Taas kerran...

Toivottavasti ette, hyvät kanssaveneilijät vedä, hernettä nenään kun taas muistuttelen samasta seikasta. Siis: lämmittimet, eikä senpuoleen muutkaan venevarusteet, eivät korjaannu itsestään. Tarkoitan sitä että epäkuntoinen ja reistaileva vehje kannattaa ottaa irti ja korjata/korjauttaa se talven aikana. Näin tehden vältytään keväthulabaloosta tältä osin. Veneessä itsessäänkin on silloin ihan tarpeeksi tekemistä. Ammattilaisillakin on talven mittaan enemmän aikaa paneutua näihin asioihin kuin keväällä kun kaikki huutavat kuorossa "joko se on valmis, minulla on kiire!"
Omasta puolestani toivottelen hyvää syksyä ja talvea, kevät tulee aikanaan, jopa hyvinkin nopeasti.

17

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuusamox

      Tuntuu kuitenkin siltä, että ammattilaiset eivät aloita hommia ennen Joulua koska nillä on koko talvi aikaa. Jos hommat aloitettaisiin heti, kun vene on ylhäällä, niitä ehtisi tehdä paljon enemmän eikä kaikki jäisi venenäyttelyn jälkeen.

    • -Mika-

      Kiitos muistutuksesta. Kun menen tekemään huomenna moottorin syyshuollon, niin otan sen lämppärin samalla mukaan. Palopuhaltimen moottori on jo äänekäs, täytyy uusia talven aikana.

    • iuret9

      Wallas 40D:n infopaneeli valitteli, että on aika puhdistaa. Pitääkö tuossa puhdistus operaatiossa uusia jotakin oleellista samalla vai meneekö ihan noet pois tekniikalla.

      • En oikein hyvin tunne näitä uudempia Wallaksia, muistattehan että en ole ammattilainen, vain kylmän opettama. Kuitenkin arvelen että eiköhän siinä puhdistuksella selviä, ionisaatioanturi kai siellä ilmoittelee puhdistustarpeesta. Polttimen pohjamatto on tietysti samantien syytä uusia ja tarkistaa polttoaineneulan kunto ja tarvittaessa uusia sekin.


    • 1204

      Tärkeää on, että jos vehje on ehjä ja jää veneeseen, niin kerran kuussa pyörittää 15 minuuttia, jottei paikat ruostu jumiin ja kosteus poistuu lämmittimestä.

      • Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.


      • spkoo kirjoitti:

        Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.

        Tosi on mutta mitenkäs tehdään automaatti-ilmastoinnin kanssa? Onko kärry ajettava jonnekin lämpimään? Voisiko systeemiä narrata lämmittämällä anturia vaikka hiustenkuivaajalla? Itselläni ei ole ilmastoitua ajokkia mutta kysymys on kiinnostava.


      • että näin,
        spkoo kirjoitti:

        Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.

        Vähän on puurot ja vellit sekaisin. Sähkökäyttöinen kompura on hermeettisesti suljettu moottorin ja kylmäaineen kanssa samaan purkkiin. Autossa kompuraa käytetään hihnalla, joten kompuran akselin tiiviste on arkapaikka.


        Ilmastoinnin kompura pyörii, kun kennon l-tila on yli 4C, eli auto olisi hyvä saada talvella toisinaan parkkihalliin. Ainakin kannattaa kesät talvet pitää ilmastointi aktiivisena, että kompura pyörii mahd. usein. Pieni p-aineen kulutus ei maksa mitään ilmastoinin korjaukseen verrattuna.


      • poiuyty
        että näin, kirjoitti:

        Vähän on puurot ja vellit sekaisin. Sähkökäyttöinen kompura on hermeettisesti suljettu moottorin ja kylmäaineen kanssa samaan purkkiin. Autossa kompuraa käytetään hihnalla, joten kompuran akselin tiiviste on arkapaikka.


        Ilmastoinnin kompura pyörii, kun kennon l-tila on yli 4C, eli auto olisi hyvä saada talvella toisinaan parkkihalliin. Ainakin kannattaa kesät talvet pitää ilmastointi aktiivisena, että kompura pyörii mahd. usein. Pieni p-aineen kulutus ei maksa mitään ilmastoinin korjaukseen verrattuna.

        vähän on tosiaan sekaisin mikä on sähkökäyttöinen kompura ei mee muuten yhtään sähköpiuhaa kompuraan kompura pyörii ainoastaan silloin kun sähköinen kytkin, kytkee sen pyörimään moottorin akselilta. ilmastointi viis veisaa mistään ulkolämpötilasta se vain yrittää pitää sisälämmön vakiona.


      • fhk
        sepe.teus kirjoitti:

        Tosi on mutta mitenkäs tehdään automaatti-ilmastoinnin kanssa? Onko kärry ajettava jonnekin lämpimään? Voisiko systeemiä narrata lämmittämällä anturia vaikka hiustenkuivaajalla? Itselläni ei ole ilmastoitua ajokkia mutta kysymys on kiinnostava.

        Omassa autossa, jossa on automaatti-ilmastointi, voi kyllä napista painaa ilmastoinnin päälle 'pakkosyötöllä'. Uskoisin, että näin on kaikissa autoissa.


    • Sepeteus on oikeassa. Ottakaa ne laitteet irti jo nyt. Ei ole sitä sinimekkoista keijukaista, joka ne taikoo ehjäksi itsestään talven aikana.

    • FF 27 Charlotta

      Irroitin oman Wallas 2400:n. Taitaa olla laitteella saman verran ikää kuin veneellä. Eli 31 vuotta. Lämmitti ihan ok tässä syksyllä vaikka on ollut lähes käyttämättä todennäköisesti vuodesta 2006. Pitää aika kovaa naksunaa mielestäni. Saakohan tuohon huollossa helpotusta, vai onko ominaisuus?

      • Kyllähän tuo naksuttelee. Polttoainepumppu on ns. solenoidipumppu jossa sähkökäämin aiheuttama magneettikenttä vetäisee männän jousta vasten ja jousi tekee varsinaisen pumppaustyön. Pumpputyyppi on nykyisinkin yleisesti käytetty, sillä on helppo säätää polttoaineen annostelua syketaajuutta muuttamalla. Huomattakoon että pumppu tarvitsee jännitepulsseja, ei jatkuvaa 12V:a. Toimivuutta voi toki kokeilla "räpsimällä".
        Taisin mennä vähän aiheesta sivuun. Siitä äänestä: jos on todella häiritsevä naksutus voisi ehkä tarkistaa pumpun kiinnitys. Se on kahdella 4mm:n koneruuvilla ja pienet läpivientikumit välissä pumpun rungon ja ruuvien eristeenä. Voipi olla että ovat tuon 31v:n aikana kovettuneet.
        Nykyisin Wallaksien pumput (myös varaosina markkinoitavat) ovat hiukan erilaiset sisäkaluiltaan ja hiljaisenpia. On sitten eri asia kannattaako tuollaiseen ikäihmeeseen pelkän äänen takia ruveta pumppua vaihtelemaan varsinkin kun kerroit laitteen toimivan. Uuden pumpun hinta lienee jossain puolentoistasadan ekun kieppeissä.
        Käsitin että Sinulla ei tuo vene-lämmitinyhdistelmä ole ollut kovin kauan. Sanoisin että naksumiseen tottuu aika hyvin, itselleni tuo on kuin univirttä.


      • FF 27 Charlotta
        sepe.teus kirjoitti:

        Kyllähän tuo naksuttelee. Polttoainepumppu on ns. solenoidipumppu jossa sähkökäämin aiheuttama magneettikenttä vetäisee männän jousta vasten ja jousi tekee varsinaisen pumppaustyön. Pumpputyyppi on nykyisinkin yleisesti käytetty, sillä on helppo säätää polttoaineen annostelua syketaajuutta muuttamalla. Huomattakoon että pumppu tarvitsee jännitepulsseja, ei jatkuvaa 12V:a. Toimivuutta voi toki kokeilla "räpsimällä".
        Taisin mennä vähän aiheesta sivuun. Siitä äänestä: jos on todella häiritsevä naksutus voisi ehkä tarkistaa pumpun kiinnitys. Se on kahdella 4mm:n koneruuvilla ja pienet läpivientikumit välissä pumpun rungon ja ruuvien eristeenä. Voipi olla että ovat tuon 31v:n aikana kovettuneet.
        Nykyisin Wallaksien pumput (myös varaosina markkinoitavat) ovat hiukan erilaiset sisäkaluiltaan ja hiljaisenpia. On sitten eri asia kannattaako tuollaiseen ikäihmeeseen pelkän äänen takia ruveta pumppua vaihtelemaan varsinkin kun kerroit laitteen toimivan. Uuden pumpun hinta lienee jossain puolentoistasadan ekun kieppeissä.
        Käsitin että Sinulla ei tuo vene-lämmitinyhdistelmä ole ollut kovin kauan. Sanoisin että naksumiseen tottuu aika hyvin, itselleni tuo on kuin univirttä.

        Kiitos tekniikan selvennyksestä. Onkohan näissä ikinä mietitty peristalttisen pumpun käyttöä. Tarkastin nuo kumit. Vaikuttivat ihan elastisilta, mutta kumia on aika vähän metallien välissä. Sisuskalut näyttävät päällisin puolin hyvinvoivilta. Ilmeisesti tätä ei kannata huoltoon viedä vaan itse vaihtaa hehku ja huovat. Naksuna on kunhan ei ennakoi tukevaa hajoamista. Sarjanro on 264, joten ikäihmeestä taitaa olla kyse.


    • Kaunis ajatus

      Kaunis ajatus, mutta käytännössä mitään venealan palvelua tai tilattavia varaosia en ole pääkaupunkiseudulla saanut lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana.

      Alan katteet lienevät riittävät siihen, ettei tarvitse työskennellä kuin puoli vuotta.

      Mikäs siinä, en valita. Jos markkinatalous johtaa venealalla tuohon, niin minkäs sille voi.

      • silti...

        Kaupat ovat tietenkin myyneet hyllynsä mahdollisimman tyhjiksi kauden aikana. Eikä uutta tilata ennen kuin kevääksi, koska katteet ovat niin pienet. Venealan palveluita tekevätkin saattavat olla tähän aikaan muissa töissä, koska sitä katetta ei venetöistä elämiseen saakka irtoa. Silti, vaikka talvella hiljaiseloa olisikin, olet ensimmäisenä jonossa, jos viet nyt huollettavat huoltoon ja laitat tarvittavat tavarat tilaukseen. Keväällä ehdit ehkä jopa saamaan oikeatkin tavarat väärin toimitettujen tilalle. Ja kyllä purjeentekijät ja veneen korjaajat tekevät kovin mielellään töitä läpi talven, myös nyt syksyllä.


    • ertghjm,

      Eiköhän nuo elektroniikkavehkeet ole muutenkin hyvä ottaa pois veneestä hapettumasta ja pitkäkyntisten ulottumattomiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      105
      2983
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1864
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      390
      1706
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1277
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe