Koirakirjan kummalliset ohjeet

Kookisti

Olen ajatellut hankkia toisen koiran 3-vuotiaan urokseni kaveriksi. Nyt siis olen lueskellut uudestaan läpi Tuire Kaimion "Pennun kasvatus" nimistä kirjaa jonka luin viimeksi ennen ensimmäisen koirani hankintaa. Viimeksi lukiessani en "ensikertalaisena" kiinnittänyt erityisemmin huomiota kummallisiin ohjeisiin koska en koiran kouluttamisesta juuri mitään tiennyt, mutta nyt huomasin muutaman minua askaruttavan ohjeistuksen kirjassa.

Ensimmäinen asia joka silmääni pisti oli pennun ulkoilutusta koskevassa osiossa, jossa sanottiin että pientä pentua tulisi ulkoiluttaa aluksi vapaana ja vasta myöhemmin opetella hihnassa kulkemaan. Kirjassa ei mainittu edes vaihtoehtoa ettei näin pysty tekemään. Asun lähellä moottoritietä eikä ihan vieressä ole turvallista aluetta missä pitää pientä vapaana, joten hihnassa pitää kulkea heti ensimmäisestä kotiutumispäivästä asti. Kirjassa myös sanottiin että nätisti kävelemistä hihnassa ei saa ruveta opettelemaan kauhea aikaisin koska pentu ei jaksa vielä siihen keskittyä. Annanko siis pienen vetää hihnassa ja ruveta vasta isompana opettaa hihnassa nätisti kulkemista? Aikuisen koirani olen antanut tähän asti hieman vetääkin, mutta nyt ruvennut kouluttamaan nätisti kävelemistä että kahden kanssa olisi sitten myöhemmin helpompaa. Olisi vain mukava opettaa pentu heti alusta olemaan nätisti, huomattavasti helpompaa pennulle kuin aikuiselle opettaa.

Toinen kohta mikä häiritsi minua koski muiden koirien tapaamista. Kirjassa sanotaan että Koira ei saa koskaan hihnassa ollessaan tavata tai haistella muita koiria koska hihnassa koira ei pysty yhtä luontaisesti tervehtimään eleillään kuin vapaana ollessaan. Tiedän ja ymmärrän tämän, mutta se on käytännössä mahdotonta että koira saa siten koskaan tavata ketään!? Pidänhän minä aikuista koiraani vapaana, mutta kun vastaan tulee muita koiria otan koiran hihnaan että ei ole vaaraa "tappeluun". Ja hihnassa koirani aina haistelee tuntemattomat koirat ja vasta sitten vapaaksi jos tulevat juttuun.

Kirjassa myös sanotaan että pientä pentua pitää sosiaalistaa paljon varsinkin ensimmäisen kuukauden aikana luovutuksesta, mutta se on melko mahdotonta jos vastaantuleviin remmissä oleviin koiriin ei saa tutustua? Ja minulla on vain pari tuttua koiraa joiden kanssa voisin sopia leikkitreffejä, mikä ei alkuunkaan riitä. Ja koirapuistotkin ovat ilmeisesti hieman huonoja ympäristöjä koska siellä on usein liikaa koiria kerralla.

Haluaisin kuulla mielipiteitä minua askarruttaviin kysymyksiin, että tulisi pentu opetettua sitten pienestä pitäen täysin oikein, eikä tarvitsisi myöhemmin korjailla virheitä aikuisen koiran kanssa niinkuin nyt teen. Kiitos!

53

2935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakkaroosi

Kannattaa ostaa sekä talushihna että pitempi liina/hihna. Pientäkin pentua voi heti opettaa kävelemään nätisti, mutta tosiaan se ei jaksa kauaa keskittyä, joten kannattaa vaihtaa pentu liinan päähän, kun se ei enää jaksa harjoitella hihnakävelyä. Vetää sen ei saa antaa mielellään ollenkaan, ettei jää tavaksi.

Ja vieraita koiria lenkillä ei tulisi tervehtiä. Sosiaalistaminen tehdään vapaana tuttujen ja turvallisten koirien kanssa. Et voi tietää onko vastaantuleva tuntematon koira terve, rokotettu ja pitääkö se edes pennuista. Lisäksi moni (kuten minä) en missään nimessä halua, että joku päästä koiransa koirani luo sen ollessa hihnassa. Sosiaalistamisessa ei määrä ratkaise vaan laatu. Parikin rauhallista kivaa koirakaveria on pennulle alkuun ihan tarpeeksi. Kun pentu saa hyvien kokemusten kautta itsevarmuutta ja sen rokotukset ovat kunnossa, voi mennä myös puistoon. (Kannattaa ensin katsella siellä olevia koiria ja kysyä sopiiko pennun kanssa tulla.)

• akileija

minun mielide on, että ei aivan orjallisesti kannata noita oppeja noista kirjoista ottaaa.kyllähän sieltä voi poimia neuvoja ynm.niksejä,mutta hiukan suodattaen. terveellä maalaisjärjellä pääsee pitkälle:) onnea pennun hankintaan:)

• kirshinkirsikis

• Junior<3

Minä taas neuvoisin kohtelemaan koiria niinkuin Cesar Millan. Koira tarvitsee johtajan, niinkuin sillä olisi koiralaumassakin. Koira tarvitsee toisia koiria, että se sosiaalistuu ja kasvaa kunnon koirakansalaisena. Käsitelkää koiria, niinkuin toinen koira kohtelisi sitä. Älkää inhimillistäkö. Be natural.

• joobax

Suurin osa pennuista ei uskaltaudu muutamaa metriä kauemmaksi omistajasta ollessaan pikkupentu, jolloin vapaana ulkoilutus on helppoa ja suotavaa. Pentu oppii seuraamaan sinua eikä toisinpäin. Vertaa siihen, että hihnassa koira kulkee usein edellä ja ihminen perässä. Pentu oppii, että sinä tulet perässä...ei hyvä. Vapaana on hyvä tehdä heti luoksetuloharjoituksia. Pennulle voi laittaa pyykkinarun perään, jolla sen saa pysäytettyä, jos se meinaa lähteä liian kauas eikä tule tykö.

Hihnakäytöksen opettelu aloitetaan heti. Hihnaan on hyvä totutella sopivissa erissä. Käytännössä siihen ei kulu kuin pari viikkoa, jotta pääsee kunnolla alkuun ;)

Pääset paljon helpommalla ohitustilanteissa, jos et anna pennun tutustua kaikkiin hihnassa. Pentu tottuu pienestä pitäen tähän käytöksen. Ota tutustuessa käyttöön jokin erityinen sana, josta se pikkuhiljaa oppii, milloin saa tervehtiä. Pidä hihna aina löysällä, kun koira tervehtii muita.

Suojele pentua vähintään vuoden ikään asti ikäviltä ja pelottavilta kokemuksilta. Tämä ei tarkoita säälimistä, lohduttamista tai lässytystä.

Sosiaalistaminen ei tarkoita muiden koirien tapaamista. Se tarkoittaa totuttelua ympäröivään maailmaan. Kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Se maailma, jonka pennulle esittelet parin ekan kuun aikana, muodostaa pennulle "normaalin", jota se ei myöhemminkään ihmettele. Lentokoneet, autot, pyörät, sillat, pimeät tunnelit, metsät, linnut, possut, työmaat, ukkonen, raketit (vain kaukaa tietysti), portaat, hissit, kaupan ovet...

• canis.familiaris

Itse aloitan remmi hommat jo 8-9vko ikäisenä, josta muodostuu aika luonnollinen "turva" koiralle. Sosiaalistaminen ei tarkoita pelkkiä koirakohtaamisia, vaan yhdessä säännöllisesti koettuja monipuolisia tilanteita. Itse vein koiraa jo 10vko kaupungille, sinne, tänne sylissä tai taluttaen jne...yleisötapahtumiin jne..Kyllä koira ja muut mitkä tahansa tilanteet myöhemmin oli aika arkista ja vähemmän mielenkiintoista. Kannattaa satsata ja nähdä vaivaa ensimmäiseen vuoteen..

Pitää ymmärtää että pentu haluaa, nähdä. havaita silmillään /aisteillaan kaiken laista, mitä sen elinympäristössä tapahtuu...turvallisesti. Ja kun tähän lisätään yhdessä koettuja, vahvistaa tämä jo merkittävästi yhteistä tulevaa taivalta.
      Pentusokeus kannattaa poistaa heti.
      Ohjaa, opasta....

• Tupla duuni

Kaimion kirjoissa on todella paljon hyvää, mutta juuri kuten sanottiin valikoiden. Omat koirani saavat treffata tuttuja rekkuja, joita näemme aina lenkillä. Kaikki tuntemattomat ohitamme OHI käskyllä jA TODELLAKIN menemme ohi vaikka kuinka haluaisivat mennä tapaamaan. Vanhempi koirani meneekin kauniisti, mutta vuoden vanha meinaa, että pitäis päästä moikkaamaan, mutta pikkuhiljaa sillekin alkaa taas menemään perille, että kun sanon OHI, niin se on niin. Teenkin usein niin, että kun näen tuntemattoman henkilön koirineen tulevan, niin ilmoitan tarpeeksi lujaa sen ohitus käskyn jolloin vastaantulijakin tajuaa, että tuossa mennään reippaasti ohitse. Tässä tilanteessa vaikka koirani riekkuisi kuinka en tee muuta kuin nykäisen hihnaa ja pakotan sen ohittamaan toisen koiran. Vanhempi koirani on kuin viilipytty missä vain. Kulkee busissa, junassa, metrossa jne. kauniisti ja rauhallisesti sillä olen nuoresta (reilu vuoden) lähtien kuljettanut sitä eri liikennevälineissä ja eri tilanteissa mukanani. Näin sain siitä ystävällisen ja kuuliaisen kaverin minne sitten menekin. Olen lisäksi käynyt ihan ravintolassa (kesäisin) terassilla syömässä koirat mukana. Pentu pääsi ekan kerran 9 viikkoisena mukaan. Olinpas joskus odottamassa kaveriani tämän uusiessa papereitaan erään viraston edessä melkein kaksi tuntia ja kaikki ohikulkijat halusivat paijailla ja ihmettelivät koiran rauhallisuutta, jolloin kerroin tietty että koirani ei saa riekkua jokapuolella kun olemme ulkona. Mitää rähinä yms leikkejä en ole koskaan harrastanut, mutta kaikkea muuta sitten kivaa enemmänkin. Ensimmäiset kolme kk uuden pennun kanssa olivat hieman työläitä, mutta nyt menee jo ihan kivasti. Enpä vaan muistanut kuinka paljon on työtä saatikka kun on kaksi joista toinen pentu.

• tämmöisiä

Meillä harjoiteltiin ensimmäisestä päivästä lähtien hihnassa kulkemista, vähän myöhemmin kotiudittuaan kunnolla harjoiteltiin olemaan vapaana (oma piha, ei autoteitä lähellä).

Pentu voi syöksähdellä alkuun ja melko pitkäänkin, mutta voit opettaa heti kulkemaan nätisti. Pienelle riittää rapsutukset palkkioksi, menin siis kyykylleen ja pyysin luokse, väliin otin syliin ihmettelemään kun meinasi liikaa vetää. Ja kyllä alusta oli valjaat, omasta mielestä panta ja pentu on huono yhdistelmä, kaulaan käy kun nykäisevät milloin mihinkin suuntaan.

Meillä tavataa toisia hihnassa ja koirapuistossa. En ymmärrä yhtään tuota ihmeellistä kieltoa, miksei hihnassa saisi tavat toisia, viides koira menossa ja aina on hihnassa tapailtu toisia, ei mitään ongelmaa.

Koira puistoon lähdetään heti rokotusten saatua, pennun kanssa harjoitellaan pienten puolella. Oma koiranikin on "kouluttanut" useampia pentuja, eli ärähtää jos liikaa innostuvat.

ps. Tommy Wirenin kirjoihin voi myös tutustua.

• isoisoäiti

Ei tuo hihnassa kulkeminen koko kirjakauppaa vaadi ostettavaksi.
        Itselläni on sellaisia pieniä venyviä lenkkejä ihan pikkupentujen kaulaan sellaisen kun sipaiset pään läpi ja sitten ulos oppii pentu 4-5 vko yhdistämään asioita, vähän myöhemmin siihen hihna kiinni vaikka et itse talutakkaan, silloin koira jo uuteen kotiin lähtiessään tajuaa yhdistää hihnan ja ulkoilun, eikä sitten myöhemmin pane pahakseen vaikka hihnalla vähän ohjaillaankin menoa.

Itselle jos jää pentu, se saa vähän erilaisen kohtelun sen kanssa mennään hiljakseen sinne minne minä haluan eikä pientä rimpuilua noteerata miksikään.Oma tuttu piha ei ole paras paikka opettaa pennulle oikein mitään, vieras ympäristö tekee siitä luonnostaan kuuliaisemman itsellesi.

Ei niitä vastaantulevia koiria erikseen huomioida, kyllä pentukin ne näkee ohikulkiessa ei se vaadi nuuskimisia vaan matka jatkuu omaan tasaiseen tahtiin, silloin opitaan että näitähän tulee ja menee ei niistä kannata välittää. Tilanteissa ei turhaa höpötystä tarvita koska se saattaa herättää pennussa epäluuloja.
        Käytösmalli pennulle on siellä hihnan yläpäässä

• Luglio2013

Me asumme kaupungissa, vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella. Kun pentu kotiutui, ainoa mahdollisuus oli laittaa heti panta kaulaan ja viedä koira remmissä ulos. Pikkuhiljaa uskalsimme laskea sen vapaaksi jossain turvallisessa puistossa ja siinä se kirmaili muutaman metrin säteellä.

Koska meillä ei ole toista koiraa, eikä muitakaan koiratuttuja entuudestaan, olemme antaneet pennun nuuskia toisia koiria hihnassakin, jos se on vaan ok toisen koiran omistajille. Jotkut sitten sanoivatkin ihan ystävällisesti, ettei heidän koiransa esim. tykkää pennuista, joten menimme pois tilanteesta. Hihnassa tervehtimisen tärkein asia on se, että omistajat pitävät hihnat löysällä, jolloin omistajien mahdollinen jännittyneisyys ei tartu koiriin.

Koiramme on nyt seitsemän kuukauden ikäinen ja tulee toimeen toisten koirien kanssa sekä kadulla että koirapuistossa. Olen ihan vakuuttunut siitä, että jos olisin aina kieltänyt toisten koirien tervehtimisen hihnassa, koira suhtautuisi vastaantuleviin koiriin jännittyneesti tai jopa ärtyisästi.

Lisään vielä, että jos vastaantulevan koiran omistaja ei halua koiransa tervehtivän, en tietystikään päästä omaani toisen koiran lähelle, vaikka se kuinka haluaisi. Aika hyvin omistajien käytöksestä pystyy lukemaan jo matkan päästä, saako koirat tervehtiä vai ei.

• koira ammattilainen

vielä kummallisempia ohjeita saat kun netistä etsit ja varsinkin suomi24 palstalta...

• fitfat

Olihan erilaisia neuvoja, kuka on oikeassa? Kun luette niitä koulutuskirjoja, niin lukaiskaapa esim. autonkorjaus opas, näette sitten kuinka paljon opitte lukemalla, kun teette kone tai kytkin remonttia.
      Koira on laumaeläin ja johtajan (ihmisen) käytös, epävarmuus tarttuu pentuun. "Näytä koirasi, niin kerron sinusta" ja usein aroilla ihmisillä on heitä "vartioiva ja puolustava" koira ja syy on selvä... älkää ottako koiria Urpot ihmiset.

• kysyjä

niin kuin moni muukin luomakunnan eläin.

• Turhanpa kiellon

esitit. Kyllä nyt jokainen joka koiran tai auton hankkii, oppii myös sen korjaamisen jalon taidon. Kirjoista voi olla apua, mutta ei se autuaaksi tee. Vain kokemus opettaa. Ja oppia voi ja saa ottaa myös kokeneemmilta.

Oma neuvoni on että ei pidä ottaa ensikoiraksi koiraa joka on elopainoltaan yli viidesosa omistajansa painosta.

• isoisoäiti

Varmasti vanha opus tuo autonkorjausopas.
        En ole kyllä sitäkään lukenut, mutta nykyisin kun tuntuu tarvittavan sellaiset vehkeet jo lampunvaihtoon, ettei niitä löydy joka holkkisarjasta, liioin työkalupakista

• VapaanaOnMukavaa

Olen antanut koirani pennusta lähtien kulkea vapaana. aluksi tien ylityksistä ja vilkuilla paikoilla pidin hihnaa. Aluksi oli vaikeata kun koira ei tullut kovin helpolla käskystä luokse kun oli kaikkea mielenkiintoista ympärillä. Nykyisin kulkee vieressä nätisti eikä mene ilman lupaa toisten koirien luokse vaikkei ole hihnassa. On mukavenpi molemmille kun koira saa kulkea vapaasti ja haistella ympäristöä mielinmäärin. Aina kun ihmisiä tai koiria lähestyy pyydän koiraani vierelleni jotteivät pelästy. Muutaman kerran kanssakulkijat on ihmetelleet koiran tottelevaisuutta varsinkin kun käskystä kääntyy oikealle tai vasemmalle eikä välitä tuon taivaallista muista jos ei ole saanut lupaa tutustua. Pentuna annoin mahdollisimman paljon koirani tutustua muihin koiriin ja ihmisiin. Siksi ilmeisesti ohitus tilanteet on helppoja kun on tottunut muihin eikä he ole enään niin mielenkiintoisia. Tosin ihmiset jotka haluaa silittää koiraani juuri kun ovat kohdalla saa koirani reagoimaan heihin monesti vain nuuskaisee mutta voipi jäädä rapsutettavaksikin, ainoa haitta on kun en tiedä etukäteen ja tilanne tulee yllätyksenä. Varsinkin kun koiria pelkäävät ihmiset käyttäytyy miten sattuu hekin jopa ottavat sellaiset eleet että näyttäisi koiranmielestä että haluavat raapustella....

• Enemmän liikuntaa

Parasta mitä koiralle voi tehdä on antaa koiralle aikaa ja ulkoilua. Myös toisten koirien tapaaminen on hyvin tärkeää jotta koirasta tulisi tasapainoinen. Koiran kävellessä tulisi saada haistella ympäristöä eikä niin että kokoajan koiran pitää kulkea aivan vieressä hihnalyhyellä voihan se olla hienoa isännän mielestä mutta jos se on sitä koko ajan niin mitäköhän koira siintä tykkää.

• koiruli2vee

Mulla oli hihna heti ensimmäisestä päivästä asti pennulla, sellainen kevyt näyttely hihna ja pidin sitä löysällä. Pentu ei onneksi vielä pahemmin vetänyt ensimmäisten parin viikon aikana kun oli niin ihmeissään kaikesta joten tää systeemini oli ihan ok. Sittemmin vaihdoin pantaan ja hihnaan ja pannan annoion olla lähes koko aika kaulassa, sisälläkin ja ei siinäkään mennyt kuin pari päivää ja tottui.

Meillä ei ollut hirveesti tuttuja koirakavereita lähettyvillä, joten pakosti oli annettava vastaan tulijoiden koirien kanssa tutustua. Toki eka kysyin aina ja ilmoitin ettei pentua ole siinä ja siinä iässä vielä täysin rokotettu jne ja sama toistepäin. Omasta mielestä tämä oli hyvä koska mun pentu oli hirveän arka toisia koiria kohtaan pienenä, ihmisistä oli kiinnostunut mut koiria pelkäsi, joten jos olisin vain pari kertaa kk nähnyt tuttuja koiria niin ei ttää mun hauva olis näin sosiaalinen ja kaikkien kaveri niinkuin se nyt on =)

Mut ei mekään kaikkien kans tervehditä vaikka kovasti haluaisikin, mulla tosin ei oo sellasta tiukkaa linjaa tässä koiran kasvatuksessa miten asioiden pitää mennä (koska en usko niihin) ja hyvin ollaan pärjätty.

• Rohkeasti vain

Pienten koirien olisi hyvä totutella isoihin koiriin turvallisessa tilanteessa. Jottei koirasta tulisi remmirähjää. Pikkukoiran omistaja ei saisi pelätä kohtaamista isonkoiran kanssa. Mieliala pitäisi pitää kurissa jos koira vaistoaa että isäntä pelkää niin koira oppii reagoimaan silloin, hän alkaa puolustamaan isäntää taikka pelkää aina kohtahessa ison koiran. Parenpi olisi jos opettelisi kohtaamaan kiltit isot koirat niin omistajan omakin pelko lievenisi.

• koiruus

vanha sanonta on koira on sellainen kun hänen isäntä on eli koira peilaa omistajaa.

• 6+14

Kylläpä näitä ammattikseen koiria kouluttavia on suuntaan jos toiseenkin. Yksi sanoo yhtä, toinen toista, ja kolmas jotain ihan muuta. Yhden mielestä palkitaan herkuilla, kun taas toisen mielestä näin ei toimita missään nimessä. Jonkun tyylisuunnan mukaan koiraa koulutetaan ns. "rankalla kädellä" (ihminen selkeä laumajohtaja, ja koira alistetaan vaikka väkisin), kun taas toisessa suunassa tätä ei missään nimessä saisi tehdä (esim. koiran väkisin selättäminen/alistaminen).

Ottaa tuosta nyt selvää sitten, että mikä on oikein, mikä väärin ja mitä kannattaa tehdä? Tämänhän huomaa jo pelkästään telkkaria katsoessa, kuinka erilaisia ohjeita tulee. Jättikuuluisa Ceasar Milan joka joidenkin mielestä on itse jumala, brittiläinen Viktoria Stilvell joka kouluttaa herkkujen ja ehdollistamisen kautta, tai osuipa silmääni jossakin koiraohjelmassa jo ihan kotimaisiakin ammattikouluttajia, jossa mm. Milanin "rankat" koulutusmetodin olivat lastenleikkiä verrattuna erään suomalaisen naisen tapaan kouluttaa koiria.

Hänen mukaansa esim. koirat saa alistumaan ja tottelemaan viikon "jäähyillä", jolloin koiraan ei oteta minkäänlaista kontaktia, ei fyysistä eikä henkistä vaikka koira yrittäisi kuinka kerjätä huomiota tai komentaa. Tämä kun on kuulemma se täysin normaali käytäntö koiralaumassa, jossa johtavassa asemassa oleva koira "eristää" temppuilevan laumanjäsenen täydellisellä välinpitämättömyydellä. Lukuunottamatta tietenkin jämäkkää ärähdystä, mikäli uhotteleva laumanjäsen yrittää hyppiä liikaa nenille.

Oli miten oli. Kaikilla kouluttajilla lienee yksi ainoa asia yhteinen asia josta kaikki samaa mieltä, ja se on se, että ihminen ennen koiraa. Koira voi olla rakas perheenjäsen ja se paras kaveri, mutta se on silti koira, eläin. Ei ihminen. Ei ihmisvauva. Koira on koira, piste. Ja koiran tulee tietää paikkansa "laumassaan", ja se tulee ihmisen jälkeen. Ei toisinpäin. Siinä missä ihmiset menevät metsään näyttää kerta toisena jälkeen olevan se, että sitä koiraa kohdellaan kuin ihmistä, ja siitähän ne ongelmat sitten alkaakin. Koirat alistavat ja pomottavat omistajiaan mennen tullen. ja pelottavinta on se, että nämä omistajat vain nauravat ja vähättelevät asiaa?

"No voi meiän pieni (Rotweiler) Rekku mussu kun on niin kovin itseppäinen ja tottelematon! Voi hellusta pientä kultanuppua, ota tästä namipala, ota ota. Mamin/Papin kultsipupu, pusipusi!" Ja samaan aikaan ihmetellään, että miksi ihmeessä se Rekku niin kovin murisee ja näyttelee hampaita maaten sohvalla talon kinginä?

Itse en pelkää koiria. Taidottomia (ja aivottomia) koiranomistajia kyllä. Ja se pelko tulee juurikin siitä, etten osaa luottaa omistajan taitoihin ja kykyihin hallita lemmikkiään.

• Nolo olo

Kaiken muun koiruli on oppinut, mutta piereskelyä se edelleen jatkaa ja häpeää sitä itsekin

• Huomioitavaa

Kiinnitä ruokavalioon huomiota, saakokoirasi tarpeeksi liikuntaa, onko sillä sosiaalisia kontakteja tarpeeksi, se tarvitsee ehkä vertaistukea samasta ongelmasta kärsiviltä. Eläinlääkäri kyllä mielellään tutkii, ottaa labroja, kartoittaa perimät ja laittaa jatkotutkimuksiin...eikä maksa paljon. onhan sinulla kuitenkin vakuutukset kunnossa koirasi sairastelun takia, sijoitus kyllä maksaa itsensä takaisin aivan varmasti.

• 9870

Koiralle aina parempi mitä varmempi laumanjohtaja olet, siihen kuuluu myös koiran ohjaaminen ilman hihnaa. mene vaikka koirapuistoon silloin kun se on tyhjä (myös silloin kun on muita) niin voit turvallisesti harjoitella hihnatta liikkumista.

• Itsellä juuri 2 vkoa kotiutunut korvakarva

• parasystävä

Se mitä ei koiraoppaista opi on koiran yksilöllisyys. Jokaisella koiralla on omat jutut. Kahta samanlaista koiraa en ole vielä tavannut.

Osa koirista ei ole yhtään kiinnostunut muista koirista, vaan ihmisistä ja sitten toisilla koirilla ihan toisinpäin. Osa koirista elää nenän avulla, toisilla taas korvat ja toisilla näköaisti. Nämäkin seikat vaikuttavat hihnakäyttäytymiseen.

Myös urokset ja nartut käyttäytyvät eri tavalla. Yleensä pojat eivät pidä pojista ja tytöt tytöistä. Tämä on ihan normaalia reviirikäytöstä. Koirapuistoissa on joskus nähtävissä mustasukkaisuusdraamoja. Leikattujen koirien suhteen onkin sitten aivan eri meininki. Jotkut nartut saattavat olla hyvinkin agressiivisia leikattuja uroksia kohtaan.

Jotkut koirat kulkevat rinta rottingilla häntä ylöspäin sojottaen. Koira voi kulkea hyvinkin nätisti omistajan mielestä, mutta kohdatessaan toisen koiran näin, se voi olla uhkauksen merkki. Koira nimittäin vapaana ollessaan ja ystävällisin mielin ei lähesty toista koiraa näin. Tästä syystä yleensä vastaantuleva koira puolustautuu, jota taas sitten kutsutaan "remmirähjäksi".

Jokaista koiraa tulisi kouluttaa yksilöllisesti ja sen mukaan minkälainen koira halutaan. Itselläni on aivan ihana ja kiltti koira. Jos tähän koiraan olisi käytetty kovin rankkaa koulutusta, todennäköisesti koiran leikkisyys olisi pilattu sillä. Kaveri on myös hyvin itsepäinen, mutta niin olen minäkin, joten se ei ole ongelma :)

• lallallei

en jaksanut alkaa lukemaan nuita aikaisempia kommentteja joten en tiedä että onko joku jo näitä samoja asioita toistellut.... MUTTA KUITENKIN.
      Minä ainakin itse aloitin pennun kanssa hihnaharjoittelut melkeimpä heti, en tietenkään pitkiä aikoja kerralla ettei pentu väsyisi ja kokisi hihnassa oloa pelkästään ärsyttäväksi. Ja toisia koiria kyllä haisteltiin ja tervehdittiin, ja puistoissa käytiin silloin kun sielä ei ollut liikaa muita koiria.
      Nyt tuo pentu on kerennyt jo 10 vuoden kunnioitettavaan ikään, eikä ole käyttäytymishäiriöinen, koko ikänsä on kiltisti kulkenut vetämättä hihnassa ja muita koiria tervehtii kiltisti. Pelkää vähän isoja koiria koska on melko monta kertaa saanut turpaansa vastaantulevilta irtokoirilta, mutta kun itse olen vahtimassa käyttäytymistä tervehtimistilanteessa niin ongelmia ei ole.
      Ja kun pentu ja nuoruuniässä koiraa kouluttaa tunnollisesti ja huolella, ei ongelmia edessäpäinkään todennäköisesti ole. Pystyn esimerkiksi huoletta rullaluistella kesäisin koirani kanssa, nykyään tosin iän jo painaessa vähemmän, ja nuorempana koirani myös veti pihan lapsia pulkassa (rekikoira kun on). Myös irti lenkkeilyttäminen toimii, tietää että kun käsky käy niin toteltava on vaikka olisi kiva vaan juoksennella.
      MAALAISJÄRJEN KUN MUISTAA PITÄÄ MUKANA NIIN HYVÄ TULEE. :)

• Teemu

Koirat on perseestä. Pistä se säkkiin ja heitä järveen.

• Syö paskaa Teemu

Itse olet perseestä ja sinut pitäis laittaa säkkiin ja viskata järveen.

• mimi7

Jos kirjasta haluat lukea niin tutustuppa sellaisen miehen kirjoihin kuin Pertti Vilander :)

• gtehry

""Asun lähellä moottoritietä ""
      "" Pidänhän minä aikuista koiraani vapaana, mutta ..."
      Nuo kaksi lauseen pätkää riittää kertomaan että sinun ei pidä ottaa yhtään koiraa lisää , ja kannattaisi harkita siitä yhdestäkin luopumista.

Metsästyslaki yksiselitteisesti kieltää koiran irtipitämisen toisen alueella ilman maanomistajan lupaa , sama laki on voimassa myös taajama alueella.
      Olkoonkin että otat koiran kiinni kun joku tulee vastaan eli koirasi on näennäisesti välittömästi kytkettävissä , mutta tosiasiassa sellaista koiraa ei ole vielä syntynyt joka on 100% varmuudella aina irtiollessaan kytskettävissä välittömästi...
      Eli rikot jatkuvasti metsästyslakia ja et siten ole sopiva henkiläö koiran pitämiseen.

• Joskus vapaana

Jospa otetaan jumalan lait käyttöön ja annetaan vain koirien nauttia välillä vapaudesta. Niinhän meillä ministeritkin tekee. On tosi sairasta ajatella että koiran pitäisi olla kokoajan kiinni muuten se tekee pahojansa.

• faktoja

Et muuten ole sinäkään mikään penaalin terävin lakioppinut, koska muuten tietäisit, että taajamassa koiran kiinnipidon määrittää järjestyslaki, ei metsästyslaki. Jos meinaat päteä niin laita nyt edes faktat kuntoon..

• Oppijaikäkaikki

Tuo on älyttömintä mitä olen kuullut, koirapidettävä aina kiinni. Kyllä koiran voi pitää vapaana jos se on välittömästi kytkettävissä. On vain osattava kouluttaa koiraa että sen voi pitää vapaana. Tärkeää on että koiria pelkäävät ihmiset saavat kulkea rauhassa. Mutta kun ollaan Suomessa niin täällä vallitsee tiukka kuri ja jotkut tulkitsevat tiukasti sääntöjä piiruakaan joustamatta.

• 1+15
        Oppijaikäkaikki kirjoitti:

Tuo on älyttömintä mitä olen kuullut, koirapidettävä aina kiinni. Kyllä koiran voi pitää vapaana jos se on välittömästi kytkettävissä. On vain osattava kouluttaa koiraa että sen voi pitää vapaana. Tärkeää on että koiria pelkäävät ihmiset saavat kulkea rauhassa. Mutta kun ollaan Suomessa niin täällä vallitsee tiukka kuri ja jotkut tulkitsevat tiukasti sääntöjä piiruakaan joustamatta.

Metsästyslaissa myös todetaan yksiselitteisesti "koiria koskevat kiinnipitosäädökset eivät koske alle viiden kuukauden ikäistä pentua". Eli etsi jokin rauhallinen niittyy, ranta tai metsä, jossa voit mieluiten päivittäin, ainakin ko. 5 kk ikään asti pari kertaa viikossa päästää kopirasi turvallisesti telmimään vapaana. Ja kun koira menee kauemmas, piiloudu puun taakse tms. Anna koiran vähän hätääntyä ja etsiä sinut itse, se käsittää että on syytä pysyä omistajan lähettyvillä jotta ei hukkaa emäntää.
        Samoin luoksetuloharjoitus iloisissa merkeissä, namilla palkaten, kehuen ja päästäen taas koiran vapaana temmeltämään, on ihan parasta. Kun sopivan kokoinen kiltti aikuinen tai pentu vielä voi tulla mukaan telmimään kahdestaan vapaana, se on ihanteellista lihastreeniä. Kaupunkioloissa jokin aidattu piha tms. on turvallisin vapaana leikkimiseen. Koirakaverin puuttuessa voi toki leikin varjolla antaa koiran noutaa palloa, keppiä, lelua tms. mitä tahansa puuhaa missä se saa monipuolisesti käyttää lihaksiaan.

• Oppijaikäkaikki kirjoitti:

Joo, samaa mieltä ! On ne pidettävä kiinni, jos ne on hyökkääviä toisten kimppuun syyttä suotta..... Sellainen käytös on hävettävää ja myös omistajien/ulkoiluttajien käy -tös häiritsee, kun ne vähät välittää, jos koira tai koirat juoksee jonkun toisen luo tai lähelle, tai jos koira tai koirat hyökkää toisen kimppuun.....mä pelkään sellaisia koiria yli kaiken ! Juuri tollasia skitsoja varten pitäisi säätää laki, jota jokainen koiranomista -ja tai ulkoiluttaja noudattaa sanatarkasti. Pitää läpäistä rankka koe sekä koiran että myöskin koiranomistajan ja niiden ulkoiluttajien, ikään, sukupuoleen yms katsomatta ja korjattava myös koiransa jätökset pois kulkureiteiltä ! Jokaisen. Se ei vie kuin muu -taman sekunnin jokaiselta. Ei se nyt voi olla niin ylimielistä ! Ja sokeat voivat pyytää apua, kyllä ihmiset auttaa, jos pyydetään ! Ei niitä jätöksiä saa jättää kulkureiteille, jossa ihmiset kulkee. Ei ole kivaa, kun huomaamattaan astuu koirankakkaan, ja sit-ten pian haisee........ Eikä saa antaa heikkojen lasten ulkoiluttaa koiraa, jos se on vi-haista tyyppiä ja myöskin hyökkäävää tyyppiä. Koska lapsethan on luontevasti heik-koja, eivätkä aina hoksaa, jos koira on vapaana alueella, missä on tai voi olla muita-kin ihmisiä, ja ne hyökkää sitten viattomien ihmisten kimppuun.

• omamoka

Tein itse sen virheen että annoin koirani mennä haistelemaan vastaantulevia koiria pentuna. Se oli paha moka. Koirani oppi siihen että jokainen koira oli haisteltava ja sitten kun tuli koiria vastaan joita ei voinut mennä haistelemaan tms niin alkoi hirveä metelöinti ja "neliraajahalvaukset" kun ei päässytkään katsomaan. Nyt onkin ollut hirveä työ saada koira ohittamaan oikein. Joten todella älä vain tee samaa virhettä vaan ohitustilanteet on tosiaan hyvä hoitaa ilman tutustumisia, rauhallisesti vain ohi pennusta pitäen. Todella tuo sosiaalistaminen pitää hoitaa sitten muuten ja sinullahan on nuo pari kaverikoiraa ja oma koirasi, ne kyllä riittävät hyvin alkuun :)

• Mäkin mietin, että kuinka paljon tossa kirjan ohjeessa on ennaltaehkäisyä, eli just sitä, että opetetaanko koira pennusta asti menemään luvatta kaikkien luokse ja karsitaanko sitä ei-toivotuksi muodostunutta käytöstä myöhemmin, vai ei...

Mutta, sen olen huomannut, että pentukoiran kanssa, jos haluaa opettaa että vain luvalla menee tervehtimään tai ei ollenkaan, joutuu olemaan aika "veemäinen", sillä vastaantulevat ihmiset, koirineen tai ilman, eivät meinaa millään uskoa.

• jkölaLvj'ö

Koirakouluttajan sanoin; mieti miten haluat koirasi käyttäytyvän. Haluatko sen kävelen vetämättä vierelläsi vai vetävän sinua perässäsi? Haluatko sen juoksevan ympäriinsä jokaisen hajun perässä edestakas tietä vai hallitusti siellä missä sinä haluat? Hänen sanojensa mukaan jokainen koiranmistaja voi tehdä valinnan vapaasti ko. asioista, ei siis ole yhtä oikeaa tapaa. Jos lenkillä ei tule vastaan muita koiria, miksei pitäisi koiraa vapaana? Vilkkaasti liikennöidyillä teillä tai niiden läheisyydessä se ei ole viisasta. Koiralle on selkeämpää kun hihnassa toimitaan vain yhdellä tavalla, sen ei tarvitse miettiä miten nyt tässä tilanteessa tehdään jos aina mennään samalla kaavalla. Koirapuisto on kiva paikka tavata toisia koiria ja juosta, leikkiä vapaana. Jos ei halua käydä koirapuistossa tai koira ei viihdy siellä, riittää ne muutamat turvalliset kaverit ja onhan sulla se vanhempi koira kaverina. Etiketti on sitten ihan eri asia. Toinen koira ohitetaan siten, että vain ihmiset ovat toistensa lähellä. Kun edellä kävelee toinen koira, ei mennä lähelle sen perään kävelemään (koiran tärkein pää on takapää ja sitä se suojelee). Jos haluat pennun tutustuvan toisiin koiriin ja sellainen tulee vastaan, kysyt tietty käykö tutustuminen. Minua ei mikään niin riso kuin ne koiranomistajat, jotka antavat vapaana olevan koiransa tulla tai hihnassaolevan koiran vetää itsensä mun koiran luo kysymättä lupaa. Sitten jos sanoo, että voitko ottaa koirasi kauemmaksi niin vastataan: joo voin jos sun koira on niin vihainen. Vihainen? Koiralle tuijotus on mahdollinen uhkaus ja siksi pitäisikin estää omaa koiraa tuijottamasta vastaantulevia koiria. Luulen, että jokainen meistä tekee tai sanoo jotain jos joku täysin ventovieras henkilö lähestyy kadulla tai muualla päin sanomatta mitään tai tuijottaa.

• Anna vain koiran lei

Tuo on puppua kyllä, koira oppii myöhemminkin ei sen pentuna tarvitse osata kaikkea mitä haluat. Itse koulutkin pentuna hieman ja vasta 11kk ikäisenä alettiin kouluttamaan varsinaisesti. Ja kaikki on mennyt hyvin. Koira tottelee eikä vedä siis kaikki on hyvin vaikka pentuna ei niin koulutettukaan. Sai juosta vapaana ja leikkiäja temmeltää tietenkin kohtuuden rajoissa.

• Anna vain koiran lei kirjoitti:

Tuo on puppua kyllä, koira oppii myöhemminkin ei sen pentuna tarvitse osata kaikkea mitä haluat. Itse koulutkin pentuna hieman ja vasta 11kk ikäisenä alettiin kouluttamaan varsinaisesti. Ja kaikki on mennyt hyvin. Koira tottelee eikä vedä siis kaikki on hyvin vaikka pentuna ei niin koulutettukaan. Sai juosta vapaana ja leikkiäja temmeltää tietenkin kohtuuden rajoissa.

HIenoa =) !

Mutta kuten näitä palstoja lukiessa ja ihmisiä kuunnellessä tai kadulla nähdessä voi todeta, kaikille tuo tapa ei toimi ja silloin mielestäni ennaltaehkäisy (ettei opeta välissä turhaan väärää käytöstä) on hyvä ratkaisu.

• mustikin

Tietenkin vapaana ja huppu päässä, niin ei se opi pelkää autoja, ne kyllä yleensä väistää.

• skinhead antti

Sitä pitää hakata ja alistaa niin vittu se saatanan huora oppii tavoille

vittu häh !

• On harhaa.

Kuvitella ettei pentua kannata kouluttaa/ opettaa, ennen kuin koira on lähes vuoden ikäinen. Pentuna aloitettu kouluttaminen hepottaa huomattavasti, koska koira ei opi ei toivottua käyttäytymistä. Näin koira kulkee jo nuorena taluttimessa vetämättä ja vapaana ollessa tulee omistajansa luokse kutsuttaessa. Koiran ei tarvitse päästä haistelemaan vastaantulevia koiria, sille riittää mainiosti 1-2 tuttua koiraa. Koiraa pidetään vapaana paikoissa, joissa sillä ei ole vaaraa jäädä auton tai muun liikenteen alle ja hyvä henkivakuutus koiralle on varma luoksetulo kutsuttaessa, olipa sitten ympärillä muita koiria tms.

• klirk Somstom

Niin no, mulla on 40-vuoden kokemus kissoista ja koirista. Konttausiässä mutsin silmien välttäessä syötiin koiran kanssa samasta kupista... (offtopic: ei oo muuten koskaan ollut mitään allergioita)

Jokaisen koiran kasvatuksen kanssa tulee virheitä, joita joutuu myöhemmin paikkaamaan. Ei ole olemassa täydellisesti kasvatettua aikuista koiraa.

Ihan totta, ettei pienen pientä pentua kannata vielä remmiin laittaa. Se ei ymmärrä sitä ja hyöty on yhtä tyhjän kanssa.
      Hihna vasta sitten, kun ikä ja vallattomuus ajaa pidempiin tutkimusretkiin.

Jälkimmäinen neuvo siitä, ettei koira saisi kytkettynä tavata muita koiria??? Täyttä tuubaa, kytkettynähän -lainkin mukaan- ne toisensa tapaa.
      Pitää vaan remmin niin löysänä, että saavat noi normianaalihaistelut tehtyä;)

Sosiaalistaminen on sulla ihan hyvässä lykyssä, johtuen tosta vanhemmasta koirasta.
      Vielä parempi, jos sulla ois tiedossa ton vanhemman koiran kavereita, jotka ottais ton mukulan "laumaan" mukaan.

Ja vielä: vastaantuleva haukkuva koira ei aina ole kiukkunen, se on monesti vaan innostusta ja tervehtimistä. Jos siinä vaiheessa heti vaihtaa kadun toiselle puolelle, niin koira lukee isäntäänsä ja ymmärtää tilanteen uhkaavaksi.
      Lopputuloksena on koira, joka kokee kaikki vieraat koirat uhkana.

Ja vielä 2: ja mitä tulee sellaseen pikkaseen koirien väliseen tappeluun, niin kokemus on osoittanut, että se tekee koiran itsetunnolle hyvää ja kasvattaa luonnetta. Kepeänkin ottelun jälkeen koira kävelee rinta pystyssä viikon ja silmistä näkee "tappokoneen" todellisen luonnon)))))
      Vitsi sinänsä, mutta tappelussa hyvin pärjättyään ei enää rähjää "mitättömyyksien" kanssa. Kävelee vaan isottelijoiden ohi...

• cmvnbc

Eikö se mennyt niin ettei kaikkien koirien lonkat kestä halutusta pentuna, vasta yksivuotiaana kunnon lenkkejä ainakin jos iso koira. Yleensä kaupungissakin on ulkoilutus alueita, sellaisia aidattuja.

• skinhead antti

no siis vittu koirahan oppii tavoille sillee että sitä pitää hakata ja alistaa siis oikeen kunnolla potkia ja hakata ja heitellä seinille

vittu häh !

• Haista antti vittu

Vai otakko poskeen?

• Tessu

Ymmärretään anttia, anttia ei kukaan rakasta, nimeäkään ei tarvitse kirjoittaa isolla. Voi antti parkaa:(

• Tuudeliduu

Ymmärretään anttia, anttia ei kukaan rakasta, nimeäkään ei tarvitse kirjoittaa isolla. Voi antti parkaa:(

• Kunhan opetat koirasi käyttäytymään kunnolla, vaikka se olisikin vapaana, että se EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA hyökätä kenenkään kimppuun, oli tämä IHMINEN sitten syyllinen siihen, tai ei.....etkä missään nimessä saa antaa sen juosta kenenkään toi-sen ihmisen luo....oli koira itse sitten vihainen tai ei......syyttä suotta.....serkulleni, jol-la on todettu vastikään eräs paha sairaus, jota en nyt muista, ja se joutui äsken jon-kun kapakkalaisen koiran hyökkäyksen uhriksi. Joutui sairaalaan serkku. Sai tikkejä puremakohtiin. Ja itselle on käynyt melkein sama jo monta kertaa tämän vuoden ai-kana, ja pari kertaa sitä ennen.....koira on ollut vapaana, hyökännyt melkein kimppu-uni, ulkoiluttaja vähät välitti siitä, mitä koiransa teki....vaan usutti sitä.....ja näkätti uk-ko kerran, että eiiiii se teee mitään.......ja hitot. Valhetta. En tosiaankaan ymmärrä, miksi pitää kiusata muita, mua varsinkin noin kaikki koiran omistajat, jotka antaa koi-ransa juosta vapaana, ja jos huudetaan jotakin varoituksia koiralle, ei se kuuntele. Ne juuri ei ole käyneet mitään koirien käytöskoulua. Liekö koskaan edes kuulleet sitä sanaa......? Tuskin. Eikö kaikki koirarodut pidä ensin, ennen luovuttamista mihinkään perheeseen, tai ei-perheellisille ihmisille, pidä käydä se käytöskoulu ja läpäistä se ? Eikä koiraa saa itse kouluttaa, ellei ole ammattilainen. Ei mistään lapsellisista kirjois-ta nyt ole mitään hyötyä. Ne on kaikki tasan valhetta ! Kannattaa osallistua koirakou-luun ja muille sellaisille ennen, kuin menee sen koiran kanssa ulos muiden ihmisten joukkoon. Eikä laske sitä koiraa tai koiria koskaan vapaalle muuten, kuin omalla aida -tulla pihallaan, josta se koira tai koirat ei pääse vapaaksi tielle yms......totta kai kaik-ki koirat saa tutustua toisiinsa. Ei siinä ole mitään pahaa. Niin pennut, kuin aikuiset-kin koirat. Mä olen jo alkanut pelkäämään koiria, koska kenestäkään niistä eikä ulkoi -luttajista tiedä, jos ne laskee koiransa vapaaksi ja oikein usuttaa sen viattomien ih-miesten kimppuun......häpeällistä !

• Kunkkumopsi

Ei tollasia kirjoja tarvitse edes lukea! Vanhaan vanhaan aikaan ollut mitään koirankoulutusta tai siihen liittyviä kirjoja ja koirat käyttäytyivät ihan tavallisesti. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle! :)

• kissa ihminen 1

Koirat syö kissoja ja ne on rumia pelottavia haukkuvia petoja, älkää ottako koiria!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe