Hei kaikille, muutan elokuun alussa Haparandaan. Aloitan (toivon mukaan) Ammattiopisto lappiassa, tornion koulutusyksikössä.
Ongelma on, että en tiedä miten pääsisin mukaan tämän alueen piireihin. Olen hakenut mbnetistä kirjeenvaihtoilmoituksia jotka olis Torniosta (tai Haparandasta) ja laittanut omanikin sinne, mutta eivät kai Torniolaiset harrasta kirjeenvaihtoa?
Olen siis 22 vuotias, joten tulevista luokkalaisistani ei varmaan ihan mun henkisen tason ystäviä löytys niistä 16 vuotiaista. Joten haluisin siis jonkun joka on sitä ikäluokkaa vähintään 18. Että pääsee juhlimaankin joskus! Mutta, jos asut Torniossa/Haparandassa (ilmeisesti, kun tätä palstaa luet) ja kaipailisit uutta ystävää, laita sähköpostisi tai kerro itsestäsi tähän.
Etsin siis naisia, poikaystävä minulla jo on ja hän ainut mies kenet elämääni tarvitsen!
Uusi asukas
20
621
Vastaukset
- pdc2
samaan suuntaan muutto elokuun aikana ja samat aikeet mielessä, oon 20(mies) ja alotan kans 16 vuotiaiden kans. Noh, eiköhän sielä jotain vähä fiksumpiaki voi olla..
- lubba
Alotatko Lappiassa? Mikä ala?
- Hohhoijaa
Ensimmäinen vinkki: Älä sano Haaparantaa Haparandaksi. Se on Haaparanta jos puhut siitä suomeksi, Haparanda jos puhut siitä ruotsiksi. Suomen kielioppisääntöjen mukaan vieraskielisiä paikannimiä ei saa käyttää sekaisin suomen kanssa, mikäli ko. paikannimelle on suomalainen vastike. Eikä kukaan Torniossa suomeksi puhuva sano Haaparantaa Haparandaksi.
- lubba
Voi kyynel, jos on meän kieli tuttu niin kaikki sanovat haparanda :D ja asun ruotsissa tälläkin hetkellä niin sanon haparanda. suomessa on olemassa jo haaparanta, joten antaa sen pitää sitä nimeä, mä sanon haparanda ja kukaan ei voi mua kieltää :)
- ihmekuneilöydy
Siis missä Suomessa on paikkakunta nimellä Haaparanta???
- ---
Kuka on väittänyt sen olevan Suomessa?
- tuossahan se just ol
--- kirjoitti:
Kuka on väittänyt sen olevan Suomessa?
lubba: "suomessa on olemassa jo haaparanta, joten antaa sen pitää sitä nimeä".
(En minäkään kyllä tiedä Suomessa sellaista paikkaa, mutta ei se nyt kovin iso ihme ole, jos sen niminen kyläpahanen jostain päin löytyisikin) - ---
tuossahan se just ol kirjoitti:
lubba: "suomessa on olemassa jo haaparanta, joten antaa sen pitää sitä nimeä".
(En minäkään kyllä tiedä Suomessa sellaista paikkaa, mutta ei se nyt kovin iso ihme ole, jos sen niminen kyläpahanen jostain päin löytyisikin)Kuten varmastikin(?) ymmärsit, kyse oli sanan suomalaisesta ääntämyksestä, ei sijainnista.
Älkää nyt lytätkö seuvulle tulevaa neitiä heti alkhuunsa, mutta miksi se ruottin puolele mennee? No omapa on asiansa. Jos se ruottissa assuu, niin saapi se sanoa Haparanda, niin ku muukki ylpistynheet, jokka ei meiän maatiaisten kansa halua asua.
Jos aloittaja olis suomalainen, kyllä se sanos "Haaparanta". Vähän ko ruottalaiset sannoo "Luleå", mutta met sanoma "Luulaja". Tuola käsivarressa sanothan "Jyykeänperä" eikä "Skibotn", "Alta" on "Alattio" ja niin päin. Eihän ennää milhän ole mithän väliä, kaikki praataavat miten sattuu, miekhän en ossaa ennää kirjottaa meänkieltä ko kävin vähän aikaa muuala.- rampeZorro
joo sole poka mikhän suuri virhe jos sannoo haparanda mutta että jääpi assuun ruottin puolele,sitä mie en hyälä kattele :).
- gafgd
Haparanda, Luleå, Piteå, jne....
Aika moni Torniolainen sanoo noin. Varsinkin Luleån ja Piteån kohdalla.
- HapitsuTornio
Haparanda,Haaparanta, Hapitsu, Happis on niitä haukkumia enämpiki ko ei enempiä tällä kertaa..
Kalix,Kainuu ja överkalix, ylikainuu jne
Luleå. Luulaja tai Luuläjä jne
Piteå, Piitte jne
so ihan sama millä noita kutsuu..kaikki tälläperällä tajjuu mistä praataamma. että silleen..hepsan keikkaa vaan. - lubba
ketä vittu kiinnostaa? tän oli tarkotus olla kaverinhaku ilmotus, mutta täällä kun on tullu pyörittyä niin olen huomannut että torniolaiset on tän palstan kokonaan ominut, saastuttanut negatiivisuudellaan, riidanhalullaanl..... jos ei ole mitään mistä repiä riitaa niin se pitää repiä jostain sa*tanan sanasta ku HAPARANDA? ja siitä, että haluan asua ruotsin puolella! tämä on syy miks en halua asua torniossa, enkä todellakaan olekkaan enää kiinnostunut edes sosioloimaan teidän kanssa. Käyn vain kouluni ja juoksen henkeni edestä takas rajan toiselle puolelle! Kiitos ja kuittaus!
- ---
Jopa on pinna tiukalla.
- erkki peräkammarista
5 päivää ja torniolaiset saatu jo kategorioitua negoiksi ja riidanhaluisiksi. Hyvinpä olet tutustunut. Kannattais varmaan jotain muutaki tehdä kuin roikkua täällä suolikaksnelosessa.
- ossaankaikkikolme
No jos et ole sattunu huomaahman niin tämä on SUOMI24 tämä palsta - joten oliskohan siinä syy että on enemän suomalaisia ko ruottalaisia täälä? Siis ihan villi arvaus :D
Enkä ole kyllä kuullu kenenkhän ruottalaisen = torniolaaksolaisen sanovan haparanda eikä haparndasta ko ne on puhuhneet suomea tai meänkieltä ne on sanohneet haaparannasta - vain ruottiksi puhuessa kuulee från Haparanda, till haparanda, från haparanda j n e... Mutta sama se mulle miten kukhan sannoo...
- kannattaisharkita
No toivottavasti kukaan sinun tulevista koulukavereistasi Torniossa ei lukenut tätä :O Voi tulla kaveripiiristä suppea jos hylkii kaikkia Torniolaisia muutamien nettipalstankäyttäjien kommenttien vuoksi!
- Tornionranta
Voiko sanoa Haaparanda? Tai vaikka Tårnio...
- lubba
Voi
- jäitähattuun
Siis muutat elokuussa Haaparantaan Helsingistä (toisessa keskustelussa) ja asut kuitenkin Ruotsissa nyt - heinäkuun alussa??? Nämä sinun jutut menee enemmän ja enemmän "yli hilseen" jos ymmärrät! Mutta kai nämä sinun jutut on kaikki olleet alunperinkin vain pelkkiä provoiluja - tarkoituksena saada aikaan riitaisia keskusteluja koska ei näissä mitään järkeä kyllä ole!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398