Onko "aika" todellista?

SpaceTime?

Olen miettinyt "ajan" todellista olemusta, nimittäin että onko"aika" todellista vai onko se illuusio? Onko olemassa useita eri aikoja, vai onko aika vain jatkuva nuoli? Entä jos "aikaa" ei oikeastaan ole olemassakaan, vaan koko todellisuus on yhtä möykkyä, tila jossa tapahtuu asioita? Jos ajattelee että ei oikeastaan ole olemassa menneisyyttä tai tulevaisuutta, vaan ainoastaan tila, avaruus? Että alkuihmiset ja dinosaurukset eivät ole menneisyyttä vaan ovat vain tapahtuneet ennen kuin olen itse ehtinyt havainnoida asiaa?

8

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+10

Ennen kuin mietit onka aikaa vai ei sinun pitää määritellä aika. Jos et määrittele sitä, et voi tutkia sitä. Ja se määritelmä onkin aika hankala juttu, eli jäänee paskanjauhannaksi koko avaus.

• Aika on todellista ja johtuu liikkeestä. Ajan nuoli osoittaa kohti suurempaa universumin kokonaisentropiaa päin.

• Jos osoittaa.
        Mehän emme oikeasti tiedä kumpaan suuntaan aikamme liikkuu.
        Todellisuuden kannalta on aivan sama vaikka olisimme menossa aiempaa kohti.

• smaaosd

Mistä tiedät ettei entropian ja ajan nuolen suhde olekin sellainen, että aika on illuusio joka johtuu nimenomaan ihmisaivojen entropian tasaisesta kasvusta?

Jos entropian rooli ajan suunnan määrittäjänä erotetaan ihmisaivoista se johtaa näkemykseen jossa se jos entropia alkaisi jostain syystä vähetä jossain päin maailmankaikkeutta se johtaisi välittömästi meidän aikamme kääntymiseen - vaikka välimatka olisi enemmän mitä valo kulkee miljardeissa vuosissa.

Aika siis periaatteessa EI VOI olla muuta kuin illuusio.

Myös suhteellisuusteoria viittaa siihen että aika on illuusio, koska avaruudessa on olemassa asioita, jotka eivät koe aikaa, mutta kuitenkin "ovat ajassa". Me voimme havainnoida niitä, mutta ne eivät koskaan meitä. Meille ne näyttäytyvät samalla tavalla ajassa ja paikassa olevina vuorovaikuttavina asioina kuin muutkin, vain tällaisen esoteerisen matematiikan teoreeman kautta olemme saaneet tietoa siitä että arkijärkemme on hieman pielessä.

• jepulis!

Aikapoika on todellista makkaraa ja se osoittaa kohti sinappia.

• picsordidnthappen

aika = ihmisen luoma määre. Periaattessa jo todistettu "taipuvaksi".

• tempus

Aika nimenä on ihmisen luoma määre, ei se mitä tarkoitetaan ajalla ole tietenkään ihmisen luoma.

• sano hoopo hetero

-- Aika on kuluavika esim. pynkkisen alueella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1628
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1394
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1143
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      55
      1025
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      913
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31