nooo päätin tulla tänne avautuu ku muuallekkaa jaksa ja tutuille ei täst oikee voi puhuu ilma et soittas valkotakkiset paikalle mut siis juu oon viel aika nuori mut mun skitsofrenia on alkanu mennä tosiaa pahenemaa päin nään kaikkee iha kokoaja enkä enää erota todellisuutta ja harhoja koitan olla huomioimatta niitä mut jos en huomioi niit ne satuttaa ja nii eteepäi oon koittanu pyytää lääkitystä mutten oo saaanu ku lääkärit ei usko et mun ikäne voi nähä näi paljo ihan näit kaikkiii asioit oon nänhy iha normaaleist kärpäsist ties mihin olentoihi iha kaikkee koitan selvii niitte kaa nykyää kyl niitte kaa iha puhutaaki iha järkevii mut sitte se alkaa vaikuttaa oudolt kosk kaikki kattoo aina et kelle vitulle puhun ja näi mut sitte ny ku tää on lisääntyny niitte ideatki alkaa olla jo liikaa mulle ne ehottaa kokoajan jonku tappamista tai satuttamista aina oon kieltäytyny ja uskon et tuun kieltäytymään mut haluisin et jollaki ois jonnku näköne neuvo tähä oisin tosikiitollinen jos kertois sen pelkään et oikeest satutan jotaki vielä ja anteeks yhteekirjotus mut piti kirjottaa tää nopee
tää on kohta jo liikaa
4
121
Vastaukset
Hei InsaneMind,
Skitsofrenia on raskas sairaus, ja on tärkeää että saat siihen hyvää hoitoa. Onneksi nykyään siihen on jo hyviä lääkkeitä, mutta nyt sinulle pitäisi löytyä sopivat sellaiset.
Oletko puhunut asiasta vanhempasi tai jonkun muun luotettavan aikuisen kanssa? Ehkä hän voisi tulla kanssasi lääkäriin tueksi? Joskus voi auttaa, jos on mukana joku muu "pitämässä puolia", jos itseltä meinaa usko loppua.
Olet siis jo aikaisemmin saanut diagnoosin, mutta sinulla ei vielä ole lääkitystä? Puhu omalle lääkärillesi rohkeasti tuntemuksistasi (tai mene kouluterveydenhoitajalle tai varaa aika terveyskeskuksesta jos sinulla ei ole omaa lääkäriä). Vaikka hän ei olisi ensimmäisellä kerralla kuunnellut, hän voi ymmärtää asian vakavuuden, jos puhut hänen kanssaan uudestaan. Joskus voi auttaa myös jollekin toiselle lääkärille meneminen, jos tuntuu että keskustelu oman lääkärin kanssa ei vain toimi.
Voimia, ja toivottavasti asiat järjestyvät pian!
Terveisin Jyväskylän Nettisaapas- InsaneMind
no ei siinä muute mitää paitsi et lääkärit ei usko mitää mitä mie sanon kosk meiä suvus ei oo koskaa ollu enne skitsofreenikoita ja en saa mitää lääkitystä tähän oon puhunu kavereille ja tyttöystävälle useaanotteeseen mut kukaa ei saa mun mieltä näist asioist oikee pois ku kellää ei oikee oo samaa onglemaa siis kyl tää välil sillee laantuu et en nää melkei mitää outoo ja näi mut sitte ku jokin asia alkaa iha täs normaalismaailmas painaa mieltä nii sit ne palaa pahempaan takasi terveisin. InsaneMind
Se, että sinua ei uskota, tekee tilanteesta varmasti entistä hankalamman. Tähän on kuitenkaan vaikea löytää mitään muuta ratkaisua, kuin se, että yrität vain olla sinnikäs ja saada jonkun kuuntelemaan sinua, kyllä varmasti löytyy myös ihmisiä, jotka ottavat sinut tosissaan. Voisikohan vaikka näillä nettisivuilla, olla vinkkejä joistakin paikoista, joihin voisit olla yhteydessä?
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/ Pages/default.aspx
Sanna
NettiSaapas
Helsinki- santeri3
santeri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019