Miten pärjätä pienyrittäjänä?

Iltatöihinkö?

Olen pyörittänyt omaa pikkukampaamoa muutaman vuoden. Kokoajan tuntuu yhä enemmän siltä että käteen ei jää muuta ku hyvä mieli tehdystä työstä. Omaa eläkettä ei pysty maksamaan kuin vähän ja vuosiansioksi jää kulujen jälkeen alle 10 000€. Työttömäksi ei juuri houkuttele jäädä ja toisen palkkalistoille ei näin pienellä paikkakunnalla pääse tällä alalla. Kilpailu on kovaa ja kollegat polkevat hintoja joten hinnankorotuksiinkaan ei voi lähteä oman palkkatulon kerryttämiseksi. Tällä hetkellä olen pyrkinyt pitämään asiakassuhteista kiinni tekemällä työn niin hyvin kuin osaan. Silti välillä tulee tosi hiljaisia päiviä.... On ehkä yksi leikkaus tai kaksi päivässä. Sillä ei juuri kateta edes kuluja... Mikä neuvoksi? Miten olette ratkaisseet tällaiset ongelmat muissa pienissä yrityksissä?

23

628

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muita hommia

>> Tällä hetkellä olen pyrkinyt pitämään asiakassuhteista kiinni tekemällä työn niin hyvin kuin osaan.

Työt on aina tehtävä niin hyvin kuin osaa. Käytät siis turhaa aikaa ja tarmoasi edes tuon tyyppiseen asian mainitsemiseen ja hipellykseen. Asiakkaita lienee alueellasi vaan liian vähän.

Ei tarvii kauan blogisteja tai kampaamoja koskevia lehtijuttuja etsiä kun tulee esille se tosiasia että kampaajia on kysntään nähden liikaa.
      http://eioototta.fi/kampaamoalan-maahantuojat-tappavat-kampaamot/

Pitäisi siis tehdä jotakin muuta kuin kampaamista.

Suunnilleen että pitää kampaamon auki vain puoli päivää, ja puoli päivää hoitaa vaikka kotipalvelutehtäviä. Tai muita hommia mitä kykenee omalla alueellaan, ja (yleensä) naisille sopivana kehittämään.

• kampanja pystyyn

Jos pyörität parturikampaamoa, pidä itsesi kunnossa, ainakin miehet poikkeavat paljon mielummin sellaisessa liikkeessä toistekin, jossa ei ole töissä lihavaa epämiellyttävän näköistä henkilöä.

Liikkeen pitäisi toimia omissa tiloissa, kuten niin monella muullakin yrittäjällä, vuokrat vievät juuri sen kriittisen osuuden, joka tekisi toiminnasta kannattavaa.

Sinun pitää ottaa jokin leimojen keräyskortti käyttöön, millä saa vaikka joka viidennestä käynnistä 50% alennusta, parempi sekin, kuin ei asiakkaita ollenkaan.

• markonguelazeissoni

Tee jotain mitä muut samalla allala eivät tee.

Ihan noin asiakkaan näkökulmasta ajattelisin että jos olet valmis tinkimään vapaa ajastasi, niin luulisin että parturille joka olisi avoinna vaikkapa kahdeksaan illalla, ja joka olisi viikonloppuisinkin auki, olisi varmsti kysyntää.

• ka-kayritt/taxikuski

Meikä on ratkaissut tämän ongelman näin, kävin taxikurssin ja ajan taxia viikonloppuöinä siis perjantaiöinä harvemmin, jos lauantaina töitä, mutta lauantaiöinä usein ja välillä kuten nyt, kun pikkujouluja liksa ihan kiva, olen työssä taxissa myös jouluaattoyön ja molemmat pyhäyöt.Onneksi lapset jo aikuisia.
        Tykkään molemmista töistäni asiaspalvelua kumpikin joskus taxissa känniset miehet hiukan kiihkeitä, mutta puhumalla selvitty.

• rcgfggtrx dfv

Tarjoa asiakkaille kahvit ja pikkupulla tms.
      Vuokraa ylimmäräinen tuoli vaikka kynsien tekijälle ja/tai kosmetologille - nämähän voivat tehdä vaikka vain muutaman päivän viikossa. Iltaisin voisi järjestää naisten kauneus- ja hyvinvointi-iltoja yhdessä paikkakunnan muiden yrittäjien kanssa, tulee liike tutuksi ja pientä verkostoutumista samalla. Toivottavasti näistä olisi jotain apua. Tsemppiä!

• Kova hiuskisa

>>Iltaisin voisi järjestää naisten kauneus- ja hyvinvointi-iltoja yhdessä paikkakunnan muiden yrittäjien kanssa, tulee liike tutuksi ja pientä verkostoutumista samalla. >>

Kampaamopalveluja käyttävien asiakasmäärät sinällään eivät näilläkään tempuilla kasva. Idea tässäkin on siinä että pitää olla halua ja aggressioita viedä, suorastaan ryöstää niitä kampaamoasiakkaita muilta alan kampaajilta.

Jos itse saa 10 vakiasiakasta lisää, niin ne samat 10 asiakasta ovat naapureilta pois. Se kovin suhdetoimeilija, ja tietyllä lailla myös kaupallisesti röyhkein ja osaavin, se joka ei emmi viedä asiakkailta toisilta kampaajilta, se pärjää parhaiten.

Toki ne hiuksetkin pitää osata kammata ja leikata. Mutta sehän on tässä kisassa lähtökohtainen perusvaatimus muutenkin.

• Ketjun aloittaja...

Kiitos :)
      Olipas hyvä joukko päteviä vastauksia... Kaikissa oli ideaa ja niitä kaikkia voi soveltaa omaan yrittämiseen... Tuota kynsien laittajaa olenkin jo miettinyt kimppaan. Joitakin tapahtumia olen yrityksessäni järjestänyt... Myöskin lisäkouluttanut itseäni. Tottakai myös omasta ulkonäöstä on huolehdittava... Tuo lisäansioiden hankkiminen tekemällä itse jotain vaihtoehtoista työtä kiinnostaa todella. Sitä ajatusta voisi kehitellä pidemmälle jotta tulot eivät olisi aivan yhden kortin varassa ;) Hyviä kehitysideoita otetaan lisää kyllä vastaan ja luulenpa vielä etten paini yksin kyseisten ongelmien kanssa... Josko hyvistä neuvoista siten apua muillekkin.

• Minä käytän parturipalveluja 8 kertaa vuodessa. Aina sama ongelma, miksi eivät ole auki edes lauantaisin, ei tarvitsisi kesken töiden lähteä parturiin. Eli oletko itse miettinyt, olisiko lauantaina 4 tuntia aukioloa hyvä veto, esim klo 10-14. Uskon että asiakkaita löytyisi ja jos nykyään tienaat leivän, saisit voitakin leivän päälle.

Toki markkinointi on tehtävä oikein, eli paikallislehti on paras väline nykyasiakkaille maininnan lisäksi. Aika paljon kuitenkin ikääntyneemmät välttävät vielä netin käyttöä ja asiakassegmentin löytäminen netin syövereistä on hankalaa. Siis paikallislehteen mainos, se maksaa ehkä satasen-kaksi, ja se vielä toistettuna kerran viikossa 4 viikon ajan.

Muista myös mainita siitä asiakkaille, että esim vuodenvaihteen jälkeen olet myös lauantaina auki. Osa asiakkaista varmasti siirtyy lauantaille ja viikolla on joitain entistä hiljaisempia hetkiä, mutta tuonee kyllä uusiakin asiakkaita. Lauantaina voi olla esim 10% kalliimmat hinnat, se tuskin pelottaa asiakkaita.

Rohkea menestyy paremmin

• parempaa palvelua
        orginal-mikko kirjoitti:

Minä käytän parturipalveluja 8 kertaa vuodessa. Aina sama ongelma, miksi eivät ole auki edes lauantaisin, ei tarvitsisi kesken töiden lähteä parturiin. Eli oletko itse miettinyt, olisiko lauantaina 4 tuntia aukioloa hyvä veto, esim klo 10-14. Uskon että asiakkaita löytyisi ja jos nykyään tienaat leivän, saisit voitakin leivän päälle.

Toki markkinointi on tehtävä oikein, eli paikallislehti on paras väline nykyasiakkaille maininnan lisäksi. Aika paljon kuitenkin ikääntyneemmät välttävät vielä netin käyttöä ja asiakassegmentin löytäminen netin syövereistä on hankalaa. Siis paikallislehteen mainos, se maksaa ehkä satasen-kaksi, ja se vielä toistettuna kerran viikossa 4 viikon ajan.

Muista myös mainita siitä asiakkaille, että esim vuodenvaihteen jälkeen olet myös lauantaina auki. Osa asiakkaista varmasti siirtyy lauantaille ja viikolla on joitain entistä hiljaisempia hetkiä, mutta tuonee kyllä uusiakin asiakkaita. Lauantaina voi olla esim 10% kalliimmat hinnat, se tuskin pelottaa asiakkaita.

Rohkea menestyy paremmin

Sama ongelma tälläkin yrittäjällä, en ehdi arkena parturiin ja liikun jatkuvasti työn merkeissä, nytkin tukka kasvaa rehottaa sen takia. Lauantaina parturit on kaiketi auki, sunnuntai olisi hyvä päivä, ei kilpailijoita, viikolla voisi pitää pari hiljaista arkipäivää vastaavasti kiinni.

• toiminimi1
        parempaa palvelua kirjoitti:

Sama ongelma tälläkin yrittäjällä, en ehdi arkena parturiin ja liikun jatkuvasti työn merkeissä, nytkin tukka kasvaa rehottaa sen takia. Lauantaina parturit on kaiketi auki, sunnuntai olisi hyvä päivä, ei kilpailijoita, viikolla voisi pitää pari hiljaista arkipäivää vastaavasti kiinni.

Jos liikkeessä on muutama työntekijä, sehän voi olla auki vaikka 24/7.
        Jos yksin tekee töitä ja useampi alalla on nainen, mahdollisesti perheellinen, joka vaatii osansa, ei ole mahdollisuutta olla töissä jatkuvasti.
        Yrittäjä ei ole työkone. On pakko pitää lepopäivät ja on pakko asioidakin joskus.
        Puoliso ei voi käydä esim. hammaslääkärissä, yrittäjäpuolisonsa puolesta.

Kaikista paras tilanne työn kannalta on olla sinkku, joka voi tehdä töitä silloin kun asiakkaat haluavat, vaikka keskellä yötä.

Itse teen töitä etukäteen sovitusti, liikkeen aukiolo ajan ulkopuolella ja lauantaisin.
        Siis en päivystä silloin, vaan jos etukäteen on sovittu, teen tietenkin ne työt, mitä olen luvannut tehdä.
        Arkisin liike on auki 9-17.
        Jos joudun hoitamaan asioita, on pakko laittaa lappu luukulle ja sanella vastaajaan viesti, jotta asiakkaat tietävät, milloin palaan töihin.

Nykyään vähemmistö käy nykimässä ovea ex tempore, vaan asiakkaat tilaavat aikansa, joten edellä kirjoitettu ei voi olla vaikea toteuttaa.

• SivustaSeurannut

Tsemppiä kaikille pienyrittäjille.

Te olette sitä porukkaa, joka joutuu kaikesta maksamaan, mutta senttiäkään ei yhteiskunnalta tukea tule.

Kannattaa miettiä, onko vaikkapa siivous ja kodinhoitotyö sellaista, josta jäisi käteen. Jos tukanleikkuu tehdään kotona, vaikka kotipalvelun yhteydessä, saa asiakas siitä kotitalousvähennyksen.

Jotkut käyvät myös vanhainkodeissa leikkaamassa.

Tsemppiä toivon Suomen pienyrittäjille !

• Kovat sopparit

>>Te olette sitä porukkaa, joka joutuu kaikesta maksamaan, mutta senttiäkään ei yhteiskunnalta tukea tule.

Siis eihän normaalit terveet yritykset mitään tukia tarvitse, tämän pitäisi ilman muuta olle se normaalitila

Päinvastoin, yrityksissä tapahtuva arvonnousu, se on se raha joka palkkojen ja verojen kautta elättää myös Valtiota ja koko yhteiskuntaa. Sinne suuntaanhan se rahavirta meiltä menee.

Mutta valtiovalta on rakentanut sellaisen normi- ja esteviidakon eteen, esim. työsopimusten puolella, että tämä meidän hoitamamme valtiovallan elatustoimintamme vaikeutuu. Niin tähän puoleen me elatusrengit toivotaan jonkinlaista kevennystä.

• SivustaSeurannut

Olen täsmälleen samaa mieltä, ei yritykset tukia tarvitse.

On kuitenkin niin, että yhteisverojen tuottokin menee kaiken maailman tukiin/subventioihin, Elykeskuksiin, Finnveraan , yritystukiin, kaikenlaiset yrityshautomot rahoitetaan verovaroista.

Eli jos kaikilta näiltä isoiltakin otettaisiin tuet pois ja turhat virkamiehet pois, voisi yritysten vero/sosiaalikulukuormaa keventää, jolloin tämä kilpailukyky olisi parempi.

Valitettavasti Suomen valtiolla ei ole aikomus keventää tätä kuormaa, vaan lisätä. Tästä osoituksena rikkidirektiivi, joka sahaa suoraan teollisuuden oksaa.

Ei virkamiehiä kiinnosta, minkälaiset edellytykset maassa on toimia. Heitä kiinnostaa se, että he saavat mahdollisimman pienellä työllä mahdollisimman suuren palkan, sekä saavat "sormenjäljillään" luotua byrokratiaa, selvityksiä tms lisää.
        He janoavat "julkista keskustelua", tätä käytetään hyödyksi, kun halutaan lisää määrärahoja.

Tätä hallintokuormaa ei haluta edes keventää, koska niin moni virkamies/verovaroin tuetun kehitysyhtiön paperinpyörittäjä jäisi ilman "töitä".

• Tukisukka

Nokia sai huippuvuosinaankin n. 15 miljoona euroa valtion tukea Tekesistä. Ilmankos se ei ollut kannattava bisnes.

• Proacemies

Voisko joku kommentoida alla olevaa lainausta, mistä noin iso summa tulee, kyseessä lienee erikoistapaus.

"Muutaman hengen yrityksellä on 10 000 euron veroluonteiset kulut vuodessa; vaikka yrityksen tuotto olisi jonakin vuonna tilapäisesti pyöreä nolla ! Tavallista kansalaista ei veroteta TYÖKALUJEN OMISTAMISESTA; jollaisena pidän kulkuneuvoja; kalustoa ja halleja."

• Siivooja 4

Siivous ja kodinhoitotyöstä ei jää kyllä paljoakaan käteen,ellei ole valmis tekemään pitkiä työpäiviä.Ja ei ole kyllä se helpoin ammatti.Mennä toisten kotiin töihin.Siinäkin nuo samat menot,vaikkakin työtilojen vuokra jää toki pois.

• Wellamo

Kosmetologi tms. vuokratuoliyrittäjäksi. Firma iltaisin ja lauantaisin auki.

• Iiiiddddeeeeoooiiitt

Rupea tarjoamaan kotikäyntejä. On varmasti iso joukko ihmisiä jotka ottaisivat kampaajan kotiinsa (vammaiset, vanhukset, kiireiset, kotiäidit niiden lapset jne).

• missä???

Missä sitä palvelua vois tiedottaa, lehti ilmoitus ei kata kaikkia, kun kaikille vanhuksille ja vammaisille ei tuu lehteä.

• Kooonsultti

No netissä, facebookissa, keskustelupalstoilla, perinteisesti Ilmoitustauluilla, vanhainkodeissa, vanhus/vammais/äitiys/yms-kerhojen tilaisuuksissa, neuvolassa, kaupan myydään-ilmoituksissa jnejne. Ilmaiseksi pääsee aika pitkälle.

Vanhuksille ja vammaisille tulee taatusti lehtiä, ainakin asuinalueensa ilmaisjakelu.

• ?.-

Ei vanhukset ole facebookissa, eikä missään keskustelupalstoilla ja vanhainkodit on kaupungin ylläpitämiä ja tieto menee kaupungin perusturvan kautta, ehkä.
        Muistisairaat ei tiedä enään mitään, vaan omaiset hoitaa heidän tarpeensa sinne vanhainkotiin.

• Tietoa vaan!
        ?.- kirjoitti:

Ei vanhukset ole facebookissa, eikä missään keskustelupalstoilla ja vanhainkodit on kaupungin ylläpitämiä ja tieto menee kaupungin perusturvan kautta, ehkä.
        Muistisairaat ei tiedä enään mitään, vaan omaiset hoitaa heidän tarpeensa sinne vanhainkotiin.

No mutta onhan heidän omaiset varmasti netissä,facessa..

• Näin on

Tämä on minun kokemus yli 30 vuoden ajalta. Minulla oli tilitoimisto pienellä
      paikkakunnalla ja töitä yllin kyllin. Vuosiansio nettona 3-40.000 €. Silti rahat ei
      riittäneet. Oli opintovelkaa, asuntovelkaa, auto- ym. Puitteetkin oli luotava itselle ja
      perheelle. Työntekijöitä max 5 joista max 5 sairaslomalla. Aina se oli minun
      selkänahasta pois.
      Näin hyvin, että jotkut yrittäjät pärjäsivat. Ne, jotka eivät koskaan olleet sairas-
      lomilla eikä muillakaan lomilla, ei ollut työntekijöitä, olivat valmiit uhraamaan perheensä, kotipaikkansa eli kävivät töissä pitkin Suomea, asuivat parakeissa jne.
      Keskimääräisestä yrittäjäkunnasta ehkä 10 % elää normaalia elämää.
      Maksoin lakisääteisen YEL:n ja nyt saan eläkettä saman verran kuin työtön
      asunto- ja toimeentulotukineen. Heitä en moiti. Siirry heti kortistoon ja mieti
      miten sinusta voisi olla muutoin hyötyä tai mitä hommia voisit saada.
      Linnoissa Kreivien...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2983
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2604
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2245
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1546
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      27
      1308
    Aihe