On tämä kumma perukka tuon uskovaiskansan osalta. Taasen on pappi joutumassa lähtemään. Uusi nykyaikainen, erittäin hyvin koulutettu, sivistynyt ja tavattoman miellyttävä ihminen vängätään määrättyjen vanhoillistahoijen toimesta taasen pois seurakunnastamme.
Ehdotan, että eiköhän erota joukolla tällaisen seurakunnan kirkosta. Aivan kamalaksi menee tuo lahkotouhu.
Ja taasen "syödään" pappi pois
40
2391
Vastaukset
- Vanholliset sivuun
Luterilaiseen seurakuntaan valittu pappi, jos ilmenee lestariolaiseksi. Tämä voidaan virasta laillisesti erottaa lastaadiolaisena, koska luterlaiseen seurakuntaan ei kuulu lestadiolainen. Kirkosta eroamisia on tapahtunut, heti papin eroamisen perään. Jos hyvä rehellinen uskovainen luterilainen pappi herjauksin ja solvaamisen seuraamana eroaa.
- Ou nou
No herrajestas. Mitähän tuo söheltäjä (nimim. Vanhoilliset sivuun) oikeen lopulta yrittää kertoa ???
- savustetaan
Se on pienten paikkojen ongelma niin kunnanhallinossa kuin seurakunnissakin eli jos ei tyydytä kaikkia, ruvetaan savustamaan ulos. Keksitään vaikka mitä päänmenoksi. Itse olen joutunut savustuksen kohteeksi pienessä kunnassa. Silloin keksittiin ja valehdeltiin vaikka miten, kunhan päämäärään vain päästiin. Ei auta usko eikä politiikka eikä mikään muukaan. Ulos vaan, kun jossakin köörissä on niin päätetty. Tosin itseäni savustaneille kävi vuotta myöhemmin samalla tavalla. Toinen joutui lähtemään, kun vaimo ei saanut enää työtä määräaikaisena ja toista ei valittu enään samaan, hoitamaansa määräaikaiseen virkaan.
Paha sai palkkansa,- aivan ymmällä'
Niin ne vaan nämä meidän "klikkiläiset" erottavat papin, vaikka se on kahden eri seurakunnan sielunpaimen. On niillä jumalauta otsaa.
- Kaiken nähnyt
Muonio hyvin vaikea paikkakunta. Tuli Muonioon. Muualta, pappi,kunnanjohtaja,yrittäjä, tai muuhun virkaan tai toimeen. Yleinen pahamaineisuus on Muoniossa, että julkisesti ollaan heti valmiita mustamaalaamaan, vaikka olisi kuinka etevä työssään. Toiseksi pahinta solvausta ja herjausta ilmenee 24 palstalla. Myös en käsitä, että perättömästi musta maalataan, melko usein. Perustuu ongelmat työkateuteen ja yritetään paikkaa ängetä itselle. Vaikka ei olisi minkäänlaista pätevyyttä saatikka työhalua. Usein yritetään, että kilpailevä yritys saataisiin matalaksi ja itse loistamaan.
- kmuoniolainen
ne saa poliisit vielä nykyisin helposti selville nuo netin ilkimyskirjoittelijat kunhan vaan joku tekee rikosilmoituksen. tännään siittä lehdet kirjoittivat ja tietosuojavaltuutettukin äimisteli, kuinka helposti polliisisetä nimen operaattorilta saa. että silleeen.
- Kuri seurakuntaan
Kyseinen pappihan on vain puoliksi Muonion sielunpaimen. Toinen puoli kuuluu Enontekiölle. Siellä ihmetelläänkin, miksi joku muoniolainen klikki saa huseerata näin ottamatta huomioon toisen kunnan seurakuntalaisten mielipiteitä, Poutanen on erittäin suosittu Enontekiöllä. Ja varmmasti enemmistön mielestä Muoniossakin.
- valinta on meidän
Ei valiteta vaan erotaan kirkosta,silloinhan sinne kokoontuu vai ja ainoastaan nämä valitut oikean tien kulkijat
- eihän erota
Ei, emme eroa, vaan käymme entistä enemmän kirkossa. Ei eroamisella mitään voita.
Haluamme, että kirkko on kaikkien kirkko eikä vaan jonkun porukan kirkko.
Osallistumme sovussa kaikki yhteisen kotiseurakuntamme ylläpitoon emmekä riitele. Eikö vain.
- emmehän riitele
Muistan kyllä ajan, että ei oikein halunut kuulua kirkkoon eikä kirkossa käydä. Tuntui, että jotkut omivat kirkon ja seurakunnan itselleen ikään kuin muilla ei olisi asiaa koko seurakuntaan. Syy oli osittain meidän taviksien, koska emme osallistuneet seurakunnan toimintaan. Nyt on asia hiukan toisin. Sanoisinko, että henki seurakunnassa rupesi muuttumaan myönteisemmäksi näin taviksen kannalta tuossa 1970-luvulla. Nykyään käy ihan mielellään kirkossa ja saa mielelleen ja sielulleen rauhaa ja tyytyväisyyttä.
Älkäämme tuhotko tätä yli kolmen vuosikymmenen vuoden myönteistä aikaa seurakunnassamme erilaisilla turhanpäiväisillä riidoilla. Meillä jokaisella on tilaa seurakunnassa ja kirkossa.
Muonion seurakunta ja kirkko kuitenkin kuuluvat muoniolaiseen yhteisöön hyvin kiinteänä osana.
Toivottavasti pidetty pappi jatkaa tehtävissään.- mie itte
Minun sieluni ei missään nimessä halua kuulua seurakuntaan, joka ei hyväksy tällaista miestä kuin nyt pois syöty sielunpaimen. on. Miettikää muutkin haluatteko palvella ja pokkuroida noita vanhan, sanoisinko, kiepän suunnan haihattelijoita. Nykyäikaa kirkkoonkin !
- ei tiedä
mie itte kirjoitti:
Minun sieluni ei missään nimessä halua kuulua seurakuntaan, joka ei hyväksy tällaista miestä kuin nyt pois syöty sielunpaimen. on. Miettikää muutkin haluatteko palvella ja pokkuroida noita vanhan, sanoisinko, kiepän suunnan haihattelijoita. Nykyäikaa kirkkoonkin !
Tietäisikö joku kertoa, mistä on kysymys tässä ns. poisahoasiassa.
- ei varma
ei tiedä kirjoitti:
Tietäisikö joku kertoa, mistä on kysymys tässä ns. poisahoasiassa.
Luulisin että kaikki johtuiu siitä ku pappi säestää kitaralla ja myös ollut rumpalina orkesterissa
- Musiikki on in
ei varma kirjoitti:
Luulisin että kaikki johtuiu siitä ku pappi säestää kitaralla ja myös ollut rumpalina orkesterissa
Ei tämä pappi ole rumpalina missään orkesterissa. Hän on taitava kitaristi. Säestää mm gospelmusiikkia kirkoissa. Ja yhtenä rasitteenä vanhoilliselle taholle ja jopa tälle uudelle kanttorillemme on tämä hengelliseen gospelmusiikkiin suuntautuminen.
Käsittämätöntä vanhanaikaista ahdasmielityyttä. Hävettää. - näin on
Musiikki on in kirjoitti:
Ei tämä pappi ole rumpalina missään orkesterissa. Hän on taitava kitaristi. Säestää mm gospelmusiikkia kirkoissa. Ja yhtenä rasitteenä vanhoilliselle taholle ja jopa tälle uudelle kanttorillemme on tämä hengelliseen gospelmusiikkiin suuntautuminen.
Käsittämätöntä vanhanaikaista ahdasmielityyttä. Hävettää.Kyllä tämä samanenki pappi oli yksissä hautajaisissa sanonu hetassa että hän on ollut rumpalina orkesterissa.
- kitaristirumpali
näin on kirjoitti:
Kyllä tämä samanenki pappi oli yksissä hautajaisissa sanonu hetassa että hän on ollut rumpalina orkesterissa.
Väliäkö tuola, oliko kitaristi vai rumpali vai molempia.
Monet papithan ovat lahjakkaita myös musikaalisesti. Se on vaan etu kirkon hommissa.
Asiasta kai turha kiistellä enempää. - Rytmi
ei varma kirjoitti:
Enpä ole kuullu että rumpujen soitto olis syntiä. Parempi se on "rummutella" julkisesti ,kuin että menee piiloon ja viero palkisille paukutteleen,niinkuin näillä muonion "oikeilla" uskovaisilla on ollu tapana.
- semmosta muoniossa
mie itte kirjoitti:
olen samaa mieltä,!minä en ainakaan pokkuroi noita vanhoja.,,,nykyaikaa ,kirkkoon!!!!yksi vanha ihminen sanoi tässä,että on niin mukava tää mejän pappi,,kun hän on niin nykyaikainen!!
- Rauha seurakunnalle
Aikoinaan saatiin pappi pellolle ja ketkä sen aiheuttivat? Onko nyt vanhollis muoniolainen valmistunut pappis pätevyyteen? Sitten nykyinen kirjoituksina yritetään ängetä ulos. Aikoinaan vanholliset kiersivät ympäri kylää. Kyläläisten luona, saadakseen omansa valituksi. Vaaleissa saivat silmilleen ja toinen tuli valituksi.
- Savu nousee
Kyllä edellisen kerran muutama vuosi sitten, kun kirkkoherra savustettiin ulos, olivat takana aivan muut joukot kuin lestat. Samassa kaupassahan savustettiin myös kunnan ja terveyskeskuksen puolelta pari pitkäaikaista hyvää työntekijää.
- ei sidonnaisuutta
Muoniossa kun osataan tuo savustamisen taito, milloin mistäkin syystä ja milloin mikäkin porukka sitä tekee.
Pikku kunnassa on kiva käydä, mutta on syytä varoa kaikenlainen sidonnaisuus muuten niin kuntaan kuin muihinkin instansseihin.
Silloinkin on hyvä olla pikku kunnassa, kun on niin rikas, että pienet pamput eivät pysty hyppyttämään.
Kaiken kokemani mukaan olen tullut varovaiseksi, koska en ole rikas. - Hihhulitpois
Nuoriso-ohjaaja hihhuliparihan son pannu tämän papin savustushomman liikheele. Älä pappi vain vapaehtosesti lähe, täälä on suurinosa jokka on tukena.
- hihhulit kauas
Näimpä. Hihhulit helvethiin, muuta nei ole saanu aikaseksi ko lahkojaottelun.
- jonha
Tuetaan pappiamme kaikin voimin.
- nousi viha,kun kuuli
Surullinen olen mieki ,kun tuommosta puhutaan,että Matti Pappia kun ollaan savustamassa ulos,Ihana ihminen ,erittäin sivistynyt,mukava,nykyaikainen pappi,ja hyvin koulutettu,katsokaa lestit peiliin ,....mitä luulette olevanne,kysynpähän vaan????Suurin osa Muoniolaisista tykkää tästä papista,tosi hyvin soittaa kitaraa,ja sitä on miellyttävä kuunnella.Matti älä lähde pois!!!!täällä on ennenki tapahtunut tuommosta,että pappi savustettiin ulos ,jos joku ei tykännyt..Edellinen pappi sai aivan hirveen paljon enemmän ääniä kuin se toinen ja siitä huolimatta hänet savustettiin seurakunnasta pois.!!Kun kuulin tästä asiasta muutamapäivä sitten,niin nousi niin kova viha pintaan,että miten ne kehtaa..!!
- En mie vain tiiä
Juuri tässä sen näkee, Julistetaan, Jumala rakstaa kaikkia, antaa synnit anteeksi, jne jne. Ei sallita naispappeja, ei homoja ei .jne jne.... Aivan uskomatonta porukaa. Eli mie olen sitä mieltä että miten sellainen voi olla rehellisesti uskovainen joka ei toista ihmistä suvaitse. Niin teko pyhää että... Eli kysymys kuuluu, Mihin nämä ihmiset sitten oikein uskoo?
- kahmalaa
Totuus on että monella itseään uskovaisiksi kutsuvilla on MUSTA MIELI. He ovat itse paholaisia. Kaikista pahaa sanomassa ja vääryyttä tekemässä toiselle heti kun on mahdollisuus. Siinä on heiän uskonsa ja sen varjolla he tekevät mitä vain ja laumassa joka on ylhäältä johdettu auktoritäärinen huippu se on mahdolista ja hyvin rakaa.
Ihminen, IHMINEN, joka on normaali, rakastaa, suree, nauttii jne...elää normaalisti tätä ajassa, ajattelee laajemmalti asioiti, uskaltaa siis elää on heiän kauhunsa.
Tällainen ihminen pitää ajaa suon koloon sillä hän ei ole minkään arvoinen ja hänen ajatuksensa ja elämänsä eivät ole minkään arvoisia.
Kokemuksella, itse kokeneena eräässä lestakunnassa.- eipä muuta
Tässä näemme että seurakuntaa tarvitaan,hyvä näin. Papin työ on vaativaa .
- kivet
Voitaisko nyt sanoa,että kuka on viato ,kuka antaa tuomion,kuka kiven ensimmäisen heitää sen,olis kiva jos ja kun nämä kivenheittelijä astuisivat esiin
- erotaan kaikki
Erotaan kaikki vaan, uskontoa ei kukaan viisas tarvitse, kirkkoa vain hautajaisissa ja ehkä naimisiinmennessä. Muuten täysin turha laitos.
Top top top!!
Olen samaa mieltä että jos kirkkoherraa on painostettu lähtemään, tapahtuu vääryys, huutava vääryys seurakuntalaisia kohtaan. Tästä papista olisi voinut tulla Sorvarin kaltainen sananmies, leppoisa mutta jämäkkä.
Eroaminen seurakunnasta... niin, uskovien mielestä on ihan sama, toisaalta hyvä että häipyvätpä maalliset pois sotkeutumasta asioihin jotka eivät niille kuulu. Toisaalta jokainen seurakuntaan kuuluva maksaa veroa myös kirkolle ja siksi jokainen euro on tärkeä, erityisesti Muonion seurakunnassa.
Meno seurakuntien johdossa on raadollista, valtapoliitiikkaa, rahavallan, vaikutusvallan ja johtamisen taistelua. Siinä peri-kristillisistä arvoista kiinni pitävä jää kyllä alakynteen aivan varmasti. Muonion seurakuntaa johdetaan rauhanyhdistyksestä, kirkkovaltuustoon valitut ovat kumileimasimen asemassa ja sora-äänet vaiennettu tavalla tai toisella.
Syvemmälle en haluakaan sotkeutua, minulla on usko ja siihen luotan. Se ei kuitenkaan ole lestadiolaisuus, joten eipä enempiä pahalla kielellä toista mollaa, kerroinpa vain mikä on oma mielipiteeni.- miehhen
Niin paljon pahaa kuin tuo lestadiolaisuus aiheuttaa seurakunnissa, kunnissa ja laajalti työpaikoilta pitäisi koko lahko kieltää. Ei se mitään uskontoa ole vaan Usko
joka erottelee ihmiset ja kylvää pahaa siementä. Ei tällaisessa lahkossa voi olla kuin alistetut ihmiset ja sellaiset paholaiset jotka hamuavat valtaa kaikin keinoin.
Lestadius oli varmasti eläessään viisas mies jolla oli hätä lapin kansasta. Elämä täällä oli armotonta, juotiin, tapeltiin, naitiin lähisukulaisten kanssa, jne.......
Elämän säännöt ja sivistys eivät olleet tänne vielä rantautuneet. Mutta ajat ovat muuttuneet, on koulutusta, tietoa, vaikutusmahdollisuudet, on leipää, katto pän päällä jne.....Lestalahko joka nykyään elää on kaukana Lestadiuksen ajasta ja ajaruksista. - Uskon mafiasasko
Nuo kaksi nuoriso-ohjaajaa on nyt hyvän sään aikana saatava pois täältä. Tekevätt todella vaarallista aivopesua nuorten keskuudessa. Erittäin huolestuttavan erääseen lahkoon suuntautuvaa toimintaa. Otin oman lapseni pois siitä ringistä kun näin, mikä on meno ja tyyli. Ja nuo kaksi ovat etupäässä ne, jotka ovat ajamassa tätä ihanaa, hienoa ihmistä, meidän pappiammekin pois. Ja valitettavasti kuulema myös uusi naiskanttorimme on mukana samassa menossa. On mm kieltäytynyt soittamasta joitakin papin esittämiä uskonnollisia lauluja seurakunnassa.
- savuaa
Juuri näin. Ottamatta kantaa lestadiolaisiin, niin tällä kertaa ainakin jäljet sylttytehtaalle ovat edellisen kirjoittajan kertomalla tavalla.
- johtajuus
Eikö kirkkoherra ole koko seurakunnan pomo, oli hän vs tai vt tai mikä tahansa sillä kertaa. Jos olen oikein ymmärtänyt ao. pappi on juuri tällainen. Työtehtävissään alaisten on "toteltava" esimiestään.
Minun johtamisfilosofiani mukaan alaiset eivät valitse esimiestään ja jos he eivät ole tyytyväisiä esimieheensä, alaiset itse eroavat tehtävistään ja jättävät työpaikan. Näin se yleensä menee.- yks meistä vain
EROAN KIRKOSTA. EN HALUA ANTAA PIENINTÄKÄÄN PANOSTA NÄIN HÄRSKISTI MENETTELEVIEN "USKOVAISTEN" SEURAKUNNASSA. AJAKAA RAKKAAT YSTÄVÄT HYVÄN SÄÄN AIKANA NUO KAKSI NUORISON AIVOPESIJÄÄ POIS SEURAKUNNAN TEHTÄVISTÄ !
- Järki nyt mukaan.
yks meistä vain kirjoitti:
EROAN KIRKOSTA. EN HALUA ANTAA PIENINTÄKÄÄN PANOSTA NÄIN HÄRSKISTI MENETTELEVIEN "USKOVAISTEN" SEURAKUNNASSA. AJAKAA RAKKAAT YSTÄVÄT HYVÄN SÄÄN AIKANA NUO KAKSI NUORISON AIVOPESIJÄÄ POIS SEURAKUNNAN TEHTÄVISTÄ !
Mikäli olet jossain tehtävissä seurakunnan hyväksi, mieti poisjääntiä tehtävistä. Kuulin, että joissakin hyväntekeväisyystehtävissä talkoilla toimivat ovat jo kieltäyneet jatkamassa tehtävissään, Samoin kuulema kirkkokuoroon aikovat ovat jättäytymässä pois.
Saman teen minäkin nyt. - kantajakataja
Järki nyt mukaan. kirjoitti:
Mikäli olet jossain tehtävissä seurakunnan hyväksi, mieti poisjääntiä tehtävistä. Kuulin, että joissakin hyväntekeväisyystehtävissä talkoilla toimivat ovat jo kieltäyneet jatkamassa tehtävissään, Samoin kuulema kirkkokuoroon aikovat ovat jättäytymässä pois.
Saman teen minäkin nyt.ruokakassin kantokahvat repesi,tein tervaskantokahvat nyt kestää
- asiat asioina
Mikä sielä muoniossa mättää,mikä porukka se on joka tätä papin erottamista ajaa ja miksi?Faktoja pöytään eikä mitään arvoituksia lahkoista ,klikeistä ym.Puhukaa asioiusta niin ku ne on ,ei tuommoset arvoiutukset mitään selvitä
- kehityksen loppu
Ennen en tiennyt lahkoista mitään kun asuin etelässä. Tänne muutettuani oli pakko tutustua lahkoihin ja etenkin lestoihin kun miehen suku kuului tällaiseen. Onneksi mieheni ei ollut lesta, ero olisi tullut samana vuonna muutoin. Se mitä heiän tavoistaan ja opeistaan opin oli täysin vastoin minun oikeuskäsitystäni ja vastoin suomen lakeja. Uskomatonta että vuonna 2013 on vielä tuollaisia oppeja eikä todellakaan ole ihme että yhteiskuntamme on tällainen kun on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155