Vene lehti 12/2013 esiteltiin First 30'. Veneessä oli genuan jaluspisteen säätö sisäänpäin. Onko tietoa miten tuollaisen voisi itse tehdä.
Genuan jaluskulman sisäänveto
11
743
Vastaukset
- Kapteeni Kohmelo
Englanninkielinen termi on "jib inhauler", tossa on pari esimerkkiä toteutuksesta:
http://www.sailingworld.com/article/Gaining-Extra-Height-With-Inhaulers
http://www.uksailmakers.com/Gaining-Extra-Height-with-Inhaulers.htmlJoissain piireissä sitä myös leikkisästi "infucker":ksi kutsutaan. Samaa logiikkaa käyttäen voi nimetä monen muunkin säätököyden tyyliin: outfucker, upfucker, downfucker, backfucker, bowfucker, jne.
- Joakim_
Aika helppoa tuollainen on viritellä. Noissa on joko moninkertainen talja (8-24 venekoosta riippuen) tai sitten ne tulevat vinssille. Melkein aina on 1:2 talja dyneemalla aluksi. Toinen pää dyneemasta voi tulla kiinni mastolle, erilliseen lenkkiin tai "organizerille" eli mastolta tulevia köysiä ohjaavalta plokikasalta. Toinen pää tulee sitten plokin kautta ruffin katon taljalle tai vinssivapauttajalle. Omassa veneessäni nuo ovat ristissä siten, että dyneema-köysi lähtee organizerin päädystä ja palaa toisen puolen organizerin plokin kautta vinssinvapauttajalle. Kuormitettuna tuota siis vedetään vinssillä, mutta yleensä se on valmiiksi laitettu oikeaan asentoon ennen kryssiä.
Tärkeää tuossa on tehdä inhauleri niin, ettei se estä tai radikaalisti muuta skuuttipisteen pituussuuntaista säätöä. Siinä tuo ristiinveto on hyvä, sillä kaukana oleva ploki salliin paremmin pituussuuntaisen liikkeen.
Skuutin ja inhaulerin "kytkennässä" voi käyttää teräsrengasta, alumiinirengasta (siis noita plokinkorvikkeita), kahta plokia tai ei mitään. Koska kuormat ovat suuret, plokit ovat isoja, kalliita ja kolhivia, joten niitä ei juuri käytetä. Yleisin on varmasti alumiinirengas. Itse käytin vuoden ei mitään eli pelkkä kuorittu dyneema inhauler kuorimatonta dyneemaskuuttia vasten. Toimi hyvin, mutta laitoin alumiinirenkaat toivoen skuuttivoimien pienentyvän kitkan pienentyesssä. En kuitekaan huomannut eroa, tosin välissä oli talvi eli en vertaillut.- A_33
Onko hyötyä jos laittaa inhaulerin itseskuuttaavalle fokalle?
- Kryssi ja luovi
Kiitos hyvästä kuvauksesta. Täytyy aloittaa suunnittelu.
- 12+9
Mitkä toimenpiteet sallittuja ilman, että vaikuttavat lys- lukuun.
Saako tehdä inhaulerin tai lisätä mitä tahansa trimmiköysiä? Saako lyhentää saalinkeja tai siirtää rustirautoja sisemmäksi? Saako laskea ison puomia alemmaksi, jos ison koko ei ylitä maksimimittoja? Saako muuttaa tai siirtää peräsintä? Saako köliä muuttaa, jos sen syväys tai paino ei muutu?
- suurin piirtein
Rikin mitat ovat sidottu vakioveneen tai todistuksen mittoihin. Evien muuttelun jälkeen vene ei ole enää vakiovene ja todistusta kirjoittaessa pähkäillään muutoksen vaikutusta suorituskykyyn. Luultavasti lukuun räpsäistään varmuuden vuoksi pieni lisä. Kansiheloituksen suhteen on jo vapaampaa, trimmejä ja vaikka sen inhaulerin voit lisätä. Rustien siirtely on jo vähän samaa kuin evien muuttelu.
- Rampe__
Juuri kuten Joakim esitti. Lisäyksenä vain pieni varoitus...veneessämme (First) inhauler-rangas oli alumiinia. Kerran ukkospuuskan aikana luovia tehdessä skuutit tietysti löystyvät, jolloin tuo inhauler-köyden päässä oleva alumiinirengas löi pari reikää kanteen! Sittemmin vaihdoin tilalle hiilikuitupylpyrät, ovat ehkä "pehmeämmät", ainakaan terävää reunaa ei ole, kuten alumiinirenkaissa.
- Lujaa Bene Laatua
Jopa on firsti tukevaa tekoa jos alumiinirenkaasta tulee reikiä kanteen.
- Kryssari
Vielä pari vinkkiä. Kannattaa valita sellainen ratkaisu, joka sallii myös inhaulerin löysäämisen riittävästi eli sivuvantteihin saakka. Muuten purje ei sivutuulessa ole parhaimmillaan. Tämä korostuu veneissä, joissa on rustit veneen laidalla.
On myös hyvä huomioida että reilusti sisäänvedetty, kireälle jalustettu fokan skuutti voi aiheuttaa kovan sivuttaisrasituksen genuan jaluskiskoon ja/tai jalusplokiin. Tiedän tapauksen, jossa kisko on vahingoittunut tästä rasituksesta. Kiskothan on yleensä suunniteltu niin että rasituksen suunta on kiskon "päältä" tasaisesti. Tämä vaara korostuu jos purjeen jaluskulma on lähellä kantta, jolloin inhauleri kääntää vetosuunnan jalusplokin kohdalla merkittävästi.- Joakim_
EI se fokan skuuttikulma mene laidalla oleviin vantteihin saakka ilman ulkoskausta, joka vaatii oman outhaulerin (barberin) tai erillisen skuutin (tavallisempi ratkaisu).
Jotta inhauleri toimii, on fokan skuuttikulma leikattava korkeammaksi. Omassa veneessä on viisi erilaista fokkaa. Kaksi niistä on rullafokkia, joissa jaluskulma tulee lähelle kantta ja plokia (juuri ja juuri mahhtuu solmu väliin).Niiden kanssa ei voi käyttää inhauleria tai ainakaan siitä ei saa mitään hyötyä. Kolmessa muussa fokassa (ei rullattavia) skuuttikuma on leikattu selvästi korkeammaksi juuri inhaulauksen takia. Tämä on tietysti venekohtaista eli riippuu ruffin korkeudesta ja siitä pitääkö skuuttikulma saada ruffin päälle saakka. Tyypillistä tuntuu olevan inhaulata kutakuinkin ruffin katolla olevan kaiteen kohdalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?482110Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6902090- 1201983
- 771689
- 481678
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2391555- 311321
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201269Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171155Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381097