Palstalla ja toki muuallakin uskovien piirissä on usein puheena ateismi. Sanotaan ettei ateismi anna mitään tai että ateismi on jopa sydämensä kovettamista. Monenlaisia väitteitä kuuluu. Ateismi saattaa tuntua uskovan maailmasta tylylle, kylmälle tai jopa tarkoituksettomalle. Näin ei asia kuitenkaan aivan ole.
Siinä missä uskovaisuus antaa ihmisen elämään erilaisia asioita, antaa myös ateismi jotain. Uskovana ollessani tuotti harmaita hiuksia selittää monia asioita maailmankuvassa johon kuului Jumalan olemassaolo. Jos pystyi vastaamaan moniin hankaliin kysymyksiin kuten vaikka teodikean ongelmaan jotenkin, tuntui vastaus itsestäkin aika huteralle. Kreationistit on hyvä esimerkki siitä kuinka valheellisen maailmankuvan pönkittämiseksi on usein pakotettu valehtelemaan itselleen. Ateismi voi tuntua karulle, mutta totuus lienee arvokkaampaa kuin itsensä mielyttäminen.
Syy miksi moni etenkin entinen uskova, nykyinen ateisti, kirjoittelee tälläisillä palstoilla, ei ole käsitykseni mukaan kiinnostus paluusta uskoon, vaan tultuaan ateistiksi kiinnostaa uskonnot ja maailmankuva erilaisesta näkökulmasta kuin ennen. Ateismi on asia joka vaikuttaa ehkä eniten siihen millaisena maailma hänelle näyttäytyy. Sairaudet, luonnonmullistukset, pahuus tai vastaavat asiat eivät ole heille perisynnin seurausta vaan osa luonnonjärjestystä.
Itselleni tuottaisi suuttumusta ja turhautumista jos uskoisin Jumalaan ja joutuisin näkemään Jumalani niin passiivisena kaikista kyvyistään huolimatta, että häntä ei kiinnosta poistaa pahuutta tai luonnonmullistuksia. Kun näen ettei Jumalaa ole olemassa, en voi Jumalalla lohduttautua, mutta säästyn myös samalla kiusallisilta kysymyksiltä joihin ei ole järjellisiä vastauksia.
Mitä sitten tulee uskoon itseensä, niin on vaikea nähdä että Jumalaa edes kiinnostaisi ihmisen usko. Miksi Jumala antaisi meille sellaisen todellisuuden joka näyttäytyy raadolliselle ja vailla Jumalan siunausta olevana, jos usko olisi hänelle tärkeä asia? Usko on ollut ihmisille tärkeä asia juuri siksi että todellisuus on Jumalaton ja julma, joten voisi ajatella että ihmiset on halunneet laittaa uskon odotuksen Jumalan ominaisuukseksi ja vaatimukseksi jotta voitaisiin tehdä peräeroa ihmisiin jotka eivät usko. Sama teema on useimmissa uskonnoissa josta seuraa se, ettei uskonnot juurikaan yhdistä ihmisiä, vaan erottelee niitä ja johtaa rasismiin. Ateistin on usein hankala ymmärtää tälläisiä asioita.
Ateistina ei ehkä saa lohtua tai koe johdatusta vahvistusilluusion avulla, mutta kukaan tuskin tulisi ateistiksi ellei olisi valmis kohtaamaan myös asioita jotka on vaikeita ja raskaita ja omaa pienuuttaan näiden asioiden edessä. Palstalla eräs pappi kysyi mielenkiintoisen kysymyksen, että millä hän lohduttaisi ihmisiä jos ei uskolla ja Jumalalla. Toki usko lohduttaa monia, mutta toisaalta epätoivoinen ihminen voi kokea tilanteensa vielä epätoivoisammaksi, jos kokee että tilanne on nyt niin epätoivoinen että ainoa lohtu tulee fiktiivisestä tarinasta.
Kumpi sinua lohduttaa enemmän, pienenpieni realismiin perustuva toivonkipinä vai suuri mahdollisesti fiktiiviseen tarinaan perustuva suuri toivonkipinä?
Entä kumpi lohduttaisi enemmän sairasvuoteella, läheisiä ihmisiä ympärillä välittämässä, vai suuri hiljainen Jumala uskon varassa poissaolevana?
Ateismi, lohtu ja toivo
7
62
Vastaukset
- atte34434343
jahas uskova postasi jonkun fundiksien sivuston eikä kykene itse argumentoimaan LOL
- 19 + 8
Olisi mielenkiintoista tietää, minkä hädän keskelle Jumala sinut mielestäsi hylkäsi? Kerropa ihan konkreettisesti.
En koe Jumalan hylänneeni minua koskaan, koska sittemmin olen ymmärtänyt ettei Jumalaa ole. Henkilökohtainen pettymykseni liittyy lapsuuteeni jolloin rukoilin erään asian vuoksi säännöllisesti joka minua vaivasi suuresti. Kysymyksessä on hyvin yleinen ja tyypillinen asia josta liian monet lapset saa kärsiä. Sittemmin aikuisena olen asioiden kanssa jo sinut, mutta olen pohtinut että jos lapsen kaikkein inhimillisempiin rukouksiin ja toiveisiin ihan sellaisissa asioissa ei vastata, jotka on ihan perusturvallisuuteen liittyviä asioita pienellä ihmisellä, niin vähintäänkin luonnollista on päätellä ettei joko Jumalaa ole, tai sitä ei kiinnosta.
Toivon kuitenkin että aina kun joku kertoo pettymyksistään uskoon liittyen, siitä ei tehdä sellaista johtopäätöstä että tämä olisi uskosta luopumisen syy. Minäkään en luopunut lapsena uskosta vaikka aina petyin, vaan vasta aikuisena täysin eri syistä kuin henkilökohtaiset asiat. Omat kokemukset voi toki laukaista pohdintaprosessin mutta ihmisen oma subjektiivinen kokemus ei tee Jumalasta olematonta tai olevaa. Uskosta luopuminen on pidempi prosessi jossa keskiössä on luonnon toiminta ja ihmisen psyyke. Ei suinkaan omat pettymykset.
Harmitavaa sekasotkua, ei ihme että ei kukaan hyväksy toisen näkemystä.
Jumala= Luoja= Lähde Yksi
Uskonto joita on tuhansia
Usko jokaisen ihmisen yksityinen käsitys jostakin jonka jokainen märittelee miten tahtoo. (ateismi/jumaluus ja kaikki siltä väliltä)
koalan kuvaus lapsuuden kokemuksesta tuo itselleni juuri päinvastaisen muiston. Lapsuuteni "kärsimykset" avasivat minulle ymmärryksen että ihmisten systeemit on väärässä joten jäljelle jäi ensin lapsen usko joka sitemmin on kirkastunut edelleen.
Minulla on Jumala ja usko uskontoja en mainostaisi. Kaikista löytyy kuten Jeesus sanoi - polkuja on monta.
Kaikki on lahjaa. Lahjaa on myös että se mitä toivon ei onneksi aina toteudu.Lapsuuteni ensimmäinen "uskonnollinen" kysymykseni oli. Miksi ihmiset toimii niin järjettömästi, miksi kukaan ei käytä järkeä.
Nuoruuteni päivinä oivalsin että kukaan ei TIEDÄ mikä on järkevää toimintaa. Jokainen vain haalii itsellen, ja siksi voi pahoin kun aivan mitätön liike ja yritys tuottaa iloa TOISELLE tuo erinomaisen paljon välittömästi iloa molemmille ja vielä muillekin.
Tätä ei jurikaan vieläkään tahdo huomata kuin aivan surennuslasilla etsien.
Kun siis rukoilen, kiitän siitä mikä on. Koska minun ei ole tarpeen mennä tietämään etukäteen mikä minulle on parasta. Kuitenkin saan parasta koko ajan.
Esimerkiksi tuota nuoruuden ihaneajatelua muistellessa koin kauhistuksena senaikaisen Jumalanpalveluksen kun silloin oli huono saarna ellei sieltä lähdetty itkien kotiin. Herkemmät miehet menivät katsomaan hevostaan kirkon puomissa jotta eivät näyttäneet itkuaan. Naiset tietenkin saivat itkeä vapaasti. Silloin piti synti esitää ja näyttää saanatuolista oikein???? Paholaisen nimet kyllä opetettiin prusteellisesti.Nyt ymärrän että heidät oli siten opetettu. Papit sekä kansa kumpikin hyvässä sovinnossa. Molemmat teki parhaansa.
Itseäni vieroitin silloisesta kirkosta koska esimerkinä oli kuvaus Jeesuksesta nuorena temppelissä. Silloin he eivät pitäneet Jeesusta poikasta kummempana, kuitenkin Jeeesus sai puhua, kysellä jopa väitellä kuten ainakin ihminen ihmiselle.
Siksi kysyin itseltäni. Mitä on tällainen seurakunta jota likipitäen vain lyödään. Miksi ei keskustella? Miksi sanotaan että Jeesus on esimerkki ja kuitenkaan ei toimita mitenkään sen suuntaisesti?
Nyt minula ON seurakunta jonka jäsenten kanssa voin keskustella vapaasti myös kyseenalaisista ja vaikeista kysymykistä. Joten kiitos siitäkin Kaikkeuden Luojalle jolle ei mikään ole mahdotonta. Jopa minua varten Suomeen seurakunta. Ei ole aivan vähän tämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816