elarit teini ikäisestä

oikeestiHEIII!

Minkä verran teille maksetaan (tai maksatte) elareita 15 vuotiaasta? Entä muita kustannuksia esim. vkoraha, uusi polkupyörä, harrastuskulut...

37

2033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama summa

Sama summa kuin erosta lähtien,n.150€. Isä ei osallistu mihinkään kustannuksiin mutta näin se on ollut aina. Lapselle silti saanut hankittua kaiken tarvittavan.

• Hyi, mä vihaan teitä

No sä tajuatkin sen ettei se raha ole päätarkoitus eron jälkeen...
        Täällä palstan yhäriruikut ei pärjää tuollaisella 150€ elareilla yhtään kun se elari ei riitä edes omiin menoihin saatika siitä pitäis maksella jotain lapsenkin kuluja!

Palstan yhäriruikut olettaa että tuo elari on heille korvaus siitä kun ovat lapsenlikkana samalla kun etäisä elää "yltäkylläisyydessä" ...ilman omaa lastaan....

Sossupummiruikuille ei tietenkään mikään riitä ja kun tulee puhe rahasta niin lapsi on hirvittävä taakka, kun tulee puhe lapsen henkisestä hyvinvoinnista niin tuo sossupummiruikku on tietenkin parasta mitä lapselle voi hänen elämässään olla ja se kitupiikki isä on pahinta mitä voi kuvitella lapsen kohdalle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ymmyrkäinen
        Hyi, mä vihaan teitä kirjoitti:

Täällä palstan yhäriruikut ei pärjää tuollaisella 150€ elareilla yhtään kun se elari ei riitä edes omiin menoihin saatika siitä pitäis maksella jotain lapsenkin kuluja!

Palstan yhäriruikut olettaa että tuo elari on heille korvaus siitä kun ovat lapsenlikkana samalla kun etäisä elää "yltäkylläisyydessä" ...ilman omaa lastaan....

Sossupummiruikuille ei tietenkään mikään riitä ja kun tulee puhe rahasta niin lapsi on hirvittävä taakka, kun tulee puhe lapsen henkisestä hyvinvoinnista niin tuo sossupummiruikku on tietenkin parasta mitä lapselle voi hänen elämässään olla ja se kitupiikki isä on pahinta mitä voi kuvitella lapsen kohdalle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yhtä hyvin palstan etäriräyhäähille rajha on päätarkoitus. Heidän mielestään heidän ei kuulu osallistua oman lapsensa elatukseen lainkaan. Ja jos pakosta joutuvat jotain maksamaan, ovat varmoja, että äiti (yhäriruikuttajaäiti käyttää juuri sen rahan kampaajaan tai baarissa käyntiin, Jostain sen yhäriruikkuäidin on kuitenkin saatava asumiskulut maksettua, ruokaa ja vaatteita lapselleen. Yleensä maksaa ne palkastaan.
        Jos raha ei merkitsisi niin paljon näille etäriräyhääjille, he eivät koko ajan valittaisi, kuinka suuret elarit on ja kuinka hyvin yhäriruikkuäidit niillä heidän rahoillaan elävät (150 eurolla äiti elättää lapsensa ja sen lisäksi juoksee kampaajlla ym.paikoissa jatkuvasti, käy baareissa ja matkustelee, kuulostaa uskottavalta?)
        Eli äiti joka haluaa että isä ottaa vastuuta OMAN lapsensa elatuksesta, on yhäriruikku, joka ajattelee vain rahaa,isä joka ei halua mitään maksaa, on materiasta piittäämaton, hieno ihminen.

• voi voi

Missä missä tämä vihaava mies asuu, kun pärjää 300,- eurolla kuukaudessa?
        Onhan se hyvä, että on miehiä olemassa, jotka vähällä pärjää, mutta täytyy kysästä, että eleletkö jonkun naisen siivellä ja käyttörahaa saat 150 euroa?

Voi sinun vihaas???

• strysry
        voi voi kirjoitti:

Missä missä tämä vihaava mies asuu, kun pärjää 300,- eurolla kuukaudessa?
        Onhan se hyvä, että on miehiä olemassa, jotka vähällä pärjää, mutta täytyy kysästä, että eleletkö jonkun naisen siivellä ja käyttörahaa saat 150 euroa?

Voi sinun vihaas???

150€ etä lähi 150 lapsilisä =400
        pitäs riittää 1 lapselle

• ymmyrkäinen
        strysry kirjoitti:

150€ etä lähi 150 lapsilisä =400
        pitäs riittää 1 lapselle

Ei noin, täällähän nämä etäriräyhääjaät ovat sitä mieltä, että äiti ei osallistu lainkaan lapsen elatukseen, vaan elättävät vielä itsensäkin sillä etän maksamalla 150 eurolla ja lapsilisällä.

• Viisaasti toimien
        ymmyrkäinen kirjoitti:

Yhtä hyvin palstan etäriräyhäähille rajha on päätarkoitus. Heidän mielestään heidän ei kuulu osallistua oman lapsensa elatukseen lainkaan. Ja jos pakosta joutuvat jotain maksamaan, ovat varmoja, että äiti (yhäriruikuttajaäiti käyttää juuri sen rahan kampaajaan tai baarissa käyntiin, Jostain sen yhäriruikkuäidin on kuitenkin saatava asumiskulut maksettua, ruokaa ja vaatteita lapselleen. Yleensä maksaa ne palkastaan.
        Jos raha ei merkitsisi niin paljon näille etäriräyhääjille, he eivät koko ajan valittaisi, kuinka suuret elarit on ja kuinka hyvin yhäriruikkuäidit niillä heidän rahoillaan elävät (150 eurolla äiti elättää lapsensa ja sen lisäksi juoksee kampaajlla ym.paikoissa jatkuvasti, käy baareissa ja matkustelee, kuulostaa uskottavalta?)
        Eli äiti joka haluaa että isä ottaa vastuuta OMAN lapsensa elatuksesta, on yhäriruikku, joka ajattelee vain rahaa,isä joka ei halua mitään maksaa, on materiasta piittäämaton, hieno ihminen.

ei joudu yhäriksi eikä etäriksi, eikä näin ollen tarvi riidellä maksuistakaan. Muistakaa lapset naimisiin mennessänne tämä: Viisas VOI selvitä tilanteesta johon järkevä ei joudu.

• sama summa

Niin no tyhjästä on paha nyhjäistä,lapsen isä kun on sossupummi joten Kela maksaa tuon summan. Lapsen ja isän välit kuitenkin ok joten se tärkeintä.

• ymmyrkäinen
        sama summa kirjoitti:

Niin no tyhjästä on paha nyhjäistä,lapsen isä kun on sossupummi joten Kela maksaa tuon summan. Lapsen ja isän välit kuitenkin ok joten se tärkeintä.

Siis isän ei tarvitse maksaa itse mitään, Kela hoitaa sen 150 euron, mutta silti ollaan sitä mieltä, että äiti elättää ruhtinaallisesti ITSENSÄ ja LAPSENSA sillä Kelan maksamalla 150 eurolla ja lapsilisällä. Mutta tärkeintä ei siis ole, ettei tarvitse itse maksaa mitään, mutta silti saa haukkua äitiä ahneeksi, vaan isän ja lapsen välit! Anna mun kaikki kestää!

• Nautin Elämästä
        ymmyrkäinen kirjoitti:

Baarikulut maksaa miehet. Varatut tai vapaat.

• oman pöydän kasaaja

Niin, näinhän se on että ihmiset keskittyvät useasti epäolennaiseen,unohtaen sen olennaisen...lasten elaireissa kun ei ole vain kyse, vanhempien kinnastelusta vaan välissä on AINA lapsi,mikä unohdetaan harmittavan usein.
      Itse jos päätyisin tilanteeseen missä saisin lapsen ja ero tulisi, en olisi niinkään huolissani jokaisesta eurosta jonka exälleni syytäisin vaan lapsen hyvinvoinnista.

Mutta,onhan teitä jotka itkette kympien perään kun pitää exälle syytää,paskat lapsesta,sen elintasosta tai mitä sille oikeasti kuuluu...näinhän se on että oma napa tärkein napa! Ja se on halveksittävaa.

Ja onhan tietysti,teitäkin jotka lypsätte toiselta rahaa lapsen kustannuksella sen minkä pystytte...ette paljon parempia ole kyllä tekään.

Pointtina, ÄLKÄÄ HANKIKO LAPSIA JOS NE OVAT TEILLE VAIN TAAKKA!

• lukuhayriyö

njiinkö ?

• nokönuukaa

Itse saan murkkuikäisestä alle 100 euroa, mikä on kyllä tosi vähän, mutta en jaksanut vääntää asiasta enempää. Lisäksi maksetaan vaatteet ja harrastuskulut puoliksi. Rahaa ei kyllä itsellä jää yhtään käteen, mutta onneksi murkku itse tekee kesätöitä, niin hän saa hankittua jotakin kivaa itselleen.

Itse myös ihmettelen sitä asennetta, että ei olla valmiit osallistumaan oman biologisen lapsen kuluihin. Kyse kuitenkin rajallisesta määrästä vuosia ja tärkeistä vuosista lapsen kehityksen kannalta, joten esim. soittotunteja tai urheiluharrastuksia ei välttämättä pysty niin hyvin aikuisena enää oppimaan. Lasten isällä riittäisi rahaa tukemaan lastensa harrastuksia enemmänkin, jos vaan haluaisi.

• Maksaa paljon noin 500€kk mopo-auto 17000€
      Tytöt maksaa ennemmän kuin poika.
      Poijilla on sentää jotain tajua mitä jotain maksaa.

• Elarit

Todella vaikea asia yksilöidä. Kaiketi se riippuu elatusmaksukyvystä, ja halusta mitä kukin maksaa. Siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä että murrosikäisen kulutus haarukka on todella laaja.
      Itse makselen n. 200€/kk harrastus kulut puhelin laskut puhelin tietokone ja sen päivitykset isommat vaatekulut bussikorttien lataukset satunnaiset menot, joihin kuuluuvat ne epämääräiset puhelut jolloin ollaan menossa johonkin kavereiden kanssa ja tarvitaan parikymppiä rahaa. Eli onhan niitä kuluja lapsilla.
      Ja varmaa on että ei ne kulut lopu edellä lueteltuun listaukseen, vaan lista jatkuu.
      Toisina kuukausina minulla on suurempi elatusvastuu kuin äidillä, ja toisena kuukautena toisinpäin.
      Eli mitää exactia vastausta tai suoraa laskentakaavaa asiaan ei ole :(

• yhärimamma

Eiköhän se elarimaksu määräydy tulojen perusteella ja etä voi saada maksuvapautuksenkin, jos on niin pienituloinen ettei ole maksukykyä lainkaan. Silloin tulee yhteiskunta vastaan eli jos etä ei ole kykenevä tai kiinnostunut, yhteiskunta pitää huolen - lapsesta. Kyse on siis lapsesta, ei siitä yhäristä - äidistä.

Yllättävän paljon tämän päivän lapset tarvitsee ja sanon nimenomaan tarvitsee. Emme me elä missään 70 luvussa enää, emmekä 50 luvullakaan - onneksi! - mutta se tarkoittaa että samaan vaatimattomuuteen ja niukkuteen ei ole paluuta,. tuolloin se niukkuus oli kaikilla, myös parempituloisilla, mutta nykyään erot ovat suuremmat .

se, että on yh:n lapsi eikä pääse matkustelemaan samalla tavalla, ei ole kesämökkejä välttämättä eikä edes mummoloita, kuten naapurin tenavilla, on jo ihan tarpeeksi eriarvoistava asia.
      Jos siitä otetaan sekin, ettei ole kunnon vaatteita, ei puhelinta, ei tietokonetta eikä tablettia/bädiä, fillaria jne - onhan se kuin leima otsassa menisi eikä kukaan lapsi halua olla tähän suuntaan - köyhyyden suuntaan - erilainen.

Jos kokee, että joutuu maksamaan liikaa tai ettei saa elatusta tarpeeksi, kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja yrittää saada aikaan sopimus. Jos tämä ei tuota tulosta, voi aina sen exän haastaa oikeuteen ja alkaa riidellä sitä kautta. Lapsen etuhan se siinä toteutuu.

• hgdhddh

Miten joku voi saada alle 100 e elareita koska eikö kelalta saatava minimi elari ole jotain 150 e luokkaa?

Mielestäni on ihan käsittämätöntä valittaa elareista ja rahoista jotka menee OMAAN LAPSEEN. Olen itse elättänyt yli 8 v lapsiani, siis maksanut tuon ajan yksin asumiskulut, lainat, auton, pääosan lasten vaatteista,ruoka-lääkekulut jne, ostanut pyörät, sukset ja luistimet menny puoliksi ja harrastuskulut puoliksi ja saan tietysti elarit mutta en ole KOSKAAN valittanut kun rahaa menee OMIIN lapsiin.

Olen heidät tänne maailmaan tehnyt ja vastuuni kannan. Se että en nyt just saa jotain hienoja farkkuja tai laukkua itse niin so what, ehdin ostella niitä sitten myöhemminkin. Tupakkaa en polta enkä juo kun pari siideriä vuodessa joten eipä mene sinne niitä vähiä rahoja.

Eikä onneksi lasten isäkään ole elareista koskaan kitissyt vaan olemme hyvässä yhteismielessä ne sopineet ja muuttaneet niitä ajan kuluessa ilman lastenvalvojaa kun kulut kasvaneet.

Molemmilla sama motto, että pääasia että lapset saa tarvittavan, se maksaa kuka aina sillä hetkellä pystyy ja vaihtelevasti ja joustavasti näissä mennään.

Olen lähipiirissä nähnyt parikin esimerkkiä miten etäisä on ostanut muutamat kalsarit, sukat tai yhden t-paidan lapselleen vuoden aikana ja siitä pitäisi antaa diplomi miten hän on näin paljon osallistunut lapsensa elatukseen..ja näissäkin tapauksissa siihen kaljaan kyllä riittää aina rahaa...

• vähän katkera kummin

Minä siis olen se äiti, joka saa alle 100 e/kk elareita. Summan pienuus johtuu siitä, että lapset ovat isänsä luona enemmän kuin pelkän viikonlopun verran. Kuitenkin siis ovat enemmän minun luona kuin isänsä luona, joten ruokakulut tietysti pienenevät siitä. Joka tapauksessa yllättävän paljon vaan kuluja on lapsista silloinkin esim. vesimaksu menee henkilöluvun mukaan ja kodissa pitää olla kummallekin tilaa, jotta sängyt, koulupöytä, vaatekaappi jne saa mahtumaan. Paljon on myös sellaista pientä menoa, jonka maksaminen jää kokonaan minulle.

Vaihtoehto alle 100 e elareille olisi ollut se, että olisin lähtenyt oikeudessa tappelemaan lasteni oikeuksista. Asuntovelkaisena siihen ei taas olisi ollut rahaa.

Olen kyllä pikkuisen katkera tilanteesta varsinkin kun tiedän, että on kaveripiirissäkin äitejä, jotka saavat jopa 300 e/lapsi. Omista menoista toki pitää tinkiä, mutta olisihan se ihan kiva saada uusi toppatakki ostettua edes kerran kymmenessä vuodessa tai että joskus raaskisi käydä vaikka risteilyllä. Köyhät työssäkäyvät YH:t tunnistaa itseleikatuista hiuksista, kirppisvaatteista ja siitä, että kaikki maksulliset harrastukset on nollissa.

• ymmyrkäinen
        vähän katkera kummin kirjoitti:

Minä siis olen se äiti, joka saa alle 100 e/kk elareita. Summan pienuus johtuu siitä, että lapset ovat isänsä luona enemmän kuin pelkän viikonlopun verran. Kuitenkin siis ovat enemmän minun luona kuin isänsä luona, joten ruokakulut tietysti pienenevät siitä. Joka tapauksessa yllättävän paljon vaan kuluja on lapsista silloinkin esim. vesimaksu menee henkilöluvun mukaan ja kodissa pitää olla kummallekin tilaa, jotta sängyt, koulupöytä, vaatekaappi jne saa mahtumaan. Paljon on myös sellaista pientä menoa, jonka maksaminen jää kokonaan minulle.

Vaihtoehto alle 100 e elareille olisi ollut se, että olisin lähtenyt oikeudessa tappelemaan lasteni oikeuksista. Asuntovelkaisena siihen ei taas olisi ollut rahaa.

Olen kyllä pikkuisen katkera tilanteesta varsinkin kun tiedän, että on kaveripiirissäkin äitejä, jotka saavat jopa 300 e/lapsi. Omista menoista toki pitää tinkiä, mutta olisihan se ihan kiva saada uusi toppatakki ostettua edes kerran kymmenessä vuodessa tai että joskus raaskisi käydä vaikka risteilyllä. Köyhät työssäkäyvät YH:t tunnistaa itseleikatuista hiuksista, kirppisvaatteista ja siitä, että kaikki maksulliset harrastukset on nollissa.

Oikeudenkäynnissä elatusavun hakijana on lapsi, joten se ei maksa mitään sinulle (eikä tulottomalle lapselle) Joten se ei voi olla syynä siihen, ettet hae korkeampia elareita oikeuden kautta.

• aikanaan
        vähän katkera kummin kirjoitti:

Käsittääkseni elatusmaksua voi muuttaa kohtuullisemmaksi oikeuden päätöksellä. Kun äiti voi hyvin, lapsetkin voivat hyvin, joten kyllä siihen yh-äitiin kannattaa satsata.
        Jaksamista sinulle!

• mek

Paljon maksa mutta onneksi lapsi jo 18v ja minulla isna meni 15-18v välillä jotian 5-8 tonnia ylimääräistä kun hommasin kevarin ja siihen kortti ja autonajokortti niin kotteihin menin varmaan neljätonnia ja se siitä. Onnksi olen aina asunut lapseni äidin kanssa eikä ole elareita tarvinnut mihinkään maksella. Kunnon isä ostelee elareiden maksunkin jälkeen lapselleen jos on varaa mutta katkerat isät eivät ostele kun eivät ole eroaan ymmärtänyt ja sehän on vain elämää.

• sen arvoista

Ei tuota voi rahassa mitata. meidän eron jälkeen ( ei mitään sossuja tarvittu ja päätöksiä ) silloin kun lapset oli isällä isä maksoi kulut, kun äidillä äiti maksoi, äidiille lapsilisät, jotka meni lastentarpeisiin. Lapset asui kumman luona halusivat.
      Koskaan ei ajateltu mitä maksaa, vaikka rahaa ei liikaa ollut.

• isä38

On se vaan meillä helppoa kun ollaan harvinaisen sovussa erottu. Lapset on puoliksi molemmilla ja kukaan ei maksa mitään kenellekään. Lapsilisiä ainoastaan tasataan, mutta niistäkin suurin osa menee vieläkin yhteisiin maksuihin (päivähoito, vakuutukset, harrastukset yms.)

• kjähkhjäh

Tulin tänne etusivulta, kysymys oli että paljonko 15-vuotias maksaa.

Julkisuudessa olleiden teiniprostituutio uutisten perusteella jo viinapullolla saattaa päästä pesälle.

• Näinkin

Jos etävanhempi ei mielestänne maksa tarpeeksi, ehdottakaa että olette itse etävanhempana ja maksatte itse sen vähäisen elarin.
      Itse olen kolmen lapsen isänä, maksanut kaikesta menoista, vaatteista, vakuutuksista, puhelista, harrastuksista 2/3-osaa. Lapset asuvat vuoroviikoin, eli molemmilla yhtä paljon. Lapset ovat exällä joka saa heistä yh-korotettua lapsilisää. Hän vaatii vielä 150€/kk/lapsi. Olen itse ehdottanut että olen lasten lähivanhempi ja hoidan kaikkien lasten kaikki kulut, ettei tarvistsisi rahojaan lapsiin laittaa. Tämä eui kuitenkaan käy. Joskus on kyllä näissä elareissa kyse myös siitä ettei lähivanhemman rahat riitä omiin kuluihin.

• kaikkee pitää olla

Meillä tytär asuu vuoroviikoin molempien luona tai miten itse haluaa.lapsilisät menee puoliksi,isommat hankinnat maksetaan myös puoliksi sekä myös harrastukset.ruoasta ei kumpikaan vanhempi erikseen rahasta,onhan se tehtävä ruoka itselleenkin joten sama mulle kuinka moni sitä on syömässä.eipä ole ikinä tarvinnut rahasta tapella exän kanssa kun se on ollut itsestään selvää jo kun erottiin että kumpikaan ei kuiteskaan lapsestaan eroa.vaikka itse olen työtön ja exä on töissä,olen silti ihan tyytyväinen näin.

• aikanaan

Aikanaan kun tuomarilla asioita sovittiin oli silloin tuomarin mukaan nyrkkisääntö että toinen vanhempi maksaa 15% bruttotuloista. Lapsi oli jo lukiossa. Sovittiin että jatkossakin kumpikin osallistuu opiskelun tukemiseen mutta toisin kävi. Tiukalla oltiin.

• lakinainen4

Älä valehtele. Elatusmaksut päättyvät kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vaikka lapsi olisi lukiossa tai missä hyvänsä, lähivanhempi ei voi hakea enää euroakaan. Lähivanhemmalle ei makseta tuolloin enää mitään. Lapselle sen sijaan voidaan maksaa, mutta harvemmin lapsi etävanhempaansa käräjille vie. Eikä tuollaista nyrkkisääntöä ole olemassakaan. Lopeta satuilu.

• aikanaan
        lakinainen4 kirjoitti:

Älä valehtele. Elatusmaksut päättyvät kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vaikka lapsi olisi lukiossa tai missä hyvänsä, lähivanhempi ei voi hakea enää euroakaan. Lähivanhemmalle ei makseta tuolloin enää mitään. Lapselle sen sijaan voidaan maksaa, mutta harvemmin lapsi etävanhempaansa käräjille vie. Eikä tuollaista nyrkkisääntöä ole olemassakaan. Lopeta satuilu.

Voi voi,lakinainen, kun juuri lakinainen oli hänkin joka sopimuksemme laati ja siihen kirjattiin, että elatusapu jatkuu vähintään 18 vuoteen tai siihen asti kun lapsi on kirjoittanut ylioppilaaksi, ja että kumpikin vanhempi sitoutuu tukemaan lasta jatko-opiskeluaikana, tämän allekirjoitettiin sulassa sovussa. Eihän kukaan vaatinut mitään, vaan sovittiin lapsen huoltamisesta ja elatusapu myös käytettiin täysimääräisenä lapseen. Ainahan se sinun mainitsemasi lähivanhempi maksaa hiukan isomman osan, mutta onkopa tuon niin väliä, oma lapsihan se on.
        Toinen osapuoli menetti sairauden vuoksi maksukykynsä eikä pystynyt tukemaan opiskeluaikana, mitään kiinteää summaa ei kyllä määrättykään, joten se oli ihan ok eikä asiassa ollut mitään puimista. Selvittiinhän siitä ja lapsi pärjää elämässä.

Mielipiteeni on, että oikea lakinainen ei puhuttele ventovierasta ihmistä noin kuin sinä teit. Vaikutat vähintäänkin asennevammaiselta. Vai onko aivan ylikäymätön juttu että vanhemmat kantavat vastuun lapsestaan ihan vapaaehtoisesti?

• Lakinainen 4
        aikanaan kirjoitti:

Voi voi,lakinainen, kun juuri lakinainen oli hänkin joka sopimuksemme laati ja siihen kirjattiin, että elatusapu jatkuu vähintään 18 vuoteen tai siihen asti kun lapsi on kirjoittanut ylioppilaaksi, ja että kumpikin vanhempi sitoutuu tukemaan lasta jatko-opiskeluaikana, tämän allekirjoitettiin sulassa sovussa. Eihän kukaan vaatinut mitään, vaan sovittiin lapsen huoltamisesta ja elatusapu myös käytettiin täysimääräisenä lapseen. Ainahan se sinun mainitsemasi lähivanhempi maksaa hiukan isomman osan, mutta onkopa tuon niin väliä, oma lapsihan se on.
        Toinen osapuoli menetti sairauden vuoksi maksukykynsä eikä pystynyt tukemaan opiskeluaikana, mitään kiinteää summaa ei kyllä määrättykään, joten se oli ihan ok eikä asiassa ollut mitään puimista. Selvittiinhän siitä ja lapsi pärjää elämässä.

Mielipiteeni on, että oikea lakinainen ei puhuttele ventovierasta ihmistä noin kuin sinä teit. Vaikutat vähintäänkin asennevammaiselta. Vai onko aivan ylikäymätön juttu että vanhemmat kantavat vastuun lapsestaan ihan vapaaehtoisesti?

Kirjoitit, että "kun aikanaan tuomarilla asioita sovittiin..." Tuomari antaa tuomion riitaisissa asioissa. Jos asiat sovitaan sulassa sovussa, niin kuin kerroit teidän sopineen, ei ole mitään asiaa tuomarin kanssa asioimaan. Lakimies tai -nainen on aivan eri asia kuin tuomari. En ole ottanut mitään kantaa oman lapsen elättämiseen. Ainoastaan siihen, mihin asti elatusmaksu lain mukaan tulee maksaa. Ja ikä on se 18 vuotta. Se, mitä te olette allekirjoittanut, on teidän asianne, mutta se ei ole yleismaailmallinen totuus.

• niinpästä niin

Hei!
      Elatusmaksuhan perustuu elatusvelvollisen tuloihin. Elatusvelvollinen ja huoltaja jonka luona lapsi asuu, maksavat lapsestaan yhtä paljon. esim. 100e/kk elatusvelvollinen ja 100e /kk huoltaja, jonka luona lapsi asuu. Näiden eurojen lisäksi lapsi saa lapsilisää. tai hänen huoltajansa... joten kyllä luulis niillä saavan lapsen elämisen kuitattua. Tosin jos lapsi saa rahaa niin paljon kun hän vaan ilkee huoltajiltaan pyytää..... pohjaton tulee olemaan pyytämisen määrä.
      Elatusmaksu päättyy kun lapsi täyttää 18vee. Lapsen koulutuksen maksuista huoltajat päättävät keskenään kuinka se hoidetaan. Elatusvelvollisella ei taida siihen kuitenkaan pakkoa olla. Koulutkseen menevän rahan voi maksaa täysi-ikäiselle lapselle itselleen.

• aikanaanlähivanhempi

Juuri näin. Olisi pitänyt laittaa tuo "nyrkkisääntö" siis sitaatteihin, sillä tokkopa se laissa on mitenkään määrätty, mutta perustunee jonkinlaiseen laskelmaan. Meillä elatusapu meni lapsen tilille alusta asti ja lapsi käytti sitä sovittuihin menoihin. Ei ollut sanomista puolin ekä toisin. Vastuuta ei opi jos vastuuta ei anneta?

• dgdsfsdfafa

300e/kk nettotuloista, jotka ovat vajaa 2000e

• mumma4

Ei kait elatusmaksuja voi mitenkään yleistää...eikös siihen oo oma laskentakaava? Ja on kait silläkin merkitystä mimmonen lapsen elintaso on ollut aikaisemmin, eihän lapsen pitäisi erosta joutua ojasta allikkoon, syytön hän on vanhempien eroon. Valitettavasti murrosikäinen on "kallis" lapsi, jos nyt näin voi sanoa...vaatteet, harrastukset, urheileva lapsi syö todella paljon yms. Onneksi joillain on vielä harrastuksia, eivätkä vain istu kotona koneella tai television äärellä. Täytyisi muistaa, että elatusmaksut on tarkoitettu lapsen hyväksi.

• vellu3

Maksan kahdesta lapsesta kuussa 451.60e . Nettotulot vajaa 2000e ja exä valittaa hovioikeuteen, lisää pitää saada.

• €$€$$€€

Miks ei kysymys ollut:"Mikä on teinin elatuksen tarve?" Siitähän kaikki lähtee..
      Tuntuu että on suuri tarve saada enemmän ja enemmän rahaa lapsen varjolla vaikka elatuksen tarve on elatusmaksuilla ja lähivanhemman osuudella menoista lapsilisillä maksettavissa.

• paska-akka1

120 €, kun jostain syystä 30 e unohtuu joka kuukausi maksaa. Muuten ei mitään. Viime kuussa alkoi lukio ja oli ihan kivasti osteltavaa. Laitoin hakemuksen kelalle loppuosasta. Tapaamiset menee aina siten kuin isälle vain käy. Aika harvoin käy ja niillekin viikonlopuille on töitä järkättynä. Sitten on tällaisia juttuja, jotka isä osaisi tehdä ja auttaa lastaan ilman kustannuksia, mutta minä en ja ostan ne sitten rahalla. Yhteishuoltajuus on kyllä yksi suuri vitsi ja pohjaton se kaivo, miten voi lähivanhemmalle tehdä kiusaa ja osoittaa arvostuksensa :)

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      57
      2235
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1714
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1524
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1519
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      105
      1089
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe