Merivaihte

Älyn väläys kö ?

Voisiko merivaihteen paikalle laittaa auton automaattilootan.
Olis tossa joutavana vanha 3-vaihtenen.
Mitä haittoja tai miksi ei.

23

467

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. silvo

      Tuo olisi varmaan hyvä erillisellä painelaakerilla, mutta vähän kallis.

    • vm 41

      Tarkoitatko että ottaisit merivaihteen pois, ja korvaisit sen a.laatikolla?
      Vai täyttää tyhjänä oleva tila a.laatikolla?

      Tottakai sen voi laittaa, samaan tilaanhan voi laittaa vaikka pahvilaatikon,
      eri asiahan on sitten, miksi laitat?

      Selvennys tilanteesta, mihin kysymykselläsi viittaat, auttasi vastauksen laatimisessa.

      • ,ikoi,oi8uk

        oletko edk-tyhmä vai tavallisen hidasälyinen?


      • Älyn väläys kö ?

        No tuli hankittua vanha paatti jossa ei ollut moottoria, otettu pois, ja meinasin laittaa pensakoneen mahdollisimman halvalla.
        Tulee sisävesille.


      • Ville5v.
        Älyn väläys kö ? kirjoitti:

        No tuli hankittua vanha paatti jossa ei ollut moottoria, otettu pois, ja meinasin laittaa pensakoneen mahdollisimman halvalla.
        Tulee sisävesille.

        Ei se potkuri ymmärrä niitä vaihteita, se on kiinnostunut vain akselin pyorimisnopeudesta ja sen muuttelemiseen ei tarvita vaihteita.
        Joku erikoinen kilpavene voi olla eri juttu ja siinäkin vain ykkönen ja kakkonen mutta semmoisesta ei taida nyt olla kyse.


      • ???
        ,ikoi,oi8uk kirjoitti:

        oletko edk-tyhmä vai tavallisen hidasälyinen?

        oletko sinä "edk" lukihäiriöinen,vai muuten taidoton?


      • R K-S
        Älyn väläys kö ? kirjoitti:

        No tuli hankittua vanha paatti jossa ei ollut moottoria, otettu pois, ja meinasin laittaa pensakoneen mahdollisimman halvalla.
        Tulee sisävesille.

        Periaatteessa automaattilaatikko toimmi. Ongelma on peruutuksen välityssuhde. Se on aivan liian hidas. Peruttusteho on olematon. Se on vaarllinen satamissa.
        Parempi hankkia vaikka käyetty oikea keskimoottori. Kyllä niitä löyty edullisesti. Silloin ei tarvitse laittaa erillista painelaakeriakaan.


      • -Mika-
        R K-S kirjoitti:

        Periaatteessa automaattilaatikko toimmi. Ongelma on peruutuksen välityssuhde. Se on aivan liian hidas. Peruttusteho on olematon. Se on vaarllinen satamissa.
        Parempi hankkia vaikka käyetty oikea keskimoottori. Kyllä niitä löyty edullisesti. Silloin ei tarvitse laittaa erillista painelaakeriakaan.

        Kaikki on kiinni kaikesta. Jos laittaa sellaisen potkurin, että ykkösellä ajettaessa kone menee hieman yli kierroksille ja kakkosella jää alle maksimikierrosten, niin siinä on silloin varsin toimiva paketti. Toki painelaakeri täytyy silloinkin olla.

        Välityksistähän kaikki on lopulta kiinni. Mitäs ne tyypilliset merivaihteen välitykset oikein onkaan? Esim GM:n laatikoista powerglide olisi aika ihanteellinen veneeseen. Välityssuhde ykkösellä ja pakilla on 1,76. Kakkosella 1.
        3 vaihteisissa ykkösellä ja pakilla luokkaa 2. Siinä voi peruutusteho jäädä hieman heikoksi, jos laittaa potkurin samoin ehdoin kuin 2 vaihteisen kanssa.


      • -Mika- kirjoitti:

        Kaikki on kiinni kaikesta. Jos laittaa sellaisen potkurin, että ykkösellä ajettaessa kone menee hieman yli kierroksille ja kakkosella jää alle maksimikierrosten, niin siinä on silloin varsin toimiva paketti. Toki painelaakeri täytyy silloinkin olla.

        Välityksistähän kaikki on lopulta kiinni. Mitäs ne tyypilliset merivaihteen välitykset oikein onkaan? Esim GM:n laatikoista powerglide olisi aika ihanteellinen veneeseen. Välityssuhde ykkösellä ja pakilla on 1,76. Kakkosella 1.
        3 vaihteisissa ykkösellä ja pakilla luokkaa 2. Siinä voi peruutusteho jäädä hieman heikoksi, jos laittaa potkurin samoin ehdoin kuin 2 vaihteisen kanssa.

        Noin, joku asiaa tuntevakin näköjään joukossa.

        noita GM -3 lovisia viimeinen taisi olla TH-400, välitykset oli hiukan suuremmat kuin nuo 2, nutta ei paljon, momentinmuunnin hoiteli loput.
        Lisäksi useimmissa tomaateissa on vielä ulosotto jäähdytyskierrolle.

        Ps
        Jos 1 ja pakin välitys on 2 , niin 2-vaihteen on silloin 4/3 ja kolmonen on tietysti aina suora.


    • Halvallakö

      Mikset laita manuaalilaatikkoa, olisi vielä halvempi, kun joudut
      hommaamaan automaattiin sopivan moottorin ?

      • vm 41

        Kaverilla on jo varmaan valmiina kone laatikoineen,joten vain asennus puuttuu.
        Painelaakeri ennen laatikkoa, pidentää laatikon ikää huomattavasti.
        Laakerointi laatikossa on suunniteltu vain pyörimistä varten, joten työntö vaatii painelaakerin.
        Kunnon mekaaninen tehokas vesipumppu jäähdytystä varten,josta saa myös jäähdytyksen öljylauhduttimelle sekä pakosarjalle.
        Öljypohjan laipiointi kannattaa varmistaa tarvittaessa.
        Siinähän sitä pääasiat homman onnistumiselle onkin,loppu on sitten hienosäätöä.


      • Mitäpä meinasit

        Käykö se manuaalilaatikko kaikkiin moottoreihin, ja mikä olisi halvempi kuin ilmainen ? ?


      • noutopisteeseen vaan
        Mitäpä meinasit kirjoitti:

        Käykö se manuaalilaatikko kaikkiin moottoreihin, ja mikä olisi halvempi kuin ilmainen ? ?

        Ehdottomasti käy,moposta katepillariin.
        Ilmaista halvempi on,kun saa mukaan vielä rahulia, poiskuljetusten katteeksi.


    • pötpöpaatti

      Kaverilla oli muinoin anglian tonninen kone ja vaihteisto fiskarissa toistakymmentä vuotta.Hyvin pelitti
      Tosin yleesä ajettiin nelosella ja joskus kovan kuorman kanssa kolmosella.
      Ensi alkuun naureskeltiin vaihteista veneessä,mutta ei ollu hullumpi systeemi.Tosin ykkösellä eikä kakkosella ollu mitään virkaa,ja pakki onnettoman hidas.
      Mutta kun ei mitään maksanut ja noin pitkään toimi liki moitteita,kunnes paatti mätäni alta,niin ei voi moittiakaan!!!!

      • ExVeneilijä

        Nuo Anglian tai kadetin koneet vaihdelaatikkoineen olivat erittäinkin yleisiä koneita saaristomeren fiskareissa vielä 1980 luvun alussa. Ja olivat toimivia


      • Bossu

        Olen itsekin joskus miettinyt, miksei useampia vaihteita kuin eteen-taakse voisi käyttää. Itselläkin on fiskarissa 25-heppanen dieseli, ja vene liikkuu jo 1200 kierroksella liian kovaa uisteluun, ja hiljaisemmilla kierroksilla ei viitsi konetta käyttää. Vaihteiston kanssa löytyisi sopiva nopeus helpommin. Joku kuulemma joskus jossain laittoi pienen autonmoottorin vaihteistoineen optimistijollaan, kuulemma kulki aika lujaa.


    • kääntöpöytä

      Minulla olisi jouten Scania Vabisin vanha lavan kippisylinteri. Voisiko senkin laittaa veneeseen? Entä pyöröpaalaimen ohjausnivelet? Ei maksaisi mitään jos itse asentaisin veneeseeni. Voiko niin tehdä?

      • wrtert

        Totta kai voi.


    • Lammikkolaivuri

      Luepa seuraava vanha keskustelu:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/308934

      Siellä on mm. viittaus VENE-lehden nron 2/1999 artikkeliin, jossa puhutaan Opel Asconan moottorin ja automaattilaatikon istuttamisesta veneeseen. Muissakin viesteissä hyviä vinkinpoikasia.

      • perus konsultti

        Olemme jo sentään 2000 luvulla, joten eiköhän tämän tyyppiset keskustelun aiheet voisi sijoittaa "menneen talven lumia" osastolle.
        Jos noin yksinkertaisen toiminnon,kuin veneen liikkumisen eteen ja taakse saaminen vaatii noin hirveästi pohdintaa, sekä melkein koko maaliikenteeseen tarkoitetun kulkuneuvon liikunta mekanismin änkeämistä veneeseen, niin eikö silloin olisi paras palkata siihen joku konsultti, joka omaisi teknistä ja johdonmukaista ajattelua.


      • Kukin tyylillään
        perus konsultti kirjoitti:

        Olemme jo sentään 2000 luvulla, joten eiköhän tämän tyyppiset keskustelun aiheet voisi sijoittaa "menneen talven lumia" osastolle.
        Jos noin yksinkertaisen toiminnon,kuin veneen liikkumisen eteen ja taakse saaminen vaatii noin hirveästi pohdintaa, sekä melkein koko maaliikenteeseen tarkoitetun kulkuneuvon liikunta mekanismin änkeämistä veneeseen, niin eikö silloin olisi paras palkata siihen joku konsultti, joka omaisi teknistä ja johdonmukaista ajattelua.

        Jotkut miettii kuinka voisi käyttää ylijäämä tavaroita edes vähän hyödyksi, toiset vie ne tien varteen täyden roskiksen viereen muiden huoleksi.
        Sitten on vielä tämä pullamössöporukka, joille on täysin luonnollista että kun tulee hiukan nälkä, niin tilataan paikalle konsulentti neuvomaan, kuinka paistetaan pari kananmunaa huikopalaksi, ja kustannukset kuuluu tietysti yhteiskunnan velvollisuuksiin.


      • Mennyttä aikaa
        perus konsultti kirjoitti:

        Olemme jo sentään 2000 luvulla, joten eiköhän tämän tyyppiset keskustelun aiheet voisi sijoittaa "menneen talven lumia" osastolle.
        Jos noin yksinkertaisen toiminnon,kuin veneen liikkumisen eteen ja taakse saaminen vaatii noin hirveästi pohdintaa, sekä melkein koko maaliikenteeseen tarkoitetun kulkuneuvon liikunta mekanismin änkeämistä veneeseen, niin eikö silloin olisi paras palkata siihen joku konsultti, joka omaisi teknistä ja johdonmukaista ajattelua.

        Muisteloa 60-luvun puolivälistä. Tuolloin joku oli laittanut auton vaihteiston veneeseen. Siinä veneessä oli tosiaan vaihteet! Lähti liikkeelle pikku vaihteella ja sitten laittoi isomman pykälän. Aina narahti. Ei joko ollut synkronointia tai sitten ei toiminut. Kuulosti rannalle hieman hupaisalta.


    • meremes

      Olen tainnut ajaa edellä mainitulla Asconan koneella ja automaattilaatikolla. Toimi aika kivasti. Potkuri oli valittu niin, että peruutuskin pelasi . Mukava ilmiö oli, että reippaassa myötäisessä automaatti vaihtoi isommalle, kierrokset putosivat, samoin kulutus!
      Toimiva ratkaisu ja kun kerran osat löytyy itseltä, myös edullinen. Rakentelu takaisin kunniaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      114
      3131
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2016
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1885
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      400
      1754
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1166
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe