsari.
        Toinen harvempi tapaus on säätimen jousen irtoaminen tai katkeaminen.
        Mitään neuvoja tähän kohtaan ei voi oikein antaa kuin että käynnistele konetta ilman ilmanputsaria, katso että "kaasuvipu" pumpun kupeessa ei jumitu max-asentoon, ryntääkö aina vai oliko vain yksi tapaus. (pyöriikö turbo, jos sellainen on).
        Polttoainepuolen saat unohtaa, se on riittävässä kunnossa kun kone kerran käynnistyy, sieltä ei vikaa ryntäykseen löydy ja öljyn määrän näet tikusta.


    • R K-S

      Paha juttu.

      Onko öljyn sekaan päässyt vettä? Tyypillinen vika Yanmarissa.
      - Kansi puhki?
      - Sylinteriryhmä halki?
      - Onko kone päässyt jäätymään?

      Kun öljyn sekaan pääsee vettä, niin se muodostaa emulsiota. Emulsio on paksua ja ruiskutuspumpun keskipakoissäätäjä ei toimi kunnolla.

      • Oudot oireet

        Säätäjä on täysin mekaaninen, ja mikä voiteluhäiriö siinä voi päräyttää koneen yht'äkkiä koville kierroksille savun kanssa ? ?
        Voitelun puute jumittaa limput ylä-asentoon ja kone ottaa takerrellen kierroksia tai ei ollenkaan.

        Emulsoitunut öljy voi kyllä kulkeutua imusarjaan, varsinkin jos pinta on niin korkealla että se rupeaa vaahtoamaan.


      • Koreastapaskaa

        Tyypillinen vika yanmarissa? Johan on juttu. Ihanvakavalla naamalla noin kirjoitat? Malleja on kuitenkin kymmeniä, ellei jopa satoja. Mikä se ihme yhdistävä tekijä noissa on yanmar-kilven lisäksi joka sen tekee? Perusmoottoreita ja valmistajiakin on useita. OLEN SITÄ MIELTÄ ETTÄ SOLE JA HYUNDAI ON KELVOTTOMIA, JOS SUOSTUU LÄHTEMÄÄN KÄYMÄÄN, NIIN SAMMUU VIIMEISTÄÄN AALLONMURTAJAN TAKANA.


      • Paskaakoreasta
        Koreastapaskaa kirjoitti:

        Tyypillinen vika yanmarissa? Johan on juttu. Ihanvakavalla naamalla noin kirjoitat? Malleja on kuitenkin kymmeniä, ellei jopa satoja. Mikä se ihme yhdistävä tekijä noissa on yanmar-kilven lisäksi joka sen tekee? Perusmoottoreita ja valmistajiakin on useita. OLEN SITÄ MIELTÄ ETTÄ SOLE JA HYUNDAI ON KELVOTTOMIA, JOS SUOSTUU LÄHTEMÄÄN KÄYMÄÄN, NIIN SAMMUU VIIMEISTÄÄN AALLONMURTAJAN TAKANA.

        Se vielä että ei kannata ostaa teknomarinesta käytettyä yanmaria, siinä on öljyt ja vedet sekaisin.


    • hulaballo

      Mites kesädiesel toimii näissä lämpötiloissa? Voiko se aiheuttaa ryntäämistä, jos peraffiinit on vielä sakkana tankin pohjalla eikä pumppu saa voitelua?

      • ? ? ? ? ?

        Ei ole jakajapumppu.


    • sfyhuiui

      Ei kokemusta mutta olen kuullut että ilmavuoto polttoaine järjestelmässä(suodatin) aiheuutaisi tuollaista.

      • Uh huh

        Kaikkeahan sitä maailmalla kuulee !


      • Ryntäät
        Uh huh kirjoitti:

        Kaikkeahan sitä maailmalla kuulee !

        Ilmaa kone ja kokeile uudelleen


    • Tyypillinen vika

      Milloin olet viimeksi huoltanut suuttimet ?
      Noissa commonrail koneissa suuttimen vuoto laskee paineen norona sylinteriin ja savua ja kalinaa riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2421
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1789
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1624
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1535
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe