Ilmaa Diesel-koneeseen - pätkii

Volvo Penta 2

Vanha Diesel-moottorini käynti pätkii. Ilmeisesti jostakin kohtaa pääsee ilmaa koneeseen. Ensimmäinen häiriö tulee aina 500 metrin ajon jälkeen. Olen kuullut, että on olemassa jokin saippua tms. jota sivelemällä letkuihin ja suodattimen liitoksiin voisi saada selville vuodon paikan. Mistä kyseistä ainetta voisi ostaa vai toimisiko itse tehty litku?

10

1239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiristelemään

      Litku toimii oikeastaan kun ilmaa vuotaa ulospäin eikä silloin kun se menee vuotokohdasta sisäänpäin.

    • SUODATIN TAI EI

      Joillakin huoltoasemilla on otettu käyttöön uutta lisäinetta, joka pehmentää ja/tai vaurioittaa osaa tiivisteistä ja letkuista. Vuoto on sinun järjestelmässäsi selvästikin imupuolella ja polttoaineen pinnan yläpuolella.

      TAI letkussa on tukos ennen siirtopumppua. Voisi olla likainen primäärisuodatin tai roskia tankissa. Näkyykö vedenerottimessa kuplia?

    • Moniongelma

      Nämä ilmaongelmat voivat korostua mikäli polttoaineessa on roskia ja imuputki/letku menee osin tukkoon, lopulta ilma tulee vaikka väkisin jostain liitoksesta järjestelmään. Toki voi olla että jokin liitos on vain löystynyt tai letku hapertunut. Kannattanee ensin kurkata sinne tankkiin ja katsoa onko pa-suodin tukossa. Polttoainesiirtopumpussakin voi näkyä roskia jos ei ole esisuodinta/vedeneroitinta.

      • Kaikuuko täällä?

        Enkö mä just noin kirjoittanut?


    • Polttoainepumppu

      Ja pikkuvolvoissa porsii polttoainepumput.

      Jos saippuavedellä meinaat tutkia, niin silloin pitää irroittaa pa-letku tankilta ja pumpata ilmaa letkuun, ihan pieni paine riittää vuodon etsintään.

      Itse uusisin kaikki polttoaineletkut ja suodattimet, tarkastaisin polttoainepumpun ja sen jälkeen ilmaus ja testaus.

      • talviaskaretta

        En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.

        Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.

        Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.

        Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.


      • Hgjgj
        talviaskaretta kirjoitti:

        En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.

        Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.

        Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.

        Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.

        Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.

        Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.


      • ihan varmistan vaan
        Hgjgj kirjoitti:

        Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.

        Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.

        Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?


      • Ghhg
        ihan varmistan vaan kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?

        Ihan varmistukseksi vaan. Kun sinne tyhjennettyyn polttoainelinjaan tyrkätään paineilmaa, niin saippuavesi putken ulkopuolella kuplii mahdollisten vuotojen kohdalla.

        Lapsellisen helppoa


    • Veikkaan että vika ei ole ilmassa, vaan tukoksessa .

      Jos siirtopumpun ja tankin välillä on vuoto josta ilma pääsee letkuun, ilma keräytyy suodattimeen ja jonkun ajan kuluttua kone sammuu, tämän voi todeta ilmaamalla suodattimen.

      Jos siirtopumpun ja pumpun välillä on vuoto putkistossa, se näkyy ulos vuotavana polttoaineena, ylipaine on moninkertainen siihen, mitä pumppu voi aiheuttaa alipainetta.
      Jos suodatin tai muu osa putkistosta on osittain tukossa, pumpulle tuleva paine on niin pieni että kun elementin on imettävä sitä alipaineellaan, se aiheuttaa tilapäistä ruiskutuspaineen alenemista (mahd. höyrystymistä) ja epäsäännöllistä pätkimistä käynnissä.
      Vikasi viittaa tähän, kun pätkiminen alkaa vasta kun paine pumpulle alenee riittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      76
      2509
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1597
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1204
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1146
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1116
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe