Ostin 400h ajetun diiseli veneen.(liikkeessä huollettu) Toimi mukavasti aikansa sitten otti lämpöjä. Kotilaiturissa purin lämmönvaihtimen ja löysin sieltä siipipyörän "propeltit!"
Kysymys kuulukin: Kun hajonnut siipipyörä vaihdetaan uuteen, niin korjaaja jättää siivenpalat ottamatta talteen. Tästähän luonnollisesti aiheutuu ongelmia myöhemmin. Eihän ne rojut sieltä ittekseen mihinkään häviä. Puolen tunnin homma!
Miksi näin?
Ei ole nääs ainut tapaus....
Siiipipyörä
24
325
Vastaukset
- ufgkjh
Itellä kans hajos siipipyörä. Noukin ne palaset sitten kauden päätyttyä. Nyt ajellaan loppukausi hiljaa.
- Nkkkkkkkk
Ei niitä siiven paloja normaalisti jätetä sinne, mutta huoltoliikkeitä on niin montaa sorttia, että mukaan mahtuu myös niitä joita ei kiinnosta muu kuin asiakkaan rahat.
- Oppitunti
No nyt tiedät sen huoltoliikkeen laadun. Älä vie rahojasi heille.
1) jos siipipyörä hajoaa, niin SINÄ olet laiminlyönnyt huollon.
2) Jos venettä ei hinata hultoliikkeen rantaan, etkä kerro hinauksesta, niin vastuu on SINULLA.
3) kun olet tuhonnut moottorisi muutaman kympin maksavan osan vaihtamatta jättämisellä, niin liike ilmoittaa korjauksen maksavan 600-1000 €, jota et ole valmis maksamaan, niin tulevista vaurioista on vastuussa SINÄ.
Asia tietenkin muuttuu, jos sinulla on eittää laskuja jossa yritys on veloittanut uudesta siipipyörästä vaihtotyöstä. Jostain syystä en usko että sinulla on..- öpåkklk
Mitä tarkoitat tuolla kohdalla 2?
- 232343242
Ostin 400h ajetun diiseli veneen
Osaatko lukea?
- R K-S
Siipipyörä tulee tarkistaa syyshuollossa ja tarvittaesa vaihtaa. Silloin ei mene rikki kesken kesän. Jos kuitenkin on mennyt rikki, niin KAIKKI palat ptää saada pois heti.
- Taaperon Tero
Kun vähän ajetussa koneessa oli EHJÄ siipipyörä ja se oli myyjäliikkeen huoltama, niin oletin kaiken olevan OK.
Kysyinkin liikkeen/korjaajan moraalia kun jättivät palat koneeseen!
Nyt asia on kunnossa.
Opetus on se ,että elä luota näihin huoltajiin. Varsinkin kun ostat käytetyn. Tarkista itse. - yffdfblvd nk
Miksi palaset on saatava pois heti jollei ne haittaa moottorin normaalia käyttöä, eli ei lämpene tms. käytetyllä kierrosluvulla.
- Jjgjgjgjg
Taaperon Tero kirjoitti:
Kun vähän ajetussa koneessa oli EHJÄ siipipyörä ja se oli myyjäliikkeen huoltama, niin oletin kaiken olevan OK.
Kysyinkin liikkeen/korjaajan moraalia kun jättivät palat koneeseen!
Nyt asia on kunnossa.
Opetus on se ,että elä luota näihin huoltajiin. Varsinkin kun ostat käytetyn. Tarkista itse.Jos et luota huoltoliikkeisiin, niin silloin pitää vaan jatkossa huoltaa ja korjata itse.
- Teräsveneenkinrakent
Ajoin teräspaatilla 14 v./ 2910h, jossa oli kuutosFoortti, ajelin myös leutoina talvina. Vaihdoin siihen yhden siipipyörän koko aikana, laitoin sen varalle, koska siitä ei puuttunut yhtään siipeä, pienet, kielen aiheuttamat kulumisjäljet siinä oli havaittavissa. Herää kysymys, että miksi toisissa moottoreissa menee kumisiivet palasiksi, johtuuko se siitä että, vesipumppu on ylempänä kuin siihen johtava letku/putkisto, jonka takia pumppu horii ensin tyhjää. Mulla tuli vahingossa rakennettua sellainen systeemi, että pumppu on 10 senttiä alempana kuin putkisto, jolloin kumisiipi on aina märkä, suljen aina myös pohjahanan moottorin sammuttamisen jälkeen.
- täh
Samaa minä ihmettelen, kyl siipipyörä enemmän kestää kuin 400 tuntia.
Kesät se on aina vedessä ja talvet pakkasnesteessä ja joo suljen minäkin hanan, mut mitä merkitystä sillä on?. Toki veneessä mukana pitää olla uusi siipipyörä tiivisteineen jos ja kun se joskus sattuu menemään.- Benkku -82
Taitaa laatu vaihdella noissa aika rajusti. Kokeilin joskus kuinka monta kesää uskaltaa ajaa Yanmarin alkuperäisellä (4jh-dte kone). Kuudennen kesän jälkeen vaihdoin viimein, vaikka siipipyörä näytti edelleen uudenveroiselta. Ajotunteja tuli n. 150/kesä. Kaiken lisäksi jo ekana kesänä kävi minuutteja kuivana oman tumpuloinnin takia, eikä ollut siitäkään moksiskaan.
- Teräsveneenkinrakent
Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset
Teräsveneenkinrakent kirjoitti:
Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset
Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.
Ajatteles nyt uudelleen, oikein ajan kanssa !
Ei ole vastapainetta vesipinnan yläpuolelle, eikä 10 cm sentään 0.1 bar painetta tee.
Jos pumppu on vesipinnan yläpuolella sen tyhjäksi vuotaminen on on estettävä imuputken mutkalla / venttiilillä tai muulla tavalla.- Niin just
e.d.k kirjoitti:
Ajatteles nyt uudelleen, oikein ajan kanssa !
Ei ole vastapainetta vesipinnan yläpuolelle, eikä 10 cm sentään 0.1 bar painetta tee.
Jos pumppu on vesipinnan yläpuolella sen tyhjäksi vuotaminen on on estettävä imuputken mutkalla / venttiilillä tai muulla tavalla.Merivesipumpun kuivaksi valuminen on yleensä tee-se-itse- miesten asennusvirheitä.
Oikea asennus on yehty aina niin että pumpun imupuoli on ylenpänä ja vesi jää seisomaan pumpun sisälle , riippumatta sen sijainnista vesipintaan nähden. - märkäpesä
Teräsveneenkinrakent kirjoitti:
Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset
Yleensä ulkoisesti asennettavissa vesipumpuissa on tulo ja meno liitännät pumppupesän yläosassa,jollon pesä ei koskaan tyystin tyhjene vedestä.Tietenkin joku "ymmärtämätön"tee se itse mies voi sen asentaa ylösalaisin,esim.kattoon, pois jaloista,jolloin pumpun toimintavarmuus pitemmän päälle "kuivettuu".
- kunnioittaen vm 41
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.
Putkessa oleva vesi valuu sen pinnan tasolle, mistä se imee,jos putki ei ole ilmatiivis yläosastaan.sen voi testata kastamalla kirkkaan muoviputken 10 senttiä veden alle,ja kas,vesi ei nouse putken sisällä yhtään ylemmäs kuin pinta ulkopuolella on.
Mutta jos laitat sormen putken päähän,ja nostat putkea ylemmäs, niin vesi nousee putken mukana ylös,kunnes alapää aukeaa.Kun joku on toimivan pumpun suunnitellut, on hän varmaan valumisilmiön ottanut huomioon,ja eliminoinut sen,joten,
asiaa on turha vatvoa enempää,paitsi jos kyseessä on oma pumpuntekeleesi joka ehkä kaipaisi hajulukon tyyppisen mutkan pumpun ja vedenlähteen väliin.
- Nuukaniilo
Ostit käytetyn veneen, ilmeisesti edellinen omistaja on vaihdattanut tai vaihtanut impellerin, korjaaja huomannut että vanhasta oli paloja pois, kysynyt silloiselta omistajalta että avataanko lämmönvaihdin ja etsitään siipipyörän palaset. Omistaja vastannut että eipä viitsi, eiköhän siellä rittävästi ole vaihtimessa pillejä avoimena. Näin tällä kertaa.
- kuusamox
400 tuntia on keskimääräisellä ajolla 8 vuotta. Voi olla vaikea löytää sitä, jolla siipipyörä on hajonnut ja palaset jääneet koneeseen.
Siipipyörissä on eroja kuten pumpuissa. Vaikka sippipyörä olisikin vedessä kesän ajan, se on kuivana ensimmäisessä käynnistyksessä. Harva viitsii juottaa sen.
Siipipyörää hapertaa pelkkä aika ja seisominen. Muovissa ja kumissa olevat pehmentimet haihtuva ajan oloon vaikkei pyörää olisi koskaan käytetty. Seisottaminen siipi mutkalla ei paranna asiaa.
Jos imupuoli on joskus ollut tukossa, sekin tekee halla pyörälle eikä ole tunneista kiini.
Pyörä pitää tarkistaa joka vuosi ja vaihtaa jos siinä on murtumia. Sen verran halpa osa, että sen voi myös vaihtaa samalla kun pumppu on auki. Ainakin akseli tulee hyvin voideltua eikä siipi jumitu. - TeroTaapero
Eipä ollut kyse siipipyörästä ja sen kestävyydestä. Vaan siitä , että korjaaja jättää tälläisen ansan asiakkaalle. Tuleehan se asiakas mahdollisesti takaisin ja saa vähän isommanrempan kaupanpäälle.
Elikkäs SINÄ tarkistat/tarkistutat korjaajan tekemän työn. Koska veneily on sinun vastuulla. - kuusamox
Korjaajan pitää osata epäilä palasia. Jos ei ole itse vaihtanut rikkoutunutta pyörää impelleriä, ei ole syytä etsiä palasia.
On tietenkin mahdolista, että pyörä on mennyt rikki juuri huollon pihalla, mutta todennäköisemopää on, että se on mennyt ajossa ja vaihdettu uuteen. Vaihtaja on sörssinyt tämän asian.- 16+13
Ne palaset voivat tosiaan olla jostakin aikaisemmasta rikkoutuneesta siipipyörästä ja jos huollossa ei ole syytä epäillä, että lämmönvaihtajassa olisi siiven kappaleita, niin ei sitä yleensä pureta ja tarkasteta, koska juuri kukaan ei halua maksaa työstä mitään.
Jos siiven paloja puuttuu tai on lämpöongelmia, niin lämmönvaihtaja täytyy huollossa tarkastaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa962738En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101764
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3791648Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191247
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039