Tarvitsen apua seuraavassa tehtävässä:
Tiedetään ilman tilavuus puristustahdin alussa: v1=485cm3
Paine: p1=1 bar
Lämpötila: t1=27ºC
Puristustahdin aikana tilavuus pienenee : v2=46cm3
Ja paine nousee: p2=27bar
Määritä loppulämpötila?
Kiitoksia etukäteen!
Kiire!
8
156
Vastaukset
- .............
t2= t1 x p2 x v2 /p1 x v1
- näinikkäästi
Lämpötilat tulee muuntaa kelvineiksi ennen ko kaavan käyttöä.
Toisinaan käytetäänkin isoa T:tä lämpötilan symbolina erotukseksi celsiusasteista.
Samoin paineet tulee muuntaa SI-järjestelmään, eli pascaleksi.
Kaavasta puuttuu myöskin sulut, tai vaihtoehtoisesti viimeinen kertolasku pitäisi olla jakolasku.
(27 273.15) * 2.7MPa * 46cm^3 / (0.1MPa * 485cm^3) = ?
? - 273.15 = lämpötila celsiusasteina. - martta0
tämä tehtävä melko helppo ok se siitä, mutta mitenkäs ratkaisisit jos loppupainetta p2 ei tunnettaisikaan?
- näinikkäästi
Yksinkertaistetulla isentrooppisella mallilla voisi aloittaa, ja tarvittaessa lisätä malliin ilman eroavaisuudet ideaalikaasusta (esim muuttuvat ominaislämmöt), lämpöhäviöt sylinterin seinämiin tai päinvastoin, jos ne ovatkin tosi kuumat, virtaushäviöt pyörteisen kaasun puristuessa kokoon puristustahdin aikana ym.
Isentrooppisella (kitkattomalla) adiabaattisella puristuksella voidaan mallissa olettaa cp/cv=1.4
Tällöin p1 * V1^1.4 = p2 * V2^1.4, josta voidaan ratkaista loppupaine p2.
p2 = p1 * V1^1.4 / V2^1.4 = (V1 / V2 )^1.4 *p1
p2 = (485cm^3 / 46cm^3 )^1.4 *10^5 Pa = 2.7 MPa näinikkäästi kirjoitti:
Yksinkertaistetulla isentrooppisella mallilla voisi aloittaa, ja tarvittaessa lisätä malliin ilman eroavaisuudet ideaalikaasusta (esim muuttuvat ominaislämmöt), lämpöhäviöt sylinterin seinämiin tai päinvastoin, jos ne ovatkin tosi kuumat, virtaushäviöt pyörteisen kaasun puristuessa kokoon puristustahdin aikana ym.
Isentrooppisella (kitkattomalla) adiabaattisella puristuksella voidaan mallissa olettaa cp/cv=1.4
Tällöin p1 * V1^1.4 = p2 * V2^1.4, josta voidaan ratkaista loppupaine p2.
p2 = p1 * V1^1.4 / V2^1.4 = (V1 / V2 )^1.4 *p1
p2 = (485cm^3 / 46cm^3 )^1.4 *10^5 Pa = 2.7 MPaMartta0 haki todennäkköisesti vain yksinkertaista adabaatin lämpötilan muutosta T2/T1=(V1/V2)^(1.4-1)
Ja tavan mukaan aina näyttää löytyvän joukosta yksilö, jonka on aivan pakko "loistaa laajalla tiedollaan", jaarittelemalla asiaan kuulumattomilla itsestäänselvyyksillä.- martta0
e.d.k kirjoitti:
Martta0 haki todennäkköisesti vain yksinkertaista adabaatin lämpötilan muutosta T2/T1=(V1/V2)^(1.4-1)
Ja tavan mukaan aina näyttää löytyvän joukosta yksilö, jonka on aivan pakko "loistaa laajalla tiedollaan", jaarittelemalla asiaan kuulumattomilla itsestäänselvyyksillä.no niin hain, mutta eihän sitä e.d.k aina kaikki kaikkia tiedä... ja onhan tämä kuitenniii myös "opetuspalsta"? vai?
- Opetus oikeaan paikk
martta0 kirjoitti:
no niin hain, mutta eihän sitä e.d.k aina kaikki kaikkia tiedä... ja onhan tämä kuitenniii myös "opetuspalsta"? vai?
Lisäyksesi tehtävään on hyvä ja perusteltu, ärtymykseni kohdistui edeltävään kommenttiin.
Tehtävän annossa on rajattu puristussuhde ja paineenmuutos, joista voi todeta että kyseessä on puhdas ideaalikaasun tilamuutos.
Jo oppimisenkin kannalta moottoritekniikan tarpeeton sotkeminen termodynamiikan alkeiden opetteluun vain sekoittaa asioita. - mietis nyt
Opetus oikeaan paikk kirjoitti:
Lisäyksesi tehtävään on hyvä ja perusteltu, ärtymykseni kohdistui edeltävään kommenttiin.
Tehtävän annossa on rajattu puristussuhde ja paineenmuutos, joista voi todeta että kyseessä on puhdas ideaalikaasun tilamuutos.
Jo oppimisenkin kannalta moottoritekniikan tarpeeton sotkeminen termodynamiikan alkeiden opetteluun vain sekoittaa asioita.Opettelepa ensiksi lukemaan puurakenteita, niin tiedät jatkossa mikä viesti on vastauksena mihinkin.
Vaikka alkuperäisessä tehtävässä oli kyse termodynamiikan alkeista, oli martta0:n jatkossa kyse jo moottoritekniikasta. Siispä kyse oli noilla puristuksilla ottomoottorista, jossa puristetaan ilman ja esim bensan seosta.
Tällöin loppupainetta ei noilla kaavoilla saada tarkasti, joten jatkokommentti siitä mitä jää ottamatta huomioon on enemmän kuin paikallaan. Lämpövuo sylinterin ja kaasujen välillä on pienissä koneissa jo ihan oleellista suuruusluokkaa, kuten esim polttomoottorilennokeissa alemmilla kierroksilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1143131- 122016
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371885Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4001754Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
- 131196
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91166- 201049