Tietääkö joku miten lunta voisi varastoida kotipihalta mustan joulun varalta? Nyt meinaan näyttää pahasti siltä, ettei jouluna ole lunta. Ajattelin kerätä pihasta lunta johonkin isoon astiaan ja viedä ulkosaunalle (jossa ei lämmitystä) ja jouluaattona sitten levitä lumen tasaisesti pihalle. Muttä täytyykö lumen päälle laittaa jotain, ettei se sula. Olen kuullut, että sahanpuruja voisi käyttää, mutta itsellä ei ole niitä. Kävisiköhän hiekka?
lumen varastointi
6
411
Vastaukset
- iysuius
Oikeesti?
Ei kannata hiekkaa käyttää, koska se ei eristä kuten sahanpuru.
Lumi kasaan maan ja pressu päälle ja oksia tai puun lehtiä. Jos maa ei ole kylmä kannattaa laittaa jotain eloperäistä myös alle. - Vastaus1
Miksi sitä pitäisi säästää kun voisit myös sitä tehdä?
Esim. Laitat pakastimen täyteen (n.100-200l) jääpalapusseja, sitten siinä -0 tai -1 asteen pakkasella laitat ne jonkin silppurin kautta ulos.
Voit myös käyttää keinolumen tekemiseen paperia, mutta kannattaa katsoa päivä jolloin ei juuri tuule.
Mutta jos et halua itse väsätä lunta vaan nimenomaan säästää sitä, niin hommaa riittävästi hiilidioksidi sammuttimia, mene ulos ja suihkuta lumen päälle sillä säännöllisin väliajoin riippuen ulkolämpötilasta.
Ei tarvitse pressuja levittää, muutenkin jos maa on vielä sula, niin lumi voi sulaa jopa nopeampaa pois kertyvän kosteuden ja maasta huokuvan lämmön takia.
Problem solved. - sarana55
ennustin alkutalvella sateista ja lämmintä talvea. en tainnut paljoa erehtyä.
- ovenkahva69
ennustin viime kuussa, että tässä kuussa on jouluaatto. en tainnut paljoa erehtyä.
- sarana55
ilman lunta on v a i n pelkkä aatto :)
- Jäämies III
Kyllä lunta ja varsinkin jäätä on varastoitu onnistuneesti jo vuosisatojen ajan, ja yleensä sahanpurulla peitettynä. Ennen jäätä tarvittiin elintarvikkeiden säilömiseen, nykyään lunta säilötään alku talven hiihtokilpailuja varten. Siis edellisen talven lumilla hiihdetään alkava uusi kilpailukausi.
Purus pitää olla vähintään puolen metrin kerros ja lunta tai jäätä vähintään kuutiometri, niin jos ei aivan hillitöntä sade- tai ja lämpökesää tule, niin vielä elokuun puolella voit nauttia edellisen talven kylmyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih445249Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5271786Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748