Kuinka salata raskaus joulupöydässä..?

ToinenTulossa?

Onko ideoita miten voin salata alussa olevan raskauteni porukoilta minne menemme perheen kera jouluksi? Joulupöytäämme kun kuuluu perinteisesti kaikki kalaherkut kuten lohen mäti, graavi ja kylmäsavulohi yms. joita ei suositella raskaana oleville. Myös erilaisia juustoja on tarjolla ( homejuustoja lähinnä) ja viiniä ruokajuomana. Lohta harvoin syön muutenkaan mutta mäti, juustot ja viini on mun herkkuja joten outoa on jos en niitä ota. Ideoita?

125

6044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+15

Voi lapsi kulta, nyt hygieenikko sanoo että sen kus syöt! Viiniä voi ottaa ihan vähän, alkuraskaudessa ei ole kovin vaarallista, ja anna sen tipan viipyä lasissa pitkään niin ettei kaadeta lisää. Juustoista en kieltoa käsitä sen paremmin kuin kalastakaan. Listerioosiriski? Hyvissä tuoreissa tuotteissa ei ole vaarallisia määriä pahoja pöpöjä.
      Jos haluat "kronklata" syömisesi ja salata raskauden (miksi yleensä tarpeellista?)
      niin vetoa kipeään vatsaan/äsköiseen mahatautiin tms. ja täydestä menee tai sitten arvaavat oitis oikein. Hyvää, huoletonta, onnellista Joulua!

• Listeriasta

Listeriariski on tosiaankin suurimmillaan pidemmällä raskaudessa, ei aivan alussa. Sen verran kuitenkin noista juustoista, että pastöroimattomissa maitotuotteissa listeriariski on suurempi kuin pastöroiduissa, joten niitä ei suositella raskaana olevalle. Ja siinä olet oikeassa, että tuoreissa, hyvissä tuotteissa pöpöjä ei ole, mutta esimerkiksi tyhjiöpakatut kalat ovat ihan todellisia listeriariskituotteita. Niistä löytyy ihan säännöllisesti pistokokeissa raja-arvot ylittäviä määriä listeriaa, joten niiden kanssa ainakin itse noudatin täyskieltäytymistä raskaana. Jos kala on itse graavattu, on riski huomattavasti pienempi.

• Angie73
        Listeriasta kirjoitti:

Listeriariski on tosiaankin suurimmillaan pidemmällä raskaudessa, ei aivan alussa. Sen verran kuitenkin noista juustoista, että pastöroimattomissa maitotuotteissa listeriariski on suurempi kuin pastöroiduissa, joten niitä ei suositella raskaana olevalle. Ja siinä olet oikeassa, että tuoreissa, hyvissä tuotteissa pöpöjä ei ole, mutta esimerkiksi tyhjiöpakatut kalat ovat ihan todellisia listeriariskituotteita. Niistä löytyy ihan säännöllisesti pistokokeissa raja-arvot ylittäviä määriä listeriaa, joten niiden kanssa ainakin itse noudatin täyskieltäytymistä raskaana. Jos kala on itse graavattu, on riski huomattavasti pienempi.

No ei tod kannata viiniä ottaa raskaana yhtään sen takia että salaisi raskauden! Älytöntä pienen alun kustannuksella. Ei varmaan jää hyvä fiilis jos jotain menisi pieleen tai lapsella olisi jokin kehityshäiriö tms. En siis sano, että tulisi kaikille tipasta viiniä, mutta jos tulisi... Jäisi jossittelulle ja itsesyytöksille liikaa tilaa.

Toisekseen, googlaamalla ihan selviää että EI niitä pastoroimattomia juustoja tai kypsentämättömiä kalatuotteita kannata raskaana syödä. Suomessakin on listerioositapauksia vuosittain, eli ei sr nyt aivan häviävän pieni riski ja turhaa "ylihygieenistä" ole vaan ihan perusteltua. Jokainen toki itse riskinsä valitsee.

• ÖJLKH

En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä sellaisia tuotteita jotka on tutkittu olevan haitaksi? Tuskin kaikki sairastuu, mutta minulle riittää se, että minä sairastuisin, joten jätän syömättä.

Ja mistä tiedät mikä on hyvä tuore tuote? Kylmäketju on voinut katketa parhaimmassakin gourmee tuotteessa, eikä tarvita kuin yksi välinpitämätön taho tuotteen jossain elinkaaren vaiheessa, kun riski kasvaa.

Monia tutkimuksia on tehty Suomessa myytävistä kaloista, että huonoa on ja raja-arvot paukkuu. Tässä ei kuitenkaan olla kieltämässä mitään perusraaka-aineita, vaan tyyliin pari kertaa vuodessa syötäviä tuotteita.. Ehkä pystyy elämään yhden joulun ilman mätiä? Vähän kun suhteuttaa taas ongelman laatua, voi todeta, että mielummin ihan vaikka turhaan olen syömättä raakaa kalaa, kun ottaisin tietoisen riskin.

Ja viini? Ihan oikeasti? Ei maailma ehkä yhteen lasiin viiniä kaadu, mutta kaikki tämä siksi, ettei muut saa tietää raskaudesta? Haloo? "Ei yks rööki päivässä ketään haittaa, näinpähän uteliaat naapurit näkee että tupakka maistuu, eikä ala epäilemään..."

Minä lopetin tupakoinnin, en syö raakaa lihaa, en syö tuorejuustoja, en juo pisaraakaan alkoholia jne koska haluan antaa lapselleni niin hyvät lähtökohdat kuin mahdollista.

Ja miksikö kukaan haluaisi salata raskauden? Keskenmenoriski on kuitenkin suuri alkuraskaudessa, esim monia keskenmenoja kokeneena voi olla vaikeaa edes itse iloita raskaudestaan aluksi, joten ei halua sitä edes kuulutella muille.

• kolme diaabetikkoa

Pieni on sulla ongelma,mietippä insuliini diabeetikkoa joka joutuu koko ajan sokereita mittaamaan ja insuliinejä pistelemään jos syö "ylimääräistä"ei ole kiva hänenkään koko aika miettiä mitä laittaa suuhunsa ja mitä ei.Mietippä sitä järjellä oikiasti.
        Diaabettikkoja kolmin kappalein.Hyvää Joulua kuitenkin.

• rinkeliiisa
        Angie73 kirjoitti:

No ei tod kannata viiniä ottaa raskaana yhtään sen takia että salaisi raskauden! Älytöntä pienen alun kustannuksella. Ei varmaan jää hyvä fiilis jos jotain menisi pieleen tai lapsella olisi jokin kehityshäiriö tms. En siis sano, että tulisi kaikille tipasta viiniä, mutta jos tulisi... Jäisi jossittelulle ja itsesyytöksille liikaa tilaa.

Toisekseen, googlaamalla ihan selviää että EI niitä pastoroimattomia juustoja tai kypsentämättömiä kalatuotteita kannata raskaana syödä. Suomessakin on listerioositapauksia vuosittain, eli ei sr nyt aivan häviävän pieni riski ja turhaa "ylihygieenistä" ole vaan ihan perusteltua. Jokainen toki itse riskinsä valitsee.

No, pieni määrä viiniä,,siis YKSI lasi, ei haittaa (kokemusta on) Noista muista en ite ainakaan välittäny YHTÄÄN mitään, söin kaikkea ja PALJON =) Molemmat tytöt normaalia terveempiä, joten JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU!!!

• Krisiiiiina44 vuotta
        ÖJLKH kirjoitti:

En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä sellaisia tuotteita jotka on tutkittu olevan haitaksi? Tuskin kaikki sairastuu, mutta minulle riittää se, että minä sairastuisin, joten jätän syömättä.

Ja mistä tiedät mikä on hyvä tuore tuote? Kylmäketju on voinut katketa parhaimmassakin gourmee tuotteessa, eikä tarvita kuin yksi välinpitämätön taho tuotteen jossain elinkaaren vaiheessa, kun riski kasvaa.

Monia tutkimuksia on tehty Suomessa myytävistä kaloista, että huonoa on ja raja-arvot paukkuu. Tässä ei kuitenkaan olla kieltämässä mitään perusraaka-aineita, vaan tyyliin pari kertaa vuodessa syötäviä tuotteita.. Ehkä pystyy elämään yhden joulun ilman mätiä? Vähän kun suhteuttaa taas ongelman laatua, voi todeta, että mielummin ihan vaikka turhaan olen syömättä raakaa kalaa, kun ottaisin tietoisen riskin.

Ja viini? Ihan oikeasti? Ei maailma ehkä yhteen lasiin viiniä kaadu, mutta kaikki tämä siksi, ettei muut saa tietää raskaudesta? Haloo? "Ei yks rööki päivässä ketään haittaa, näinpähän uteliaat naapurit näkee että tupakka maistuu, eikä ala epäilemään..."

Minä lopetin tupakoinnin, en syö raakaa lihaa, en syö tuorejuustoja, en juo pisaraakaan alkoholia jne koska haluan antaa lapselleni niin hyvät lähtökohdat kuin mahdollista.

Ja miksikö kukaan haluaisi salata raskauden? Keskenmenoriski on kuitenkin suuri alkuraskaudessa, esim monia keskenmenoja kokeneena voi olla vaikeaa edes itse iloita raskaudestaan aluksi, joten ei halua sitä edes kuulutella muille.

Sä olet niitä tulevia äitejä, jotka pitää vauvalla yöllä kypärää, ja käskee olla juoksematta, ettei loukkaa, voi lapsi parkaa =( Syö sitä graavia, ja kysy kasvatusneuvoja äidiltäsi, älä lue YHTÄÄN tutkimusta, niin annat tulevalle pienelle hyvä eväät elämään =)

• miksipitääsalata?

Kyllä voit kaikkea muuta ottaa, mutta EI ALKOHOLIA!!!

• Äippä11
        rinkeliiisa kirjoitti:

No, pieni määrä viiniä,,siis YKSI lasi, ei haittaa (kokemusta on) Noista muista en ite ainakaan välittäny YHTÄÄN mitään, söin kaikkea ja PALJON =) Molemmat tytöt normaalia terveempiä, joten JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU!!!

Ei neuvolat anna turhaan ruoka-aine rajoituksia. Hienoa että raskausaikanakin pitää olla itserakas. "Minä haluan viiniä niin minä juon viiniä. Haluan graavilohta niin minä myös syön sitä." Tulevasta vauvasta ja hänen hyvinvoinnistaan voi välittää. Niin kuin sanoit, JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU!!!

• minä minä minä...

Joulupöydässä on niin paljon ruokaa ja herkkuja, ettei kukaan kiinnitä huomiota siihen mitä syöt ja kuinka paljon. Teet nyt asiasta vaan itse suuremman, kuin se onkaan.
        Syöt vaan hitaasti ja runsaasti, ihan sitä mitä haluat syödä, ja keskustelet vilkkaasti muiden mukana. Usko pois, että kukaan ei edes huomaa sitä viinilasia, otat vaan ison lasin vettä seuraksi, sillä jouluruoka on usein melko suolaista... Oikeastaan viini ei edes kuulu usein paljon etikkaisia tuotteita sisältävään joulupöytään, maittavampi ruokajuoma olisi kotikalja...

Älä tee asiasta härkästä, syöt itsesi sellaiseen ähkyyn kuin jaksat, niistä ruuista, joita haluat syödä. Et ole koko pöydän keskipiste, eikä kaikki seuraa SINUN syömisiäsi.

• ÖJLKH
        Krisiiiiina44 vuotta kirjoitti:

Sä olet niitä tulevia äitejä, jotka pitää vauvalla yöllä kypärää, ja käskee olla juoksematta, ettei loukkaa, voi lapsi parkaa =( Syö sitä graavia, ja kysy kasvatusneuvoja äidiltäsi, älä lue YHTÄÄN tutkimusta, niin annat tulevalle pienelle hyvä eväät elämään =)

Aaa, okei, eli kaikki menee hyvin, kunhan tekee niin kuin aina ennenkin, eikä yhtään ota huomioon lasta? Eli lääkkeitäkin voi vedellä huoletta, vaikka tutkimukset sanookin joidenkin lääkkeiden aiheuttavan sikiövaurioita? Mäkin voin aloittaa taas polttamaan, vaikka tutkimukset sanoo sen olevan myös vauvalle vaarallista? Lapsi oppii kuhmuista ja remuaminen on tervettä, mutta sille ei ole mitään järkevää perustetta, että pitäisi tietyntahtoen tunkea kurkusta alas tavaraa, jolle ei ole pakottavaa tarvetta ja joka saattaa pahimmassa tapauksessa tappaa lapseni.

Mikä siinä on että se on "tervettä järkeä" pitää sellaisia tutkimuksia huuhaana, jotka eivät satu olemaan yksissä oman näkemyksensä kanssa?

• hjuiihtbtt
        rinkeliiisa kirjoitti:

Olet riippuvainen jos tarvii alkoholia ottaa,siitä voi kieltäytyä vaikka ei olisi raskaana

• 344567885432
        rinkeliiisa kirjoitti:

Kyllä kuuluisi ihmisen perussivistykseen ymmärtää, ettei kahden lapsen (tai minkätahansa kahden tapauksen) perusteella juuri voi mitään yleistää tai perustella. Jos jotain tautia esiintyisi yhdellä tuhannesta, se olisi jo tosi yleinen. Se, ettei jotain esiinny kahdella lapsella, ei todellakaan tee siitä harvinaista!

• 3446664321
        344567885432 kirjoitti:

Kyllä kuuluisi ihmisen perussivistykseen ymmärtää, ettei kahden lapsen (tai minkätahansa kahden tapauksen) perusteella juuri voi mitään yleistää tai perustella. Jos jotain tautia esiintyisi yhdellä tuhannesta, se olisi jo tosi yleinen. Se, ettei jotain esiinny kahdella lapsella, ei todellakaan tee siitä harvinaista!

Ai niin paitsi tietysti, jos se olit juuri SINÄ, joka joit viiniä ja söit juustoja, sehän muuttaa tietysti heti asian. Koko maailmannapana sinä ja lapsesi olette hyvä mittapuu ihan kaikelle.

• Ranskan tyyliin

Samaa mieltä. Syö huoletta jouluherkkuja. Kuinka kummassa Ranskassa oikein vauvat säilyy hengissä kun ei noita rajoituksia harrasteta?
        Raskaana olevat syövät pastoroimattomia juustoja jatkuvasti ja juovat silloin tällöin lasin viiniä. Viikonloppuna lasillinen.

Itse siellä asuneena ja raskaana olleena en ymmärrä mikä hömpötys tuossa ruokarajoituksessa on. On äärimmäisen pieni riski että jotain tapahtuu. Etköhän suuremmalla riskillä liukastu kadulla mahalleen.

• En ole samaa mieltä
        Ranskan tyyliin kirjoitti:

Samaa mieltä. Syö huoletta jouluherkkuja. Kuinka kummassa Ranskassa oikein vauvat säilyy hengissä kun ei noita rajoituksia harrasteta?
        Raskaana olevat syövät pastoroimattomia juustoja jatkuvasti ja juovat silloin tällöin lasin viiniä. Viikonloppuna lasillinen.

Itse siellä asuneena ja raskaana olleena en ymmärrä mikä hömpötys tuossa ruokarajoituksessa on. On äärimmäisen pieni riski että jotain tapahtuu. Etköhän suuremmalla riskillä liukastu kadulla mahalleen.

Varmasti myös Ranskassa sikiöitä kuolee ja vammautuu listerioosin takia, ei se sen kummempi maa ole muihin verrattuna. Suomessa vain on näillä suosituksilla haluttu antaa äideille mahdollisuus minimoida ne pienetkin riskit. Jos joku riski on pieni, niin onko se sitten fiksua ottaa se riski? Minusta taas on typerää ajatella, että "ei minulle mitään kuitenkaan tapahdu" ja että joku muu on se epäonninen numero tilastossa.

• gudrund
        Äippä11 kirjoitti:

Ei neuvolat anna turhaan ruoka-aine rajoituksia. Hienoa että raskausaikanakin pitää olla itserakas. "Minä haluan viiniä niin minä juon viiniä. Haluan graavilohta niin minä myös syön sitä." Tulevasta vauvasta ja hänen hyvinvoinnistaan voi välittää. Niin kuin sanoit, JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU!!!

rinkeliisa on selkeästi tuttu foorumitrolli monelta eri saitilta. ei kannata välittää.

• 17454727
        kolme diaabetikkoa kirjoitti:

Pieni on sulla ongelma,mietippä insuliini diabeetikkoa joka joutuu koko ajan sokereita mittaamaan ja insuliinejä pistelemään jos syö "ylimääräistä"ei ole kiva hänenkään koko aika miettiä mitä laittaa suuhunsa ja mitä ei.Mietippä sitä järjellä oikiasti.
        Diaabettikkoja kolmin kappalein.Hyvää Joulua kuitenkin.

Minä minä minä.... Tuskinpa tämä oli mikään hyökkäys diapeetikkoja, keliaakikkoja tai muitakaan vastaan. Ei ole asiallista arvostella jonkun toisen ongelmaa silläkään perusteella, että itsellä on jokin ihan toisenlainen ongelma.

• Jfjifhfvfh
        En ole samaa mieltä kirjoitti:

Varmasti myös Ranskassa sikiöitä kuolee ja vammautuu listerioosin takia, ei se sen kummempi maa ole muihin verrattuna. Suomessa vain on näillä suosituksilla haluttu antaa äideille mahdollisuus minimoida ne pienetkin riskit. Jos joku riski on pieni, niin onko se sitten fiksua ottaa se riski? Minusta taas on typerää ajatella, että "ei minulle mitään kuitenkaan tapahdu" ja että joku muu on se epäonninen numero tilastossa.

Tässä tapauksessa riski ei koske ainoastaan itse sen ottamisesta päättävää.

• ihra auttaa~!

• mmmmmmmhh

Ota viiniiä puoli lasillista ja lipittele tai ole lipittäväs sitä siinä koko illan. Jos tarjolla on jotain kovaa juustoa ni syö vaan sitä. Luulis että kotimaisissa juustoissa varsinkin on tosi pieni riski saada mitään. Katsovatko kaikki tosiaan niin tarkkaan mitä syöt?? Jos joku kysyy että "maistoitko jo tota" tms. ni sano vaan et juu juu söin sen jo.
      Kalasta sanoisin että graavilohi on varmaan melkeinpä se ainoa mitä kannattaa välttää.
      Aina hyvä tekosyy on vatsavaivat. Ei tartte olla mitää yrjötautia. sanot vaan et vähän kivistäny, poltellu, ummettanu tms.

• Ei tyhjiöpakattua...

Mitä jos ei kuitenkaan muille jakaisi "musta tuntuu" -tietoa? Sanot, että kaloista graavilohi on melkeinpä ainoa, mitä kannattaa välttää. Jos lohi on itse tehty, niin se on päinvastoin melkeinpä ainoa, mitä voi harkita syövänsä. Kylmäsavulohi ja mäti ovat molemmat listeriariskituotteita siinä missä graavilohikin. Erityisesti, jos kylmäsavulohi on tyhjiöpakattu. Riskit näissä ovat todella pieniä, mutta älkää hyvät ihmiset jakako väärää tietoa niille, jotka niitä pieniäkään riskejä eivät halua ottaa.

• miksi pitää

salata raskaus? Eikö vain olisi helpompaa kertoa totuus kuin keksiä juttuja miksi ei syö sitä tai tätä..

• miksi kertoa...

Toiset eivät halua kertoa raskaudesta heti. Esim. jos on taipumusta keskenmenoon. Ensimäinen kolmannes kun on epävarminta aikaa raskauden jatkumisen kannalta....

• Ole normaalisti!

Jännä ongelma, itselläni ei moista ole koskaan vastaan tullut. Olen kolmen terveen lapsen äiti ja raskauksiani ei ole huomattu, ennnekuin vauvavatsasta viimeisellä kolmanneksella. :O

• ....................

Sano että herkutteluillassa joku aka sitten sait vissiin pilaantunutta mätiä, eikä maistu nyt hetkeen viini, mäti eikä kalat kun eivät olleet niin herkullisia kun tulivat takaisin ylös....

• ongelmako

Sen kun sanot, että ei tee mieli. Pelkkä "ei kiitos" myös riittää. Mitä se kenellekään kuuluu, mitä syöt. Jokainen saa syödä tai olla syömättä.

• tööttitöö

Mä vähän veikkaan ettei kukaan oikeesti kyylää silmä kovana mitä syöt ja mitä jätät syomättä! :)

• vanha äiti

Eivät kai kenenkään syömiset muille kuulu? Jos joku kehtaa kysellä, sano olevasi laihdutuskuurilla tai ruvenneesi kasvissyöjäksi, ellet totuutta halua kertoa.
      Jouluna syödään yleensäkin ihan liikaa ja sitten podetaan ähkyä.

• 8788777888

Sano että olet Somac kuurilla närästyksen(refluksitauti) takia=viini pois
      Juustoista en tiedä, mutta näönvuoksi voi varmaan pari siivua syödä(en ole asiantuntija).

Kuka sitä nyt toisten syömisistä piittaa.

• 8788777888

Itseasiassa voit lisätä siihen närästykseen juustot. Voit vaikka googlata: "viini närästää" "juusto närästää".

Jos kyselevät tarkemmin niin sano että olet Somac kuurilla refluksitaudin takia.

Kannattaa ehkä kieltäytyä myös kahvista ja suklaasta muuten eivät välttämättä usko.

• smokyeyefit

No. Miksette kerro vain heti miten asia on. Saatte varmaan tulevalle vauvalle heti paketteja! Meillä teinit kertoi ennen joulua uutisen että heistä tulee isosiskoja kun äitipuoli on raskaana. Minulle ex ei puhunut mitään mutta teinit palajastivat salaisuuden. Ihmekkös että ex ei halunnut enää joulupöytäämme.

• Heiheihei

Miksipä ex sinne Joulupöytään olis kanssasi muutenkaan tullut? Eikös eron tarkoitua ole se, että jatketaan elämää erillään. Lasten asioista vain yhdessä sopien.

• 7+17

Omituisia ongelmia.
      En ole muuttanut raskauksieni aikana ruokavaliotani millään lailla.

• Ihmettelen asennetta

Jokainen tekee tavallaan. Silti on omituista, jos sinä näet noiden ruokasuositusten noudattamisen kummallisena. Kuten sanottua, riski sairastua esim. listeriaan tai toksoplasmoosiin on hyvin pieni, mutta silti olemassa. Itse esimerkiksi tunnen yhden ihmisen, joka sai listeriatartunnan (todennäköinen tartuntalähde listeriakontaminoitunut homejuusto) raskausaikana ja sikiö menehtyi viimeisellä raskauskolmanneksella. Suomessakin syntyy edelleen joka vuosi myös lapsia, jotka ovat sikiöaikana saaneet toksoplasmoositartunnan. Nämä ovat siis ihan mahdollisia meillä Suomessakin. Haluaisinkin kysyä miksi sinusta on kummallista, jos joku haluaa välttää myös nämä pienet riskit?

• Pitääkö?

Raskaus salata?
      Omituista.

• Alehame-Manne

Käyttämällä kumia?

• Näköä on

Ja paskat ! Liian paljon hössötetään kaiken laista raskauden aikana ettei saa syödä sitä eikä saa syödä tota. Yhteiskunta on mennyt ihan hulluksi tietomahdollisuuksien lisääntyessä. esim. 40-50luvut ei ollut oikeistaa mitään tietoa, silloin syötii kaikkea mitä esim. jouluna pöydässä oli. Oli sitten raskaana tai ei. KYLLÄ TIETÄÄKSENI LAPSET OLIVAT IHAN TERVEITÄ. Mutta nykyään kova tressi siitä mitä voi syödä ja mitä ei aiheuttaa varmaan sikiön kehityksessä muutoksia. ETTÄ SILLAI!

• Kyllähän..

esim. lapsikuolleisuus oli ennen ihan toista luokkaa. En lähtisi vertailemaan. Omalta mummoltanikin pari sisarusta kuollut ihan pikkulapsena/-vauvana.

• Höpöä...

Juu, kyllä ennen oli paljon paremmin, lapsikuolleisuus oli huomattavasti korkeampaa, samoin esim. kohtukuolemat nykyistä yleisempiä. Odotinkin, että joku vetää tämän "on sitä ennenkin syöty" -kortin esiin. Osoittaa ainoastaan, ettei kyseinen kirjoittaja ole lainkaan perillä siitä, miten asiat todella olivat ennen.

• Jsk1234
        Kyllähän.. kirjoitti:

esim. lapsikuolleisuus oli ennen ihan toista luokkaa. En lähtisi vertailemaan. Omalta mummoltanikin pari sisarusta kuollut ihan pikkulapsena/-vauvana.

Niin tämä varmaan johtuikin juuri siitä että söivät graavia kalaa, mätiä ja juustoa.

Eiköhän raskaana olevan naisen kannattaisi hakeutua asumaan 9kk ajaksi johonkin sellaiseen läpinäkyvään umpitelttaan, johon ilma suodatettaisiin, ja kaikki ruoka keitettäisiin painekattilassa. Vierailijat pukeutuisivat puhdastilapukuihin ja pitäisivät hengityssuojaimia sekä steriilejä käsineitä.

• Mikä niin vaikeaa?
        Jsk1234 kirjoitti:

Niin tämä varmaan johtuikin juuri siitä että söivät graavia kalaa, mätiä ja juustoa.

Eiköhän raskaana olevan naisen kannattaisi hakeutua asumaan 9kk ajaksi johonkin sellaiseen läpinäkyvään umpitelttaan, johon ilma suodatettaisiin, ja kaikki ruoka keitettäisiin painekattilassa. Vierailijat pukeutuisivat puhdastilapukuihin ja pitäisivät hengityssuojaimia sekä steriilejä käsineitä.

Ei, vaan siitä, että esim. listeria oli huomattavasti yleisempi tuolloin ja sen saattoi saada monista muistakin epähygieenisissä tiloissa säilytetyistä elintarvikkeista. Nykyään tiedetään, mitkä ovat niitä riskituotteita, joten niistä kerrotaan raskaanaoleville. Olisiko sinusta ehkä parempi, että ei kerrottaisi? "Aijaa, sun vauva nyt sitten kuoli tähän raskausaikana saamaasi listeriatartuntaan. Sori, ei me viitsitty kertoa, että tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa on tavattu listeriaa säännöllisesti pistokokeissa, kun ajateltiin, että turhaa hysteriaa välttää niitä, se sattuu kuitenkin niin harvan kohdalle". Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että riski on riski, vaikka pieni olisikin? Ja että osa odottajista haluaa välttää sen pienen riskin, kun se kerran on niinkin helposti vältettävissä, että jättää tietyt tuotteet syömättä? Ei kukaan nälkään kuole, jos yhdeksän kuukautta välttää kyseisiä tuotteita. Ja etenkin: kenenkään ei ole pakko noudattaa suosituksia. Jokainen päättäköön itse raskaudestaan ja siitä, millaisia riskejä on tulevan jälkeläisensä kohdalla valmis ottamaan. Esimerkiksi listeria on äärimmäisen harvinainen nykyään raskaanaolevalle, mutta kohdalle sattuessaan sitten yleensä sikiölle kohtalokas.

• 67816353
        Höpöä... kirjoitti:

Juu, kyllä ennen oli paljon paremmin, lapsikuolleisuus oli huomattavasti korkeampaa, samoin esim. kohtukuolemat nykyistä yleisempiä. Odotinkin, että joku vetää tämän "on sitä ennenkin syöty" -kortin esiin. Osoittaa ainoastaan, ettei kyseinen kirjoittaja ole lainkaan perillä siitä, miten asiat todella olivat ennen.

Lapset olivat ennen terveitä, eikä ollut kehitysvammaisia, eikä.... Useampi kuoli pois sairastamasta tai suljettiin laitokseen. Kaikki oli ennen paremmin.

• hoidettavissaolijuu
        67816353 kirjoitti:

Lapset olivat ennen terveitä, eikä ollut kehitysvammaisia, eikä.... Useampi kuoli pois sairastamasta tai suljettiin laitokseen. Kaikki oli ennen paremmin.

Niin ja onpa sitä liikkeellä ollu sellastakin huhua eräässä pienessä kylässä aikoinaan, että kun ennenvanhaan ei niin paljoa ihmiset liikkuneet ja tuppasi väestö kehittymään hiljalleen väkisinkin hieman sisäsiittoiseen suuntaan, että ongelmiahan siitä tuli... Niin niitä "ongelmatapauksia" sitten paikallinen lääkäri hoiti vähän sillä systeemillä, että kysyi sillälailla vaivihkaa, että "jos on vaivaksi niin.."

• joku8653

"KYLLÄ TIETÄÄKSENI LAPSET OLIVAT IHAN TERVEITÄ."

Niin no.. Esimerkiksi Äitini sisarukset syntyivät juurikin joskus 50-luvun tienoilla.. Heitä oli kaikkiaan 8, 6 tyttöä ja 2 poikaa mikäli oikein muistan. Minä en ole tavannut heistä kuin 4... Yksinkertainen prosenttilasku tuottaa kuolleisuudeksi ko. perheellä aika tarkkaan 50%.. Eloonjääneet lapset toki olivat ihan terveitä ja ovat eläneet ihan normaalia elämää.

Mutta sitä en silti ihan usko että viinilasillisesta olisi suurtakaan haittaa, etenkään ruokailun yhteydessä.. Kun viinin alkoholipitoisuus on aika matala jokatapauksessa.. Sitten kun sen pienen alkoholipitoisuuden laimentaa vielä kaikkeen nesteeseen mitä kehossa on, niin jäljelle jää niin olemattomia pitoisuuksia että mittaaminenkin olisi jo aika vaikeaa.. Ja mikäli senkin juo hiljaksiin kaikessa rauhassa nautitun aterian yhteydessä, niin osa siitäkin on ehtinyt jo palaa ennenkuin on edes juonut kaikkea..

Ja itse olen muuten absolutisti.. Tuntuu vaan suhteettomalta tämä miten aletaan riehua kun puhutaan yhdestä viinilasista.. Eiköhän aika moni juo paljon enemmänkin, ennenkuin edes tajuaa olevansa raskaana..

Bakteerit ja virukset ovat asia erikseen. Hyvinkin pieni määrä elinvoimaisia taudinaiheuttajia voi johtaa sairastumiseen.

En tosin ihan välttämättä ymmärrä sitäkään miksi pitäisi salailla niin hirveästi.. Mutta en silti tuomitse. En väitä kykeneväni kuvittelemaan kaikkia mahdollisia tilanteita mihin ihminen voi joutua.

• Ei kiva juttu
        joku8653 kirjoitti:

"KYLLÄ TIETÄÄKSENI LAPSET OLIVAT IHAN TERVEITÄ."

Niin no.. Esimerkiksi Äitini sisarukset syntyivät juurikin joskus 50-luvun tienoilla.. Heitä oli kaikkiaan 8, 6 tyttöä ja 2 poikaa mikäli oikein muistan. Minä en ole tavannut heistä kuin 4... Yksinkertainen prosenttilasku tuottaa kuolleisuudeksi ko. perheellä aika tarkkaan 50%.. Eloonjääneet lapset toki olivat ihan terveitä ja ovat eläneet ihan normaalia elämää.

Mutta sitä en silti ihan usko että viinilasillisesta olisi suurtakaan haittaa, etenkään ruokailun yhteydessä.. Kun viinin alkoholipitoisuus on aika matala jokatapauksessa.. Sitten kun sen pienen alkoholipitoisuuden laimentaa vielä kaikkeen nesteeseen mitä kehossa on, niin jäljelle jää niin olemattomia pitoisuuksia että mittaaminenkin olisi jo aika vaikeaa.. Ja mikäli senkin juo hiljaksiin kaikessa rauhassa nautitun aterian yhteydessä, niin osa siitäkin on ehtinyt jo palaa ennenkuin on edes juonut kaikkea..

Ja itse olen muuten absolutisti.. Tuntuu vaan suhteettomalta tämä miten aletaan riehua kun puhutaan yhdestä viinilasista.. Eiköhän aika moni juo paljon enemmänkin, ennenkuin edes tajuaa olevansa raskaana..

Bakteerit ja virukset ovat asia erikseen. Hyvinkin pieni määrä elinvoimaisia taudinaiheuttajia voi johtaa sairastumiseen.

En tosin ihan välttämättä ymmärrä sitäkään miksi pitäisi salailla niin hirveästi.. Mutta en silti tuomitse. En väitä kykeneväni kuvittelemaan kaikkia mahdollisia tilanteita mihin ihminen voi joutua.

Aivan alkuvaiheessa alkoholi tosiaan todennäköisesti ei mitenkään vahingoita, eikä sellaisen vahigossa nauttimisesta kannata tunnontuskia kantaa. Sen sijaan myöhemmin raskaudessa yksikin tarkoituksella nautittu viinilasillinen on minusta aika ikävä ajatus. Nimittäin sikiöllä on veressä alkoholia yhtä paljon kuin äidillä ja vaikka äidillä olisikin vain vaikkapa 0,2 promillea veressä, niin sikiö on käytännössä tuolloin hiprakassa. Laskennallisesti yhdessä annoksessa (siis lasi viiniä tai yksi siideri esimerkiksi) on noin ruokalusikallinen puhdasta alkoholia. Antaisiko joku esim. vastasyntyneelle lusikallisen puhdasta alkoholia? Epäilen.

• "mulla on antibioott

Koitas vanhaa hyvää "mulla on antibioottikuuri" -konstia

• mahakatariina33

Juu, antibioottikuuri helicobakteerin vuoksi, se selittää myös, miksi kaikki ruoka ei maistu tai ole sopivaa.

• toinen odottava

meidän on vielä helppo salata raskaus kaikilta. me ei mennä kummankaan vanhemmille tänään aattona syömään. mua etoo ajatuskin jostain jouluruuista, joita en nyt sit ole viitsinyt tehdä itselle.. riisi puuro on nyt hautumassa. Ja ajattelin että me tänään syömme perunaa ja kananmuna kastiketta :) meillä ei oo kuulunu joulu pöytään, mutta nyt tekee mieli :)

• neljän äitee

En ole vielä koskaan kuullut ettei kalaa raskaana oleva saisi syödä, juustokaan ei pahaa tee. Viini on ainut mitä ei suositella.

• Hooof

Ei, kyllä se on vain niin, että sinä olet pihalla suosituksista. Listeriariskin vuoksi tyhjiöpakatut kalatuotteet ja pastöroimattomat juustot ovat ei-suositeltavia.

• neljän äitee
        Hooof kirjoitti:

Ei, kyllä se on vain niin, että sinä olet pihalla suosituksista. Listeriariskin vuoksi tyhjiöpakatut kalatuotteet ja pastöroimattomat juustot ovat ei-suositeltavia.

No ei noita suosituksia ollut viimevuosituhannella, muun kuin alkoholin suhteen....Ihan oikeasti neljä tervettä lasta olen tehnyt.

ps. nuorimmat on 15

• Hooof
        neljän äitee kirjoitti:

No ei noita suosituksia ollut viimevuosituhannella, muun kuin alkoholin suhteen....Ihan oikeasti neljä tervettä lasta olen tehnyt.

ps. nuorimmat on 15

Et varmaan tosissasi ole sitä mieltä, että neljän lapsen otannalla voi sanoa, että kyseisiä tuotteita voi todella syödä aivan vaaratta, ethän? :) Toivottavasti et. Listeria on harvinainen, mutta raskaana ollessa todellakin sikiölle hengenvaarallinen. Raskaana ollessa vastustuskyky on normaalia alhaisempi ja näin ollen listerian voi saada tuotteesta, josta terve, ei-raskaana oleva ei sitä saa. Ei tiedetä, mikä määrä listeriabakteeria riittää sairastuttamaan raskaana olevan. Todennäköisesti se on yksilöllistä, mutta sen vuoksi ei voida suositella listeriariskituotteita. Silloin, kun sinä olit raskaana, ei ehkä oltu vielä tietoisia siitä, mistä tuotteista listerian todennäköisimmin voi saada. Nykyisin kuitenkin tiedetään, että tehtyjen pistokokeisen perusteella esimerkiksi tyhjiöpakatuista kalatuotteista löytyy yllättävän usein listeriaa. Yksikin vältetty listeriatapaus on hieno asia, joten en pitäisi tiettyjen tuotteiden välttämistä hysteriana, vaan normaalina varovaisuutena. Se, jonka kohdalle se kontaminoitunut kalapaketti osuu, tuskin voi olla jälkikäteen toivomatta, että olisi jättänyt sen kalan syömättä...

• Kulinaristikokki
        Hooof kirjoitti:

Et varmaan tosissasi ole sitä mieltä, että neljän lapsen otannalla voi sanoa, että kyseisiä tuotteita voi todella syödä aivan vaaratta, ethän? :) Toivottavasti et. Listeria on harvinainen, mutta raskaana ollessa todellakin sikiölle hengenvaarallinen. Raskaana ollessa vastustuskyky on normaalia alhaisempi ja näin ollen listerian voi saada tuotteesta, josta terve, ei-raskaana oleva ei sitä saa. Ei tiedetä, mikä määrä listeriabakteeria riittää sairastuttamaan raskaana olevan. Todennäköisesti se on yksilöllistä, mutta sen vuoksi ei voida suositella listeriariskituotteita. Silloin, kun sinä olit raskaana, ei ehkä oltu vielä tietoisia siitä, mistä tuotteista listerian todennäköisimmin voi saada. Nykyisin kuitenkin tiedetään, että tehtyjen pistokokeisen perusteella esimerkiksi tyhjiöpakatuista kalatuotteista löytyy yllättävän usein listeriaa. Yksikin vältetty listeriatapaus on hieno asia, joten en pitäisi tiettyjen tuotteiden välttämistä hysteriana, vaan normaalina varovaisuutena. Se, jonka kohdalle se kontaminoitunut kalapaketti osuu, tuskin voi olla jälkikäteen toivomatta, että olisi jättänyt sen kalan syömättä...

Kuka nyt kehtaa joulupöytään laittaa kaupan vanhoja, tyhjiöpakattuja kaloja? Tuoretta ja itsetehtyä pitää kalatuotteiden olla!!! Joulupöydässä herkutellaan!!!

• Ziisus sentään
        Kulinaristikokki kirjoitti:

Kuka nyt kehtaa joulupöytään laittaa kaupan vanhoja, tyhjiöpakattuja kaloja? Tuoretta ja itsetehtyä pitää kalatuotteiden olla!!! Joulupöydässä herkutellaan!!!

No vastaan sinulle: olen samaa mieltä, mutta vastaus on, että yllättävän moni. Väitän, että suurin osa ostaa kalat valmiina. Harvempi ehkä tyhjiöpakattua, suurin osa tuoretiskistä, mutta ei sekään täysin turvallista ole. Valitettavasti näin.

• mooses2

Jo on epämiellyttävä kysymys. ???Kuinka voi salata raskauden???

Tee abortti tai lopeta päiväsi, niin sukulaiset välttyvät hölmön
      seurasta.

• jsn

Laita joku linjat peittävä mekko.

• 65465324

Tuskin siitä sikiölle on mitään haittaa jos nyt tuon yhden kerran syö raskaan jouluaterian...

• STIS

Kiskaise koomakänni niin kukaan ei osaa edes epäillä raskautta.

• Äippä.

Miksi se pitää salata? Koko salausidea vaikuttaa todella typerältä.

• Ai typerä?

Ikävää, että et osaa kuvitella muita tilanteita kuin omasi. Itselläni ensimmäinen raskaus osoittautui tuulimunaksi. Emme todellakaan halunneet kertoa seuraavasta raskaudesta innokkaille isovanhemmille ennen kuin tiesimme, että suurimmat riskiviikot olivat ohi. Toisilla taas välit omiin vanhempiin eivät ole välttämättä sellaiset, että haluaisi jakaa esim. mahdollisen keskenmenon heidän kanssaan. Siksi minusta on aivan ymmrrettävää, että raskaudesta ei välttämättä halua alkuviikoilla kertoa edes lähimmille.

• paksupertta

se on kakolasta karannut,äkkiä kotiin ja ovet lukkoon ja komeroon piiloon ettei kukaan nää paksuperttaa.hölmöläinen koko aloittaja

• Mitä jos vaikkapa et olisi 14-vuotias ja kertoisit vanhemmillesi olevasi raskaana?

• Allah

Pelasta itsesi äläkä osallistu pakanoiden rituaalisyömiseen. Pakanoiden uskonnon vuoksi ei kannata kärsiä. Joulu on epajumalan palvontaa ja rikkoo uskonvapautta, koska muut joutuvat taipumaan hulluun pakanauskon rituaaleihin mm. Punaisen ukon ja porojen palvontaan, sekä järjettömään mässäilyyn.

• mikä onni ja autuus

kaikkea saa syödö,mitä pöydässä on ruokana.kuka pöljä on keksinyt että sitä tai tätä ei saa syödä.mitä monipuolisempi ruokavalio sitä terveemmät lapset eikä ole allergioita.mutta jos syö vain yksipuolista ruokaa eihän lapsikaan saa ravintoa ja syntyy ruipelolapsia.ja mikä ihanin tapahtuma uusi elämä on äidin masussa nauttikaa ja olkaa ylpeitä aikaan saanoksestanne,kaikki ei saa lapsia.eikä edes adoptoimalla

• ylpeä iso isä jep

kannattaa jäädä kotiin ja kaikki ovet visusti kiinni,ja täkin alle piiloon ja ikkuna verhot ja rullaverhot alas ettei kukaan nää sinua mahoinesi.hölmö koko jutun aloittaja kakolasta karannut

• alisyöjä.
    • antamisen juhla

Mielestäni raskaus on iloinen asia, eikä sitä pitäisi salata, että mukavaa on ollut. Sukulaisetkin tulevat iloisiksi kun saavat tietää puuhailustanne.
      Onnea myös isälle.
      Joulu on antamisen juhla

• pahaa joulua

mäti on sama kuin joku kaapis sun sikiön ja munasarjat ulos ja söisi sitä!

• Niin hän se on että, Joulu on joka vuosi mutta raskaana ei voi olla joka joulu. Kun ajattelee maalaisjärjellä, kyllä yksi joulu menee ilman että pitää syödä niin että halkeaa raskaana oleva nainenkin..

• YYYÖÖÖÖÖÖÖÖÖRRRKKGH

Sanot että sulla on oksennustauti, voit hieman myös näytellä. Sormet kurkkuun ja oksennat joulupöytään, kyllä ne suo sitten uskoo, usko pois !

• Lillilx

Nykyään jos lähtis tohon neuvoloiden hysteriaan niin kuolis nälkään raskauden myötä kun ei saa mitään syödä. On ne ihmiset satoja vuosia syöneet mitä huvittaa ja silti ihmiskunta ei ole sukupuutossa, päin vastoin!

http://tinyurl.com/Ruokaonpoikaa

• Ihanko totta?

Kuolisit nälkään? Ruokavaliosi koostuu siis raa'asta lihasta, tyhjiöpakatuista kalatuotteista, pastöroimattomista juustoista, pellavansiemenistä, maksasta, alkoholista ja tupakkatuotteista. Noin pääpiirteissään. Mikäs siinä, eihän tässä maailmassa mitään muuta syötävää ole...

• chd vk

Kyseessä on lapsesi elämä, joten koitappas olla alkotta.

Onko kyseessä teiniraskaus, kun salata pitää ? Aikuinen et ainakaan ole.

• Jklöö

Kyllä ittellä ainaki halutti salata raskaus "kriittisimmät alkuviikot", ja vähän itsekseen sulatella tätä ihanaa uutista, ennenkuin tieto leviää joka naapurin Martalle ja tulevat taputtelemaan vatsaa ja tuomaan kutomiansa nuttuja, vaikka itsestä koko raskaus tuntuis vielä aivan epätodelliselta!
      Ja mikä yllättävintä: OLEN AIKUINEN!

• hloutdhj

Ymmärrän ettei puolitutuille ja tuntemattomille heti huudella, mutta jos ei heti kerro vanhemmille, lähimmille ystäville tms, niin kuka ymmärtää tukea, jos jotain sattuu? Itse lapsen menetyksen raskausaikana kokeneena, ja kahden muun raskauden alun aikana pahat pelottavat vuodot kokeneena kehotan heti kertomaan läheisille. Ovat mukana pahassa ja hyvässä!

• 537617
        hloutdhj kirjoitti:

Ymmärrän ettei puolitutuille ja tuntemattomille heti huudella, mutta jos ei heti kerro vanhemmille, lähimmille ystäville tms, niin kuka ymmärtää tukea, jos jotain sattuu? Itse lapsen menetyksen raskausaikana kokeneena, ja kahden muun raskauden alun aikana pahat pelottavat vuodot kokeneena kehotan heti kertomaan läheisille. Ovat mukana pahassa ja hyvässä!

Hienoa, että vanhempasi olivat tukenasi. Ota kuitenkin huomioon, että ihmisillä voi olla erilaisia tilanteita. Jossain tilanteissa voi olla parempi olla kertomatta. Itse vältän kertomasta iäkkäälle vanhemmalleniturhaan mitään sellaista josta hän voisi stressaantua ja kunto sen myötä heikentyä. Tuskinpa hänkään kertoi minulle kaikkia huuliaan silloin kun olin pieni ja sen takia haavoittuvainen.

• 537617 kirjoitti:

Hienoa, että vanhempasi olivat tukenasi. Ota kuitenkin huomioon, että ihmisillä voi olla erilaisia tilanteita. Jossain tilanteissa voi olla parempi olla kertomatta. Itse vältän kertomasta iäkkäälle vanhemmalleniturhaan mitään sellaista josta hän voisi stressaantua ja kunto sen myötä heikentyä. Tuskinpa hänkään kertoi minulle kaikkia huuliaan silloin kun olin pieni ja sen takia haavoittuvainen.

Jos tilanne on sellainen, ettei voi kertoa, niin miten voi syödä samassa pöydässä,

• ----------
        hloutdhj kirjoitti:

Kivaa, että sinulla on näin. Itse olen myös kokenut pari keskenmenoa ja kokemuksesta tiedän, että se lähimmille ihmisille kertominen tarkoittaa samaa kuin KAIKILLE puolitutuille ja tuntemattomille huuteleminen. Tuo tieto kun leviää ääntä nopeammin. Ai kuka ymmärtää tukea? Voi kun olisin voinut jäädä kokonaan ilman tukea, kun se tuki oli tyyliin "no, ainahan voitte tehdä uusia lapsia" tai "sehän oli vasta niin pieni, ettei väliä". Sain myös isältäni ehdottoman kiellon surra keskenmennyttä lastani, maailmassa kuolee lapsia koko ajan ja se on normaalia.

Niin no, eipä se iloinen raskausuutinenkaan niin suunnatonta iloa aiheuttanut lähipiirissä, vaan kommentit olivat ennemminkin "minua on sitten turha pyytää hoitamaan". Enpä ollut ajatellut pyytääkään. Enkä ole pyytänyt enkä edes antanut hoidettavaksi, kun sitten vihdoin lapsia sain.

Joten kaikkien tilanne ei todellakaan ole sama kuin sinun, kaikki eivät saa tukea, jos menee huonosti ja kaikista ei ole edes iloitsemaan toisen raskaudesta. Kun lopulta raskauteni onnistuivat, niin salasin ne kaikilta sukulaisiltani niin pitkään kuin se suinkin oli mahdollista.

• koita tätä

Sano että oot syöny jo! maha ihan pallona : )

• Omat eväät

Entä jos veisitte mukananne tuliaisina sinullekin sopivaa syömistä? Vai pahoittaisiko isäntäväki mielensä?

• Phkxdkscbv

Yhteiskuntahan sen tuonkin tenavan hoitaa. Lapsilisät, äitiyspaketit, tarhat , koulut ,isyys ja äitiyslomat, neuvvolat jne

• Buahhahhahhaaah

Äitiyspaketit. Nyt repesin. Montako äitiyspakettia kuvittelet yhden lapsen äidin saavan. Faktat kohilleen palikka.

• --------

Enemmän se yhteiskunta sitä hoitaa, jos äiti vahingoittaa raskausaikana väärällä syömisellä tai juomisella. Sittenhän siitä tulee hoidokki pahimmassa tapauksessa loppuelämäkseen, eikä edes koskaan maksa veroja tai osallistu millään tavoin yhteiseen hyvään. Joten noilla asenteilla kehottaisin sinua aktiivisesti kannustamaan äitejä pohtimaan raskausajan elintapansa tarkasti.

• mek

Otat kaikkia vähän ja voit juoda lasin viinia vaikka 2 tuntiin niin kukaan ei ihmettele ja se siitä ja jos joku kyselee niin kerrot ettei nyt viini maistu jos tarjotaan toista lasillista tai mene juhliin autolla ja ollalla kotiin ja se siitä.

• Siitoskielto

Suomalaisten ei tarvitsis lisääntyä enää yhtään! Eivät ukot pysty siittämiään äpäriä elättämään!

• ............

Hyppää vaikka typeryytesi kanssa järveen.

• ...

Kunhan avaaja muistat, että raskaus ei ole sairaus, niin selviät joulupöydässäkin ihan ok. Itse en juuri koskaan juo viiniä ruuan kanssa, joten vesilasiani ei kukaan ihmettelisi. Ja oikeastaan ruuallahan ei tarvitsisi juoda mitään, koska tuolloin ruokakin sulaa paremmin.

• Hehee.

Ja voihan meteoriitti kopsahtaa päähän, kun menee sukulaisten luokse joulupöytään. Nykyään ihmiset ovat hysteerisiä,vaikka mistä. Aloittaja kirjoitti, voiko syödä kalaa ja kalatuotteita? Kala on terveellistä, jos ei ole allerginen kalalle,samoin juustot. Enemmin jättäisin pois limsat ja sipsit,makeiset ym joutavan päiväiset "roskaruuat"alkoholi kuuluu samaan kategoriaan. Ja sitten aloittajan kysymykseen,miten voin salata raskauteni? Vastaus, et enään mitenkään, koska tuhannet ihmiset lukivat kirjoituksesi.

• raskasta raskautta

Ketä kiinnostaa, mitä sun lautasellasi on? Jokaisella oma lautasmallinsa, ja jos jollain on sanottavaa sinun syömiseesi, sano, että ollaan sen verran raskaina, että nyt syödään näin. Ja jos nyt keekoilla pitää, salaa sitten kaikki: olet nyt sitten niin immytkin, ettet uskalla miespuolisia katsoa silmiin, ole myös erakko, piiloudu saunan lauteiden alle, tai teeskentele rikasta, järjenköyhyys näkyy vaikka kuinka sitä peittelisit. Kummallista tuollainen pelleily. Syö, mitä voit. Nytkö MUKA joulupöydän ääressä on niin vaikiaa, kun ei voi syödä mitä ennen. Voi hyvän tähe. Jos odotat - et ota, et edes tilkkaa niitä kiellettyjä. Niin se menee. Olisi kai pitänyt saada kesken, ettei ole jouluna moisia paskaongelmia, voi anna mun kaikki kestää.
      Odota ilolla ja vapaudu antamaan itsellesi joulumieli. Jos nyt iiiiiiiihan pakko on sitten vaihtoehtona nähdä nälkää, ota omat eväät mukaan. On murehet.

• nainen41v.

Pienet on murheet, jos pitää esittää jotain tollasta.Sori vaan. Luulitko, etteivät saa tietää? En ymmärrä. Vanhoja mummoja kiinnostaa toisten syömiset, ne vahtaa lautasta että varmasti syöt joka sorttia, mutta kukaan muu ei piittaa. Tiesitkö, että EI OLE pakko mennä yhtään mihinkään eikä kenenkään toisen joulupöytään. Voi jäädä kotiin. Jos joku loukkaantuu, niin se on loukkaantujan oma vika sitte. Niin säästyy moisilta pohtimisilta.

• höpönlöpökokoasia

Ja MIKSI pitää salata raskaus, kysyn vaan,iloinen asia, tulevat kuitenkin sen ymmärtämään ennemmin tai myöhemmin,, teetkö vain numeroa itsestäsi !

• ksjs

Ihan rauhassa voit syödä. Yksittäinen kerta ei ole vaaraksi. Sen viinilasillisenkin voit huoletta juoda. :)

Maalaisjärkeä nyt hei! :D

• Ziisus sentään...

Jos olet sillä maalaisjärjelläsi päätynyt tuohon tulokseen, niin en kyllä suosittele sitä käyttämään. Jos sattuu huono tuuri ja syö listeriakontaminoitunutta tuotetta, niin se tasan yksi kerta riittää. On olemassa ei-suositeltuja ruokia, joita voi turvallisesti nauttia silloin tällöin, mutta listeriariskituotteet eivät kuulu niihin. Kyllä kannattaa ihan oikeasti hankkia TIETOA näistä asioista, ettei tarvitse siihen maalaisjärkeen tukeutua, siitä ei nimittäin näköjään joillekin ole mitään apua.

• Tsiisu juu
        Ziisus sentään... kirjoitti:

Jos olet sillä maalaisjärjelläsi päätynyt tuohon tulokseen, niin en kyllä suosittele sitä käyttämään. Jos sattuu huono tuuri ja syö listeriakontaminoitunutta tuotetta, niin se tasan yksi kerta riittää. On olemassa ei-suositeltuja ruokia, joita voi turvallisesti nauttia silloin tällöin, mutta listeriariskituotteet eivät kuulu niihin. Kyllä kannattaa ihan oikeasti hankkia TIETOA näistä asioista, ettei tarvitse siihen maalaisjärkeen tukeutua, siitä ei nimittäin näköjään joillekin ole mitään apua.

Aivan taatusti, kun ostan tuoreen merilohen ja itse sen suolaan, siinä mitään listeriaa ole.

• Ziisus sentään
        Tsiisu juu kirjoitti:

Aivan taatusti, kun ostan tuoreen merilohen ja itse sen suolaan, siinä mitään listeriaa ole.

Senkun suolaat ja syöt, mutta en tiedä kenelle vastasit, jos tässä itsegraavatusta merilohesta oli kyse. Et ainakaan ap:lle.

• ITSEPÄÄTÄT

Kai se kannattaa aina varoa juurikin mätiä ja kaikkea ns.raakaa JA SUOLAISTA ja myös viiniäkin.

HYVÄÄ JOULUA!

• ...

Kannattaa varoa, alkoholia, tupakkaa, lisäaineita, sokeria, kovetettuja kasvisrasvoja, hampurilaisia, pizzoja ja eineksiä. Merenelävät luonnollisessa muodossaan ja maitotuotteet eivät ole lainkaan niin vaarallisia kuin esimerkiksi ilmansaasteet, tatuointivärit, pienhiukkasia sisältävä huono sisäilma, taustasäteily, radon ym. edellä luetellut.

• teukka3

Keskity kuntauudistukseen.

• 8 + 5

Sano että kala pierettää ja juusto ummettaa ja että olet toipumassa alkoholismista.

• argh !

Voi hyvä Luoja...!!
      Kyttääkö teillä muut pöydässä mitä kukin syö ? Etkö tuota nyt vaan voi valita itse mitä lautasellesi keräät, tarviiko sitä todellakin selitellä toisille ???? Eiköhän tuolla ole niitä riskittömiäkin vaihtoehtoja tarjolla, ihan niin paljon, että saat lautasesi täytettyä kukkuroilleen niilläkin, etteivät nyt VAAN huomaa raskauttasi...
      Ainakin meillä täällä on tarjolla ihan perinteisiäkin laatikoita ja jouluruokaa kylliksi lautasen peittämään ilman tuollaisia ihmeellisyyksiäkin.
      Ai että oli taas typerä aloitus ! KERRO NYT HELVETTI IHMEESSÄ MITEN SELVISIT AATON RUOKAPÖYDÄSTÄ !!!??

• ,.-,.-,.-,.-

Käsittämätöntä, että joillakin on näin ahdasmielinen ajatusmaailma. Tottahan se on, etten minä esimerkiksi kauheasti tuijottele toisten lautasia. Ihan varmaa silti on, että jos vierailisin vanhemmillani ja tarjolla olisi herkkuani, isän tekemään salaattia hänen bravuurikastikkeen kanssa (mitä on tarjolla joka kerran siellä käydessäni, koska tykkään siitä niin paljon, että isäni aina sitä minulle tekee) enkä sitä söisi, niin kyllä todellakin asiaa pitäisi selittää ja paljon. Ehkä tuo aloittaja on aina tykännyt noista kielletyistä ruoka-aineista ja koko perhe sen tietää. Ehkä jopa pöydässä on niitä juuri siksi, että aloittaja tykkää niistä niin paljon, ei niinkään muiden takia. Silloin aivan varmasti kiinnittää huomiota, jos joku ei niitä syö.

• omg1

ei hyvää päivää..... onko tämä todellista ???

• En tiedä. En ole vielä koskaan ollut raskaana.

Naimisissa olen - ENSIMMÄISTÄ KERTAA ELÄMÄSSÄNI.
      Seurustelu ja avoliitto kestivät 12 vuotta, ja nyt on oltu yhdessä KAIKKIAAN, ilman taukoja ja keskeytyksiä yli 14 vuotta!

Terveisin,

Alkuperäinen Maruna-nimimerkin käyttäjä

"PS. En ole suomi24.fi-sivustolla

REKISTERÖITYMÄTTÖMÄLLÄ NIMIMERKILLÄ "maruna"

esiintyvä huijari-hyypiö, joka koettaa levitellä valheellisia

tietoja "maruna_alkuperäisestä"! Esiinnyn aina

rekisteröidyllä nimimerkillä, "maruna_alkuperainen".

Google-mainokset

• En tiedä. En ole vielä koskaan ollut raskaana.

Naimisissa olen - ENSIMMÄISTÄ KERTAA ELÄMÄSSÄNI.
      Seurustelu ja avoliitto kestivät 12 vuotta, ja nyt on oltu yhdessä KAIKKIAAN, ilman taukoja ja keskeytyksiä yli 14 vuotta!

Terveisin,

Alkuperäinen Maruna-nimimerkin käyttäjä

"PS. En ole suomi24.fi-sivustolla

REKISTERÖITYMÄTTÖMÄLLÄ NIMIMERKILLÄ "maruna"

esiintyvä huijari-hyypiö, joka koettaa levitellä valheellisia

tietoja "maruna_alkuperäisestä"! Esiinnyn aina

rekisteröidyllä nimimerkillä, "maruna_alkuperainen".

• 33rewester

Älä salaa mitään. Ole oma itsesi. Et anna muiden kertoa miten elät. Jos olet raskaana, sanot olen raskaana. Jos joku siitä pahastuu se on sen ongelma.

Älä anna muiden kontrolloida elämääsi jos se ei vahingoita muita.

• Tuleva 4 lapsen äiti

Mie olen kyl kalat jouluna syöny joka odotuksessa (ekassa rv n.23, tokassa n. 38, kolmannessa n.15 ja nyt n. 8) Kohtuus kaikessa :) Ja mä esikoista odottaes kysäsin neuvolassa ja itse tehdun graavilohen syönti iha ok, kaupasta ostetun vakuumin suositteli lämmittämään :) Meillä on tehty kyl paria joulua lukuunottamatta graavilohi itse, samaten lämminsavulohi...Kylmäsavulohta harvoin on, koska muut kalat tekee paremmin kauppansa..
      Mutta homejuustoihinkin helppo sääntö: Kaikki mikä on pastoroidusta tehtyä voi syödä :)
      Ja viini, se on sitten sun asias, otatko vai et...

• hygieenikko_taas

"Kaikki mikä on pastöroidusta tehty on turvallista" eipä vaineskaan. Listeria saattaa kontaminoida valmiin tuotteen tuotantolaitoksella tai varastoinnin aikana. Eli listeriariskiä ei ratkaise raaka-aineen pastörointi vaan muu säilytys. Useita viikkoja/kuukausia viileäsäilytettyihin tuotteisiin kategorisesti voi suhtautua varoen, jos nyt tähän listeria-asiaan lähtee nollariskiperiaatteella. Kuumennus kyllä nujertaa tämänkin pöpön.

• Nippelli

Eiköhän helpoin tapa olisi että tunnustaisi avoimesti, että on raskaana. kun se tulee ilmi kuitenkin.

• oooss

Vielä helpompaa on sanoa kohteliaasti, että kiitos, en jaksa ottaa kaikkea, söin edellisellä aterialla liian paljon (sitä ei joulun aikaan ihmettele kukaan.)

• Kaikkea kuulee!!!

Hohhoijaa,kylläpä on immeesellä ongelma,ei voi olla todellista,taidat olla uusavuttoman,uusavuton,Mitenkä pärjää kiljuvan beibisi kanssa,soitatko 112, vai etsitkö apua netin kautta.???

• Alkoholiongelmaisia?

Uskomatonta, miten paljon asenneongelmia immeisillä on alkoholilta kalskahtavan juoman kanssa. Vaikka viini lasketaankin alkojuomaksi, niin sen parempaa ruokajuomaa ei ole olemassakaan eikä lasillinen ruuan kanssa silloin tällöin, esim. Jouluna, vaikuta sikiöön sitä eikä tätä. Mutta äidin sydämelle ja mielelle se tekee hyvää. lämmittää ja auttaa ruuansulatusta.

• tuleva äippä

Itte oon kyllä juustoja syöny pitkin raskautta ilman mitään ongelmia ja nyt on menossa jo rv 35. Jättäisin vaan nuo kalat ja viinit pois. Mutta ihan maalaisjärjellä voi ajatella noita syömisiäkin että mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.
      Mielestäni kaikista syömingeistä vouhotetaan välillä vähän liikaakin. Harvemminpa mistään esim. suomalaisista juustoista on listeriaa tullut.

• Kyllä hävettää joo

Mikä ihme salaisuus se raskaus on häh??? Muista myös seuraavana jouluna varata lapselle hoitaja pyhiksi ettei kukaan vaan tiedä että sinulla/teillä on lapsi!! Voi elämän kevät mitä itsekeskeistä idiotismia!!!

• No voe yhden kerran...

Vastauksesi kertoo ainoastaan siitä, ettei sinulla ole mitään kykyä ajatella asioita monelta kantilta. Alkuraskaudessa keskenmenon riski on vielä melko suuri ja voi olla niinkin, että jos isovanhemmat odottavat todella innokkaasti lapsenlasta, niin ei haluta nostaa turhia toiveita ennen kuin selviää, onko siellä kohdussa edes ketään. Häpeästä hyvin harvoin on kyse. Jotkut pariskunnat myös haluavat käsitellä mahdollisen surun keskenmenosta vain kahdestaan. Ei kai se nyt voi olla aikuiselle ihmiselle niin vaikeaa käsittää, että ihmisillä on erilaisia toimintatapoja.

• 16+17
        No voe yhden kerran... kirjoitti:

Vastauksesi kertoo ainoastaan siitä, ettei sinulla ole mitään kykyä ajatella asioita monelta kantilta. Alkuraskaudessa keskenmenon riski on vielä melko suuri ja voi olla niinkin, että jos isovanhemmat odottavat todella innokkaasti lapsenlasta, niin ei haluta nostaa turhia toiveita ennen kuin selviää, onko siellä kohdussa edes ketään. Häpeästä hyvin harvoin on kyse. Jotkut pariskunnat myös haluavat käsitellä mahdollisen surun keskenmenosta vain kahdestaan. Ei kai se nyt voi olla aikuiselle ihmiselle niin vaikeaa käsittää, että ihmisillä on erilaisia toimintatapoja.

Kai sitä onneaankin voi salata mutta kuka pieruaan pidättää on sillä muitakin salaisuuksia.
        Keskenmeno juu. No onhan se mahdollista mutta ei liian yleistä. Siinä salaa sen syntyneen lapsensakin. Voihan hän menehtyä kätkyt kuolemaankin joten ympäri käydään ja yhteen tullaan. Yksin sureminen vahingoittaa psyykettä. Surun jakaminen auttaa jaksamaan.

• Edellinen.
        16+17 kirjoitti:

Kai sitä onneaankin voi salata mutta kuka pieruaan pidättää on sillä muitakin salaisuuksia.
        Keskenmeno juu. No onhan se mahdollista mutta ei liian yleistä. Siinä salaa sen syntyneen lapsensakin. Voihan hän menehtyä kätkyt kuolemaankin joten ympäri käydään ja yhteen tullaan. Yksin sureminen vahingoittaa psyykettä. Surun jakaminen auttaa jaksamaan.

Voi kuule. Se keskenmeno voi sattua kenen tahansa kohdalle. Se on vain sellainen suru, josta ei puhuta, joten tuntuu, ettei niitä paljoa tapahtuisi. Älä vähättele asiaa, josta et selsti mitään tiedä. Sitä paitsi entä, jos todella haluaa säästää niiden isovanhempien tunteita? Jos itse pystyy käsittelemään sen surunsa, niin miksi sitä pitäisi muiden kanssa märehtiä? Jokainen tavallaan, eikö? Omituisen ahdasmielisiä ihmisiä täällä, nähdään vain se oma tapa ajatella ja suhtautua ja tuomitaan muut täysin.

• 16+17
        Edellinen. kirjoitti:

Voi kuule. Se keskenmeno voi sattua kenen tahansa kohdalle. Se on vain sellainen suru, josta ei puhuta, joten tuntuu, ettei niitä paljoa tapahtuisi. Älä vähättele asiaa, josta et selsti mitään tiedä. Sitä paitsi entä, jos todella haluaa säästää niiden isovanhempien tunteita? Jos itse pystyy käsittelemään sen surunsa, niin miksi sitä pitäisi muiden kanssa märehtiä? Jokainen tavallaan, eikö? Omituisen ahdasmielisiä ihmisiä täällä, nähdään vain se oma tapa ajatella ja suhtautua ja tuomitaan muut täysin.

Kuule tiedän tuttava piiristäni kaksikin keskenmenoa ja ei niitä sen kummemmin salattu. Asia surettiin yhdessä ja käsiteltiin ja se oli sitten siinä. Ainakin kummassakin tapauksessa tuki oli tärkeää joten ihmettelen kyllä tuota salailu mentaliteettiä. Olet kyllä osin oikeassa. Toinen tykkää jääkiekosta ja toinen potkupallosta mutta kukin tavallaan.

• Edellinen
        16+17 kirjoitti:

Kuule tiedän tuttava piiristäni kaksikin keskenmenoa ja ei niitä sen kummemmin salattu. Asia surettiin yhdessä ja käsiteltiin ja se oli sitten siinä. Ainakin kummassakin tapauksessa tuki oli tärkeää joten ihmettelen kyllä tuota salailu mentaliteettiä. Olet kyllä osin oikeassa. Toinen tykkää jääkiekosta ja toinen potkupallosta mutta kukin tavallaan.

Niin. Eli eivätpä ne keskenmenot niin harvinaisia ole. Itsellänihän on takana yksi tuulimunaraskaus ja yksi onnistunut raskaus. Tuulimunasta tietävät kaikki läheiseni ja ystäväni, joten en nyt omasta näkökulmastani puhunut, vaan juurikin siitä, että tunnen myös ihmisiä, jotka käsittelevät asiat eri tavalla. Minusta siinä vain ei ole mitään outoa, koska jokaisella meistä on oma subjektiivinen kokemus tästä elämästä, sen tapahtumista, ja siitä miten niitä omalla kohdalla on parasta käsitellä. Annetaan ihmisten tehdä, kuten hyvältä tuntuu ja muistetaan, että vaikka se oma tapa tuntuu itselle ainoalta oikealta, ei se jollekin muulle sitä välttämättä ole.

• Itse olet ...

Ihmisten uteliaisuus on sairasta, ilmeisesti siis sinunkin. Raskaus on niin henkilökohtainen juttu, että sillä tiedolla ei kukaan ulkopuolinen tee mitään. Se näkyy aikanaan ihan kertomattakin. - Sinun asenteesi asiassa on anuksesta.

• goingtobemother2014

Miten selvisit jouluaatosta? :) Olen itse raskaana rv. 13 (laskettu aika heinäkuussa) ja mietimme pitkään mieheni kanssa kerrommeko jouluna sukulaisillemme vai emme. Tulimme siihen tulokseen, ettemme kerro. Kerromme uutena vuotena. Minä ja mieheni olimme vanhemmillani syömässä eilen, eikä kukaan kiinnittänyt huomiota syömisiini! En siis suosittele ottamaan viinilasia edes "näön vuoksi". Siitä tekee itse suuremman numeron koska tietää itse, että on raskaana.

Emme ole vanhempieni kanssa kovinkaan läheisiä, tulemme kyllä toimeen, mutta en ole koskaan puhunut vanhempieni kanssa oikeastaan mistään, joten raskaudestakaan kertominen ei ole kovin helppoa, vaikka se niin ihana asia meille onkin! Onneksi miehelläni on paremmat välit vanhempiinsa.

Kaikkea hyvää raskauteen! :)

• Käyttäkää aivoja

Gäääääääääääjhhhh MIKSI oi miksi ihmiset taas tekee kärpäsestä härkäsen. Miettikää mitä ennen muinoin syötiin ja hyvin on ihmiskunta lisääntynyt. :) kaikki mikä aikuiselle ihmiselle itselleen on haitaillista jätetään tottakai pois eli tupakka ja alkoholi mutta ei pieni tilkka mitään tee. Jossainha oli että lasi viiniä päivässä tekee vaan sydämmelle hyvää. Että kannattaako kouta tutkimuksia ottaa vakavasti.

• niinpä..

Juu ei luola aikaankaan kukaan varoitellut saitko mammutin lihaa paistaessa karsinogeeneja tai kalasta vääränlaisia ainesosia raskaus ajallesi. Aivan uskomatonta lööperiä tuo raskaus ajan hömpötys. Jokainen tietää että se ruoka ei tapa vaan ne nautinto aineet tupakka ja alkoholi liikaa käytettynä.

• aloittajalle

toivon mukaan ruokailut sujui. kuulostat tunnolliselta äidiltä, joka haluaa lapselleen vain parasta. Ole varovainen noiden kalojen kanssa jatkossa ja tipaakaan en ole itse ottanut. Raskausaikana söin monipuolisesti ja foolihapon saannista huolehdin, tuloksena kolme jumalaista ja tervettä lasta. Hyvää joulunjatkoa ja onnea odotukseen!

• ToinenTulossa

Ap. Huoh. Enpä olisi uskonut että tämä keskustelun aihe sikiäisi näin paljon juttua.. Heh. Joulu meni hyvin, kukaan ei ihmetellyt syömisiäni tai juomisiani. Lähinnä jatkuva väsymykseni ihmetytti äitiäni.

Olen kokenut keskenmenon, ja ei ole kivaa alkaa sitten kaikille kertoa suru-uutisia. Tietty km tai kohtukuolema voi tulla vkon 13 jälkeenkin mutta sitten riskit pienemmät. Ei siis kerrota vasta kuin kk:n päästä. Huomenna alkaa vko 9.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2339
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1734
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1574
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1377
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1074
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      999
    Aihe