Alumiini vs. rst pop-niitit alumiinitakilassa

gh34

Käväisin hypistelemässä Maritimin pop-niittivalikoimaa. Tremin pussukoissa on alumiinisia ja RST-popniittejä. Muistelen, että perus rst ei ole sopivaa alumiinin pariksi, vaan pitäisi olla haponkestävää. Sitä ei taida voida popniiteiksi tehdä, kun on sen verran sitkeää - vai kuinka? Onko siis kaikki maston ja puomin helat kiinnitettävä alumiinisilla pop-niiteillä? Vai onko jotain mikä puoltaisi kuitenkin RST:n käyttöä?

ps.
meinasin ostaa alumiinikiskoa saksalaisesta verkkokaupasta. Mutta postikulut sieltä olivat 36 euroa yhdestä metrin mittaisesta paketista! Säästin pari kymppiä käymällä kotomaan liikkeessä samaa tavaraa ostamassa. Joskus näinkin päin.

24

7553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei alu-niiteillä!

      Käytä Monel-vetoniittejä.

      Mitähän verkkokauppaa tarkoitit? 36 eur postikulut olisivat kyllä kovat. Äskettäin tilasin svb:ltä 7kg tarvikkeita, postikulut olivat 6.95 euroa kotiovelle tuotuna.

      • gh34

        Sitä samaa, mutta varmaan paketin pituus toi käsittämättömän postimaksun.


      • yli 1.2m?
        gh34 kirjoitti:

        Sitä samaa, mutta varmaan paketin pituus toi käsittämättömän postimaksun.

        "Up to 31 kg and a max. length of 1,20 m" = 6,95 EUR


      • gh34
        yli 1.2m? kirjoitti:

        "Up to 31 kg and a max. length of 1,20 m" = 6,95 EUR

        Saattoihan siihen kätkeytyä joku sahausmaksu, mutta suljin sen kaupan ja lähdin oikeaan kauppaan :-)


      • ei sikaa säkissä
        gh34 kirjoitti:

        Saattoihan siihen kätkeytyä joku sahausmaksu, mutta suljin sen kaupan ja lähdin oikeaan kauppaan :-)

        Mikä on "oikea kauppa"?

        Hyvä, jos löysit haluamasi. Itselleni on tullut aika positiivinen kuva tuosta saksalaisesta kaupasta. Ovat ystävällisesti ja nopeasti vastanneet tiedusteluihini, kun on ollut kysyttävää. Verkkokauppaan turvaudun, jos tuotetta ei löydy kotimaisista "kivijalkakaupoista" tai hinta on kohtuuttoman korkea.


      • PPaaaaaaa 200£
        gh34 kirjoitti:

        Sitä samaa, mutta varmaan paketin pituus toi käsittämättömän postimaksun.

        Minäkin aioin tilata akun navigaattoriin Amazon.co.uk verkkokaupasta. Arvo 5-6£.
        Rahti ja käsittelykustannukset tästä pienestä paketista olisivat olleet 200 £.
        Sain slaakin. Oli ensimmäinen kerta kun asioin Amazonissa. Tilasin uudestaan Amazon.co.de asiallisin rahti kustannuksin, kieli vain vielä vaikeampaa kun ei Lontookaan oikein taivu.


      • klikkaa lippua
        PPaaaaaaa 200£ kirjoitti:

        Minäkin aioin tilata akun navigaattoriin Amazon.co.uk verkkokaupasta. Arvo 5-6£.
        Rahti ja käsittelykustannukset tästä pienestä paketista olisivat olleet 200 £.
        Sain slaakin. Oli ensimmäinen kerta kun asioin Amazonissa. Tilasin uudestaan Amazon.co.de asiallisin rahti kustannuksin, kieli vain vielä vaikeampaa kun ei Lontookaan oikein taivu.

        Kyllä nuo sakujen kaupat, myös amazon.de kuten svb, toimivat myös englannin kielellä.
        http://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/ref=hp_gw_enhp/?nodeId=505532


    • Alumiininiitti on oikea valinta jos kiinnitettävä hela on alumiinia. Teräshelan kiinnityksessä alumiininiitti syöpyy hiljalleen pois, eli pitää uusia muutaman vuoden välein.

      RST/HST -niitti toimii joten kuten teräshelan kiinnityksessä, mutta aiheuttaa alumiinisen masto/puomiputken syöpymistä, eli niitin reikä muuttuu väljäksi kunnes jonain päivänä niitti irtoaa.

      Monel -niitti on paras vaihtoehto. Se on jotain kuparin ja nikkelin sekoitusta. Niitti kestää eikä aiheuta alumiinin syöpymistä. Monel -niitit on kalliimpia eikä niitä saa mistä tahansa. Rikipajoista löytyy (kysy esim Vene Bremer tai Baltic Rigging). Jos muutaman niitin tarvitsee niin hintaero ei ole merkittävä.

      • gh34

        Tässä tapauksessa kiinnitän pätkän alumiinista kiskoa puomin kylkeen ykkösreivin kääntöplokia varten. Niittejä mahtuu 4 tai 5 peräkkäin.


      • seppomartti
        gh34 kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kiinnitän pätkän alumiinista kiskoa puomin kylkeen ykkösreivin kääntöplokia varten. Niittejä mahtuu 4 tai 5 peräkkäin.

        Kestäisikö paremmin jos pistät kiskon puomin alle eikä sivulle? Ja vielä paremmin jos pistät plokin saman reiviköyden päähän eli muodostuu köysisilmukka, jonka sijaintia säätelet kiskonpätkälläsi. Vaihtoehto on unohtaa koko ploki ja käyttää pelkkää köysisilmukkaa.


      • gh34 kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kiinnitän pätkän alumiinista kiskoa puomin kylkeen ykkösreivin kääntöplokia varten. Niittejä mahtuu 4 tai 5 peräkkäin.

        Siihen sopii alumiini tai monel -niitti. Monel -niitti on vahvempi.


      • homeeinuku
        spkoo kirjoitti:

        Siihen sopii alumiini tai monel -niitti. Monel -niitti on vahvempi.

        Mitäs kamaa se modelin kara oikein on? Näyttäisi olevan ruostuvaa...


      • haittaako?
        homeeinuku kirjoitti:

        Mitäs kamaa se modelin kara oikein on? Näyttäisi olevan ruostuvaa...

        "Monel is an alloy of nickel (67%) and copper (30%), and small amounts of aluminum and / or silicon.
        These blind rivets are available in different sizes from 3.2 to 4.8 mm. They feature a stainless steel pin. The 6.4 mm size feature a steel pin." (svb)

        Tuoteselosteen mukaan 6.4 mm vetoniitissä on teräskara, pienemmissä ruostumaton - mutta onko sillä merkitystä, koska karat eivät maston tai puomin sisään?


      • homeeinuku
        haittaako? kirjoitti:

        "Monel is an alloy of nickel (67%) and copper (30%), and small amounts of aluminum and / or silicon.
        These blind rivets are available in different sizes from 3.2 to 4.8 mm. They feature a stainless steel pin. The 6.4 mm size feature a steel pin." (svb)

        Tuoteselosteen mukaan 6.4 mm vetoniitissä on teräskara, pienemmissä ruostumaton - mutta onko sillä merkitystä, koska karat eivät maston tai puomin sisään?

        En tiedä haittaako. Niitin sisässä se ruostepaukku näyttäisi olevan... muuttuuko se sitten ajan mittaa mullaksi, en osaa sanoa


      • miksi kisko?
        gh34 kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kiinnitän pätkän alumiinista kiskoa puomin kylkeen ykkösreivin kääntöplokia varten. Niittejä mahtuu 4 tai 5 peräkkäin.

        Eikö puomin nokassa ole plokeja reiviliinoille? Tarkoitan tavallisinta ratkaisua, joka näkyy esim. seldenin kuvissa?
        http://www.seldenmast.com/files/excerpts/595-808-E-82-86.pdf

        Ellei puomin nokassa ole ennestään reiviplokeja tai tilaa niille, eikö kääntöplokin/t voisi niitata ilman kiskoa puomin sivuun? Reiviliinan pää tulee paalusolmulla puomin ympärille. Jos isopurjeen puomiliikki on urassa kiinni, purjeeseen voi teettää reiät liikin yläpuolelle reiviliinaa/liinoja varten (näin oli Gowen tehnyt edelliseen isopurjeeseeni).


      • gh34
        seppomartti kirjoitti:

        Kestäisikö paremmin jos pistät kiskon puomin alle eikä sivulle? Ja vielä paremmin jos pistät plokin saman reiviköyden päähän eli muodostuu köysisilmukka, jonka sijaintia säätelet kiskonpätkälläsi. Vaihtoehto on unohtaa koko ploki ja käyttää pelkkää köysisilmukkaa.

        En taida ihan hahmottaa mitä tarkoitat, eli ploki reiviköyden päähän? Siis silmukka puomin ympärille, josta reiviköysi lähtee ylös reivireiälle, sieltä alas samaan paikkaan tai nykyiselle kääntöplokille, josta vinssille?

        Nyt puomin kyljessä on metrin verran kiskoa ja kiskolla kääntöplokit kolmea reiviä varten. Reivaus tapahtuu maston läheltä, puomiin kiinnitetyn reivaukselle omistetun vinssin avulla. Hieno paketti sinänsä. Veneeseen on kuitenkin viimeksi valmistettu liian pitkällä alaliikillä oleva iso, jolloin ykkösreivin reikä on liian takana nykyiselle kiskolle. Tarkoitukseni on siksi jatkaa nykyistä kiskoa taaksepäin , niin että saan ykkösreivilläkin alaliikin kunnolla kireälle.


      • gh34
        homeeinuku kirjoitti:

        En tiedä haittaako. Niitin sisässä se ruostepaukku näyttäisi olevan... muuttuuko se sitten ajan mittaa mullaksi, en osaa sanoa

        Wikipedian mukaan joku kokeili satakunta vuotta sitten laivanrakennusta monelista. Jos kara on terästä, se sieltä happanee nopeasti pois:

        "However, because of the problem of electrolytic action in salt water (also known as Galvanic corrosion), in shipbuilding monel must be carefully insulated from other metals such as steel. The New York Times of August 12, 1915 published an article about a 215 foot yacht, "the first ship that has ever been built with an entirely monel hull," that "went to pieces" in just six weeks and had to be scrapped, "on account of the disintegration of her bottom by electrical action." The yacht's steel skeleton deteriorated due to electrolytic interaction with the monel."

        http://en.wikipedia.org/wiki/Monel#Marine_applications


      • gh34
        miksi kisko? kirjoitti:

        Eikö puomin nokassa ole plokeja reiviliinoille? Tarkoitan tavallisinta ratkaisua, joka näkyy esim. seldenin kuvissa?
        http://www.seldenmast.com/files/excerpts/595-808-E-82-86.pdf

        Ellei puomin nokassa ole ennestään reiviplokeja tai tilaa niille, eikö kääntöplokin/t voisi niitata ilman kiskoa puomin sivuun? Reiviliinan pää tulee paalusolmulla puomin ympärille. Jos isopurjeen puomiliikki on urassa kiinni, purjeeseen voi teettää reiät liikin yläpuolelle reiviliinaa/liinoja varten (näin oli Gowen tehnyt edelliseen isopurjeeseeni).

        Ei ole päässä plokeja, puomin umpinaisessa nokassa on dirkkilenkki yllä ja skuuttilenkki alla. Hieno haponkestävä palanen, saisihan siihen hitsautettua vaikka mitä, mutta sitten olisin kyselemässä ihan samaa niittiasiaa, kun pitäisi se palauttaa paikalleen työstöjen jälkeen :-) Reiviköydet kulkevat siis nyt puomin ulkopuolella.
        Kiinteää kääntöplokia en haluaisi laittaa koska purjeen nykyinen koko on hieman liian suuri, joten seuraava purje tuskin tulee ylimääräistä plokia enää kaipaamaan. Kiskonpätkä on edullinen ja siistiksi olettamani ratkaisu.


      • seppomartti
        gh34 kirjoitti:

        En taida ihan hahmottaa mitä tarkoitat, eli ploki reiviköyden päähän? Siis silmukka puomin ympärille, josta reiviköysi lähtee ylös reivireiälle, sieltä alas samaan paikkaan tai nykyiselle kääntöplokille, josta vinssille?

        Nyt puomin kyljessä on metrin verran kiskoa ja kiskolla kääntöplokit kolmea reiviä varten. Reivaus tapahtuu maston läheltä, puomiin kiinnitetyn reivaukselle omistetun vinssin avulla. Hieno paketti sinänsä. Veneeseen on kuitenkin viimeksi valmistettu liian pitkällä alaliikillä oleva iso, jolloin ykkösreivin reikä on liian takana nykyiselle kiskolle. Tarkoitukseni on siksi jatkaa nykyistä kiskoa taaksepäin , niin että saan ykkösreivilläkin alaliikin kunnolla kireälle.

        Yitin vihjata, että puomin toiseen kylkeen kiinnitettyyn kääntöplogiin tuleva veto ei ole parhaalla mahdollisella tavalla suunniteltu. Voima on 2x köydessä oleva veto ja laitaan kiinnitettynä kampeaa puomin ja maston välistä helaa, mikä muutoinkaan ei ole erityisen vahva.. Jos pistät plokisi köyden pään silmukkaan niin on vähemmän huono. Ja reivipiste tulee säädetyksi kiskosi avulla jos silmukka kulkee kiskosi kautta.


      • Kara pois
        homeeinuku kirjoitti:

        En tiedä haittaako. Niitin sisässä se ruostepaukku näyttäisi olevan... muuttuuko se sitten ajan mittaa mullaksi, en osaa sanoa

        Kun niitti on kiinnitetty, karan voi lyödä sopivalla tuurnalla sisään. Sitä ei tarvita muuhun kuin niitin kiinnittämiseen. Sitten tietysti niittiin jää keskelle reikä, mikä saattaa jossain tilanteissa tai paikoissa haitata esim. vuotokohtana,


    • seppomartti

      Aloittajan kysymykseen takilan helojen kiinnittämisestä alumiinisilla popniiteillä on vain yksi vastaus. Ei kannata kun ei kestä vaikka korrosiota estäisi ruuvikiinnitteellä. Alumiiniin ruuveja tai niittejä kiinnittäessä kannattaa käyttää ruuvikiinnitettä ja irroitusyrityksissä kuumentamista.
      Myöskään 5mm haponkestävät tai rst kahdessa rivissä eivät kestäneet spinnupuomin kiskon kiinnityksessä. Vetoniitit ovat toistaiseksi pitäneet.

      • popveto

        Mitä eroa on popniiteillä ja vetoniiteillä, olin käsityksessä että ovat sama asia?


      • Sama asia
        popveto kirjoitti:

        Mitä eroa on popniiteillä ja vetoniiteillä, olin käsityksessä että ovat sama asia?

        Kyllä. Vetoniitti on sama asia kuin pop-niitti.


    • seppomartti

      Sorry vetoniitti-lipsahduksesta yllä. Tarkoitin järeitä isolla ruuvivääntimellä kiertäen kiristettäviä niittejä. Kun teetin työn niin en tiedä oliko Wurth vai Monel mutta toistaiseksi on pitänyt 3 x Atlantin yli spinnupurjehdusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2120
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      122
      2001
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1699
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe