Mitä on oikea uskoontulo?

tuumaapöö

Miten voi erottaa ns. oikean ja väärän uskoontulon? Joku saattaa alkaa ajattelemaan, että Jumala on ja kuoltuamme pääsemme taivaaseen ja se kuulostaa kauniilta jne. Tälläinen saattaa syntyä vaikka virsien tai hengellisten laulujen kuuntelemisesta.
Sitten joku toinen tulee "voimakkaammin" uskoon, alkaa elämään käskyjen mukaan, lukee Raamattua ja rukoilee ja pyytelee syntejä anteeksi.

Itselläni on ollut molemmat vaiheet joista jälkimmäinen on päällä nyt. Voisiko monen kohdalla olla kysymys tapauskovaisuudesta eikä ns. oikeasta Jeesuksen oppien seuraamisesta?

47

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein ymmärrä kuviota missä synnymme ensin tänne tahtomattamme ja sitten meidä ollaan viemässä kadotukseen jos emme ala pyydellä Jumalalta anteeksi tekojamme joihin Jumala itse on kaikkein suurimmassa vastuussa. Jumala se toi tarinassa paholaisen paratiisiin ja perisynti levisi ja koskee jokaista. Yhdelläkään syntyvällä ei ole siis valinnan mahdollisuutta välttää syntiä koska se on perittynä.

Toisekseen Jumala on ulkopuolinen suhteessamme vääriin tekoihimme koska käytännössä rikomme toisia ihmisiä vastaan ja heiltä meidän pitäisi anella anteeksi, eikä Jumalalta.

• 7555677787-5

Job 35:6 Jos sinä syntiä teet, ja vaikka sinulla paljonkin rikoksia olisi, mitä sillä hänelle mahdat?
        35:7 Jos olet vanhurskas, mitä sillä hänelle annat, tahi ottaako hän mitään sinun kädestäsi?
        35:8 Ihmistä, kaltaistasi, koskee jumalattomuutesi ja ihmislasta sinun vanhurskautesi.

Job mietti aikoinaan samoja asioita.

• agnus Dei

Ei ole oikeaa eikä väärää uskoontuloa.

• siinä se

Evankeliumi Markuksen mukaan 1

.. meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
        15. ja sanoi:

"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"

• Kui
        siinä se kirjoitti:

Evankeliumi Markuksen mukaan 1

.. meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
        15. ja sanoi:

"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"

siinä se

Minkälaista parannusta tarkoitat? Älä vaan vastaa että Raamatun mallin mukaista, sitä monetkin mieltävät noudattavansa itse parhaiten vaikka käsitykset poikkeavat suurestikin toisistaan.

Mitä on se joidenkuin erinomainen parannuksen teko ja mistä, kaikkihan kuitenkin tekevät sitä syntiä jatkuvasti jo pelkällä olemassaolollaan eli istuu se kuin täi tervassa jokaisessa ..

Ei ole tarvinnut kuin syntyä tänne, niin..ja sitä rataa.

• siinä se

• (!)

Ainoa oikea tapa on tulla POIS uskosta.

• Uusi luomus

Uudestisyntyminen ylhäältä eli uskoontulo on Jumalan ihmeteko. Se on enemmän, kun vain Jumalan olemassaoloon uskominen.

• Vivamossa

Uskoontulo on ihmisen oma päätös eli ratkaisu

• Uusi luomus
        Vivamossa kirjoitti:

Uskoontulo on ihmisen oma päätös eli ratkaisu

Kyllä, olet tässä oikeassa.

Kun katuu ja pyytää syntejä anteeksi, niin saa myös uskoa Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä kaikki synnit anteeksi annetuiksi.

Jeesus myös lupaa: "...sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.(Joh 6:37).

• tööötmll

Niin monihan saattaa alkaa vaikka rippileirillä ajattelemaan että Jumala on olemassa mutta jos se ei johda sen kummempaan muutokseen ihmisessä kuten rukoilemiseen, syntien tunnustamiseen, luonteen muuttumiseen nöyremmäksi niin onko se silloin ihan varsinaista uskoontuloa? Sitä uudestisyntymistä?

• Uusi luomus

Pelkkä Jumalan olemassaoloon uskominen ei välttämättä riitä. Aito usko näkyy myös jollain tavalla elämän muutoksena.

• Olen Jumalan lapsi

Enpä tähän nyt totea muuta kuin kysymyksenä: Oletko Jumalan lapsi?

Lue 2. Pietarin kirje ha vastaa sitten. Siinä ei montaa lukua ole.

• se se on

Lapsikastehan se on :DDDDDDD

• Oikeasta uskoontulosta tulee lukea uudesta Testamentista. Hyvä on aloittaa miten opetuslapset tulivat uskoon Jeesukseen. Sama pätee yhä.

• toimii

Oikeassa uskoontulossa karsitaan syntiset menot minimiin,mihin itsekunkin resussit riittävät.
      "Mene,äläkä enää syntiä tee."

• tuleuskoon

Eikö sitä sanota, että Pyhä Henki saa ihmisessä aikaan muutoksia kun tapahtuu se "oikea" uskoontulo? Mitä ne muutokset sitten ovat? Rukoilua, Raamatunlukemista ja käskyjen noudattamista? Monihan sanoo, että uskoo Jumalaan "omalla tavallaan" mutta ei kuitenkaan lue Sanaa, rukoile tai elä niinkuin Raamattu opettaa elämään.

Monilla se Jumalaan uskominen on vain sitä, että uskotaan Jumalan olevan olemassa mutta ei sen enempää. Mitä on se "aito" Pyhän Hengen synnyttämä usko?

• Jumalan teko

" Mitä on se "aito" Pyhän Hengen synnyttämä usko? "

Juuri Pyhä Henki on Hän, joka saa meissä aikaan Raamatun lukemisen
        rukoilemisen, eli YHDEYDEN JUMALAAN.

Raamattu on se "leipä" , joka ravitsee meitä, Jeesus sanoi : Minä olen TIE ,TOTUUS ja ELÄMÄ. Eli Hän on kaikki mitä uskova tarvitsee.

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 2

4. ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja,

vaan Hengen ja voiman osoittamista,

5. ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,vaan Jumalan voimaan.

6. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,

7. vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,8. sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut -

sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -

9. vaan, niinkuin kirjoitettu on:

"mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".

10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.

HESEKIEL 36
        Sentähden sanoo Herra, Herra näin:

Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. ...

• rautalangasta

Synnin tiedostaminen ja siitä luopuminen on aina aitoa uskoa.

"Hedelmistään puu tunnetaan."

Meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niinkuin itseämme.

Kuka ei hyväksy omia syntejään,ei varmasti hyväksy lähimmäistensäkään.

• *Faith*

Oikean uskoontulon tuntee siitä, että omaan sisimpään tulee RAUHA.

Se ei ole suorittamista, vaan olemista. Virret, rukoileminen, käskyjen mukaan eläminen ym. tekeminen ovat uskonnollisuutta, eivät uskoa. Esim. rukoilu ja Raamatun lukeminen ovat uskovallekin toki tarpeen, mutta vain uskossa vahvistumiseksi ja kasvamiseksi. Ne eivät ole mitään pakonomaista suorittamista.

• teot seuraa uskoa

En tunne yhtäkään,joka noudattaisi käskyjä ilman sisintä uskoa.

• käetristis

Eli onko kyseessä terve Jumalanpelko joka ohjaa ihmistä oikeaan ja kolkuttaa omaatuntoa synneistä ja ohjaa katumaan niitä?

• älä tee huorin

käetristis

Oikein oivalsit.

• kktygr

Uskoontulo eli uudestisyntyminen on vain alku. Jumala haluaa, että uskovaisen ihmisen uskonelämä syvenee ja hänen tietonsa ja uskonsa lisääntyy koko ajan. Jeesus pelastaa iankaikkisuutta varten eikä vain tätä maailmaa varten.

Jeesuksen voi todellakin oppia tuntemaan paremmin kuin mitä tuntee läheisímpiäkin ihmisiä. Nimikristityille luterilaisille on kauhistus, jos aletaan puhumaan elävästä Jumalasta, sillä luterilaiset haluavat, että Jumala säilyy teoreettisena mielikuvitusolentona, joka ei puutu elämään millään tavalla eikä tietenkään kuule tai näe tai vastaa rukouksiin. Luterilaiset haluavat keskimäärin itselleen kuolleen Jumalan. Mutta kyllä Jumala elää ja toimii koko ajan ja vastaan lastensa rukouksiin.

• xyfg

Höpö höpö. Sinulleko uskossaolo on toisenlaisen uskon omaavien sättimistä. Omavanhurskaus ei taida olla niitä aivan ykkösasioita raamatunkaan mukaan.

• muista valtuutesi

xygt

Kuka päättää onko ihminen omavanhurskas. Sinä,vai Jumala.

• xyfg

Sinun on luettava omavanhurskaudesta raamatusta. KAIKKI päättelymme tulee kirjoituksista. Kiersit taas perusasian .

• Oikeassa uskoontulossa Pyhä Henki laskeutuu ihmisen päälle. On vain Jumala ja tämä uskoontullut ja suunnaton kiitollisuus, joka usein purkautuu ulos suusta ja koko olemuksesta.

On myös ihmettelyä, että tämä kaikki Jumalasta ja Jeesuksesta onkin ihan totta ja elävää ja koettavaa. Rauha laskeutuu ja tulee tunne, että olen tullut kotiin Isän luo. Syvä helpottunut huokaus monella mielen täyttää. Varmaan tuhlaajapojalla oli sama tunne, kun isä otti hänet haliinsa. Kaikki tuo reuhuaminen, huoli. levoton olo. tyhjä olo, etsiminen, …. on ohi. Ja sitten vaan asettaudutaan hoitopöydälle, kun Jeesus alkaa sitoa haavoja, pettymyksiä, traumoja, …. kaikkia sitä sälää mitä elämän aikana itse ja muut ihmiset ovat aiheuttaneet.

Mielen täyttää myös niin suuri kiitollisuus, että tulee sama halu kuin lapsella, joka ihanan lahjan saatuaan haluaa jakaa tätä iloaan. Myös uskova haluaa jakaa tätä suurta lahjaansa kaikille jotka vaan suostuvat kuuntelemaan ja vastaanottamaan. Sukulaiset on siinä alkuinnostusvaiheessa aika lujilla :)) …. mutta yleensä ymmärtäväisiä kuten olemme ymmärtäväisiä lasta kohtaan joka aivan liian ylenpalttisesti jouluaattona jakaa iloaan.

• Faith* totta rauha on yksi hyvä merkki, sisäinen rauha itsen, muiden ihmisten ja Jumalan kanssa.

Toisille uskoon tuleminen on vedet seisauttava muutos elämässä ja toisille se tapahtuu vähittäen kasvamisena uskon varmuuteen, siihen, että Jumala on olemassa ja Hän Jumala vaikuttaa elämässäni. Jotkut eivät koskaan luovu lapsuden uskosta, jonka jo kasteesta alkaen ovat osakseen saaneet ja kotona on käyty kirkossa, luettu ehkä raamattua tai ainakin kristillistä kasvatusta on tullut päiväkerhossa jne...

Sanotaan, että kannettu vesi ei pysy kaivossa eli jotenkin omakohtaisesti ihmisen täytyy joko jatkaa tietoisesti aikuisenakin sitä lapsuudessa alkanutta tietä kulkien tai tietoisesti tehdä uskon ratkaisu omassa elämässään.

Eri uskonnolliset ryhmittymät painottavat vähän eri asioita. Usko on Jumalan lahja ihmiselle... Ja siksi ehkä vähän vaikea asia.

Uskonelämän hoitamiseen liittyy raamatun lukeminen, rukous, kirkossa käynti, hengellinen kirjallisuus, yhteys kristittyihin eli seurakuntaelämä jne.

tt11
      Tunnistan tuon innokkuuden omasta elämästäni. Nuorena olin kovin innokas todistamaan ja kuljetin uutta testamenttia joka paikassa, niin että perhe hermostui koko juttuun.

Uskoontulo ei muuta ihmisen perusluonnetta ja se saattaa olla sekä itselle että ympäristölle pettymys. Voi olla, että jossain asiassa ihminen on nöyrempi ja jos etsii Jumalan tahtoa elämässään, voi olla, että vähitellen aiemmin itsekäs ihminen oppii ottamaan muut huomioon.

Tuula -pappi

• Kristinuskossa tärkeää on uskoa pelastussanoma omalle kohdalleen todeksi, Jeesus on kuollut ja ylösnoussut minun syntieni puolesta. Jeesus on meidän käyntikorttimme ja porttimme taivaaseen.

Jäin miettimään, voiko olla "väärää uskoon tulemista"? Mikä se olisi? Sehän ei olisi uskoon tuleminen ollenkaan. Mutta ehkä ihmisen ei tarvitse neuroottisesti myöskään tutkailla onko hän nyt uskossa vai. Uskon, että siihen vähitellen saa varmuuden ja tiedostaa, että nyt minä uskon tämän asian omalle kohdalleni todeksi

• kun pyytää

" voiko olla "väärää uskoon tulemista "

Ei voi ! Mutta kai ap tarkoitti nimikristillistä ihmistä joka istuu kirkon/seurakunnan penkissä, silti olematta uskossa sisällä, eli ei ole tullut uskoon, eli mielenmuutokseen suhteessa Jumalaan.

Usko on lahja jonka jokainen haluava saa.

• mieti sitäkin

Matt.22:11-13.

• näin on luvattu

"Joka syntinsä tunnustaa ja ne hylkää saa armon." ja tämä nimenomaan aidon uskon ansiota.
      Selvät sävelet eivät kaipaa paljon järkeilyä.

• "Jäin miettimään, voiko olla "väärää uskoon tulemista"? Mikä se olisi? Sehän ei olisi uskoon tuleminen ollenkaan. Mutta ehkä ihmisen ei tarvitse neuroottisesti myöskään tutkailla onko hän nyt uskossa vai. Uskon, että siihen vähitellen saa varmuuden ja tiedostaa, että nyt minä uskon tämän asian omalle kohdalleni todeksi"

Ja itseasiassa henkilö, joka tutkii "neuroottisesti" onko uskossa vai ei, niin hän on itseasiassa uskossa. Jos henkilö on huolissaan siitä onko pelastettu vai ei, niin hän on jo Jumalan Pyhänn Hengen alla. Jumalan henki siellä vaikuttaa ja sitten tämä ihminen ikäänkuin omassa mielessään on levoton ja miettii näitä asioita.

Sitten jos uskonasiat eivät henkilöä kiinnosta tippaakaan eikä näitä mieti, niin silloin Pyhä Henki ei ole tässä ihmisessä ja hän sitten joko paatunut taikka Jumala vaan odottaa tämän henkilön kypsymistä. Jumala on joskus kärsivällinen odottaja - Hän kyllä varjelee tätä ihmistä elämän vaaroissa ja estää että ihminen ei sorru aivan mahdottomuuksiin ja sitten jossain vaiheessa alkaa taas häntä kutsua luokseen.

Mutta kaikenkaikkiaan on tärkeää tiedostaa, että Jumala toimii aina persoonatasolla. Jokainen uskoontulo, etsikkoaika ja Jumalan kutsumus on erilainen eikä tässä oikein kannata minkäänlaisia sääntöjä kehitellä.

• 80ää80

Hyvin ja lohtuhenkisesti vastattu. Puhtauden sanavalintoja.

• uskosukoo

Niinpä, ihminen voi siis tulla uskoon monesta syystä, toisin sanoen uskonasiat alkavat kiinnostaa ihmisiä milloin minkäkin takia. On erilaisia alkusysäyksiä jotka ajavat miettimään uskoa ja Raamattua.
      Jobin kirjassa hyvä lause:
      "Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata."

• katsokaa tekojanne

Vesi on jäässä tai ei ole,raja-alue on hyvin kapea. Samoin on uskon laita "Hedelmistä puu tunnetaan."

• tottelevaisuus

Voisiko se olla sitä että alkaa ymmärtämään käskyjen merkityksen ja pyrkii elämään niiden mukaan? Eli pieni Jumalanpelko pitää pahat jutut loitolla?

• ojasta allikkoon

Tekomme jotka eivät ole Jumalasta ovat Häntä vastaan. Lähimmäisen rakastaminen Jumalan tahdon vastaisesti ei tee syntiä synnittömäksi.

• möömömömö

Miten lähimmäistä voi rakastaa väärin?

• qweertyuiopåäsdffggh

möö möö

Mieti sitä,ellet keksi lue Raamattua.

• Elämä on

Kaikki uskoontulemiset ovat ihmisen omia keksintöjä ja siihen aina liittyy vaan uskonnollisten asioiden harrastaminen. Sitten sitä ollaan niin pyhää että Jumalaakin hymyilyttää. Ihmisen perisynti esiintyy kaikessa uskoontulemisessa oman uskonnollisen erinomaisuutensa korostamisena ja riitelynä oppikysymyksistä muiden kanssa. Täysin turhaa on siis tulla uskoon ollenkaan. Ei ihminen miksikään muutu vaikka kuinka tekee parannuksen.

• Alaston mies

Oikea uskoontulo on sitä kun lopettaa ajattelemisen.

• Usko tulee kuulosta

Joh.15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
        17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
        18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
        19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
        20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.

Uskoon ei tulla, vaan Jumalan lapseksi synnytään. (uudestisyntymisen kautta)

Matt.19:28. Niin sanoi Jesus heille: totisesti sanon minä teille, te, jotka minua olette seuranneet, uudessa syntymisessä, kuin Ihmisen Poika istuu kunniansa istuimella, pitää myös teidän istuman kahdellatoistakymmenellä istuimella, tuomiten kahtatoistakymmentä Israelin sukukuntaa. (biblia)

Tässä on armonjärjestys, eli autuuden tie Jeesukselta puhuttuna:

Matt.5:3. Autuaat ovat hengellisesti vaivaiset; sillä heidän on taivaan valtakunta.
        4. Autuaat ovat murheelliset; sillä he saavat lohdutuksen.
        5. Autuaat ovat siviät; sillä he saavat maan periä.
        6. Autuaat ovat, jotka isoovat ja janoovat vanhurskautta; sillä he ravitaan.
        7. Autuaat ovat laupiaat; sillä he saavat laupiuden.
        8. Autuaat ovat puhtaat sydämestä; sillä he saavat nähdä Jumalan.
        9. Autuaat ovat rauhan tekiät; sillä ne pitää Jumalan pojiksi kutsuttaman.
        10. Autuaat ovat, jotka vanhurskauden tähden vainotaan; sillä heidän on taivaan valtakunta.

• Usko on uskallus

Luther neuvoo etsimään ensin seurakunnan ja siellä tutkimaan miten ihmiset siellä uskovat ja elävät. Hän käskee myös uskon asioissa järjeltä puhkaisemaan silmät ja taittamaan niskat. Ei kuitenkaan niin, kuin alaston mies sanoo, että lopettaa ajattelemisen.

• tt11 totta, ei uskoon tulemista pitäisi tutkia ja pohtia neuroottisesti.

Jumala on antanut ja luonut ihmiselle järjen, eli sen käyttäminen on sallittua ja suotavaakin.

Usko on lahja ja todella ihminen voi tulla uskoon. Usko voi tulla paitsi kuulemisesta, myös näkemiswstä, lukemisesta, kokemisesta jne.

Tuula -pappi

• tv121

Jokainen joka uskoo tunnistaa oman uskonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2411
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe