Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa on tehnyt lakialoitteen ja kirjallisen kysymyksen, joissa hän vaatii verkkopankkipalveluiden luokittelemista kaikille tarjottavaksi peruspankkipalveluksi.
Elomaa edellyttää, että verkkopankkitunnukset on myönnettävä myös kansalaisille, joilla on maksuhäiriömerkintä. Elomaa perustelee aloitettaan mm. kansalaisten yhdenvertaisuudella.
Elomaan mielestä järkyttävää on, että ylivoimainen joukko maksuhäiriömerkinnän saaneista on tavallisia ihmisiä.
- Uhreiksi ovat usein joutuneet aivan tavalliset ihmiset, jotka ovat esimerkiksi sairastaneet viikkokausia tai kuukausikaupalla ja heille on tuona aikana ehtinyt syntyä maksuhäiriömerkintöjä. Minuun ovat ottaneet yhteyttä juuri nämä kansalaiset. Heiltä on pankki evännyt tunnukset, eikä pankkien edes tarvitse perustella päätöksiään näissä asioissa.
- Ihmiset asetetaan eriarvoiseen asemaan, kun vaikka vain haluaisi maksaa maksunsa ja laskunsa. Sitä paitsi pankeilla ei ole tässä riskiä, koska kyse ei ole luotonannosta, Elomaa muistuttaa.
Kelassakaan ei voi asioida muiden ihmisten tavoin, jos ei ole pankkitunnusta.
- Kelan moninaiset palvelut jäävät saavuttamatta. Esimerkiksi kuukausittainen työttömyysetuuden hakeminen käy liki mahdottomaksi, Elomaa päivittelee.
Esimerkiksi toimeentulotuen hakeminen edellyttää pankkitunnuksia. Samoin jos haet lainaa, sinulla on oltava pankkitunnukset. On monia muitakin laitoksia, virastoja, yrityksiä ja yhdistyksiä, jotka vaativat pankkitunnuksia asioiden hoitamiseksi.
- Vakuutusasiat on siirretty nettiin, verokortin tilaaminen vaikeutuu, työttömäksi ilmoittautuminen ja avoimien työpaikkojen hakeminen menee mahdottomaksi. On aivan hullua, että valtiolle ei voi hakea kuin pankkitunnuksilla, koska työt löytyvät osoitteesta valtio.fi. eikä myöskään VR:ltä ei voi tilata lippua ilman pankkitunnuksia, Elomaa huomauttaa.
SEPPO HUHTA
Kike Elomaa: Maksuhäiriö ei saa evätä pankkitunnuksia
7
85
Vastaukset
- 2000€/vuosi
Kikelle terveisiä.
Myös verojen maksu edesauttaa kansalaisten yhdenvertaisuutta. Vapaamatkustajia ei pidä sallia, koska onhan se väärin että toiset maksaa tämän kaiken ja toiset vaan naatiskelee. - gige1
Kike Elomaa on unohtanut sähköisen henkilökortin, jota käytetään tunnistautumisessa. Sen saa maksuhäiriölläkin.
- Ritvan äänestäjä
Ei Kikekään voi kaikkea tietää.
- uhtava
Mitäpä Elomaa jos olisit mennyt hallitukseen . niin olisi hyvät mahdollisuudet vaikuttaa tässäkin asiassa.Vaan ei, oppositiossa vaikuttaminen on kuin mullikan mölinää, kuullan vaan ei oteta huomioon. Hyväkin aloitus menee mölinän piikkiin.
Tällä toiminnalla tuhoatte tämänkin asian muutosmahdollisuuden. taitaa persuilla olla oma lehmä ojassa
- ei voi vaikuttaa
Kataisen hallituksessa ei voi vaikuttaa. Onhan se nähty.
- Rokka
Maksuhäiriöinen on tämän maan suurin rikollinen!
Kas kun saavat vielä ostaa ruokaa käteisellä kaupasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806