Tällä palstalla ilakoidaan kovasti kirkosta eroavien määrällä kuinka niin ja niin monta ihmistä on tänäkin vuonna eronnut. Itse erosin melkein heti kun oli mahdollista eli muutaman kuukauden 18v täytettyäni.
Kuitenkin, itseäni on jotenkin ärsyttänyt ihmiset jotka tekevät kirkosta eroamisestansa jonkin suuren numeron. Itse en koskaan kokenut Suomen kirkkoa vihollisekseni vaan ainoastaan joksikin sellaiseksi mihin en tunne kuuluvani.
Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin ihmetellä että kaikista eroista huolimatta edelleen yli 70% Suomen alueella asuvista kuuluu ev.lut. kirkkoon. Etnisistä suomalaisista huomattavasti suurempi osuus.
Voisiko joku valaista että miten tämä tapa on juuttunut päälle? Tuskin ahdasmielisnkään teologi enää tänä päivänä on sitä mieltä, että kirkkoon kuulumattomuus on menolippu helvettiin.
Toisekseen, se suurin syy kirkosta eroamiseen on tietenkin taloudellinen eli, seurakunnasta riippuen, 1-1,5% tuloistasi lähtee piispojen palkkoihin jos kuulut kirkkoon.
Siis, se mitä halusin kysyä on että miksi ihmiset ehdoin tahdoin tuollaista byrokraattista muinaisreliikkiä ylläpitävät. Jos Jumala on olemassa niin ei siihen mitään välikäsiä tarvita.
Miksi nykyaikana kukaan ylipäätään kuuluu kirkkoon?
12
179
Vastaukset
- näin se on
Suurin osa suomalaista vieläkin uskoo, että kuulumalla kirkkoon ja maksamalla kirkollisveroa pääsee "taivaaseen".
- <<>>
Mistä tällä palstalla voisi keskustella,ellei kirkosta eroamisesta?
Jos aloittajaa närästää kyseinen aihe, älä hyvä ihminen lue mitä
kukakin täällä kirjoittaa. Vieraile vaikka kirkko kuulolla foorumilla,
jookosta?
Pitäisikö nyt vaan kaikkien alvariinsa posmottaa,kuinka paljon on
kirkkoon kuuluvia? Jokaisella on sananvapaus, joten kaikkien ei
toki tarvitse kirkkoa ylistää. - 14 + 20
Ei usko. Kristinuskon Jumalaan uskoo vain 27 prosenttia suomalaisista.
Itse en niinkään vastusta kirkkoa, vaan sen kohtuuttomia etuuksia Suomessa. Ne eivät ole millään mittarilla perusteltavissa. - häpeävät uskoaan?
14 + 20 kirjoitti:
Ei usko. Kristinuskon Jumalaan uskoo vain 27 prosenttia suomalaisista.
Itse en niinkään vastusta kirkkoa, vaan sen kohtuuttomia etuuksia Suomessa. Ne eivät ole millään mittarilla perusteltavissa.Miksi ihmeessä ihmiset sitten haluavat rahoittaa moista humpuukilaitosta, jos eivät edes usko sen jumalaan?
- näin se on
<<>> kirjoitti:
Mistä tällä palstalla voisi keskustella,ellei kirkosta eroamisesta?
Jos aloittajaa närästää kyseinen aihe, älä hyvä ihminen lue mitä
kukakin täällä kirjoittaa. Vieraile vaikka kirkko kuulolla foorumilla,
jookosta?
Pitäisikö nyt vaan kaikkien alvariinsa posmottaa,kuinka paljon on
kirkkoon kuuluvia? Jokaisella on sananvapaus, joten kaikkien ei
toki tarvitse kirkkoa ylistää.Ei osu pilkkasi ihan kohdalleen!
Minä olen eronnut kirkosta jo vuonna 1972. Ihmettelin viestissäni ihmisten uskoa "taivaaseen".
- qsrguk
Jos yksitäistä syytä haetaan, niin se on lasten kastaminen ilman heidän omaa lupaa. Onneksi lasten kastaminen on lähtenyt viimevuosina rajuun laskuun. Kirkon jäsenosuus pitää sisällään yli 900 000 alle 18-vuotiasta, joidenka ei ole mahdollista erota kirkosta ilman vanhempien lupaa vaikka niin haluaisivat. Jos nämä siivotaan kirkon jäsenosuudesta pois, niin se laskee jo alle 60%.
- 12874
Kastamattomat lisäävät kirkkoon kuulumattomien osuutta huomattavasti,
mutta tuohon seikkaan ei suhtauduta yhtä voimakkaasti kuin eroamisiin.
Kastamattomista kun ei voi syyllistää mitään palvelua, ainoastaan lasten
vanhempia, odotellaan koska kirkkofanit aloittaa parjaamisen.
- kirkoton33
Vastaus kysymykseesi on se, että koska ihmiset on liitetty vauvoina kirkkoon, eikä mikään muistuta heidän jäsenyydestään eikä pakota tekemään päätöstä, niin eroaminen ja kirkkoon kuulumattomuus on se, joka vaatii aktiivisuutta ja johonkin ryhtymistä. Kasteiden väheneminen tulee tietysti muuttamaan tämän kaiken.
Uskonnon opetus on kudottu melko tiukasti nuoren elämään suuripiirtein kehdosta 18-vuotiaaksi, ja tämä nuorena tapahtuva koulutus saa ihmiset näkemään itsensä ilman muuta kirkon jäseninä. Niin ja rippikoulu! Kirkon lippulaiva. Vielä hieman ennen täysi-ikäisyyttä juhlitaan ja lahjotaan nuori koko suvun voimin kuulumaan kirkkoon. Tämä kaikki asettaa kirkosta eroamisen kynnyksen tavallista korkeammalle. Suomalaisen nuoren identiteettiin on tarkoituksellisesti rakennettu kirkon jäsenyys, josta luopuminen tuntuu monesta etäiseltä ajatukselta.
Ensinnäkään, taivasasiat ei kansaa juurikaan kiinnosta. Hyvin harva pohtii hel'vettiä vakavasti otettavana loppusijoituspaikkana eikä käytännössä kukaan pelkää, että itse sinne voisi joutua.
Toiseksi, mistään jumalasta tai ylipäätään mistään yliluonnollisesta ei ole ainoatakaan todistetta. Uskovien ja muiden sekopäiden seikkailukertomuksia Siriuksessa- tai taivaassa-käymisestä on sensijaan kasapäin. Yhteistä noille avaruusmatkoille, levitoimisille, toteutuneille enneunille jne on se, että kellään ei ole mitään todistetta siitä, että ne olisi oikeasti tapahtuneet.
Kolmanneksi, ihmisten enemmistö on omasta mielestään tahtoihmisiä, jotka tekevät mitä tahtovat eivätkä kumarra kuvia. Käytäntö on kuitenkin melkein päinvastainen. Ihmisten pääosa on hyvin haluton tekemään mitään sellaista, joka päällepäin poikkeaa enemmistön tekemästä ratkaisusta ja kirkosta eroaminen koetaan tänäpäivänä usein juuri noin, eli enemmistöstä poikkeamiseksi.
Mutta kun trendi muuttuu, niin kirkkoon kuulumisesta voi tulla se kartettavampi vaihtoehto ja silloin todella usea eroaa kirkosta.- kupla on puhkeamassa
Helsingissä Kallion ja Paavalin seurakunnan jäsenosuudet laskee alle 50% tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna. Silloin lutikat joutuvat ensimmäistä kertaa vähemmistöön jollain alueella. Koko Helsinkin seurakunnan alueella kasteosuus laski jo viimevuona alle 50%. Valtakunnallisesti häissä kirkollisten vihkimisien osuus tulee tänä vuonna laskemaan alle 50%.
kupla on puhkeamassa kirjoitti:
Helsingissä Kallion ja Paavalin seurakunnan jäsenosuudet laskee alle 50% tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna. Silloin lutikat joutuvat ensimmäistä kertaa vähemmistöön jollain alueella. Koko Helsinkin seurakunnan alueella kasteosuus laski jo viimevuona alle 50%. Valtakunnallisesti häissä kirkollisten vihkimisien osuus tulee tänä vuonna laskemaan alle 50%.
Kirkon omista luvuista näkee, että suunta on selvä ja vauhti nopea.
Esimerkiksi 30 vuotiaiden kirkkoon kuulumisprosentti on kehittynyt näin:
v1990 => 87%
v1995 => 85%
v2000 => 84%
v2005 => 82%
v2011 => 67%
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#Kertomus%202012.indd%3A.50778%3A726
(sivu 75, kuvio 3.1)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532159En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3701489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474- 101474
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681327- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 811002
- 20969