Ilmeisesti poikkeuksetta melkein kaikissa alemman keskiluokan autoissa (ns. golf-luokka) on yleisenä ongelmana rengasmelu. Miten sitä voisi vähentää tehokkaimmin? Auttaako esim. renkaiden vaihto sekä alustan ja pyöräkoteloiden paksu massaus kokemustenne mukaan?
Miten olette pienentäneet rengasmelua?
43
6483
Vastaukset
- hurmionhengetär
itse ratkaisin kyseisen ongelman vaihtamalla auton isompaan/kalliinpaan ja hiljaisempaan.kyseinen keino oli erittäin tehokas rengasmelun suhteen,suosittelen.
- Anonyymi
Lastatkaa autonne vaikkapa kirjoja 300 kg ja huomaatte mistä tahansa autosta tulevan näin hiljaisemman. Eli lisätkää massaa resonoiviin peltiosiin. Ääni on energiaa ja sitä hillitsee massa, jota se ei saa värähtelemään.
Esim. dieselauton moottoria vasten olevassa rintapellissä on energianvaimennus massalevyn pala, joita saa vaikkapa Billtemasta. Kevyellä villalla ääni ei vaimennu, jos ei myöskään lisäänny.
Näitä voi lisäillä sopiviin paikkoihin autossa. Kaikkein paras olisi nastattamot autot, jolloin asfaltit olisivat sileitä ja hiljaisia ajaa. - Anonyymi
Erillisrungolliset autot on hiljaisia alusta- ja rengasmelun suhteen, eli rungolliset maasturit, jne.
"...alemman keskiluokan autoissa..."
Laitapa linkki sivulle, missä tuo luokittelu on tehty. Kai se on hyvinkin tarkoin luokiteltu, kun niin moni sellaisista luokista kirjoittaa.
Ja toinen linkki sivulle, jossa on kerrottu auton eri pilareista. Mielellään kuvien kanssa. Minulla kun ei pilarillista autoa ole enkä sellaista ole koskaan pitkän elämäni aikana nähnyt.
Ja kolmas sivulle, missä missä kerrotaan auton kaarista, joita jotkut vaihtavat, hitsaavat tai muuten touhuavat kaarien kanssa. Ei ole minun autossani sellaisia kaaria jne.
Olenkin vasta 6 vuotta alan kouluja käynyt ja vielä enemmän autojen kanssa touhunnut (viimeksi eilen), joskus leipänikin niittä korjaten hankkinut, mutta kaikki nuo yllämainitut ovat jääneet täysin kokemusmaailmani ulkopuolelle.
Etteivät sittenkin olisi vain tyypillistä teinihörhöilyä?- antisitikka
Sitikkaukkojen tyyppivikana näyttää olevan vattuilu. Ehkäpä se johtuu siitä että heille vattuillaan niin paljon sitikkafoorumilla joten he ovat katkeroittaneet siitä niin mielensä :)
- 14+5
Linkkejä,kaaret, pilarit, hitsaus?
Mitä mömmöä jo tähän aikaan päivästä vedetty? - Köyhille ääntä
Köyhyydestä kärsii monin eri tavoin. Golf luokan kottikärryillä kulkeva pääsee sosiaalitoimistoon meluisallakin välineellään.
- auton vaihto edessä?
Joku autolehti teki lähiaikoina kokeilun ja laittoi kaikenlaisia äänenerisstys mattoja ja levyjä krittiisiin kohtiin, mutta tulos oli huono ja totesivat, että ainoastaa renkaiden vaihdolla sai kyseiseen autoon edes jonkin verran parannusta asiaan. Auto taisi olla joku Mitsu.
Samalla selvisi syy suureen halukkuuteen ottaa riskiä talviautoilussa eli kitkojen suosioon.- autoilija3
Silloin on varmasti sisälokasuojan sisäpuoli melkoinen kosteuden kerääjä. Että korroosio kyllä lisääntyy lokareissa. Kyllä rengasmelun saa varmasti vaimenemaan, kun laittaa sisälokasuojan päälle esim. lasivillaa ja puhallusvillaa ei taidan rengasääni sisälle kuulua, mutta korroosio kyllä lisäntyy.
- qpqpii
autoilija3 kirjoitti:
Silloin on varmasti sisälokasuojan sisäpuoli melkoinen kosteuden kerääjä. Että korroosio kyllä lisääntyy lokareissa. Kyllä rengasmelun saa varmasti vaimenemaan, kun laittaa sisälokasuojan päälle esim. lasivillaa ja puhallusvillaa ei taidan rengasääni sisälle kuulua, mutta korroosio kyllä lisäntyy.
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla. - Autoilija3
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.Tämä on vain meidän ongelma täällä Suomessa missä nastat jyrsii tiet. Siellä missä nastat on jo kielletty ei ole myöskään rengas melu ongelmaa.
- db mittari kertoo
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.Tuossa autolehden jutussa mm. massattiin myös autoa, ei apua.
- Veneilijä7
Autoilija3 kirjoitti:
Tämä on vain meidän ongelma täällä Suomessa missä nastat jyrsii tiet. Siellä missä nastat on jo kielletty ei ole myöskään rengas melu ongelmaa.
Mitä sä enää täällä vingut? Muuta jo johonkin maahan, jossa ne nastarenkaat ovat kiellettyjä!
Ps. Montako henkilöä olet jo saanut käännytettyä kitkojen käyttäjiksi? - Autoilija3
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.Kyllä lasivilla vaimentaa myös keski ja korkeita ääniä ja bassokin vaimenee on kokemuksia asunnoista.
Mutta ei ole suositeltavaa laittaa autoon.
- autolehdet kertoo
Alemman keskiluokan autoissa on todellakin ongelmana rengasmelu sanoin kuin ns. pikkuautoissa. Hiljaisen auton saa vasta kun ostaa ylemmän keskiluokan auton tai edustusauton. Vasta niissä on kiinnitetty myös huomiota äänieristykseen.
- lue testeistä nuo
On automerkkien välillä isojakin melueroja. Lisäksi rengasmerkillä ja rengaskoolla on vaikutuksensa.
Megane 2 kitkarenkailla oli todella hiljainen, joskus harmittaa että möin sen pois. - 17+17
Korkeampi ja kapeampi rengasprofiili.
Mitä leveämmät läskit alla sen enemmin tulee ääntä. - rew ewq
Vika on Suomen karkeassa tienpinnassa.
- noloa, dorka
nyt kysyttiikin kuinka autos voisi tuunata hiljaisemmaksi, ei olosuhteita joille ei voi mitään, dorka.
- tee oikea valinta
noloa, dorka kirjoitti:
nyt kysyttiikin kuinka autos voisi tuunata hiljaisemmaksi, ei olosuhteita joille ei voi mitään, dorka.
Olosuhteisiin pystyy vaikuttamaan!
Jos/kun rengasmelu potuttaa, niin ei kannata itse osallistua tienpinnan jyrsimiseen karheaksi. Jos valtaosa autoilijoista osaisi ajatella nenäänsä pitemmälle/unohtaisi ne essonbaatin opit jostain 50/60/70-luvulta, niin meilläkin voitaisiin siirtyö käyttämään vähän sivistyneempiä asvalttilaatuja. Etenkin sitä desibeliasvalttia, mitä asuinalueilla valla käytetään. Siis muualla paitsi meidän takapajulassamme. - Provikoita?
tee oikea valinta kirjoitti:
Olosuhteisiin pystyy vaikuttamaan!
Jos/kun rengasmelu potuttaa, niin ei kannata itse osallistua tienpinnan jyrsimiseen karheaksi. Jos valtaosa autoilijoista osaisi ajatella nenäänsä pitemmälle/unohtaisi ne essonbaatin opit jostain 50/60/70-luvulta, niin meilläkin voitaisiin siirtyö käyttämään vähän sivistyneempiä asvalttilaatuja. Etenkin sitä desibeliasvalttia, mitä asuinalueilla valla käytetään. Siis muualla paitsi meidän takapajulassamme.Ootsä joku (kitka)rengaskauppias?
- tyypillinen jyrsijä
Provikoita? kirjoitti:
Ootsä joku (kitka)rengaskauppias?
Oletko idiootti jyrsijä, joka
- "maksimoi turvallisuutta" luistelemalla ensilumillakin kesärenkain (tais just HS:kin tästä kirjoitella, puolet autoilijoista herää renkaanvaihtoon vasta ensimmäisten pahojen kelien jälkeen)
- "maksimoi turvallisuutta" ajamalla vielä vappunakin talvirenkain ("lappiin menossa")
- leuhkii, että "valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus", koska alla pyörii vm
2007 "testivoittajat", joissa on "vielä pintaa ja nastojakin jäljellä" ... vaikka lehdissäkin varoitellaan, että yli 4 vuoden ikäisten talvirenkaiden ominaisuudet ovat jo merkittävästi heikentyneet, vaikka kuinka olisivat hyvän näköiset päällepäin (jyrsijöillähän ei ajotaito/kokemus riitä renkaiden kunnon arvointiin)
Toki se on ymmärrettävää, etteivät jyrsijät halua vaihtaa kesärenkaisiin vielä huhtikuussa. Kukapa sitä nyt haluaisi kuluttaa uusia kesärenkaita (jos nyt jyrsijällä joskus kerran 10 vuodessa sellaisiin on varaa) pilalle jyrsityllä asvaltilla tai kuunnella kamalaa rengasmelua.
- Vaihto auttaa
Golfista tai Octaviasta ei saa millään hiljaista. Saman hintaluokan autoja on myös hiljaisia.
- ostakaa kalliimpia
kyseisissä merkeissä on eroa vuosimallin mukaan, uudemmat ovat Skodalla ainakin hiljaisempia kuin vanhat mallit.
- ceedisti
Mitkä muut kuin Renault Megane ovat hiljaisia tuossa ns. Golf-luokassa? Kokemuksia sellaisista? Kia Ceedissa (07-11 malli) on ainakin rengasmelu ongelmana. Sillä pitäisi olla kitkat kesälläkin että melu pysyisi kurissa.
- melua riittää
Käy koeajamassa uusi skoda. Takaan, että sen kokemuksen jälkeen oma kottero vaikuttaa mahtavan hiljaiselta!
- muista kysymys
Hehee, Skoda on melko hiljainen nykyään. Teroko se taas huutelee tyhmiä.
- kaikkea sitä
muista kysymys kirjoitti:
Hehee, Skoda on melko hiljainen nykyään. Teroko se taas huutelee tyhmiä.
Hehehee...se, joka ilkeää väittää skodaa hiljaiseksi, on vähintään puolikuuro, ajanut ikänsä traktorilla, eikä näin ollen ymmärrä autoista yhtikäs mitään!
- auto vaihtoon
Vaihtamalla auton ja/tai renkaat. Muut konstiti ei oikein toimi, ainakkaan autolejtien kokeilujen mukaan.
- Tegtyyliä pintaan
Pyörien massasus auttaa paljon, paksulti Tectyyliä vaan pintaa.Tarvittaessa voi lisäksi laittaa kerroksen pehmeää huopaa ja taas Tectyyliä. Käsittely ei kyllä ole kovin pitkä ikäinen, mutta voihan sen uusia vaikka kahdesti viikossa.
- kpg1
Skoda hiljeni, kun vaihdettiin V luokan renkaat H luokkaan ( Energy Saver / Michelin)
- Anonyymi
Micheliniistä kun pysyy erossa on äänet auton sisällä paljon pienemmät.
- Anonyymi
Vaihdon Toyotan Mersuun.
- Anonyymi
Autoissa on valtavia eroja. Oma sedan (Camry) on todella hiljainen istuipa etu- tai takapenkillä, mutta kun jouduin muutaman kerran istumaan farkku Golfin takapenkillä, niin hämmästyin takalokasuojista kuuluvaa kovaa rapinaa ja kohinaa erilaisilla tiepinnoilla.
- Anonyymi
Kyllä Land Cruiser on todella hiljainen.
Eikö olekin koeajettaessa outoa, että usein saman merkin ja mallin karvalakkiversio on ajossa kuuluvasti hiljaisempi?
Asia selviää katsottaessa autoon asennettuja renkaita vanteineen: karvalakkimallissa esim. 195/55x15 ja paremmassa 205/45x17.
Suomen karkeilla ja erittäin huonokuntoisilla teillä on päivänselvää, että kapeammilla ja korkeampiprofiilisemmilla renkailla varustettu auto on paljon hiljaisempi kuin auto, jossa renkaiden virkaa ajavat valtavan kokoisten vanteiden ympärille kääräistyt kumiliuskat.
Pian Suomessa on järkevintä ajaa maastoautolla, jotta reiät asvaltissa eivät ainakaan kertalaakista hajottaisi vanteita, rengasta tai ohjausniveliä.- Anonyymi
Käytännössä renkaat ainoa keino miten tavallinen autoilija voi vaikuttaa meluun, jos siis tietämys sillä tasolla että pitää kysyä mitä muita tapoja on. Valitsee meluluokitukseltaan hiljaisimmat renkaat jotka löytää, esim omaan autoon vaihtelee kaikkia välilä 67-72dB riippuen renkaasta. Huolin vain 67 tai 68dB malleja. Renkaan nopeusluokka ja kantavuuskin kannattaa valita pienimmän sallitun. Esim H ja V luokan renkaista ottaa H jos se riiittää kyseiselle autolle, kantavuuksista valitsee esim mielummin 94 kuin 99. Rekisteriotteesta selviää mitkä minimivaatimukset on.
Ellei renkaat auta, suosittelen viemään ammattiliikkeeseen äänieristykseen. Itse räpälöimällä helposti kuluttaa paljon rahaa mutta melu ei hiljene. Joku "stage 1" vaimnennus missä pyöränkotelot suihkutetaan melunvaimennusmassalla voi olla edullinen muttei välttämättä paljoa tehoa. "Stage 2" käsittelyssä laitetaan vielä vaimennusmattoa takaluukkuun, lattioihin ja pyöränkotelojen sisätilojen puolelle, tämä yleensä tehoaa jo selvästi. Hinta voi olla 500-700e mutta jos aikoaa ajaa autolla 100tkm niin se on aika pieni hinta noin monesta hiljaisesta kilometristä.- Anonyymi
Ja juurikin viimeisin TM:n kesärengastesti todisti ettei rengasmerkeillä ollut mitään eroa meluissa saman rengaskoon sisällä. Ei edes kuluneet verrokit melunnet sen enempää. Kaikki saivat saman arvosanan. Kyseessä oli rengaskoko 224/45ZR17.
TM6/2020 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juurikin viimeisin TM:n kesärengastesti todisti ettei rengasmerkeillä ollut mitään eroa meluissa saman rengaskoon sisällä. Ei edes kuluneet verrokit melunnet sen enempää. Kaikki saivat saman arvosanan. Kyseessä oli rengaskoko 224/45ZR17.
TM6/2020TM arvio ei kerro mitään tilanteessa kun auto tai rengaskoko on hieman eri. Lisäksi kun TM antoi kaikille saman arvosanan, se vain kertoo ettei testattu kunnolla tai testiauto erittäin hyvin äänieristetty. Vähän kuin testaisi kaiuttimia kuulosuojaimet päällä ja antaisi kaikille yhtä hyvän arvosanan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juurikin viimeisin TM:n kesärengastesti todisti ettei rengasmerkeillä ollut mitään eroa meluissa saman rengaskoon sisällä. Ei edes kuluneet verrokit melunnet sen enempää. Kaikki saivat saman arvosanan. Kyseessä oli rengaskoko 224/45ZR17.
TM6/2020Tuo on mielenkiintoista kun omat havainnot on että renkaan meluun karkealla asfaltilla vaikuttaa välillä jopa 10kpa kaine-ero. Se vaikuttaa myös joissakin autoissa aika rajusti ajettavuuteenkin.
- Anonyymi
Se on helppoa, älä aja niissä karkeissa urissa vaan niiden vieressä.
- Anonyymi
Näin olen tehnyt jo vuosikausia ja kustannukset ovat 0€.
Pikemminkin syntyy säästöä, kun ajaa sileällä pinnalla lähes reunaviivaa seuraten.
- Anonyymi
Lisä äänieristys, eikait se muuta tarvi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465367Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5531922Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748