Mitä on sääli? Olen kuullut että se on sairautta, mutta onko näin.
Sääli - hyvä vai huono asia?
24
166
Vastaukset
Heippa
Tuo on tosiaan on vanha sanonta, mutta olen eri mieltä sen kanssa. Kuitenkin säälin käsite on hieman rasitettu. Itselleni tulee säälistä mieleen hiukan ylimielinen tai ylenkatsovakin asenne. Että minulla on varaa sääliä tuota ressukkaa, kun itselläni on asiat niin paljon paremmin..
Mitä muut ajattelette säälistä?? Itse käyttäisin samasta asiasta pikemmin sanoja myötätunto tai empatia.
Tuikku-pappi- Diak. vapaaehtoinen
Hei Tuikku-pappi!
Minulle tuli säälistä mieleen ensiksi kertomus laupiaasta samarialaisesta:
Luuk. 10:33
"Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.
Muitakin paikkoja UT:sta löytyi:
Matt. 9:36
Kun hän näki väkijoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla. [4. Moos. 27:17; Jes. 53:6; Sak. 10:2; 1. Piet. 2:25]
Matt. 14:14
Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat. [Matt. 9:36 ]
Matt. 18:27
Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.
Mark. 6:34
Kun Jeesus veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli, sillä he olivat kuin lammaslauma paimenta vailla. Hän alkoi opettaa ja puhui heille pitkään. [Matt. 9:36 ]
Mark. 9:22
"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!" - Jeremia 17:9
Auttaako myötätunto tai empatia jollain tapaa toista ihmistä? Tuleeko näihin käsitteisiin liittää jotain tekoja? Riittääkö halaus tai kauniit puheet?
Jos toinen ihminen auttaa vaikkapa vanhuksen tai lapsen tien yli, harva ihminen tekee tätä säälistä. Yleensä ihmiset auttavat toisia silloin kun ihmiset haluavat toisen ihmisen saavan paremman elämän. Ne jotka halailevat tai puhuvat kauniisti, eivät yleensä halua toiselle ihmiselle parempaa elämää vaan kuvitelman paremmasta elämästä.
Voisin väittää että ihminen joka suuttuu siitä kun toisella ihmisellä on asiat huonosti, välittää toisesta ihmisestä enemmän kuin sellainen joka halailee tai puhuu: "kyllä asiat järjestyy.." Ei se viha kyllä mitään ratkaise eikä tuo parempaa elämää, mutta yleensä viha on aidompi tunne kuin sellainen jossa ihminen elää harhakuvitelmissa kuvitellen asioiden ratkeavan parempaan suuntaan kun luottaa positiivisuuteen. - kjhgf
Jeremia 17:9 kirjoitti:
Auttaako myötätunto tai empatia jollain tapaa toista ihmistä? Tuleeko näihin käsitteisiin liittää jotain tekoja? Riittääkö halaus tai kauniit puheet?
Jos toinen ihminen auttaa vaikkapa vanhuksen tai lapsen tien yli, harva ihminen tekee tätä säälistä. Yleensä ihmiset auttavat toisia silloin kun ihmiset haluavat toisen ihmisen saavan paremman elämän. Ne jotka halailevat tai puhuvat kauniisti, eivät yleensä halua toiselle ihmiselle parempaa elämää vaan kuvitelman paremmasta elämästä.
Voisin väittää että ihminen joka suuttuu siitä kun toisella ihmisellä on asiat huonosti, välittää toisesta ihmisestä enemmän kuin sellainen joka halailee tai puhuu: "kyllä asiat järjestyy.." Ei se viha kyllä mitään ratkaise eikä tuo parempaa elämää, mutta yleensä viha on aidompi tunne kuin sellainen jossa ihminen elää harhakuvitelmissa kuvitellen asioiden ratkeavan parempaan suuntaan kun luottaa positiivisuuteen."Auttaako myötätunto tai empatia jollain tapaa toista ihmistä? Tuleeko näihin käsitteisiin liittää jotain tekoja? Riittääkö halaus tai kauniit puheet?"
Kyllä auttaa. On omakohtaista kokemusta, jota en tässä ala yksilöimään. Ei siihen välttämättä mitään tekoja tarvitse liittää, riittää kun ystävä on läsnä.
- 254
Minusta sääli on sitä, että jollain tasolla tuntee toisen pahan olon sisimmässään.
Minusta se on hyvä merkki ja kielii siitä että osaat asettua kärsivän ihmisen asemaan.
Minusta se on virheellisesti mielletty sairaudeksi. Minusta sairas on paremminkin se, joka ei pysty tunnistamaan toisen pahaa oloa vaan ohittaa sen tunteettomasti.- Markus 11:24
Mutta kun Raamattu kehoittaa ihmistä laittamaan huolet Jumalan vastuulle. Ihminenhän toimii väärin jos ihminen alkaa huolehtimaan toisista ihmisistä.
- 254
Markus 11:24 kirjoitti:
Mutta kun Raamattu kehoittaa ihmistä laittamaan huolet Jumalan vastuulle. Ihminenhän toimii väärin jos ihminen alkaa huolehtimaan toisista ihmisistä.
Ehkäpä olet käsittänyt nyt jotain aivan väärin. Jumala voi käyttää myös ihmisiä auttamistyössään. Johdattelee heitä paikalle silloin kun joku apua tarvitsee.
Kuten esim. laupiaan samarialaisen.
En tiedä onko sääli sairautta mutta sellaista se on mitä en toivoisi kenenkään kokevan. Riippuu nyt hieman säälin määritelmästä mutta itse määrittelen säälimisen sellaiseksi tunteeksi jota tunnetaan ihmistä kohtaan jolla ei nähdä toivoa. Miksi sääliä ihmistä jos näkee tällä toivoa? En haluaisi koskaan itse että minua kohtaan kukaan tuntisi sääliä. Sen sijaan toivon että empatia on se tunne joka on säälin tilalla. Tuskin monikaan haluaisi että heitä säälitään. Myötäeläminen ja yritys ymmärtää toista sekä empatia on tärkeitä asioita. Loukkaamistarkoituksessakin jotkut sanovat että säälin sinua, se kuvastanee miten alhaisesta tunteesta on kyse.
Empatia on jalo ominaisuus, sääli ei.- Empatian puutetta
Minusta fundisuskovien joukosta löytyy paljon ihmisiä jotka eivät kykene tuntemaan minkäänlaista empatiaa. Siksi kyseiset piirit ovat vastenmielisiä. Suhtautuminen seksuaalisiin vähemmistöihin on tunnetuin esimerkki.
Sääli on hyvä asia.
Mutta riippuu taas siitä,mitä kukin sanalla ymmärtää.
Itse ymmärrän säälin niin, että se on myötätuntoa, joka herää, kun näkee tai samaistuu jonkun muun kärsimykseen. Minun sanastossani siihen sisältyy myös se, että siinä herää tahto tai tarve auttaa kyseistä henkilöä.- zyrt
Sillä on kai monta merkitystä, riipuen käyttäjästä. Kyllä minä miellän sen myötätunnoksi.
Eli useimmat mieltävät säälin ihan hyväksi asiaksi ja lähinnä myötätunnon synonyymiksi. Kertomus laupiaasta samarialaisesta sopii kyllä tähän hyvin ja olkoon se meillekin esimerkkinä. Kiitos !
Säälitään siis toisiamme -ja välillä itseämme ;)
Tuikku-pappi- zyrt
Sääli ja myötätunto ovat tunteita. Niistä toki voi seurata myös tekoja, mutta ei aina.
- matkalla mukana
zyrt kirjoitti:
Sääli ja myötätunto ovat tunteita. Niistä toki voi seurata myös tekoja, mutta ei aina.
Ystäväni puoliso on vakavasti sairas, ystäväni on todella surullinen ja
ajoittain hyvin masentunut. Sääliksi käy,eikä siksi että itse olen terve
tai jotenkin parempi heitä.
Tunnen olevani täysin avuton,koska en mielestäni pysty tukemaan ja
auttamaan heitä niin paljon kuin tilanne vaatisi. Pahinta on kun itken
sairaan nähden,olen todella surkimus. - hiukan kevennystä
Kyllä ehkä meidän länsimaalaisten kannattaa alkaa säälimään itseämme, pelkäänpä pahoin että alamme olemaan säälittävimmät kaikista.
- EL.ak:IM
matkalla mukana kirjoitti:
Ystäväni puoliso on vakavasti sairas, ystäväni on todella surullinen ja
ajoittain hyvin masentunut. Sääliksi käy,eikä siksi että itse olen terve
tai jotenkin parempi heitä.
Tunnen olevani täysin avuton,koska en mielestäni pysty tukemaan ja
auttamaan heitä niin paljon kuin tilanne vaatisi. Pahinta on kun itken
sairaan nähden,olen todella surkimus.matkalla mukana
No säälitään yhdessä. Säälitään puoliso terveeksi.
Sääli on tunne, joka kai pitää ymmärtää missä yhteydessä sitä käytetään.
Positiivisimmillaan se on myötätuntoa, negatiivisimmillaan pelkkää vallan käyttöä. Riippuu siis siitä, mikä herättää säälin ja kuinka sitä osoitetaan.
Kuka haluaa itseään kohtaan osoitettavan sääliä? Minkälaisissa tapauksissa? Kun olen sairaana, on mukavaa kun joku auttaa, säälin tunne saa hänet niin tekemään. Kun joku osoittaa sanoilla sääliä silloin, kun sitä ei tarvita, ei ole mitään säälittävää, hän vain osoittaa kuinka huono ja levoton toinen onkaan.
Sitten on se kolmas muoto;
”… pahoittelevissa ilmauksissa: vahinko, harmi, harmillista, surullista, murheellista, valitettavaa. esim. On sääli kaataa noin komeita puita. Sääli, ettei hän päässyt mukaan.”
http://www.suomisanakirja.fi/sääli- jtpgjt
Säälittely on asia eriksen. Siinä ei edes haluta asettua toisen ihmisen asemaan. Se on enemmänkin päivittelyä. " Voi, voi sentään kävipä pahasti, kuinkas nyt siinä noin kävi"
- riviseurakuntalainen
Jeesuskin sääli ihmisiä. Säälimätön ihminen on paha ja julma mutta ihminen joka tuntee sääliä tuntee myös empatiaa ja myötätuntoa, joten se on hyvä asia. Lause, sääli on sairautta on ihan itsessään melkoisen sairas sanonta. Jos myötätunto ja toisen auttaminen on sairautta niin silloin koko ihmisyys on hukassa kristinuskosta puhumattakaan.
- rivihelluntailainen
sääli ei ole empatian synonyymi. empatiaa voi tuntea säälimättä.
- YÖÄK!
rivihelluntailainen kirjoitti:
sääli ei ole empatian synonyymi. empatiaa voi tuntea säälimättä.
Olen huomannut ettette tunne sääliä ettekä empatiaakaan ketään kohtaan.
- säälistä
"Mitä on sääli?" Kun säälin sanotaan olevan sairautta, silloin halveksitaan säälin osoittamista. Sääli on tervettä myötätuntoa ja osanottoa, vaikka ei voisikaan säälin kohdetta auttaa.
Eikö ole tervettä sääliä pesästään pudonnutta linnunpoikaa ja auttaa se takaisin pesäänsä?
Eikö ole tervettä ilmaista sanallisesti osanottonsa, kun toinen on menettänyt puolisonsa? Niin, vaikka ei voi asialle mitään.
Minusta jo pelkkä säälin eli myötätunnon osoittaminen auttaa jotain. Se osoittaa, että sinut on huomattu, ja se lienee tärkeää itsekullekin. - tt11
Sääli ei ole sairautta, vaan myös Jeesus sääli usein ihmisiä eri tilanteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1012900En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101834
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3861692Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039