Bukh dv20 "ilmavaiva"

Tiiselpukki

Oiskos tiatoo??? Eli ongelmana ilma diesel-järjestelmässä. Paluu puolen letku
Vaihdettu läpinäkyväksi josta ilmakuplat näkyy. Tyhjäkäynti ollut aaltoilevaa ja yksi syöttöpumppu leikannut kiinni. Nyt uusi pumppu , letkut ja tiivisteet uusittu. Nostopumppu vaihdettuu uuteen sähköiseen. Parantunut on mutta edelleen menee vähän ilmaa paluupuolella.
Käynnistettäessä ja jäädessä tyhjäkäynnille ei ilmakuplia mene. Mutta kun antaa kaasua niin jo alkaa sellaisia ohuita ilmaputskeita menemään. Siitä tyhjäkäynnille niin hetken menee vielä yksityäisiä ilmakuplia ja sitten lakkaa.
Kuuluuko siellä kierroksilla mennä ilmaa?
Paineistin järjestelmän 1.5kg painetta tulo letkuun ja paluu umpeen. Fairivettä ruiskin ympäriinsä ,ei vuotoja ja paine pysyi vakaana.
Tankin ja runkoputkiston erotin järjestelmästä vian rajaamiseksi niin että laitoin tulon ja paluun moottorinvierstä kanisteriin. Sama juttu ilmaa menee kierroksilla.
Toiset sanoo että kyllä siellä kuuluu mennä ilmaa ja toiset sanoo että ei kuulu. Tässähännon tuo paluu ja tulo lyöty ns. Yhteen.
Ei muuten mutta luotto on kärsinyt ja pelkää että hajoaako tuo uusikin pumppu ja jää johonkin saaren nokkaan.
Jos jollakin kokemusta asiasta niin kiitollisin mielin otetaan kommenttia vastaan.

11

1731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile nää

      Järjestelmässä ei pitäisi olla yhtään paikkaa, josta paluuletkuun pääsisi ilmaa. Sinällään ilmiö on tuttu, itsellä Bukhissa oli matkakierroksilla "oksankohtia", joissa kierrokset laskivat 100-200 rpm muutamaksi sekunniksi. Vika oli siirtopumpussa, johon ei enää varaosia saanut, sähköinen tuli tilalle.

      Ilmeisesti letkuissa on sittenkin vuoto. Mutta sellainen, joka pitää kyllä ylipaineen, mutta vuotaa alipaineessa. Siis käytännössä jossain tankin ja siirtopumpun välillä ilmeisesti. Mitäpä jos vaihtaisi suosiolla letkun, se ei omaisuuksia maksa. Samalla vaivalla vaihtuu paluuletkukin.

      Onko muuten moottorin oma siirtopumppu ohitettu? Sehän voisi olla vielä yksi vuotokohta, vieläpä takaiskuventtiileitä sisältävä.

    • Onko se ilmaa ?
      Suuttimien ylivuoto tulee suuren paineen purkautuessa hyvin ahtaasta välistä jossa jotkut polttoaineen jakeet voivat höyrystyä tilapäisesti.
      Jos painepuolella on ilmaa, sen havaitsee kyllä käynnistä, paluupuolen kuplista ei kannata huolehtia.

      Ps.
      Samanlaista kuplimista on ihmetelty erään saksalaisen dieselauton tankin ja siirtopumpun välisellä osalla ja todettu vain ominaisuudeksi.

      • Tiiselipukki

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .


      • kokeile nää
        Tiiselipukki kirjoitti:

        Juu eli siirtopumppu on jätetty varalle ja sen virkaa hoitaa sähköinen facetin polttoainepumppu. Tankin ja sieltä tulevan linjaston sivuutin kanisterin kanssa kokeeksi eli sähkösiirtopumpusta letku kanisteriin ja paluu kanisterrin kanssa ,niin sama homma kuplaa tulee kierroksilla. Kaikki letkut on käyty uusimassa ja tehty puristusliittimillä alan liikkeessä.
        Se voi olla että tosiaan tuossa bukissa on ominaisuutena tuo kupliminen paluupuolella.
        Voihan sinne olla jäänyt ilmaa jonnekkin "pussiin" joka nyt kierroksilla tulee esiin. Pitänee vaan ajella ja seurata tilannetta ,ja toivoo että uusi dieselpumppu ei kilahda kiinni .

        Minun ei edes tarvitse ilmata mitään polttoaineen suodattimen vahdon jälkeen. Riittää, jos antaa sähköpumpun kierrättää löpöä hetkosen, ei jää ilman tippaa mihinkään. Suodattimet ovat niillä sijoilla, johon ne tehtaalla on joskus asennettu.

        Jätin moottorin oman siirtopumpun jopa linjaan mukaan ohjeiden vastaisesti. Sehän olisi ooikeastaan pitänyt ohittaa kokonaan.


    • Tiiselpukki

      Vuotokohta löytyi, dieselsuuttimen ja suutinputken liitoskohta vuotaa. Käytin liitoksen auki ja kiristin kunnolla. Vuoto väheni mutta ei lakannut. Mahtaako ottaa myös ilmaa tuosta kohtaa paluupuolellekkin? Miten tuon saisi korjattua tiiviiksi?Lujempaa ei uskalla kiristää enään.

      • Tuskin vaan

        Ei paineputket vuoda ilmaa sisään.


    • ilmattu on

      Tarkista vielä että ei ole imuletkussa, tankissa, esisuotimessa tai siirtopumpussa roskia tukkimassa. Silloin kasvaa alipaine kovaksi ja alkaa väkisin imemään ilmaa. Onko tankki putsattu ja imuletkun liitokset vapaita roskista?

      • Jussi dv20

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?


      • käänä ruuvia
        Jussi dv20 kirjoitti:

        Samanmoinen mootytori kyseessä. Ravistaa voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tasaantuu kun nostaa kierroksia.Kuulin että pitäisi käydä tasaisesti.Samanlainen olllut 7 vuotta, eli kun ostin veneen. Mikä vikana?

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.


      • Jussi dv20
        käänä ruuvia kirjoitti:

        Liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset. Nosta 800 rpm:aan ja ravistus loppuu kuin seinään.

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.


      • Mitä turhaan
        Jussi dv20 kirjoitti:

        OK. Kiitti. Oletin ravistuksen kuuluvan moottorin piirteisiin kun on tehnyt sitä hankinnasta asti.

        Fiksusti päätelty.
        Et sitten ole huoltanut kertaakaan seitsemän vuoden aikana?
        Ohjekirjassa on kyllä maininta tyhjäkäynnistä ja sen tarkistamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      97
      2821
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1804
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      382
      1670
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1447
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1257
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1146
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe