Olen tekemässä ensimmäistä kertaa kotikaljaa maltaista. Laitoin eilen kaljan käymään huoneenlämpöön mutta astiassa ei näy mitään poreilua eikä muutakaan käymisen merkkejä. Mikä lienee vialla, eikö käymisen pitäisi jotenkin näkyä? Laitoin ihan ohjeen mukaiset määrät maltaita, vettä, sokeria ja kuivahiivaa.
Kotikaljaa tekemässä eka kertaa
2
3768
Vastaukset
- mallas
Kyllä poreilee. Olen kanssa tehnyt maltaista ohjeen mukaan.3 desiä maltaita 2 desiä sokeria ja kiehuvaa vettä 5 litraa. kun neste on jäähtynyt kädenlämpöiseksi lisään pienen murusen kaupan tuorehiivaa,ja vielä sekoittelen ja laitan pyyhkeen päälle. Vuorokauden kuluttua kalja kuplii ja voi pullottaa. Nyt minulla on toinen ämpäri jonka ympärillä on naru ja harsokangas jonka reunat pujotan narun ja ämpärin väliin ja kaadan kaljat mäskeineen kankaan päälle. Kun kalja on valunut pullotan pulloihin .Pullot annan olla pöydällä korkit kiinni seuraavaan päivään. Nyt on jo selvästi muodostunut hiilihappoa joten korkit kannattaa käyttää aukasemassa ennen jääkaappiin laittamista.Niihin kertyy painetta jääkaapissakin liikaakin. Sokeria voi tietysti vähentää mutta samalla tulee kalja laihemmaksi maultaan.
- Beer brewer
Nesteen "käden lämpöisyys" kannattaa mitata ihan oikealla lämpömittarilla, sillä liian kuumassa hiiva menee pilalle ja liian viileässä hiiva ei käynnistä käymisprosessia.
Toisaalta jos käymisprosessi ei käynnisty vuorokauden kuluessa, niin voi kokeilla lisätä uusi kuivahiiva nesteen pinnalle. Joskus on jopa tullut kokeilluksi käymisen uudelleen käynnistys pikahiivan avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091608Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1391358- 541123
- 72995
- 52969
- 106912
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52903Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764