Jumala olisi voinut luoda kaikista Jeesuksen kaltaisia

Jeesuksella oli vapaa tahto ja hän kykeni elämään synnittä. Miksi Jumala ei alun pitäen luonut kaikista siis Jeesuksen kaltaisia ihmisiä jos oli viisas ja ennalta näkevä. Tällöin kukaan ei joutuisi kadotukseen.

Tämmöinen vain tuli tuossa mieleen.

21

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 789-34

Jumala loikin alussa ihmisen Jeesuksen kaltaiseksi.

• 139

Jeesus valitsi totella Jumalaa. Ihminen valitsi olla tottelematta.

• 139

... niin, ja toki asiassa oli oma osuutensa silläkin, että sen lisäksi, että Jeesus oli ihminen, Hän on myös Jumala: kolmiyhteisen Jumalan Poika -persoona.

• 93122

Siis Aatami ja Eeva valitsivat. Minkäs sille nyt enää kukaan muu voi. Miksi koko ihmiskunta joutuu kärsimään yhden tai kahden töräyksestä? Synnittä elämisen kyky meni se siliän tien kaikilta.

Syntisyys tuli kollektiivisesti kaikkien päälle pyytämättä ja tilaamatta, mutta yksilöllisesti siitä joutuu vastaamaan. Ei ole logiikkaa tuolla teidän Jumalalla.

• falskaa
        93122 kirjoitti:

Siis Aatami ja Eeva valitsivat. Minkäs sille nyt enää kukaan muu voi. Miksi koko ihmiskunta joutuu kärsimään yhden tai kahden töräyksestä? Synnittä elämisen kyky meni se siliän tien kaikilta.

Syntisyys tuli kollektiivisesti kaikkien päälle pyytämättä ja tilaamatta, mutta yksilöllisesti siitä joutuu vastaamaan. Ei ole logiikkaa tuolla teidän Jumalalla.

Periaatteessa jos alunperin ihmisellä oli kyky elää synnittä ja Aatami Ja Eeva sen pilasi meidän muiden puolesta, edelleen voi kysyä miksi Jumala ei lankeamisen jälkeen luonut ihmisestä Jeesuksen kaltaisia jotka pystyy siihen. Vapaalla tahdolla asiaa ei voi perustella jos kerta Jeesuksella oli vapaa tahto ja eli synnittä. Ja uskoohan tämä Jumala että tulevassa taivaassa ihmisen elää synnittä.

Jossakin falskaa ja pahasti. Joko Jumalan suunnitelmissa tai koko tarinan paikkansapitävyydessä. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä.

• *Faith*
        139 kirjoitti:

... niin, ja toki asiassa oli oma osuutensa silläkin, että sen lisäksi, että Jeesus oli ihminen, Hän on myös Jumala: kolmiyhteisen Jumalan Poika -persoona.

Tämä oli varmasti se tärkein pointti, mutta pistää miettimään, mikä Jeesuksessa oli erilaista muihin ihmisiin nähden? Hänhän oli ihan samanlainen kuin me muutkin, ja olisi varmasti halutessaan voinut tehdä syntiä, mutta mikä sai Jeesuksen pidättäytymään synnin tekemisestä?

Oliko syynä vain se, että Jeesus tiesi meitä muita paremmin, mistä tässä elämässä ja ikuisuudessa on kysymys? Jos tietäisimme sen minkä Jeesus maan päällä eläessään tiesi, eläisimmekö mekin kuin Jeesus?

• 139
        *Faith* kirjoitti:

Tämä oli varmasti se tärkein pointti, mutta pistää miettimään, mikä Jeesuksessa oli erilaista muihin ihmisiin nähden? Hänhän oli ihan samanlainen kuin me muutkin, ja olisi varmasti halutessaan voinut tehdä syntiä, mutta mikä sai Jeesuksen pidättäytymään synnin tekemisestä?

Oliko syynä vain se, että Jeesus tiesi meitä muita paremmin, mistä tässä elämässä ja ikuisuudessa on kysymys? Jos tietäisimme sen minkä Jeesus maan päällä eläessään tiesi, eläisimmekö mekin kuin Jeesus?

Arvelen näin, että Jeesus on vapaa perisynnistä. Vaikka saatana asetti Hänellekin kiusauksia, Hän ei langennut niihin, koska Hänen tahtonsa noudattaa Jumalan tahtoa oli puhdas. Luulen, että pelkkä tietoisuus asioista ei auttaisi, koska ihminen on sittenkin syntinen liha.

• *Faith*
        139 kirjoitti:

Arvelen näin, että Jeesus on vapaa perisynnistä. Vaikka saatana asetti Hänellekin kiusauksia, Hän ei langennut niihin, koska Hänen tahtonsa noudattaa Jumalan tahtoa oli puhdas. Luulen, että pelkkä tietoisuus asioista ei auttaisi, koska ihminen on sittenkin syntinen liha.

Joo, perisynnin puuttuminen saattoi todellakin olla se tärkein tekijä. Lieköpä kukaan meistä tiedostaa, miten voimakkaasti perisynti vaikuttaa elämässämme.

Vaikka suvusta on ilonsa ja hyötynsäkin, elämämme olisi ehdottomasti helpompaa ilman sukurasitteita. Tulee mieleen lause, jonka luin kerran jostain kirjasta: "Saamme sukumme paholaiselta, mutta Jumalan armosta voimme valita ystävämme itse!" :D

• Maria-Elisabet
        falskaa kirjoitti:

Periaatteessa jos alunperin ihmisellä oli kyky elää synnittä ja Aatami Ja Eeva sen pilasi meidän muiden puolesta, edelleen voi kysyä miksi Jumala ei lankeamisen jälkeen luonut ihmisestä Jeesuksen kaltaisia jotka pystyy siihen. Vapaalla tahdolla asiaa ei voi perustella jos kerta Jeesuksella oli vapaa tahto ja eli synnittä. Ja uskoohan tämä Jumala että tulevassa taivaassa ihmisen elää synnittä.

Jossakin falskaa ja pahasti. Joko Jumalan suunnitelmissa tai koko tarinan paikkansapitävyydessä. Vahvasti veikkaan jälkimmäistä.

Jäi tuosta pois hyvin tärkeä seikka: Kun ihminen tulee uskoon,niin hänestä tulee uusi luomus," Katso, entinen on kadonnut ja uusi on sijaan tullut!" Todellinen uudestisyntyminen näkyy AINA uskon tekoina!

• Maria-Elisabet
        93122 kirjoitti:

Mitäs luulet, olisitko valinnut toisin?!
        Valitse nyt, äläkä valita!

• hah hahahaa
        Maria-Elisabet kirjoitti:

Jäi tuosta pois hyvin tärkeä seikka: Kun ihminen tulee uskoon,niin hänestä tulee uusi luomus," Katso, entinen on kadonnut ja uusi on sijaan tullut!" Todellinen uudestisyntyminen näkyy AINA uskon tekoina!

Jaa että uskovat ovat synnittömiä? äläpäs naurata.

• 139
        *Faith* kirjoitti:

Joo, perisynnin puuttuminen saattoi todellakin olla se tärkein tekijä. Lieköpä kukaan meistä tiedostaa, miten voimakkaasti perisynti vaikuttaa elämässämme.

Vaikka suvusta on ilonsa ja hyötynsäkin, elämämme olisi ehdottomasti helpompaa ilman sukurasitteita. Tulee mieleen lause, jonka luin kerran jostain kirjasta: "Saamme sukumme paholaiselta, mutta Jumalan armosta voimme valita ystävämme itse!" :D

" Lieköpä kukaan meistä tiedostaa, miten voimakkaasti perisynti vaikuttaa "

Olen tätä pohtinut, ja päätynyt ainakin toistaiseksi siihen, että emme ilmeisesti parhaimmillaankaan tiedosta siitä kuin häviävän pieniä murto-osia - ja silloinkin Jumalan armosta ja voimasta, emme suinkaan omalla taidollamme.

Asiaa voi yrittää kääntää toisinpäin: millaista elämä olisi, jos ihminen ei olisi syntinen? Tuo kysymys alkaa nostamaan mieleen niin monia erilaisia juttuja ja elämänalueita, että minä ainakin joudun toteamaan, etten oikeastaan pysty ollenkaan käsittämään, millaista se voisi olla. KAIKKI olisi aivan toisin.

Niin, suku on pahin, mutta ilmeisesti on kuitenkin niin, että taustamme vaikutuksesta me olemme sitä, mitä me nyt olemme. Muutama vuosi sitten en olisi kyennyt uskomaan, että joskus sanoisin näin, mutta minä alan hiljalleen olla kiitollinen siitä, mitä minusta on tullut - ja tietenkin aivan erityisesti siitä, että Jumala on sen kaiken kautta voinut johdattaa minut luokseen.

• *Faith*
        139 kirjoitti:

" Lieköpä kukaan meistä tiedostaa, miten voimakkaasti perisynti vaikuttaa "

Olen tätä pohtinut, ja päätynyt ainakin toistaiseksi siihen, että emme ilmeisesti parhaimmillaankaan tiedosta siitä kuin häviävän pieniä murto-osia - ja silloinkin Jumalan armosta ja voimasta, emme suinkaan omalla taidollamme.

Asiaa voi yrittää kääntää toisinpäin: millaista elämä olisi, jos ihminen ei olisi syntinen? Tuo kysymys alkaa nostamaan mieleen niin monia erilaisia juttuja ja elämänalueita, että minä ainakin joudun toteamaan, etten oikeastaan pysty ollenkaan käsittämään, millaista se voisi olla. KAIKKI olisi aivan toisin.

Niin, suku on pahin, mutta ilmeisesti on kuitenkin niin, että taustamme vaikutuksesta me olemme sitä, mitä me nyt olemme. Muutama vuosi sitten en olisi kyennyt uskomaan, että joskus sanoisin näin, mutta minä alan hiljalleen olla kiitollinen siitä, mitä minusta on tullut - ja tietenkin aivan erityisesti siitä, että Jumala on sen kaiken kautta voinut johdattaa minut luokseen.

Nämä ovat todella suuria asioita! Minulla menivät ajatukset solmuun viimeistääkin edellistä viestiä kirjoittaessa, kun yritin (tapani mukaan) hahmottaa jonkinlaista kokonaiskuvaa perisynnin seurauksista. Kiitolevy pääkopassa joutui liian koville ja oli parempi luovuttaa. :)

Olen aina uskonut, että kaikella on tarkoituksensa. Taustamme vaikutuksesta olemme tosiaankin sitä mitä nyt olemme, ja minäkin olen jo pitemmän aikaa ollut onnellinen siitä, mitä minusta on tullut. Tie tähän pisteeseen on ollut kivinen ja pomppuinen, mutta mustelmat ovat parantuneet vähitellen, ja Jumalan huomassa on turvallista vaeltaa.

Jumalaan turvaava ei koskaan putoa tyhjän päälle eikä menetä kaikkea, kunhan vaan muistaa vaikeina hetkinäkin turvata Jumalaan! Minun on ainakin täytynyt suorastaan takoa päähäni, että silloin kun vastustaa, on kaivettava Raamattu esiin ja luettava sitä - tuntuipa se kuinka turhalta tai vastenmieliseltä hyvänsä. Muuten paha voi ruveta viekoittelemaan tai kiusaamaan. En ihmettele yhtään, että Uudessa testamentissa kerrotaan Jeesuksesta erämaassa!

• *Faith*
        *Faith* kirjoitti:

Nämä ovat todella suuria asioita! Minulla menivät ajatukset solmuun viimeistääkin edellistä viestiä kirjoittaessa, kun yritin (tapani mukaan) hahmottaa jonkinlaista kokonaiskuvaa perisynnin seurauksista. Kiitolevy pääkopassa joutui liian koville ja oli parempi luovuttaa. :)

Olen aina uskonut, että kaikella on tarkoituksensa. Taustamme vaikutuksesta olemme tosiaankin sitä mitä nyt olemme, ja minäkin olen jo pitemmän aikaa ollut onnellinen siitä, mitä minusta on tullut. Tie tähän pisteeseen on ollut kivinen ja pomppuinen, mutta mustelmat ovat parantuneet vähitellen, ja Jumalan huomassa on turvallista vaeltaa.

Jumalaan turvaava ei koskaan putoa tyhjän päälle eikä menetä kaikkea, kunhan vaan muistaa vaikeina hetkinäkin turvata Jumalaan! Minun on ainakin täytynyt suorastaan takoa päähäni, että silloin kun vastustaa, on kaivettava Raamattu esiin ja luettava sitä - tuntuipa se kuinka turhalta tai vastenmieliseltä hyvänsä. Muuten paha voi ruveta viekoittelemaan tai kiusaamaan. En ihmettele yhtään, että Uudessa testamentissa kerrotaan Jeesuksesta erämaassa!

*Kiintolevy* :)

• Maria-Elisabet

Uskomalla synnittomään ja lankeamattomaan Jeesukseen sinusta tulee synnitön ja lankeamaton! Ei ole pakko kärsiä ensimmäisen ihmisparin möhlimisestä!
      Jos olisit tuomittu kuolemaan ja olisit anonut armoa vaikkapa Obamalta (jos olisit USA:n kansalainen) ja saanut myöntävän vastauksen, niin jäisitkö seliisi pyöveliä odottamaan! Et takuulla! Miksi istut siellä nyt?

• Hei Koala_puussa,

Mielenkiintoinen filosofinen kysymys. Empä ole koskaan törmännyt esittämääsi kysymykseen. Ihmisellä on ollut luomisesta alkaen vapaa tahto, mutta hän valitsi paratiisissa väärin. Siellä hänellä oli vain yksi kielto, ettei yhdestä puusta saanut syödä. Ihminen halusi kuitenkin uteliaisuuttaan tietää, mitä tapahtuisi, jos hän söisi. Näin ihminen rikkoi Jumalan tahdon ja joutui lähtemään pois paratiisista. Hänellä säilyi vapaa tahto ja hän valitsi toistuvasti väärin.

Jeesus oli tosi ihminen ja tosi Jumala. Tosi ihminen muuten, muttei tehnyt lainkaan syntiä eli vastoin Taivaallisen Isänsä tahtoa. Me muut ihmiset, emme ole jakamatta, sekoittamatta, muuttamatta, erottamatta samaan aikaan myös jumalan persoonia emmekä Jumalan poikiakaan, joten me emme pysty elämään synneittä. Sitä miksi Jumala loi meille vapaan tahdon, en osaa selittää. Emme ole hänen tahdottomia marionettinukkeja kuten Pinokkio.

Meissä ihmisissä vaikuttaa siis perisynti. Olemme kaikki ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia jo syntymästämme saakka. Synti erottaa Jumalasta. Jokainen kristitty on yhtä aikaa sekä syntinen että vanhurskas eli Hänelle kelpaava. Perisynti tarkoittaa, että olemme elämän alusta saakka syntisiä ja itekkäänä ihmiskuntana tuemme rakenteellista pahaa maailmassa.

Jumala antoi ainoan poikansa kuolla puolestamme, ettei yksikään joka uskoo, joutuisi kadotukseen.

t. Maarit-pappi

• epäloogista

"Jeesus oli tosi ihminen ja tosi Jumala."

Tässä on taas yksi lause mitä aina toistellaan. Mitä tuo kenellekään sanoo? Ei ihmisen järkeen mene, että voi olla ihminen ja Jumala samaan aikaan. Kykenetko purkamaan ja avaamaan perusteellisesti 7 sanaisen lauseen?

• epäloogista kirjoitti:

"Jeesus oli tosi ihminen ja tosi Jumala."

Tässä on taas yksi lause mitä aina toistellaan. Mitä tuo kenellekään sanoo? Ei ihmisen järkeen mene, että voi olla ihminen ja Jumala samaan aikaan. Kykenetko purkamaan ja avaamaan perusteellisesti 7 sanaisen lauseen?

Hei,

Nämä ovat niitä kirkkoisien päätelmiä, joita ei voi oikein järjellisesti selittää. Ne on vain kirjattu oppilauselmiin ylös ja nielaistava sellaisenaan.
        Jeesuksessa on siis sekä jumalallinen että inhimillinen puolensa, mutta niitä ei voi erottaa, sekottaa eikä muuttaa.

t. Maarit-pappi

• Hei vielä,

Kristillinen oppi ihmisestä eli kristillinen antropologia pohjautuu Raamattuun. Vanhan testamentin mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (lat. imago) ja kaltaisuuteensa (lat. similitudo). Ihmiselle annettiin maan hallinta, ja hän on siitä sekä omasta itsestään vastuussa Jumalalle. Syntiinlankeemuskertomuksen mukaan ihminen menetti alkuperäisen viattomuutensa, turmeltui ja tuli kuolevaiseksi (1. Moos. 3).

Syntiinlankeemuksen jälkeenkin ihminen on yhä suhteessa Jumalaan. Ihminen ei ole itseriittoinen yksilö vaan yhteisön jäsen, jota kutsutaan maailmassa ja historiassa kuuliaisuuteen Jumalalle.

Uuden testamentin ihmiskäsitys edellyttää edellä mainittua Vanhan testamentin käsitystä, jota Jeesus Kristus täydentää ja syventää. Uusi testamentti puhuu ihmisestä käyttäen sanoja ruumis, sielu ja henki, jotka kukin yleensä tarkoittavat koko ihmistä, mutta tietyin korostuksin. Ruumis tarkoittaa lähinnä hänen ulkoista, sielu sisäistä ja henki hänen persoonallista Jumalaan suhteutuvaa olemustaan.

t. Maarit-pappi

• Kaarleppi_

Luterilainen kirkko tunnustaa, että evoluutioteoria on tieteellisesti todistettu tosiasia. Näin ollen Aatami ja Eeva eivät voineet olla maapallon ensimmäisiä ihmisiä, eikä syntiinlankeemusta tapahtunut. Myös koko Raamatun sukulinja on siinä tapauksessa keksittyä tarinaa, eikä Jeesuskaan sovi siihen, koska hän on Raamatun mukaan suoraa sukua Aatamille.

Jos ja kun evoluutioteoria on totta, niin luomiskertomus on valetta. Raamatun koko punainen lanka katkeaa. Olenko ymmärtänyt asian oikein?

• EL.ak:IM

Koala_puussa

Jeesuksen elämä ei ollut kovin ruusuinen. Mutta ymmärrän kantasi kaltaisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe