Vanha Diesel-moottorini käynti pätkii. Ilmeisesti jostakin kohtaa pääsee ilmaa koneeseen. Ensimmäinen häiriö tulee aina 500 metrin ajon jälkeen. Olen kuullut, että on olemassa jokin saippua tms. jota sivelemällä letkuihin ja suodattimen liitoksiin voisi saada selville vuodon paikan. Mistä kyseistä ainetta voisi ostaa vai toimisiko itse tehty litku?
Ilmaa Diesel-koneeseen - pätkii
10
1239
Vastaukset
- kiristelemään
Litku toimii oikeastaan kun ilmaa vuotaa ulospäin eikä silloin kun se menee vuotokohdasta sisäänpäin.
- SUODATIN TAI EI
Joillakin huoltoasemilla on otettu käyttöön uutta lisäinetta, joka pehmentää ja/tai vaurioittaa osaa tiivisteistä ja letkuista. Vuoto on sinun järjestelmässäsi selvästikin imupuolella ja polttoaineen pinnan yläpuolella.
TAI letkussa on tukos ennen siirtopumppua. Voisi olla likainen primäärisuodatin tai roskia tankissa. Näkyykö vedenerottimessa kuplia? - Moniongelma
Nämä ilmaongelmat voivat korostua mikäli polttoaineessa on roskia ja imuputki/letku menee osin tukkoon, lopulta ilma tulee vaikka väkisin jostain liitoksesta järjestelmään. Toki voi olla että jokin liitos on vain löystynyt tai letku hapertunut. Kannattanee ensin kurkata sinne tankkiin ja katsoa onko pa-suodin tukossa. Polttoainesiirtopumpussakin voi näkyä roskia jos ei ole esisuodinta/vedeneroitinta.
- Kaikuuko täällä?
Enkö mä just noin kirjoittanut?
- Polttoainepumppu
Ja pikkuvolvoissa porsii polttoainepumput.
Jos saippuavedellä meinaat tutkia, niin silloin pitää irroittaa pa-letku tankilta ja pumpata ilmaa letkuun, ihan pieni paine riittää vuodon etsintään.
Itse uusisin kaikki polttoaineletkut ja suodattimet, tarkastaisin polttoainepumpun ja sen jälkeen ilmaus ja testaus.- talviaskaretta
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita. - Hgjgj
talviaskaretta kirjoitti:
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä. - ihan varmistan vaan
Hgjgj kirjoitti:
Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
- Ghhg
ihan varmistan vaan kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
Ihan varmistukseksi vaan. Kun sinne tyhjennettyyn polttoainelinjaan tyrkätään paineilmaa, niin saippuavesi putken ulkopuolella kuplii mahdollisten vuotojen kohdalla.
Lapsellisen helppoa
Veikkaan että vika ei ole ilmassa, vaan tukoksessa .
Jos siirtopumpun ja tankin välillä on vuoto josta ilma pääsee letkuun, ilma keräytyy suodattimeen ja jonkun ajan kuluttua kone sammuu, tämän voi todeta ilmaamalla suodattimen.
Jos siirtopumpun ja pumpun välillä on vuoto putkistossa, se näkyy ulos vuotavana polttoaineena, ylipaine on moninkertainen siihen, mitä pumppu voi aiheuttaa alipainetta.
Jos suodatin tai muu osa putkistosta on osittain tukossa, pumpulle tuleva paine on niin pieni että kun elementin on imettävä sitä alipaineellaan, se aiheuttaa tilapäistä ruiskutuspaineen alenemista (mahd. höyrystymistä) ja epäsäännöllistä pätkimistä käynnissä.
Vikasi viittaa tähän, kun pätkiminen alkaa vasta kun paine pumpulle alenee riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019