Veneen hinaaminen Englannista Suomeen

Jolla-123

Olen harkinnut purjejollan tuomista Englannista Suomeen jarruttomalla trailerilla vetäen. Traileri ostettaisiin jollan mukana. Suomen rekisteröintikuviot alkavat vasta Suomen satamassa, katsastuksen mukaan. Mietityttää kuitenkin, mikä on tilanne erityisesti Ruotsissa, jonka kautta on tarkoitus hinata autolauttojen välillä. Tuleeko hinauksen ajaksi hankkia siirtokilvet ja vakuutukset Englannista, vai miten homma menee?

22

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3ee333
    • vilunki voittaa aina

      Lainaa jostain suomalaisesta peräkärristä rekisterilappu ja ote. Kukapa noita niin syynäilee. Jos ratsataan niin polotat vain suomea, kyllä se siitä suttautuu.

      • 19+18

        Eikähän ne ongelmat ala vasta suomalaisella katsastuskonttorilla. Senkus ajat vaan.


    • Mitä maksaa?

      Onko jollasi jokin uniikki arvovene vai maksaako joku muu bensat?

      Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä.

      • Arvovene tai ei niin ei tuossa suunnitelmassa ole järjen häivää, ellei tähän liity joku spesiaalijippo, mitä kysymyksen esittäjä ei halunnut kertoa.

        Yksi tarkistettava juttu: joskus aikaisemmin ihmetteltiin, miksi Ruotsissa pienetkin peräkärryt/trailerit on kaikki jarrullisia. Syynä se, että jarrutonta ei saa vetää ollenkaan, tai saa mutta maksiminopeus 40 km/h. Voi olla, että moista lakia ei enää ole, mutta tsekkaa ihmeessä jos meinaat hakukeikalle lähteä.


    • vlava

      Säästä aikaa, rahaa ja vaivaa ja anna huolintaliikkeen hoitaa paatti Suomeen.

    • Jolla-123

      Tjoo... Tää alkaa kyllä näyttää aika vaikealta yhtälöltä. Jo parikin Brittiä on kertonut siellä olevan sellainen käytäntö, että auton rekisteröinti ja vakuutukset kattavat myös perävaunun, joita ei yleensä rekisteröidä.

      Yhdestä huolintaliikkeestä kysyin jo aikaisemmin kuljetuskustannuksia, mutta heidän taksansa olivat tuplasti suuremmat kuin itsehakeminen (lautat ja yöpymiset mukaanluettuina). Varsinaiset polttoainekustannukset ovat tässä aika marginaalinen juttu. Lähetin tänään tiedustelun muutamalle muulle firmalle.

      Halvin vaihtoehto olisi toki purjehtia jolla Suomeen. Olisiko se järjetöntä vai extremeä - sen saa jokainen päättää itse.

    • Hinuri

      Tuotiin Saksasta taannoin purjejolla trailerilla. Traileri oli jarrullinen ja rekisteröitys Saksaan, joten sen kuviot meni samalla tavalla kuin auton ostaminen. Eli traileri poistettiin paikallisessa rekisteröintikonttorissa Saksan ajoneuvokisteristä ja myönnettiin siirtokilvet, joihin kuului vakuutus, muistaaksen tässä versiossa viiden vuorokauden ajaksi. Pitempiäkin olisi ollut tarjolla. Suomessa sitten rekisteröintikatsastus aikanaan.

      Arvelisin niin, että jos perävaunu on rekisteröity Englantiin (siinä on rekisterinumero), pitäisi se poistaa rekisteristä. Siirtoa varten tarvitset jonkinlaisen väliaikaisen rekisteröinnin. Jos trailereihin vaaditaan Englannissa liikennevakuutus, tarvitset myös sellaisen. Joissakin tapauksissa perävaunun vastuu voi sisältyä vetoauton vakuutukseen. mutta se kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöstä, ettei veneen hinta moninkertaistu jonkun vahingon yhteydessä. Matkan varrella siirtovakuutus/liikennevakuutus pitää olla perävaunuissa ainakin Saksassa, Tansakassa ja Ruotsissa.

      Toinen vaihtoehto on se, että myyjä antaa sinun tehdä reissun entisillä kilvillä ja hänen vakuutuksillaan ja hän hoitaa rekisteristä poiston, kun olet perillä. Matkaa varten tarvitset jotain dokumenttia siitä, että ajelet laillisilla asioilla, mutta olet korkeintaan trailerin haltija, et omistaja, koska silloin vakuutukset ja rekisteröinti eivät täsmää.

      Kolmas vaihtoehto on hankkia perävaunuun liikennevakuutus/siirtovakuutus Suomesta ja hoitaa rekisteristä poistaminen matkan jälkeen, jos myyjä siihen suostuu. Siirtokilpiä ei saa Suomesta ulkomailta ostettavaan ajoneuvoon, vaikka suomalaisilla siirtokilvilläsaakin käydä Pohjoismaissa.

    • Jolla-123

      Kiitos hyvistä vinkeistä, Hinuri. Tuo kolmas vaihtoehto on varmasti lähimpänä ratkaisua tähän ongelmaan. Tilannehan tässä on se, että brittiläiset trailerit eivät pääsääntöisesti ole ollenkaan rekisterissä, vaan auton rekisteröinti ja vakuutukset kattavat myös trailerin.

      Eräs brittiläinen veneenmyyjä selvitteli asiaa vakuutusyhtiöstään ja kertoi minulle, että hänen vakuutuksensa lakkaa olemasta voimasta myyntihetken jälkeen. Tämähän on tietysti ihan loogista. En ole toistaiseksi saanut/löytänyt tietoa, että voiko Englannista saada väliaikaista rekisteröintiä.

      Oma vakuutusyhtiöni kertoi, että he voivat myöntää vakuutuksen ilman, että perävaunu on ollenkaan rekisterissä. Toisin sanoen, tällä todennäköisesti päästäisiin Englannissa "maassa maan tavalla" periaatteella autolautalle saakka siten, että myös peräkärry on vakuutettu ja sen kolarissa aiheuttamat vauriot korvataan. Vakuuttaminen kuulema onnistuisi pelkällä puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön ja tärkein tarvittava tieto olisi trailerin valmistusnumero (sarjanumero). Erään veneenomistajan mukaan perävaunussa pitäisi kuitenkin olla tismalleen samanlainen rekisterikilpi kuin autossa. Näinköhän tuosta pääsisi "tyhmä ulkomaalainen" hatulla yli, jos joku tulee valittamaan, vai olisiko parempi siirtää auton takakilpi traileriin... Toinen vaihtoehto on suostutella brittiläinen veneenmyyjä hinaamaan traileri lautalle saakka ja allekirjoittaa myyntipaperit siellä.

      Autolautalla menisin Tanskaan, jossa pitäisi olla mahdollista saada siirtorekisteröinti, joka on voimassa kaikissa pohjoismaissa. Tällä päästäisiin sujuvasti Suomeen, jossa lopullinen katsastus ja rekisteröinti tulee tehdä. Tämän ohjeen antoi Trafin erikoisrekisteröinteihin perehtynyt asiantuntija.

    • 15+15

      Eikö veneen hinaaminen enklannista ole Kaman vaikeaa kun välissä on vettä? eikö veneellä ole helpompaa ajaa vedessä?!?

    • andyw

      Mites kävi?
      Kaveri on tuonut englannista trailerin ja jollan ja onnistui jopa katsastuttamaan ja rekisteröimään trailerin suomeen. Mutta vääntöä oli, katsastus mm. yritti vaatia vetoaisan luokitusta.

    • 2 x KAD44

      Tervehdys, kysy Mannlines laivayhtiöltä mitä maksaa rahti englannista Turkuun. Siis Laiva piipahtaa kerran viikossa Turussa. Netistä löydät yhteystiedot, Konttori löytyy Suomessa joten helppo kysyä.

      Ei mitään järkeä ajaa usealla lautalla ja hirveitä kilometrejä

      Itse olen tuonut 38 jalkaisen moottoriveneen Manliness:in kanssa, ja hinta oli varsin kohtuullinen.

      • 2 x KAD44

        Siis yksi n jäi välistä MANN LINES


      • Vaihtoehtoja löytyy.
        2 x KAD44 kirjoitti:

        Siis yksi n jäi välistä MANN LINES

        Mann Linesin käytössä olevalla Estraden laivalla on mahdollista tulla koko paketinkanssa eli auto,kärry ja kuski/t. Jollei ole tarkoitus itse tulla autonkanssa mukana niin sittenhän se jolla tulee millä laivalla vaan kontissa.


    • 6+10

      Perävaunu ei tarvitse erillistä liikennevakuutusta EU:n alueella. Eli siis mitään vakuutusta ei tarvita, vetoauton vakuutus kattaa myös perävaunun aiheuttamat vahingot kolmannille osapuolille. Kaskovakuutuksen voi ottaa erikseen jos haluaa mutta se ei ole pakollinen.

      • Maksanko turhaan?

        Entäs kuka korvaa vahingon toiselle osapuolelle? Kyllä Suomessa pitää tieliikennekäyttöön rekisteröidyssä perävaunussa olla liikennevakuutus ja EU:ta kai tämäkin on.


      • Voi tarvita

        EU:ssa(kin) vaaditaan kaikille perävaunuille ns. kolmannen osapuolen vakuutusturva eli liikennevakuutus. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota tämän vetoauton vakuutuksen mukana, mutta se on voimassa yleensä vain, kun vaunu on littetty koukkuun. Suomalaisissa vakuutuksissa se ei taida olla mukana, koska se vaaditaan joka tapauksessa erillisenä, jotenasia kannattaa tarkistaa, jos hinaa suomalaisela vakuutuksella ulkomaalaista perävaunua. Jotkut maat vaativat erilisen liikennevakuutuksen henkilöauton perävaunuille. Joissakin maissa vakuutus tarvitaan vain yli 750 kg painaville kärryille ja joissakin se on sidottu perävaunun rekisteröimiseen.

        Erillinen vakutus tarvitaan EU:maista ainakin:

        Suomessa

        Saksassa
        http://www.pkwanhängerversicherung.de/

        Ranskassa:
        http://france.angloinfo.com/transport/vehicle-ownership/motor-insurance/

        Luxemburg:
        http://www.leaseplan.lu/pu/en/index.jsp?newsId=news6680031&page=news&showNews=item

        Virossa:
        https://www.eesti.ee/eng/teemad/traffic/motor_third_party_liability_insurance/?menubox=1


      • 18+20
        Voi tarvita kirjoitti:

        EU:ssa(kin) vaaditaan kaikille perävaunuille ns. kolmannen osapuolen vakuutusturva eli liikennevakuutus. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota tämän vetoauton vakuutuksen mukana, mutta se on voimassa yleensä vain, kun vaunu on littetty koukkuun. Suomalaisissa vakuutuksissa se ei taida olla mukana, koska se vaaditaan joka tapauksessa erillisenä, jotenasia kannattaa tarkistaa, jos hinaa suomalaisela vakuutuksella ulkomaalaista perävaunua. Jotkut maat vaativat erilisen liikennevakuutuksen henkilöauton perävaunuille. Joissakin maissa vakuutus tarvitaan vain yli 750 kg painaville kärryille ja joissakin se on sidottu perävaunun rekisteröimiseen.

        Erillinen vakutus tarvitaan EU:maista ainakin:

        Suomessa

        Saksassa
        http://www.pkwanhängerversicherung.de/

        Ranskassa:
        http://france.angloinfo.com/transport/vehicle-ownership/motor-insurance/

        Luxemburg:
        http://www.leaseplan.lu/pu/en/index.jsp?newsId=news6680031&page=news&showNews=item

        Virossa:
        https://www.eesti.ee/eng/teemad/traffic/motor_third_party_liability_insurance/?menubox=1

        et tiedä mistä puhut. ei tarvita perävaunulle mitään vakuutusta täällä Saksassa. Tietoa on ihan suoraan katsastuskonttorilta.


      • Huijattu?
        18+20 kirjoitti:

        et tiedä mistä puhut. ei tarvita perävaunulle mitään vakuutusta täällä Saksassa. Tietoa on ihan suoraan katsastuskonttorilta.

        Jaa. Ei vai? Minulla on vieläkin tallessa saksalaiset siirtokilvet trailerista ja vakuutus näkyi olevan mukana. Turhaan möivät vai? ja tämäkin on jotain, josta ei tarvitse välittää:
        "Seit 2002 müssen PKW Anhänger in Deutschland separat versichert werden. "
        http://www.pkwanhängerversicherung.de/

        http://www.gesetze-im-internet.de/pflvg/BJNR102130965.html


    • Hina-aja

      Englannista ei kannata kärryä tuoda. Vetokytkimessä on kahva väärinpäin ja kaikki valolaitteet on vaihdettava, siellähän on vasemmanpuoleinen liikenne. Pyörän laakeritkin pyörii väärinpäin. Ja sähkö kulkee lampuista akkua kohti.

      • uuvatti kerro

        Jos kaikki väärinpäin on niin vetääkö se kärry autoakin sitten ?


    • Automieskin

      Kerron vinkin.

      Olen hakenut ruotsista muutaman auton, ja ruotsista vientikilpien hankkiminen on kallista ja aikaa viepää.

      Autot ovat liikkeissä usein ilman kilpiä, sillä kun auto vaihdetaan liikkeessä saa kilpiä vastaan verot takaisin. Samoin kun ostaa yksityiseltä, ottaa yksityinen satamassa kilvet ennen laivaan ajoa niin saa ne maksetut verot takaisin. Kaikki eivät luota siihen että suomalainen lähettää kilvet postissa. Laivaan ajo ei kilpiä huuda ja suomessa kilvet saa tullista. Muista ottaa alkuperämaan rekisteriote mukaan, sen haluavat katsastuksessa sekä kauppakirjan.

      Suomesta ei myönnetä siirtokilpiä ajoneuvolle ulkomailta suomeen, vain suomesta pois päin. Mutta mikään sääntö ei kiellä tulemasta takaisin niillä kilvillä.
      Olenkin ottanut joka kerta siirtokilvet esim Tornio-Göteborg-Tukholma-Helsinki Tai Helsinki-Tukholma-Haaparanta-Tornio.

      Se olenko ajanut Tukholmaan haaparannasta vai läiskässyt tarrakilvet autoon tukholmassa ei ketään kiinnosta eikä kukaan kysele. Suomessa olen tullannut auton saman tien helsingissä ja saan ajaa samoilla kilvillä sen kuukauden.

      Muista ottaa vakuutus kärrylle omasta vakuutusyhtiöstäsi, sekin onnistuu kun vain on kärryn tiedot.

      Eli hae vaikka siirtokilvet Helsinki-Tallinna-Lontoo-Köpis-Tukholma-Helsinki.

      Avot, ole hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2266
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      125
      2173
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      127
      2113
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1633
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe