Moni taisi 10 % etanolia sisältävän 95:n tultua markkinoille, että tapahtuu hirveitä, jos sitä pistää tankkiin. Nyt on autopuolella hysteria jo mennyt ohi ja maahantuojat sanovat, ettei ole ollut mitään ongelmia bensan kanssa. Kulutuseroakaan ei saatu VTT:n testissä näkyviin.
Itse uskoin Hondan ilmoitusta, että kyllä se 95 käy eikä ongelmia ole ollut.
Tankkaatko 95 vai 98?
21
8112
Vastaukset
- Titimomo
Moto Guzzi California 2008 - 1100CC / V-2. Olen käyttänyt E95:ä ihan normaalisti ja hyvin. Hellekeleillä on vähän pyrkinyt nakuttamaan, mutta silloin tällöin E98:a tankkiin, niin homma on hoidettu.
Ongelmahan ilmajäähdytteisissä koneissa - ainakin V-2 pitkittäin - on se, että ne käyvät lähes aina vähän liian kylminä.
Kulutus- tai hintaerolla ei mielestäni ole merkitystä: Jos ajan pyörällä ilman mitään järjellistä tarkoitusta, niin on ihan sama maksaako se 1€/100km enemmän tai vähemmän. Vaikka ajan normaalisti liki 20´000km / v... - näinihanite
Aina 98 tankkiin mp sekä autoon !
- kemisti /
aina 98 tankkiin kaikissa kulkuneuvoissa
- Merkistä riippumaton
Se että sopiiko ajoneuvossa käyttää 95E10 bensaa riippuu ajoneuvon ohjekirjan tekstistä tai maahantuojan neuvosta.
Totuus on että 95E10 käyttäminen ei aiheuta ongelmia ajoneuvoissa jotka ovat suuniteltu tehtaalta asti kestämään 10% etanolia. Ongelmia tulee juuri niissä ajoneuvoissa jotka eivät ole suunniteltu lainkaan etanolia varten.
Toki 95E10 kannattaa välttää myös niissä ajoneuvoissa jotka ovat suunniteltu kestämään etanolia mikäli ajoneuvo on seisonnassa useampia viikkoja. Syynä tähän on se että etanolilla on paha tapa aiheuttaa sellaista voin muotoista roskaa joka tukkii polttoainejärjestelmän pidemmän seisonnan aikana. Lisäksi etanolibensiini imee itseensä vettä ilmasta.- Juuri vaihdoin 98E
..bensat kaikkiin kaksipyöräisiin ja pienkoneisiin ihan vain kokemuksen perusteella. Ja laitoin vielä lisäaineen bensiinin säilymiseen. Ei viitsi alkaa näiden bensojen kanssa pelaamaan enään!
3 X agregaatti
3 X moottoripyörä
1 X mopo
2 X moottorisaha
1 X perämoottori
2 X vesipumppu
5 X ruohonleikkuri
1 X jyrsin
- Kumi haurastuu
Mulla on Suzuki GSX 750 F vm 2003
Siinä on neljässä kaasuttimessa aivan liian monta kumitiivistettä ja kumiletkua, joiden etanolikestävyydestä en ole aivan varma. Joka tapauksessa kumi ja etanoli ovat huono yhdistelmä.
Eipä siis huvita testailla etanolibensan soveltuvuutta empiirisesti, vaan pistän ysikasia tankkiin varmuuden vuoksi. On tuo kaasareiden purkaminen senverran ikävä homma. - V-Poweria
Käytän pyörässäni ja autossani Shellin V-Poweria, ja jos ei Shelliä ole lähellä niin 98:aa kuitenkin.
95:sta en laita edes ruohonleikkuriin. Ei käy kunnolla, eikä muutkaan kneet.- 98 AINA!!!!!!!
Kuka käyttää oikeasti tuota 95 bensaa? Minä en laita sitä mihinkään koneeseen!! Miten te olette niin tietämättömiä näistä asioista?
- poismuuttaja saksaan
98 AINA!!!!!!! kirjoitti:
Kuka käyttää oikeasti tuota 95 bensaa? Minä en laita sitä mihinkään koneeseen!! Miten te olette niin tietämättömiä näistä asioista?
Shelliltä löytyy 99 superpoweria, pari tankillista sitä putsaa Nesteen kurjan bensan roskat järjestelmästä.
Alkoholi ja 4T moottorit eivät vain sovi yhteen, artisti maksaa ja kärsii kuten aina täällä suomessa, euroopan pohjois koreassa.
- Yksinkertaista
Viinaa juodaan ja bensaa poltetaan moottorissa.
- Intikkakuski
E95 pitäs valmistajan mukaan käydä 1500 intikkaan, eikä ajossa ole tuntunutkaan mitään ihmeellistä. Ei nyi, kiertää normaalisti. Talvisäilytystä varten olen ajanut pari viimeistä tankillista 98:lla.
Paitsi tänä kesänä. Nyki tasakaasulla ja paukkui aikansa, kunnes kaasari alkoi tulvia.
Syyksi paljastui valkoinen karsta kaasarin neulojen pinnalla, ikäänkuin suolaa?
Pyörää on säilytetty pukilla, lämpimässä ja siis 98:ia tankissa talvet.
Valkosen karstan putsaamisen jälkeen käy ja kukkuu taas normaalisti, onko tuommonen kanssa viinabensan ongelma, vai mitä hittoa? - Auto Masentaja 2
Valkoinen karsta panisi epäilemään vettä. Syövyttänyt metallia.
Joku muu tietänee paremmin. Voin olla väärässäkin.- 653289
Nesteen 98 bensakin on semmoista kuraa että yli 4kk jälkeen rupeaa temppuilemaan laitteessa kuin laitteessa jos ei ole ajossa. 95 en ole käyttänyt koskaan ja nyt 98 alkaa temppuilemaan talviseisokin jälkeen, mistä siis kunnon bensaa saa nykyään?
Pitääkö ostaa sähkökulkimet kun bensavehkeet ei huonon polttoaineen takia toimi kunnolla? - Ei säily muuten
653289 kirjoitti:
Nesteen 98 bensakin on semmoista kuraa että yli 4kk jälkeen rupeaa temppuilemaan laitteessa kuin laitteessa jos ei ole ajossa. 95 en ole käyttänyt koskaan ja nyt 98 alkaa temppuilemaan talviseisokin jälkeen, mistä siis kunnon bensaa saa nykyään?
Pitääkö ostaa sähkökulkimet kun bensavehkeet ei huonon polttoaineen takia toimi kunnolla?Talviseisokin ajaksi pitää tietysti laittaa stabilointiainetta!! Eihän ilman sitä ole mikään bensiini (paitsi ehkä pienkonebensat) säilynyt enää miesmuistiin. Ensimmäisen moottoripyöräni kanssa (vuonna 2005) jo joka paikassa neuvottiin, että stabilointiainetta tankkiin. Pullo on todella riittoisa, itsellä on yhä sama menossa vaikka olen käyttänyt sitä myös ruohonleikkureihin yleensä.
- kyllä säilyy
Ei säily muuten kirjoitti:
Talviseisokin ajaksi pitää tietysti laittaa stabilointiainetta!! Eihän ilman sitä ole mikään bensiini (paitsi ehkä pienkonebensat) säilynyt enää miesmuistiin. Ensimmäisen moottoripyöräni kanssa (vuonna 2005) jo joka paikassa neuvottiin, että stabilointiainetta tankkiin. Pullo on todella riittoisa, itsellä on yhä sama menossa vaikka olen käyttänyt sitä myös ruohonleikkureihin yleensä.
Ihan turhaa sekoittelet niitä litkuja, ei mitään ongelmia tavallisen bensan kanssa, ruohonleikkurikin lähti ryypytyksen jälkeen ensimmäisellä nykäyksellä käyntiin keväällä talven jäljiltä, mp ruiskulla ekasta startista keväällä, 3 vuotta liikennekäytöstä poissa olleessa autossa ei mitään ongelmia käyntiinlähdön kanssa.
- Ei järkeä pilata
Tietenkin vain 98 E5 moottoripyöriin! Samoin ruohonleikkureihin, sahoihin, perämoottoreihin ja kaikkiin muihin pienkoneisiin.
Ainoastaan uuteen autooni käy 95 E10.- Höpötyksiä porukalla
Minulla on turbotettu 1000cc-luokan fighteri jossa usein olen ajanut 95-oktaanisella E10-bensalla eikä ole ollut mitään ongelmia ja ahtojen noustessa voisi kuvitella kyseisen bensan nakuttavan reippaasti enemmän kuin 98-oktaaninen mutta ero ei ole korvinkuultavissa. Myöskään mitkään letkut tai putket bensalinjassa ei ole osoittanut ongelmia. Kaikki käyntiongelmat ja muut mukaeitoivotut ilmiöt E10:n kanssa on pelkkää kuvitelmaa. Esim. autokäytössä ei koskaan ole pystytty osoittamaa kyseisen polttoaineen aiheuttaneen o gelmia niissä autoissa missä kyseisen polttoaineenkäyttö on sallittu. Ja moottoripyörien moottorit on aivan samaa yli satavuotta vanhaan tekniikkaa. E10 ja E5-bensojen käytössä ratkaisee vain valmistajan suositukset ja puristussuhde. Kaikki muut jutut ona vain käyttäjien höpötyksiä. Ja mitä tulee Shellin "superbensaan" niin sen paremmuudesta ei ole mitään konkreettista todistetta. Tehoa se ei lisää eikä vähennä kulutusta kui käyttäjiensä päässä.
- uunoturpapuro
Itseassiassa taisi olla niin että etanoli nosti vähän 95:n nakutuskestävyyttä. Etanolillahan nakutuskestävyys on päälle 100. Monethan käyttää virikäytössä juurikin etanolia/ e85 paremman nakutuskestävyyden ja pienen teholisän (kulutettuun määrään nähden) vuoksi vaikka ainetta enemmän kuluukin.
Itse kysymykseen niin vanhassa moottoripyörässäni en kyllä 95:sta uskalla näyttää vaan 98:a ihan noin tiivisteiden yms. takia. Autossa 95:sta koska monet ovat softan muutoksella kyseisessä automallissa siirtyneet jopa suoraan e85 tekemättä muutoksia (en muista pitikö pumppu vaihtaa) joten en näe ongelmaa. Tietysti tuollaisessa 2 litran ahdetussa olisi varmaan hyvä jo noilla 240hv tehoilla käyttää 98:ia mutta hyvin on toiminut tuolla 95:llakin - Mika....
98 totakai kaikissa koneissa ja autossa. VL1500 pitäisi tehtaan ilmoituksen mukaan kestää etanolibensaa, mutta en usko sitä. Ensinnäkin autotehtaat ovat varmaan vähän niinkö poliittisen painostuksen alla joutuneet hyväksymään tuon etanolin. Silloin kun etanolibensa tuli,niin BMW:hän yritti vähän hanttaroida vastaan, mutta joutui taipuman sekin.
Kokeilin autossa 95E10 bensaa ja seurauksena oli käyntihäiriöitä ja suorituskyvyn laskua joten siirryin takaisin 98E5 bensaan joka on kuraa sekin, mutta toimii paremmin. Toinen auto ei meenyt katsastuksen päästömittauksesta läpi ennen kuin tankkasi 98:a. Prätkässä en lähde edes yrittämään 95 bensaa. Ruotsissa ei vissiin saa 98:a ollenkaan ja norjassakin näytti saavan vain shelliltä sitä v-poweria eli sikäläisillä motoristeilla on varmaan tietoa mitä sinne harrikan tankkiin lisätään tuon kuraveden lisäksi.
Itselleni bensan hinnalla ei ole merkitystä ja tulen tankkaamaan pienkonebensaa tai 98:a pyörääni niin kauan kun niitä on saatavana ja 95E10 siirryn vasta pakon edessä ja mietin sitä murhetta vasta sitten. Eiköhän niihin bensoihin jotakin lisäainetta mahda tulevaisuudessa saada jolla ne saadaan toimimaan kaasutinmoottoreissakin. Olen kuullut että loraus 2tahtiöljyä bensan sekaan saattaisi parantaa sen ominaisuuksia.- Anonyymi
asun ruotsissa 98 saa joka asemalta tää on tätä kirjoittelua ilman factoja
- Anonyymi
Edelleen ja AINA 98-tankkiin hamaan loppuun asti !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1901429Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231218- 50958
- 70910
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52813Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53810- 56792
- 81775
- 102774
- 33722