Silloin tällöin näkee tuollaisia jälkiasennettuja lapoja kavitaatiolevyssä. Mitä nämä ovat ja miksi sellaisia jotkut asentaa?
Mitä ovat nuo lavat kavitaatiolevyssä???
8
160
Vastaukset
- peltimaan plaani
biltemamiehet asentaa niitä yhtä jäkkymättömän varmasti kuin karvanoppia corollaan. Niiden tarkoitus on tehdä trokarilta hankitusta neliheppaisesta tehopaketti joka nostaa vanhan kuidutetun puuveneen plaaniin. Logiikka menee jotenkin niin että ohuet muoviläystäkkeet toimivat eräänlaisina trimmitasoina jotka sitten pitävät vaikka suippoperä soutsikan vaakasuorassa.
- K. Taatio
Se levy suojaa näppejä kun kokeillaan onko vesi kylmää. Potkurilta nääs.
- vm 41
K. Taatio kirjoitti:
Se levy suojaa näppejä kun kokeillaan onko vesi kylmää. Potkurilta nääs.
Evien toiminta perustuu samaan ilmiöön kuin lentokoneen siivissä, eli kun vesi virtaa levyjen kaarevien yläpintojen yli, syntyy sinne ns. nostovoima joka kohottaa siipiä ylöspäin nostaen samalla myös laitetta johon ne on kiinnitetty.
Samaa ilmiötä käytetetään hyväksi myös kantosiipiveneissä. vm 41 kirjoitti:
Evien toiminta perustuu samaan ilmiöön kuin lentokoneen siivissä, eli kun vesi virtaa levyjen kaarevien yläpintojen yli, syntyy sinne ns. nostovoima joka kohottaa siipiä ylöspäin nostaen samalla myös laitetta johon ne on kiinnitetty.
Samaa ilmiötä käytetetään hyväksi myös kantosiipiveneissä.Lentokoneen siiven nostovoimaa on aiemmin selitetty tuolla Bernoullin virtaus-efektillä, joka on todettu jo 70-luvulla virheelliseksi ja poistettu mm. opetuksesta.
Kaiken muotoinen levy tai pinta synnyttää nostovoimaa, jos se siirtää väliainetta vastakkaiseen suuntaan, jopa lentokoneen siipikin vaikka ylösalaisin.
Levy kavitaatiolevyssä on yleensä suora ja nostovoima, jolla koitetaan parantaa veneen asentoa tai auttaa liukuun nousua, syntyy kohtauskulmasta joka kylläkin lisää myös vastusta samassa suhteessa .
- 4+ 4 heppaa
Kai niitä laitettaisiin jo tehtaalla jos ne olis noin eteviä. Siellä kuitenkin käytetään suunnitteluun jonkin verran aikaa.
Karvanopat ja Corolla oli hyvä vertaus.- Heebo mies
Kaipa nuo käsittääkseni toimii parhaiten vanhemmissa veneissä jotka on suunnteltu kevyelle 2-tahti koneelle. Kun laitetaan uusi ja painavampi 4-tahti kone, saattaa tulla hieman liikaa peräpainoa ja lähdössä keula nousee liikaa. Näillä levyillä saadaan perään hieman lisää kantavuutta kiihdytyksessä ja liukuunnousu helpottuu eikä keula nouse niin paljon. Uudemmassa veneessä ei pitäisi olla tarvetta näille.
- missä miehet ratsast
Noi toimii hyvin, ei enää tarvi yksin ajaa keula pystyssä, kun on asentanut nuo läpyskät paikalleen.
- misssä miehet ratsas
niin ja kyseessä on vanha nelimetrinen lasikuituvene, kaksikymppisellä johnssonilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1012900En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101834
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3861692Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039