Vaparit kannattaa kirkolle rahankeräsoikeutta

a.matsoni

Onkohan tuo lausunto ihan lopuun asti harkittu. Vaikka siinä onkin samalla esitetty, että vastapainoksi kirkon julkisoikeudellista suosituimmuusasemaa on purettava.

Tuosta lausunnostya voi ottaa vain osan ja sanoa että vaparitkin ehdoitta kannattavat rahankeräyslupaa kirkolle. Huomionarvoista on se että esim. SPR ja Unicef sitä vastustavat, kun ihan syystäkin ovat huolissaan oman rahankeräyksensä tuotosta tulevaisuudessa, jos kirkko tulee samoille apajille.

Sinänsä olen samaa mieltä että kirkko saisi kaikin mokomin saada rahankeräysluvan JOS ja se on iso JOS sen mm. taloudellisia etuoikeuksia karsitaisii kovalla kädellä. Se että se kerää jäsenmaksunsa veronmuodossa valtion avustamana, ei puolla sitä että vielä rahankeräyslupa sen lisäksi.

Ei ole kovin todennäköistä että kirkon mahdollisesti saadessa rahankeräysoikeuden, siltä mitään etuja vastavuoroisesti poistettaisiin.

Ehdoton minimivaatimus olisi, etä valtion tukea kirkolle vähenettäisiin vastaavasti, summalla minkä kirkko keräysluvallaan saisi kasaan, ja se summa annettaisiin puolueettomille, poliittisesti ja uskonnollisesti, avustusjärjestöille.

17

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä?

"Onkohan tuo lausunto ihan lopuun asti harkittu."

Nelko vaikea kysymys, mistähän lausunnosta on kyse?

• dfgs

Ek.fi sivustolta klikaa twitteriin.

• 5+9

Jassoo. No, onhan tuo lausunto hieman epäselvästi laadittu. Ja miksi kirkolle ylipäätään pitäisi rahankeräyslupaa antaa, vaikka siltä erityisasema veronkanto-oikeuksineen poistettaisiinkin?

http://vapaa-ajattelijat.fi/node/362

• Jori Mäntysalo

Miksi juuri evlut kirkolta pitäisi kieltää rahankeräysoikeus, jos kerran helluntaiseurakunta tai Adventtikirkko voivat kerätä?

• 5+9
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

Miksi juuri evlut kirkolta pitäisi kieltää rahankeräysoikeus, jos kerran helluntaiseurakunta tai Adventtikirkko voivat kerätä?

Siksi koska kirkolla on verotusoikeus.

• rainbowshy
        5+9 kirjoitti:

Siksi koska kirkolla on verotusoikeus.

No kirkon verotusoikeudesta luopumiseenhan tuolla tähdätään.

• 5+9
        rainbowshy kirjoitti:

No kirkon verotusoikeudesta luopumiseenhan tuolla tähdätään.

Tuon ehdotuksen kanssa mennään perse edellä puuhun.

• 5+9 kirjoitti:

Tuon ehdotuksen kanssa mennään perse edellä puuhun.

Juu, no se on mahdollista. Myönnän että kyllä tuo minutkin hieman yllätti kun tuosta tiedotteen alunperin näin. Mutta kyllä tuossa pohjimmiltaan on nähtävissä pyrkimys tehdä ev.lut-kirkosta enemmän muiden uskontokuntien kaltainen ja vähemmän erityinen. Mielellään toki lähdetään siitä että karsitaan etuoikeuksia, mutta toki samalla sitten annetaan ne oikeudet jotka muillakin uskonnollisilla yhdyskunnilla on.

En ole 100 % tuon tiedotteen kannalla itse, mutta ei se nyt maailman huonoin ideakaan ole.

• Jori Mäntysalo

En pysty ajattelemaan tätä minään väärä väärä=oikea -tilanteena. Tuossa on laki, joka sorsii kahta valtionkirkkoa. Sellainen laki pitää muuttaa.

VA-liiton aatteellinen tavoite on levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa.

Yhteiskunnallinen tavoite on "vain" tasa-arvo. Siis lainsäädännöllä ei pidä tällä tavalla rajoittaa kirkon toimintaa, vaikka itse olemmekin eri mieltä sen oppien järkevyydestä.

* * *

Ja ihan käytännössä, huonompi systeemi tämä on, jossa rahaa kyllä kerätään mutta se kiertää erillisen järjestön kautta.

• sdfghjklu

Vai sorsii valtionkirkkoja? Kumpaan olet aikonut liittyä, juttusi ovat menneet siihen suuntaan jo pidemmän aikaa, että liittymislomaketta kai kohta olet täyttämässä. ?

• Jori Mäntysalo
        sdfghjklu kirjoitti:

Vai sorsii valtionkirkkoja? Kumpaan olet aikonut liittyä, juttusi ovat menneet siihen suuntaan jo pidemmän aikaa, että liittymislomaketta kai kohta olet täyttämässä. ?

En aio liittyä, ja luulisinpa toimillani saaneen jokusenkin ihmisen eroamaan kirkosta.

Mutta valtion tehtävä on olla puolueeton. Minusta on häpeäksi vapaa-ajattelijoille olla hiljaa nähdessään tällaisen lain.

• dfgsf

En aio liittyä, ja luulisinpa toimillani saaneen jokusenkin ihmisen eroamaan kirkosta.

Mutta valtion tehtävä on olla puolueeton. Minusta on häpeäksi vapaa-ajattelijoille olla hiljaa nähdessään tällaisen lain.

Et siis ymmärrä sitä mm. SPRn kantaa, että kirkolla ei pidä olla rahankeräyslupaa kun sillä on jo poikkeuksellinen etu, veronkanto--oikeus?

• Jori Mäntysalo
        dfgsf kirjoitti:

Et siis ymmärrä sitä mm. SPRn kantaa, että kirkolla ei pidä olla rahankeräyslupaa kun sillä on jo poikkeuksellinen etu, veronkanto--oikeus?

Ymmärrän mutta olen eri mieltä.

Tietysti kannatan myös veronkanto-oikeuden poistamista.

• heh heh

Olet sinä kumma heppu. Olet eri mieltä ja miinustelet jos joku on eri mieltä sinun kanssasi.

• fgxjf

PiispatJolkkonen ja Luoma on varmaan vähän ymmällään mihin lokeroon sut panisivat. Oletko sellainen Jolkkosen kaipaama vanha ateisti, vai paha uusateisti, ehkä siltä väliltä, tai vähän molempia.

• Jori Mäntysalo
        heh heh kirjoitti:

Olet sinä kumma heppu. Olet eri mieltä ja miinustelet jos joku on eri mieltä sinun kanssasi.

No enpähän muuten miinustanut. Olen miinustanut lähinnä asiaan täysin liittymättömiä viestejä, tai spammaavaa toistoa.

• ateistix

Kirkon ja valtion ero ja kirkolta kaikki erioikeudet pois mukaanlukien eri valtion instansseilta saatavat taloudelliset tuet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe