Puhaltaa kyllä, mutta ei ala lämmittää eikä tunnu kuuluvan pumpun naksutusta. Pumpun suunnalta siis lähtenen vikaa etsimään, mutta olisiko vinkkejä?
webasto 3500 ei käynnisty
18
4045
Vastaukset
- Tossa harrastetta
Olet varmaankin tarkistanut nämä moneen kertaan, mutta:
- katkaisijan oikea asento (lämmitys, ei pelkkä tuuletus)
- termostaatti niin, että lämmitystä tarvitaan (vika voi olla termostaatissakin)
- liekkivahti?
- vikakoodeja pitäisi näkyä, jos laite mielestään ei toimi oikein
- mittaa jännite laitteen päästä. Alijännite vaikuttaa joskus omituisesti elektronikkaan. Jos alle 10,5V 20s ajan, ei toimi
- vanha kikka, johdot irti ja kiinni, parantaa huonot kontaktit.
- http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/at3500st-at5000st-repair.pdf - 2 x kad44
Pumpun kunnon voit mitata resistanssina, katso käyttöohjeista luku ja mittaa yleismittarilla.
- Yleismittari
Vielä helpompi on mitata tuleeko pumpulle jännitettä johdon päistä.
- 2 x kad44
Yleismittari kirjoitti:
Vielä helpompi on mitata tuleeko pumpulle jännitettä johdon päistä.
Juu, anteksi oletin tämän olevan itsestään selvyyden.
2 x kad44 kirjoitti:
Juu, anteksi oletin tämän olevan itsestään selvyyden.
Selvennystä noihin muutamaan ylläolevaan.
Kaikkien noiden lämppäreiden pumput on solenoidipumppuja. Ne toimivat kuin ovikellot. Kun se saa jännitteen, pumppu sanoo naks ja mäntä nytkähtää eteenpäin, kun jännite poistetaan, sanoo se naks ja jousi palauttaa männän takaisin.
Yleismittarilla pumpusta ohmit mittaamalla voi vaan todeta, että virtapiiri menee läpi. Hyvä, siellä on pelkkä kela, joka ei pala muuten poikki, kuin itseoppineen pumpuntestaajan kynsissä, joka laittaa sinne akulta suoraa 12 volttia ja antaa savun nousta.
Hyvällä ja nopealla yleismittarilla voi kyllä todeta, että tuleeko sinne pumpulle pulsseja. Pulssit on niin lyhyitä, että niihin on vaikea päästä kärrryille.
Kun on tuhrailtu puoli tuntia yleismittarin kanssa siinä pumpun äärellä, voi mennä sitten sen jälkeen sinne virtakytkimelle ja lukea siitä vihreästä vilkkuledistä sen vikakoodin, miksi se lämmitin ei suostu lähtemään käyntiin.
Pumppu todennäköisesi ei nakuta, koska siellä on joku vikakoodi päällä. Lämmitin ei suostu lähtemään edes yrittään, jos joku on pielessä. Vika ei yleensä ole pumpussa.
Ja pumputkaan ei yleensä mene rikki niin, että ne herkiää nakuttamasta. Ne lopettaa pumppaamisen, mutta kyllä ne yleensä jotain vielä sätkii.- 7+9
vanhami kirjoitti:
Selvennystä noihin muutamaan ylläolevaan.
Kaikkien noiden lämppäreiden pumput on solenoidipumppuja. Ne toimivat kuin ovikellot. Kun se saa jännitteen, pumppu sanoo naks ja mäntä nytkähtää eteenpäin, kun jännite poistetaan, sanoo se naks ja jousi palauttaa männän takaisin.
Yleismittarilla pumpusta ohmit mittaamalla voi vaan todeta, että virtapiiri menee läpi. Hyvä, siellä on pelkkä kela, joka ei pala muuten poikki, kuin itseoppineen pumpuntestaajan kynsissä, joka laittaa sinne akulta suoraa 12 volttia ja antaa savun nousta.
Hyvällä ja nopealla yleismittarilla voi kyllä todeta, että tuleeko sinne pumpulle pulsseja. Pulssit on niin lyhyitä, että niihin on vaikea päästä kärrryille.
Kun on tuhrailtu puoli tuntia yleismittarin kanssa siinä pumpun äärellä, voi mennä sitten sen jälkeen sinne virtakytkimelle ja lukea siitä vihreästä vilkkuledistä sen vikakoodin, miksi se lämmitin ei suostu lähtemään käyntiin.
Pumppu todennäköisesi ei nakuta, koska siellä on joku vikakoodi päällä. Lämmitin ei suostu lähtemään edes yrittään, jos joku on pielessä. Vika ei yleensä ole pumpussa.
Ja pumputkaan ei yleensä mene rikki niin, että ne herkiää nakuttamasta. Ne lopettaa pumppaamisen, mutta kyllä ne yleensä jotain vielä sätkii.Kiitos neuvoista. Sanotaan nyt tähän kuitenkin se, että lämmitin on sen verran vanha, ettei siinä mitään vikakoodinäyttöä ole (tai sitten ei ole vain asennettu, lämppäri oli veneessä jo ostaessani), pelkästään käyttökytkin. Käyttökytkimen merkkivalo syttyy kyllä ja puhallin käynnistyy.
Pitänee aloittaa tutkimalla liitoksia ja mittaamalla jännitteitä. - 23+2
7+9 kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Sanotaan nyt tähän kuitenkin se, että lämmitin on sen verran vanha, ettei siinä mitään vikakoodinäyttöä ole (tai sitten ei ole vain asennettu, lämppäri oli veneessä jo ostaessani), pelkästään käyttökytkin. Käyttökytkimen merkkivalo syttyy kyllä ja puhallin käynnistyy.
Pitänee aloittaa tutkimalla liitoksia ja mittaamalla jännitteitä."ettei siinä mitään vikakoodinäyttöä ole"
http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/at3500st-at5000st-repair.pdf
Käyttökytkimen ledi vilkuttaa vikakoodin ja käyttöohjeesta löytyy selitys, mitä virhettä vilkutus tarkoittaa. Virhekoodin ja korjausoppaan avulla pääsee eteenpäin. 7+9 kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Sanotaan nyt tähän kuitenkin se, että lämmitin on sen verran vanha, ettei siinä mitään vikakoodinäyttöä ole (tai sitten ei ole vain asennettu, lämppäri oli veneessä jo ostaessani), pelkästään käyttökytkin. Käyttökytkimen merkkivalo syttyy kyllä ja puhallin käynnistyy.
Pitänee aloittaa tutkimalla liitoksia ja mittaamalla jännitteitä.HL32? Kyljessä on mustan muovitatin alla oleva ylikuumenemissuoja. Kuittaa se / mittaa, että ei ole auennut. Muussa tapauksessa nuo erillisellä peltilaatikkoreleboxiohjauksella varustetut webastot on roskiskamaa.
- 7+9
ookei, sorry. Oli jäänyt tajuamatta, että se ledi vilkuttaisi jotain, luulin koodilla tarkoitettavan jotan numeroa näytössä. Mutta ledi ei vilku vaan palaa tasaisesti, ihan normaalitoiminnan tapaan.
Täytyy viikonloppuna kokeilla uudestaan; on mahdollisuuksien rajoissa sekin, että pumppu nakutti mutta en vain kuullut sitä.
Mutta siis periaatteeessa pitäisi näkyä vilkkumista, jos laite itse tietää jotain olevan vialla? Vai pitäisikö epäillä termostaattia suoraan? Voisiko olla, että termari on viallinen ja laite luulee, ettei lämpöä tarvita, vaikka säätää täysille?- hsdghgh
"Mutta siis periaatteeessa pitäisi näkyä vilkkumista, jos laite itse tietää jotain olevan vialla?"
http://www.standkachels.com/downloads/pdf/InstallAirtop3500.pdf
B2 Temperature sensor
B3 Temperature sensor (limiter) Overheating protectio
Eli laite tunnistaa anturiongelmat. - 7+9
hsdghgh kirjoitti:
"Mutta siis periaatteeessa pitäisi näkyä vilkkumista, jos laite itse tietää jotain olevan vialla?"
http://www.standkachels.com/downloads/pdf/InstallAirtop3500.pdf
B2 Temperature sensor
B3 Temperature sensor (limiter) Overheating protectio
Eli laite tunnistaa anturiongelmat.No höh. Näiden ohjeiden perusteella saa jo sen kuvan, että kun kerran valo ei vilku vaan palaa tasaisesti, niin kaiken täytyy olla kunnossa. Lämpöä ei vaan tule...
- 45y4y
7+9 kirjoitti:
No höh. Näiden ohjeiden perusteella saa jo sen kuvan, että kun kerran valo ei vilku vaan palaa tasaisesti, niin kaiken täytyy olla kunnossa. Lämpöä ei vaan tule...
- mittaa jännite laitteen päästä. Alijännite vaikuttaa joskus omituisesti elektronikkaan. Jos alle 10,5V 20s ajan, ei toimi
- vanha kikka, johdot irti ja kiinni, parantaa huonot kontaktit.
- http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/at3500st-at5000st-repair.pdf
- 7+9
Palaanpa tähän sen verran, että vaikka neuvot olivat hyviä, niin tällä kertaa tarpeettomia. Päätin ennen tarkempaa tutkimusta yrittää käynnistystä vielä kerran. Ja kas, sehän käynnistyi ja lämpöä tuuppasi. Mikä lie kevätjäykkyys ollut ensimmäisellä kerralla...
- -Mika-
Hyvä juttu, että toimii taas.
Tuosta ongelmasta kuitenkin: On tavallista, että vähän vanhempi lämppäri ei jaksa keväällä ekoilla kerroilla käynnistyä. Sen pumpun venttiilit ei ehkä ole enää priimakunnossa ja puolen vuoden seisokin aikana pääsee polttoaine valumaan takaisin tankkiin. Siinä saattaa mennä useampikin käynnistysyritys, ennen kuin pumppu on pumpannut polttoainetta koko letkun täyteen ja lämppärille asti.- HL-3003
Mikähän voisi olla vikana kun (ilmeisesti) vm-73 Webastoni HL-3003 usein tarvitsee kaksi yritystä käynnistyäkseen - kesälläkin vielä? Diesel palaa jo selvästi kun ilma lämpenee mutta silti se katkaisee ja yrittää uudestaan ja vie turhaan sähköä ylimääräiseen hehkutukseen.
- jokotaivai
HL-3003 kirjoitti:
Mikähän voisi olla vikana kun (ilmeisesti) vm-73 Webastoni HL-3003 usein tarvitsee kaksi yritystä käynnistyäkseen - kesälläkin vielä? Diesel palaa jo selvästi kun ilma lämpenee mutta silti se katkaisee ja yrittää uudestaan ja vie turhaan sähköä ylimääräiseen hehkutukseen.
Ilmaa letkussa tai liekkivahti ei toimi
- Käytä sitä!
Reipas käyttö parantaa lämppärin toimintaa. Syksyllä ennen veneen kattamista on hyvä laittaa lämmöt täysille mielellään noin tunnin ajaksi siten, että tarvittaessa liika lämpö pääsee jopa avonaisista luukuista harakoille. Keväällä pian peitteen poiston jälkeen sama juttu. Myös purjehduskauden aikana silloin tällöin kunnollista käyttöä, vaikka Suomen suvi ei sitä vaatisikaan.
Lämppäriä voi toki käyttää myös siten, että minimoi polttoaineenkulutuksen. Termostaatti kesäkaudella minimissä ja muutenkin lyhyttä pätkäkäyttöä, eikä koskaan pitkäaikaisesti täydellä teholla. Käsitykseni mukaan tällaisesta käytöstä seuraa kuitenkin karstoittumista ja muita ongelmia, joiden selvittäminen ja korjaaminen maksaa paljon enemmän kuin saavutettu säästö polttoainekustannuksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272266Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502259- 1252173
- 1272113
- 541756
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411633- 311361
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161195Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381137