Omatunto

Samaa ongelmaa muilla?

Kuinka monella teistä tulee huono omatunto jos tekee jotain mitä ei varmasti sais tehdä? Itselleni tulee! Itseasiassa luin netistä olevani sairas, omatuntosairas. Elikkä siis kärsin huonoa omatuntoa aivan merkityksettömistä asioista. Asiaan ei auta että ajattelee että ei tää oo ees pahasti tehty. "Pieksen" veljiäni jatkuvasti ja siitä ei tule mitään mut jos syön kaverilla herkkuja yms. tulee tosi huonoomatunto. Sitten kun tarpeeks kauan pidän asiaa sisälläni alan lopuksi itkeä... Olen aivan täys pösilö, mutten voi itselleni mitään!

4

131

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulkaanyt

tuleeko sulla huono omatunto nimenomaan siitä että syöt kaverin herkkuja vai ihan vaan siitä, että ylipäätänsä syöt?

• Moi!

Omatunto on meillä jokaisella siksi, että se kertoo milloin teemme väärin. Ihmisissä on kuitenkin eroja siinä, kuinka tarkasti omatuntoa kuunnellaan. Toisilla omatunto on siis "herkempi" kuin toisilla, eikä siinä ole mitään väärää. Oletko miettinyt syitä sille, miksi omatuntosi ei reagoi vaikkapa veljiesi "pieksentään", mutta kaverin luona herkkujen syömiseen kyllä? Mitä muita esimerkkejä voisit kertoa siitä, milloin omatuntosi on herkimmillään?

Huono omatunto voi helposti purkautua itkuna tai muunlaisena tunteenpurkauksena. On tärkeää muistaa, että itselleen ei kannata olla liian ankara. Kommenttisi alle oli tullut myös tärkeä kysymys siitä, että liittyykö huono omatuntosi ruokaan tai syömiseen, vai laajemminkin eri aiheisiin? Olisi ehkä siis hyvä miettiä, liittyykö huono omatuntosi johdonmukaisesti joihinkin tietynlaisiin asioihin tai tilanteisiin, vai ovatko tilanteet sattumanvaraisia?

Ei kannata tietenkään sulkea pois sitä mahdollisuutta, että kyseessä olisi itsesikin mainitsema "omatuntosairaus". Tällöin on syytä hakeutua lääkäriin, sillä hoitamattomana oireet voivat pahentua. On hyvä että olet itse tiedostanut tämän ongelman omatuntosi kanssa.

Seuraile tilannetta ja kerrothan myös meille täällä kuulumisesi jatkossa. Meitä kiinnostaa miten tilanne etenee. Muista, ettet ole pösilö: kyseessä todellakin on asia, jolle et voi mitään.

Tsemppiä jatkoon! :)

Terveisin Jyväskylän NettiSaappaan päivystäjät Hanna-Mari ja Toni

• No kukas luulet

Huono omatunto tulee esim. jos teen jotain mitä en saa... Meillä on kotona tiukat säännöt ja omatunnon lisäks tuntuu että en saa tehä mitään mitä muut saa... Se ottaa kivasti pattiin...

• Heippa No kukas luulet!

Ikävää, että sinusta tuntuu siltä, että kotonasi on liian tiukat rajat. Ne ovat kuitenkin varmasti sinun parhaaksesi valitut. Voithan vielä keskustella vanhempiesi kanssa asiasta ja kertoa oman mielipiteesi. On tärkeää, että kaikki perheenjäsenet hyväksyvät yhteiset säännöt ja voivat asettua niiden taakse.

Älä anna omatuntosi olla sinulle liian tiukka, vaan nauti elämästä - ei kannata olla liian ankara itselleen. :)

Hyvää syksyä toivottelevat Jyväskylän NettiSaappaat Iida ja Jutta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe