Adventismin historiaa ja aikalaskelmia ?

607eaa. & 1914

Millaisia ennustuksellisuuteen liittyviä aikalaskelmia ja vuosilukuja adventistit mahdollisesti edelleen pitävä voimassa?

- http://en.wikipedia.org/wiki/File:Adventism-en.png

Aihe kiinnostaa Raamatun tutkijoiden - Jehovan todistajien - Vartiotorniseuran historiaan kuluvia adbetisteilta ja erityisesti Barbourilta omimia Danielin kirjaan ja Jerusalemin tuhoon liittyviä aikalaskelmia koskien.

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat#Syntyvaiheet_ja_historia

"Adventist past" (Russel)

" Russell’s Bible study continued and in 1876, when he was 23, his bible study group elected him “Pastor”. During this time, Russell received a copy of the Herald of the Morning, N. H. Barbour’s magazine that foretold the return of Christ in 1874. The year of 1874, having since past Russell noticed the group believed Christ returned invisibly in 1874. The magazine was failing, as many readers refused to accept the invisible Second coming."

- http://www.truthnet.org/Christianity/Cults/Jehovahwitness5/

Vartiotorniseura omaa edelleen keskeisenä kulmakivenään Barbourilta omitut Danielin kirjaan pohjautuvat aikalaskelmatulkinnat ja opettaa Jerusalemin tuhon vuodeksi 607eaa. , jolle pohjautuu oppi Jeesuken paluusta vuonna 1914 ja lopun alun alkamisesta, sekä oppi vuoden 1914 sukupolvesta, jonka iakana lopun ennustettinn tapahtuvan (nytten se on pakon edessä muutettu kahdeksi rinakkaiseksi / limittäiseksi sukupolveksi).

Tosin alunperin vuoden 1914 tuli olla lopunajan loppu ja Kristuksen hallinnon ennallistaminen seurauksenaan rauha maan päällä.

Russelin advetisti Barbourilta omittuaan aikanaan opetti ja ennusti seuraavia asioita ajoitettuna (jotka sittemmin on jouduttu muuttamaan):

* The Last Days began 1799

* Jesus Parousia started 1874

* Jesus started ruling in heaven in 1878

* The Gentile Times would end in 1914, resulting in

- End of Armageddon

- The fall of false religion

- The end of all governments

- The resurrection

- Paradise on earth

Eli, pitääkö adventistit tai jokin heidän haara edelleen noita samoja aikalaskelmia voimassa kuten Vartiotorniseura edelleen nykyäänkin?

55

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei-


      Minä en käynyt linkeissä mutta tiedän heti että jos kyse on päivämääristä, niin ei sellaisia ole olemassakaan ainokaistakaan Raamatun historian- eikä Adventtikirkon opetuksessa- ei ainokaistakaan päivämäärää ole missään yhteydessä minkäänlaisessa teologiassa olemassa.

      Sekoitat asiaa varmasti babtisti Millerin löytöön; - William Miller löysi Raamatusta Danielille annetun profetian- ja se on toden totta ainoa profetia Raamatussa jota voidaan laskea vuosissa. Profetia tuo vuosiin 1843-1844.
      Miller päätteli vuodet oikein- mutta profetian merkitys selvisi vasta 1850-1880 luvuilla. Adventtikirkko on rekisteröity 1863 ja 7-päivän adventtiliikkeen- kirkon perustajiin kuuluvalla Elleb G Whitella oli sormet pelissä profetian merkityksen selviämisessä sitten.
      Babtisti Milerin löytö on todellinen, mutta melkoiden työläs tutkittavaksi- ja huomioida voi että kaikki siellä Danielin kirjassa olevat "päivät" merkitsevät kirjaimellisia vuosia ja 2300 vuoden aikajaksossa on välitäyttymyksiä.
      > Voit äkkiä katsoa tästä 2300 vuoden aikajakson muutaman jakeen:
      Dan 8:12-14, 26, 12:4, 9, 10. Danielille kerrottiin että profetia selviää vasta kun lopun aika alkaa. Daniel siinä vaan tiedusteli koska pyhäkkö nousee kunniaan kun maallinen pyhäkköpalvelus oli tallattu maahan- selviää jakeista. Lue nuo- mutta jos haluat tutkia koko asian niin käy täällä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10

      - Mutta muista että Sinulla pitää olla kuukausi aikaa ja Raamattu kädessä ja voi viedä monta kuukautta ennen kuin ymmärrät asian- mutta jakeessa 12:10 luvataan että viisaat ymmärtävät.

      Alkuseurakunta odotti Jeesuksen pikaista II- adventtia ja Paavalin piti hillitä seurakuntaa ja kertoi mitä ensin pitää tapahtua; 2 Tess 2:1-12, Matt 24:15, Dan 7:25, -kun tuo aika meni alkoi herätys; Ilm 14:6-13 ja II- adventin odotus- jotkut odottivat taas pikaista Herran päivää, mutta Adventtikirkossa on oltu aina realisteja Matt 24:36 mukaan ja ei ole mitään aikalaskelmia tehty.

      >>>>>>>>>>>>> Mutta se vuosissa laskettavissa oleva on -ja siihen on looginen menetelmä olemassa mitä se pitää sisällään ja voit sen linkistäni tutkia kokonaan.

      En ota kantaa jehovantodistajien päivämääriin, mutta sen tiedän että jehovantodistajia kääntyi vauhdilla 1970 luvulla Vartiotorniseuran oppiin kun 1970 luvulla oli muodissa laskelma että 1914 syntyneet näkisivät maailman lopun.
      Tuo laskelma on saatu jonkun halltsijan vuosista, mutta hallitsijan vuosista historian kirjat kaksoisvirran maissa kertovat jotakin muuta kuin mitä Vartiotorniseura laski. En ole asiasta tämän enempää tietoinen taikka luuloinen.

      Mutta jokainen voi myöntää että ihminen elää korkeintaan 120 vuotta ja 1914 syntyneet ovat nyt 100 vuotiaita. Kaksikymmentä vuotta on aikaa vartiotorniseuran laskelmia odotella täyttyväksi, mutta en itse tuota laskelmaa sen epävarmuuden vuoksi kannata ja epäluotettavuuden vuoksi- ja Matt 24:36 vuoksi.

      Jeesus kehotti tarkkailemaan ajan merkkejä.
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Adventtikirkon opinkohtiin on kirjattu yksi profeetallinen aika, 1844 ja siihen liittyvät 2300 illan ja aamun profetia. Mielestäni selvä parannus 1930 -luvulta, jolloin opinkohdissa muistaakseni oli toinenkin aikajakso mainittu. Opinkohtiin kirjatut ajat antavat helposti väärän käsityksen kirkon opetuksesta luonteesta varsinkin läntisessä Euroopassa.

      Adventtikirkko aikanaan peri Milleriläisyydeltä yllä mainitun vuoden 607eKr, joidenkin profetioiden lähtökohdaksi. Tämä vuosi tulee 1800 -luvulla käytetyistä kuningas Jaakon käännöksistä, joiden marginaaliin oli painettu arkkipiispa Ussherin kronologia. Toisin kuin Jehovan todistajat adventtikirkko luopui vuodesta 607, kun arkeologinen todistusaineisto osoitti vuoden virheelliseksi. Mainittu vuosi ei muutenkaan ollut adventisteille kovin tärkeä.

      Perinteiseen adventismiin kuuluu kaksi tai kolme aikalaskelmaa, joita monet vieläkin esittävät.

      Dan 8:14 lasketaan yleensä vuodesta 457eKr vuoteen 1844. Samaan yhteyteen liitetään Dan 9:25-27 profetia 70 vuosiviikosta, vuodesta 457eKr vuoteen34 jKr, ja profetiasta löytyy Jeesuksen toimintaan sopivat vuodet 27jKr. (Jeesuksen kaste ja työn alku) ja 31jKr. (ristiinnaulitseminen).

      Adventtikirkko on pitänyt kiinni vuodesta 457 (ja tälle vuodelle on löytynyt myös selviä historiallisia todisteita) eikä ole vaihtanut aikaa vuoteen 458, joka yleensä nykyään esitetään Esran kirjan 7 luvussa mainittujen tapahtumien ajaksi.

      Toinen adventtikirkoissa joskus esitettävä aikaprofetia on perintöä yleisestä 1600-1800 lukujen historiallisesta tulkinnasta, jossa keskiajan vainoava kirkko tulkitaan Danielin 7.25 (ja Dan 12:7; Ilm. 11.3,4; 12.6,14; 13.5) täyttymykseksi vuosina 538-1798.

      Aikaprofetioiden rooli adventtikirkossa on kuitenkin radikaalisti muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana. Sodan jälkeen ja vielä 60 ja 70 -luvuille tavallisetkin suomalaiset olivat kiinnostuneita Raamatun profetioista ja myös aikalaskelmista. Tämän ajan ilmapiirissä ihmiset suhtautuvat aikaprofetioihin ja varmana esitettyihin vuosilukuihin lähtökohtaisesti epäillen. Siksi profeetallisilla aikalaskelmilla ei ole vuosiin ollut kovin merkittävää roolia Suomen adventtikirkon evankelioinnissa. Luulen, että on monia adventtikirkossa aktiivisia nuoria, jotka eivät osaa ensimmäistäkään profeetallista aikalaskelmaa.

      Vastaava kehitys on tapahtunut myös muissa läntisissä maissa ja myös osassa kehitysmaita. On alueita, joilla kirkko suuressa määrin sivuuttaa Raamatun aikaprofetiat. Toisaalta on myös alueita, varsinkin katolisia maita Etelä- ja Väli Amerikassa ja esim Filippiinit, joissa aikaprofetiat ovat vielä samassa roolissa kuin Suomessakin 50 vuotta sitten.

      Kai :)

    • 607eaa. & 1914

      Kai_A:lle

      Kiinnostava tiivistelmä laajasta ja varsin kompleksisesta aiheesta. Keskeisesti kiinnosti tuo adventistien suhtautuminen vuoteen 607eaa. merkityksineen.

      Milloin adventistit ovat luopuneet tuosta vuoden 607eaa. tulkinnasta / laskelmasta?

      Adventismi - Barbour perimänä ja Raamatun tutkija Russelin kautta Vartiotorniseuralle tuo vuosi on suorastaan kulmakivi, sillä tuolla vuodella lepää opillisesti vuosi 1914 ja edellisellä puolestaan Vartiotrniseuran väittämä Jumalan ja Jeesuksen taholta valituksi tulemisestaan ainoana puhtaiden totuuksien puhetorvena vuonna 1919.

      Valittuina siis ovat kouralinen järjestön hengellisiä johtajia, joskin tuonkin opin sovelluksen yksityiskohdissa on ollut muutoksia.

      ”Kuka oikeastaan on se uskollinen ja ymmärtäväinen orja?” http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013533

      "Monia ruokitaan muutamien välityksellä" http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-f/2013532

      Sitten kriittinen sivusto (asiallinen)

      "The Governing Body of Jehovah’s Witnesses – Explained"

      - jwsurvey.org/cedars-blog/the-governing-body-of-jehovahs-witnesses-explained

      "Luettelo maailmanlopun päivämääristä" ( n. 2800 eaa. Assyrialaisista alkaen )

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailmanlopun_tapahtumiksi_ennustetuista_päivämääristä

    • 607eaa. & 1914
    • että pyh!

      ASDENTTIKIRKKO EI OLE KOSKAAN VÄITTÄNYT MITÄÄN PROFEETALLISTA VUOSISTA 607 eaa TAI 1914.

      Jerusalemin valloistus tapahtui 605 eaa ja viimeinen Raamatusta löytyvä vuosiluku, joka voidaan laskea, on 1844. Ei mitään sen jälkeen.

    • että pyh!

      VARTIOTORNISEURA EI OLE ADVENTTIKIRKKO. JUTTUSI KUULUU JEHOVAN TODISTAJIEN PALSTALLE.

    • Ennen adventtikirkon perustamista vuonna 1847 sapattia pitävien adventistien isähahmona toiminut Joseph Bates julkaisi pienen kirjasen, muistaakseni nimeltään Second Advent Way Marks and High Heaps, joka on tietääkseni ainoa ja viimeinen, jossa käytetään niin William Millerin logiikkaa, vuosilukuja ja laskutapoja.

      Päivällä ajattelin, että Miller ja Bates käyttivät vuotta 607eKr, mutta nyt huomasin, että itse asiassa he käyttivät vuotta 677 eKr (Manassen käynti Babylonissa?), josta molemmat laskivat 2520 vuotta. Miller vuoteen 1843 ja Bates (oikein) vuoteen 1844. Batesin kirjassa on muistaakseni myös kronologiaa 6000 vuotta luomisesta maailmanloppuun ja viitteitä muihinkin Millerin 15 profeetallisesta todistuksesta.

      Tämä on ainoa minun tiedossani oleva tapaus sapattia pitävien adventistien piirissä, jossa selitetään 7 / 2520 vuoden aikaa profetiana ja jossa Raamatun kronologiaa tulkitaan profetiana. Jo 1850 -luvulla, jolloin J.N. Andrews and Uriah Smith loivat perustan myöhemmälle adventistiselle tulkinnalle, he keskittyivät edellisessä kirjoituksessani mainittuihin profetioihin ja sivuuttivat muut Millerin opetukset. Bates ei myöskään palannut näihin aiheisiin uudelleen.

      Sapattia pitävillä adventisteilla ei siis oikeastaan ollut mitään varsinaista profeetallista käyttöä vuodelle 607 - paitsi se, että laskivat Juudan 70 vuoden pakkosiirtolaisuuden alkaneen sinä vuonna. Näitä laskelmia olen nähnyt adventtikirkon piirissä vielä 1900 -luvun puolella. Siinä on kuitenkin kyse vain historiasta - ei pitemmästä profetiasta. Vuosi 607 saattoi osin säilyä käytössä peräti siihen asti, että kirkko sai ensimmäisen vakavasti otettavan arkeologinsa Sigfried Hornin (1908-1993).

      Se, mitä voisin kuvitella tapahtuneen on, että kun entiset milleriläiset kuten N. Barbour, John Paton, Jonas Wendell, George Storrs tai George Stetson opettivat Charles Taze Russellille profetioita, he seurasivat Millerin kaavaa. Russell ei kuitenkaan innostunut korostamaan niitä profetioita, jotka sapattia pitävät adventistit olivat omineet ja joita he olivat saarnanneet tässä vaiheessa jo yli 20 vuotta.

      Tein aikanaan mielenkiintoisen vertailun Millerin kirjan Evidences from Scripture and History of the Second Advent about the Year 1843 ja parin 20 -luvulla painetun Jehovan todistajien kirjan kanssa (Toinen muistaakseni Millions Now Living Will Never Die, toista en muista, ovat kesämökillä) ja yhtäläisyys oli hämmästyttävä. Jehovan todistajien silloinen tulkinta oli ilmeistä ja suoraa perintöä Millerin 15 Jeesuksen tulon todisteesta. Pari oudointa oli jätetty pois, samoin kuin ne pari, jotka olivat tulleet adventtikirkossa yleiseen käyttöön.

      Kai

    • 607eaa. & 1914

      >> Se, mitä voisin kuvitella tapahtuneen on, että kun entiset milleriläiset kuten N. Barbour, John Paton, Jonas Wendell, George Storrs tai George Stetson opettivat Charles Taze Russellille profetioita, he seurasivat Millerin kaavaa.

      Tuohon advetistien kehityksen kaavaan on sijoitettu Russel, eli Raamatun tutkijat.

      - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Adventism-en.png

      En ole adventismiliikkeen historian mutoksien ja jakaumien asiantuntija, vaikka olen Vatiororniseuran historiaa selvittäessä luonnostaan hieman sillekin alueelle siirtynyt.

      "Keväällä 1876, ollessaan liikematkalla Philadelphiassa, Russell löysi kopion "Herald of the Morning" lehdestä, jota julkaisi Nelson H. Barbour (1824-1908) Rochesterissa, New Yorkissa. Russell havaitsi innostuksekseen, että myös Barbourin johtama ryhmä odotti Jeesuksen toista tulemusta näkymättömänä hengessä."

      "Russell otti yhteyttä Barbouriin ja järjesti tapaamisen Philadelphiaan vertaillakseen käsityksiä. Barbour esitteli hänelle joitakin uusia näkemyksiä, jotka vakuuttivat Russellin. Hän myös kertoi joitakin muita asioita, kuten että ylösnousemus tapahtuisi huhtikuussa 1878. Russell innostui ja halusi omistaa elämänsä uskolleen viimeisenä kahtena vuotena ennen Kristuksen paluuta. "

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell#Palvelus

      Kirjoista. Tuo "Millions Now Living Will Never Die!" February 24, 1918 http://www.amazon.com/Millions-Now-Living-Will-Never/dp/1411628985 on Russelin seuraajan Ruthrdfordin http://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_Franklin_Rutherford käsialaa, joka muutti suuren mään edeltäjänsä oppeja suhteellisen lyhyessä ajassa.

      Russell oli tiiviisti adventisti Barbourin kanssa yhteistyössä, rahoitti hänen leheään "Herald of The Morning" ja osallitui myös sen kirjoittamiseen.

      "In December 1875, Charles Taze Russell, then a businessman from Allegheny, received a copy of Herald of the Morning. He met the principals in the Barbourite movement and arranged for Barbour to speak in Philadelphia in 1876. Barbour and Russell began their association, during which Barbour wrote the book Three Worlds (1877) and published a small booklet by Russell entitled Object and Manner of Our Lord’s Return."

      "Beginning in 1878, they each wrote conflicting views on Ransom and Atonement doctrine. By May 3, 1879, Russell wrote that their "points of variance seem to me to be so fundamental and important that... I feel that our relationship should cease."

      Barbour: http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_H._Barbour

      Ohessa kuva ko. lehden - Jyly 1878 - kannesta jossa aikalaskelma kaavioineen (joka sitemmin oli myös Russelin kirjoittamassa kirjassa) ja alalaidassa oikealla tekstimottona ilmoitus pakanainaikojen päättymisestä vuonna 1914.

      - http://en.wikipedia.org/wiki/File:Heraldmorningcover.jpg

      Vuonna 1823 (britti) John Aquila Brown julkaisi kirjan nimeltä "The Even-Tide" ( 29 vuotta ennen Russelin syntymää ) jossa Danielin kirjaan pohjautuva laskentakaava on sama kuin Barbourilla ja Vartiotorniseuralla edelleenkin. Siinä on muistaakseni vuoden ero lähtölaskennassa.

      John Aquila Brown "The Even-Tide" pdf:

      http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/beliefs/186940/1/john-aquila-brown-pdf

      John Brown's Gentile Times and 1914:

      - http://www.truebiblecode.com/understanding120.html

      John Aquila Brown: published in book, Even-Tide (1823), his interpretation of the "seven times" of Daniel:

      - http://www.caic.org.au/jws/organization/bibstuds.htm

      Alla oleva kirja on laaja j akattava katsaus Danieli profetiaan aikalaskelmineen ja Jerusalemin tuhon vuoteen, joka ei ole 607eaa. Ohassa pari lukijan kommenttia kirjasta.

      1) I can honestly say that Carl Olof Jonsson deserves a Ph.D for this incredible work. "The Gentile Times Reconsidered" is an exhaustive investigation of the historical, archaeological, and biblical evidence used in support of the Watchtower's date of 1914 for Christ's second coming. Needless to say, Jonsson completely obliterated, beyond a shadow of a doubt, that the Watchtower is incorrect in their chronology.

      2) "As most who would read this book know, the 1914 date is doctrinally central to the Jehovah's Witness movement (often referred to by Witnesses as "the Truth"). Unlike the Faithful Slave or the Paradise or the rapidly approaching End, the 1914 date does not play a vital emotional role in Jehovah's Witnesses' lives, but these doctrines are all inextricably bound up with the 1914 date. And 1914 CE is founded on 607 BCE."

      "The Gentile Times Reconsidered"

      - http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=pd_sim_b_4

      Laaja aihe kaikkineen.

      • pyh!

        Sotket asioita. Juttusi kuuluu jehovien palstalle eikä tänne.


      • 607eaa. & 1914
        pyh! kirjoitti:

        Sotket asioita. Juttusi kuuluu jehovien palstalle eikä tänne.

        >> Sotket asioita. Juttusi kuuluu jehovien palstalle eikä tänne.

        Lukutaidottomuutesi ja (sairaaloisen) aktiivinen riidanhaastantasi ovat ihan omia ongelmiasi.

        Tämän enempää en tuhlaa aikaani asiattomuuksiisi. Riidanhaastoosi sinun tulee löytää joku toinen henkilö ;-)

        Hyvää ja rakentavahenkistä päivän jatkoa sinullekin !


      • Tämä on jossakin mielessä aika hauska juttu. Aina siitä lähtien, kun Millerin tulkintoja tutkin, heitin huulta, että Millerin hullut jutut menivät Jehovan todistajille ja ne, joissa on edes vähän järkeä tulivat adventisteille. Joskus ehkä 15 vuotta sitten törmäsin niihin pariin vanhaan Jehovan todistajien kirjaan, ja yllätyksekseni huomasin, että nehän ovat yllättävän suoraa kopiota Millerin 15 aikalaskusta (poisluettuna ne pari, jotka adventistit omivat ja pari hulluinta). Toisessa niistä kirjoista oli jopa Kolmannen Mooseksen kirjan 7 aikaa (2520 vuotta), joka on sen verran mieletön tulkinta, ettei se voi olla kuin Millerilta. Pidin siis Russell - Miller linjaa aika selvänä.

        Tämä on kuitenki sikäli outoa, että Miller itse, milleriläiset lehdet Signs of the Times ja Midnight Cry, jotka alkuun kirjoittelivat jotakin lähes kaikista näistä 15 todisteesta, alkoivat jo 1840 alkupuolella yhä enemmän keskittyä niihin pariin profetiaan, jotka adventistit myöhemmin omivat (Dan 7 ja Dan 8). Kaikki näyttävät kyllästyneen iänikuiseen sukuluettoljen vatvomiseen 6000 vuoden selvittämiseksi. Kukaan ei enää kirjoita Mooseksen profetiasta tai Hoosean kolmannesta päivästä. Outoa oli mielestäni se, että Barbour ja hänen kumppaninsa olivat pitäneet yllä tai kaivaneet esiin Millerin koko arsenaalin ja välittäneet Russellille myös vanhat ja muilta milleriläisiltä jo unohduksiin jääneet oudotkin tulkinnat. Asian selvittämiseksi pitäisi päästä lukemaan Barbourin ja kumppaneiden julkaisuja.

        Ihan parille adventistikaverille totesin, että vaikka me adventisteina katsomme saaneemme esikoisen tuplaperinnön Milleriltä, niin todellisuudessa Jehovan todistajat ovat profetiatulkinnoissaan häntä lähempänä. Tätä eivät tietenkään Jehovan todistajat sen enempää kuin adventistitkaan tiedä eivätkä halua tietää. Ajallisesti Russell on jo aika kaukana Milleristä ja on vielä tämä mahdollinen Aquila Brown yhteys.

        Sitten joku Jehovan todistaja muutama vuosi sitten kyseli vähän samantapaisiä kuin nimimerkki 607eaa ja viittasi tuohon Aquila Brownin kirjaan Even-Tide ja sanoi Russelin saaneen sieltä, rungon koko profetiahommaansa. Siinä vaiheessa sivuutin koko jutun ja ajattelin, että kyllä Russell peri kaikki päätulkintansa Barbourin ja kumppaneitten kautta Milleriltä sai ja olin valmis pitämään yhtäläisyyttä Brownin käsitysten kanssa sattumana.

        Tämän jutustelun aikana tajusin, että kronologisesti todennäköisimmän skenarion pitäisi olla se, että Miller oli se, joka sai käsityksensä Brownilta. Kun tein väitöskirjaani Milleristä, ei Brownin kirja tullut vastaan. Kävin läpi kaikki ne kirjat, joihin Miller ja hänen seuraajansa viittaavat ja ehkä parisataa muuta aiheeseen liittyvää profetiatulkintaa. Kirjat valitsin osin sen mukaan, mihin Millerin käytössä olleissa kirjoissa viitataan tai mistä nämä kirjoittajat tietojaan saivat. Osan valitsi siksi, että otsikko tai sisällysluettelo tuntui tarjoavan jotakin, joka voisi olla linkki Milleriin. Useimmista ei löytynyt mitään muuta yhteyttä kuin autuas maailmanlopun odotus.

        Brownin kirja ei tullut vastaan. Aina oppii uutta. Maltan tuskin odottaa, kunnes pääsen jonnekin jossa on University Microfilmsin mahtava Millerites and Early Adventists kirjakokoelma, jossa on tuhansia aiheeseen liittyviä julkaisuja, ehkä tämäkin. No mutta hups. Sehän löytyikin netistä. Ei muuta kuin opiskelemaan.

        Tässä kyllä vaadittaisiin aika lailla lisäaineistoa ennenkuin voi päästä tekemään muuta kuin arvailuja. Mutta jos edes selviäisi se, onko jommalla kummalla (Millerillä tai Russellilla) sellaista selvästi Brownilta tulevaa, jota toinen ei näytä tuntevan. Aatehistoria on vaikea laji, mutta yrittää aina voi.

        Ehkä täytyy sittenkin yrittää löytää parempi versio... löytämästtäni puuttuu melkein 130 sivua. :(

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Tämä on jossakin mielessä aika hauska juttu. Aina siitä lähtien, kun Millerin tulkintoja tutkin, heitin huulta, että Millerin hullut jutut menivät Jehovan todistajille ja ne, joissa on edes vähän järkeä tulivat adventisteille. Joskus ehkä 15 vuotta sitten törmäsin niihin pariin vanhaan Jehovan todistajien kirjaan, ja yllätyksekseni huomasin, että nehän ovat yllättävän suoraa kopiota Millerin 15 aikalaskusta (poisluettuna ne pari, jotka adventistit omivat ja pari hulluinta). Toisessa niistä kirjoista oli jopa Kolmannen Mooseksen kirjan 7 aikaa (2520 vuotta), joka on sen verran mieletön tulkinta, ettei se voi olla kuin Millerilta. Pidin siis Russell - Miller linjaa aika selvänä.

        Tämä on kuitenki sikäli outoa, että Miller itse, milleriläiset lehdet Signs of the Times ja Midnight Cry, jotka alkuun kirjoittelivat jotakin lähes kaikista näistä 15 todisteesta, alkoivat jo 1840 alkupuolella yhä enemmän keskittyä niihin pariin profetiaan, jotka adventistit myöhemmin omivat (Dan 7 ja Dan 8). Kaikki näyttävät kyllästyneen iänikuiseen sukuluettoljen vatvomiseen 6000 vuoden selvittämiseksi. Kukaan ei enää kirjoita Mooseksen profetiasta tai Hoosean kolmannesta päivästä. Outoa oli mielestäni se, että Barbour ja hänen kumppaninsa olivat pitäneet yllä tai kaivaneet esiin Millerin koko arsenaalin ja välittäneet Russellille myös vanhat ja muilta milleriläisiltä jo unohduksiin jääneet oudotkin tulkinnat. Asian selvittämiseksi pitäisi päästä lukemaan Barbourin ja kumppaneiden julkaisuja.

        Ihan parille adventistikaverille totesin, että vaikka me adventisteina katsomme saaneemme esikoisen tuplaperinnön Milleriltä, niin todellisuudessa Jehovan todistajat ovat profetiatulkinnoissaan häntä lähempänä. Tätä eivät tietenkään Jehovan todistajat sen enempää kuin adventistitkaan tiedä eivätkä halua tietää. Ajallisesti Russell on jo aika kaukana Milleristä ja on vielä tämä mahdollinen Aquila Brown yhteys.

        Sitten joku Jehovan todistaja muutama vuosi sitten kyseli vähän samantapaisiä kuin nimimerkki 607eaa ja viittasi tuohon Aquila Brownin kirjaan Even-Tide ja sanoi Russelin saaneen sieltä, rungon koko profetiahommaansa. Siinä vaiheessa sivuutin koko jutun ja ajattelin, että kyllä Russell peri kaikki päätulkintansa Barbourin ja kumppaneitten kautta Milleriltä sai ja olin valmis pitämään yhtäläisyyttä Brownin käsitysten kanssa sattumana.

        Tämän jutustelun aikana tajusin, että kronologisesti todennäköisimmän skenarion pitäisi olla se, että Miller oli se, joka sai käsityksensä Brownilta. Kun tein väitöskirjaani Milleristä, ei Brownin kirja tullut vastaan. Kävin läpi kaikki ne kirjat, joihin Miller ja hänen seuraajansa viittaavat ja ehkä parisataa muuta aiheeseen liittyvää profetiatulkintaa. Kirjat valitsin osin sen mukaan, mihin Millerin käytössä olleissa kirjoissa viitataan tai mistä nämä kirjoittajat tietojaan saivat. Osan valitsi siksi, että otsikko tai sisällysluettelo tuntui tarjoavan jotakin, joka voisi olla linkki Milleriin. Useimmista ei löytynyt mitään muuta yhteyttä kuin autuas maailmanlopun odotus.

        Brownin kirja ei tullut vastaan. Aina oppii uutta. Maltan tuskin odottaa, kunnes pääsen jonnekin jossa on University Microfilmsin mahtava Millerites and Early Adventists kirjakokoelma, jossa on tuhansia aiheeseen liittyviä julkaisuja, ehkä tämäkin. No mutta hups. Sehän löytyikin netistä. Ei muuta kuin opiskelemaan.

        Tässä kyllä vaadittaisiin aika lailla lisäaineistoa ennenkuin voi päästä tekemään muuta kuin arvailuja. Mutta jos edes selviäisi se, onko jommalla kummalla (Millerillä tai Russellilla) sellaista selvästi Brownilta tulevaa, jota toinen ei näytä tuntevan. Aatehistoria on vaikea laji, mutta yrittää aina voi.

        Ehkä täytyy sittenkin yrittää löytää parempi versio... löytämästtäni puuttuu melkein 130 sivua. :(

        Kai

        >>Kai_A: ... törmäsin niihin pariin vanhaan Jehovan todistajien kirjaan, ja yllätyksekseni huomasin, että nehän ovat yllättävän suoraa kopiota Millerin 15 aikalaskusta (poisluettuna ne pari, jotka adventistit omivat ja pari hulluinta). Toisessa niistä kirjoista oli jopa Kolmannen Mooseksen kirjan 7 aikaa (2520 vuotta), joka on sen verran mieletön tulkinta, ettei se voi olla kuin Millerilta. >>

        Tämä 3 Moos 26:stä johdettu tulkinta elää ja voi hyvin. Sen voi löytää myös täälläkin esillä olleesta kirjasta "Onko Danielin sinetti avautunut", s. 79, 80, 84.


      • pyh!
        607eaa. & 1914 kirjoitti:

        >> Sotket asioita. Juttusi kuuluu jehovien palstalle eikä tänne.

        Lukutaidottomuutesi ja (sairaaloisen) aktiivinen riidanhaastantasi ovat ihan omia ongelmiasi.

        Tämän enempää en tuhlaa aikaani asiattomuuksiisi. Riidanhaastoosi sinun tulee löytää joku toinen henkilö ;-)

        Hyvää ja rakentavahenkistä päivän jatkoa sinullekin !

        Sinähän tässä riitaa haastat kun yrität antaa sellaista kuvaa, että 607eaa ja 1914 liittyisivät jotenkin Adventtikirkkoon ja se on VALHE.


      • pyh!
        pohjan_kuningas kirjoitti:

        >>Kai_A: ... törmäsin niihin pariin vanhaan Jehovan todistajien kirjaan, ja yllätyksekseni huomasin, että nehän ovat yllättävän suoraa kopiota Millerin 15 aikalaskusta (poisluettuna ne pari, jotka adventistit omivat ja pari hulluinta). Toisessa niistä kirjoista oli jopa Kolmannen Mooseksen kirjan 7 aikaa (2520 vuotta), joka on sen verran mieletön tulkinta, ettei se voi olla kuin Millerilta. >>

        Tämä 3 Moos 26:stä johdettu tulkinta elää ja voi hyvin. Sen voi löytää myös täälläkin esillä olleesta kirjasta "Onko Danielin sinetti avautunut", s. 79, 80, 84.

        TÄYTTÄ PASKAA KOKO KIRJA JA SEN VÄITTEET.


      • Suosittelen!
        Kai_A kirjoitti:

        Tämä on jossakin mielessä aika hauska juttu. Aina siitä lähtien, kun Millerin tulkintoja tutkin, heitin huulta, että Millerin hullut jutut menivät Jehovan todistajille ja ne, joissa on edes vähän järkeä tulivat adventisteille. Joskus ehkä 15 vuotta sitten törmäsin niihin pariin vanhaan Jehovan todistajien kirjaan, ja yllätyksekseni huomasin, että nehän ovat yllättävän suoraa kopiota Millerin 15 aikalaskusta (poisluettuna ne pari, jotka adventistit omivat ja pari hulluinta). Toisessa niistä kirjoista oli jopa Kolmannen Mooseksen kirjan 7 aikaa (2520 vuotta), joka on sen verran mieletön tulkinta, ettei se voi olla kuin Millerilta. Pidin siis Russell - Miller linjaa aika selvänä.

        Tämä on kuitenki sikäli outoa, että Miller itse, milleriläiset lehdet Signs of the Times ja Midnight Cry, jotka alkuun kirjoittelivat jotakin lähes kaikista näistä 15 todisteesta, alkoivat jo 1840 alkupuolella yhä enemmän keskittyä niihin pariin profetiaan, jotka adventistit myöhemmin omivat (Dan 7 ja Dan 8). Kaikki näyttävät kyllästyneen iänikuiseen sukuluettoljen vatvomiseen 6000 vuoden selvittämiseksi. Kukaan ei enää kirjoita Mooseksen profetiasta tai Hoosean kolmannesta päivästä. Outoa oli mielestäni se, että Barbour ja hänen kumppaninsa olivat pitäneet yllä tai kaivaneet esiin Millerin koko arsenaalin ja välittäneet Russellille myös vanhat ja muilta milleriläisiltä jo unohduksiin jääneet oudotkin tulkinnat. Asian selvittämiseksi pitäisi päästä lukemaan Barbourin ja kumppaneiden julkaisuja.

        Ihan parille adventistikaverille totesin, että vaikka me adventisteina katsomme saaneemme esikoisen tuplaperinnön Milleriltä, niin todellisuudessa Jehovan todistajat ovat profetiatulkinnoissaan häntä lähempänä. Tätä eivät tietenkään Jehovan todistajat sen enempää kuin adventistitkaan tiedä eivätkä halua tietää. Ajallisesti Russell on jo aika kaukana Milleristä ja on vielä tämä mahdollinen Aquila Brown yhteys.

        Sitten joku Jehovan todistaja muutama vuosi sitten kyseli vähän samantapaisiä kuin nimimerkki 607eaa ja viittasi tuohon Aquila Brownin kirjaan Even-Tide ja sanoi Russelin saaneen sieltä, rungon koko profetiahommaansa. Siinä vaiheessa sivuutin koko jutun ja ajattelin, että kyllä Russell peri kaikki päätulkintansa Barbourin ja kumppaneitten kautta Milleriltä sai ja olin valmis pitämään yhtäläisyyttä Brownin käsitysten kanssa sattumana.

        Tämän jutustelun aikana tajusin, että kronologisesti todennäköisimmän skenarion pitäisi olla se, että Miller oli se, joka sai käsityksensä Brownilta. Kun tein väitöskirjaani Milleristä, ei Brownin kirja tullut vastaan. Kävin läpi kaikki ne kirjat, joihin Miller ja hänen seuraajansa viittaavat ja ehkä parisataa muuta aiheeseen liittyvää profetiatulkintaa. Kirjat valitsin osin sen mukaan, mihin Millerin käytössä olleissa kirjoissa viitataan tai mistä nämä kirjoittajat tietojaan saivat. Osan valitsi siksi, että otsikko tai sisällysluettelo tuntui tarjoavan jotakin, joka voisi olla linkki Milleriin. Useimmista ei löytynyt mitään muuta yhteyttä kuin autuas maailmanlopun odotus.

        Brownin kirja ei tullut vastaan. Aina oppii uutta. Maltan tuskin odottaa, kunnes pääsen jonnekin jossa on University Microfilmsin mahtava Millerites and Early Adventists kirjakokoelma, jossa on tuhansia aiheeseen liittyviä julkaisuja, ehkä tämäkin. No mutta hups. Sehän löytyikin netistä. Ei muuta kuin opiskelemaan.

        Tässä kyllä vaadittaisiin aika lailla lisäaineistoa ennenkuin voi päästä tekemään muuta kuin arvailuja. Mutta jos edes selviäisi se, onko jommalla kummalla (Millerillä tai Russellilla) sellaista selvästi Brownilta tulevaa, jota toinen ei näytä tuntevan. Aatehistoria on vaikea laji, mutta yrittää aina voi.

        Ehkä täytyy sittenkin yrittää löytää parempi versio... löytämästtäni puuttuu melkein 130 sivua. :(

        Kai

        Kai_A - oletko sinä lukenut adventisti prof.tri Pertti Yli-Luoman kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?" Kirjahan avaa aivan uudet näkymät Raamatun jo täyttyneisiin profetioihin ja niiden perusteella myöskin tuleviin.


      • Olisit hiljaa
        pyh! kirjoitti:

        TÄYTTÄ PASKAA KOKO KIRJA JA SEN VÄITTEET.

        "Pyh!"- onko sinun PAKKO joka ikisessä välissä huutaa toisten kirjoittajien keskusteluun näitä kaikin tavoin alatasoisia ts. täysin tasottomia kommenttejasi?


      • pyh!
        Olisit hiljaa kirjoitti:

        "Pyh!"- onko sinun PAKKO joka ikisessä välissä huutaa toisten kirjoittajien keskusteluun näitä kaikin tavoin alatasoisia ts. täysin tasottomia kommenttejasi?

        ON! Tulkaa terveeksi!


      • pyH!
        Suosittelen! kirjoitti:

        Kai_A - oletko sinä lukenut adventisti prof.tri Pertti Yli-Luoman kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?" Kirjahan avaa aivan uudet näkymät Raamatun jo täyttyneisiin profetioihin ja niiden perusteella myöskin tuleviin.

        Yli-Luoma valehtelee korvat heiluen. Täyttä potaskaa koko kirjan sisältö. Luettu on ja kaatopaikalle lähetetty.


      • Suosittelen!
        pyH! kirjoitti:

        Yli-Luoma valehtelee korvat heiluen. Täyttä potaskaa koko kirjan sisältö. Luettu on ja kaatopaikalle lähetetty.

        Yli-Luoma perustelee kirjoittamansa Raamatulla, joten syytteesi valheista ovat perättömiä! Eikä hänellä muutoinkaan useamman alan professorina yhteiskunnallisen asemansakin takia - eikä varsinkaan kristittynä - ole minkäänlaista tarvetta eikä motiivia alkaa "valehdella korvat heiluen" . Miksi hän näin tekisi, uhraisi aikaansa perusteelliseen tutkimukseen ja kirjan kirjoitukseen vain valehtelemisen ilosta, niinkö?

        Hänhän on sitä paitsi Adventtikirkossa arvostettu saarnaajakin. Audiopankissa on hänen saarnojaan paljon,etkö ole tietoinen?


      • Hae apua!
        pyh! kirjoitti:

        ON! Tulkaa terveeksi!

        Mene "pyh!" hoitoon, tunnut olevan sen tarpeessa!


      • HYVÄ!
        pyH! kirjoitti:

        Yli-Luoma valehtelee korvat heiluen. Täyttä potaskaa koko kirjan sisältö. Luettu on ja kaatopaikalle lähetetty.

        pyh ! oikein teit kaatopaikalla kun lähetit !


      • epäilen kuiteski
        pyh! kirjoitti:

        Sinähän tässä riitaa haastat kun yrität antaa sellaista kuvaa, että 607eaa ja 1914 liittyisivät jotenkin Adventtikirkkoon ja se on VALHE.

        Onko sinulle nimim.pyh kaikki sinulle epämieluisat asiat riidanhaastamista?
        Osaat olla itsekäs narsisti.Vai oletko sairas päästäsi?

        Asiaan kyllä liittyy yksi kummallinen juttu.
        Miksi Ellen uskoi Jeesuksen tulevan takaisin HÄNEN elinaikanaan jos tuossa vuosiluvussa ei olisi ollut jotain taikaa hänelle?
        Ellen kuoli 1914 eikä Jeesusta näkynyt.
        Tai sitten on niin, kun jehovantodistajat opettavat että Jeesus tuli takaisin silloin, mutta te advarit ette sitä hoksanneet.


      • Suosittelen!
        HYVÄ! kirjoitti:

        pyh ! oikein teit kaatopaikalla kun lähetit !

        Nimim. HYVÄ! Jos Pyh!-nimim. kappale meneekin kaatopaikalle, ei se haittaa. Kirjaa on myyty sen verran reippaasti ja se on lukijoista kannattajansa (=kirjan selkeän ja Raamattuun perustuvan sanoman ymmärtäjät) löytänyt!

        Yli-Luoma perustelee kirjoittamansa Raamatulla, joten ette te pysty kumoamaan, mitä Sanassa lukee.


    • Syyskuussa SANA nimisessä lehdessä Erkki Nyman, käsittääkseni nykyisinkin adventisti, lukijan kirjeessä esitti laskelman Kristuksen takaisintulon vuodesta.

      Laskelman mekanismi taisi olla sama kuin hänen 70-luvulla Toivonlinnassa esittämässään laskelmassa?

      Tällä kertaa hän arveli sukupolven pituudeksi 80 vuotta, joka tuntuu kyllä aika venytetyltä luvulta. Useimmitenhan sukupolven iäksi Raamatun aikalaskelmissa on ajateltu 40 vuotta. Neljäkymmentä kun on yksi Raamatun "maagisista" luvuista.

      Toki lyhyempiäkin lukuja on esitetty, juutalaisen miehen kun oletettiin menneen naimisiin viimeistään 30-vuotiaana, eikä sitä esikoisen syntymää yleensä tarvinnut kymmentä vuotta varrota.


      Sitkeässä ne aikalaskelmat joissakin adventisteissa istuvat. Onneksi kai aika harvoissa?

      • pyh!

        Jos esitti, ei ole mikään adventisti oikeasti.


      • pyh! kirjoitti:

        Jos esitti, ei ole mikään adventisti oikeasti.

        «Jos esitti, ei ole mikään adventisti oikeasti.»

        Erkki on ainakin nykyään, elämän opettamana, oikein suvaitsevainen ja ystävällinen ihminen. Se on minusta tärkeämpää kuin jokaisen "virallisen" opinkohdan uskotuksi kuittaaminen.


      • v.aari kirjoitti:

        «Jos esitti, ei ole mikään adventisti oikeasti.»

        Erkki on ainakin nykyään, elämän opettamana, oikein suvaitsevainen ja ystävällinen ihminen. Se on minusta tärkeämpää kuin jokaisen "virallisen" opinkohdan uskotuksi kuittaaminen.

        >>> Erkki on ainakin nykyään, elämän opettamana, oikein suvaitsevainen ja ystävällinen ihminen. >>

        Ilmankos Pyh! ei häntä adventistiksi laske!

        Se on näissä maailmanlopun lahkoissa aina hankala tilanne tasapainoilla suosion ja suosion laskun kanssa, eli että ollaanko sellaisia, että muutkin tykkää, vai ollaanko omassa bunkkerissa ilman ystäviä.

        Jos ollaan liian suosittuja, niin se tuomiopäivä menee aina kauemmas ja kun suosio laskee liian alas, niin epäsuosion mukaisen maailmanlopun pitäisi olla jo ovella. Koska epäsuosio on tietenkin aina muiden syytä (lue:vaino),eikä koskaan ole vikaa vaikkapa omissa opeissa.

        Eli pitäisi olla hieman epäsuosittu, jotta sitä voisi käyttää todisteena mahdollisesta vainosta tai sen uhasta, joka tekisi maailmanlopun lähelle, mutta pitäisi olla sen verran suosittu, että uusia jäseniä tulisi kustantamaan pappien kuukausipalkat.

        Joten tällaiset elämän koulimat, suvaitsevaisiksi muuttuneet ovat ymmärrettävästi Pyh!:n kaltaiselle adventistille suurinta myrkkyä. Ei saa olla sellainen, että liian moni saattaisi tykätä.

        Onneksi Ted Wilson on käynnistänyt adventtikirkon inkvisition, jotta oikein uskovat saadaan selville.


      • >>Syyskuussa SANA nimisessä lehdessä Erkki Nyman, käsittääkseni nykyisinkin adventisti, lukijan kirjeessä esitti laskelman Kristuksen takaisintulon vuodesta.

        Laskelman mekanismi taisi olla sama kuin hänen 70-luvulla Toivonlinnassa esittämässään laskelmassa? >>

        Sana-lehdessä kirjoittanut Erkki Nyman ei ole ilmeisesti ole sama henkilö kuin Piikkiössä asuva adventisti, vaan hänen täyskaimansa. Kun luin Sana-lehden jutun yhdistin kirjoittajan piikkiöläiseksi, mutta todellisuus on tarua ihmeellisempää. Asiat kannattaa aina tarkistaa.

        Laskelman mekanismi tässä perustui Israelin valtion muodostamiseen 1948. Ne laskelmat joita 1970-luvulla esitettiin perustuivat juutalaiseen juhlakalenteriin. Ne olivat silloisen rehtorin yksityisiä mietteitä.


      • pohjan_kuningas kirjoitti:

        >>Syyskuussa SANA nimisessä lehdessä Erkki Nyman, käsittääkseni nykyisinkin adventisti, lukijan kirjeessä esitti laskelman Kristuksen takaisintulon vuodesta.

        Laskelman mekanismi taisi olla sama kuin hänen 70-luvulla Toivonlinnassa esittämässään laskelmassa? >>

        Sana-lehdessä kirjoittanut Erkki Nyman ei ole ilmeisesti ole sama henkilö kuin Piikkiössä asuva adventisti, vaan hänen täyskaimansa. Kun luin Sana-lehden jutun yhdistin kirjoittajan piikkiöläiseksi, mutta todellisuus on tarua ihmeellisempää. Asiat kannattaa aina tarkistaa.

        Laskelman mekanismi tässä perustui Israelin valtion muodostamiseen 1948. Ne laskelmat joita 1970-luvulla esitettiin perustuivat juutalaiseen juhlakalenteriin. Ne olivat silloisen rehtorin yksityisiä mietteitä.

        «Sana-lehdessä kirjoittanut Erkki Nyman ei ole ilmeisesti ole sama henkilö kuin Piikkiössä asuva adventisti, vaan hänen täyskaimansa.»

        Taidatpa olla oikeassa. Niitä täyskaimoja on aika liuta.

        Kumma etteivät vanhemmat keksi erottuvia nimiä lapsilleen, pöh. 8-D

        Mutta suomalaisia vielä hassummin näyttävät olevan asiat islamilaisilla kansoilla, joiden poikalapsista tuntuu olevan kaksi kolmannesta nimeltään Mohammed…


      • Suosittelen!
        pohjan_kuningas kirjoitti:

        >>Syyskuussa SANA nimisessä lehdessä Erkki Nyman, käsittääkseni nykyisinkin adventisti, lukijan kirjeessä esitti laskelman Kristuksen takaisintulon vuodesta.

        Laskelman mekanismi taisi olla sama kuin hänen 70-luvulla Toivonlinnassa esittämässään laskelmassa? >>

        Sana-lehdessä kirjoittanut Erkki Nyman ei ole ilmeisesti ole sama henkilö kuin Piikkiössä asuva adventisti, vaan hänen täyskaimansa. Kun luin Sana-lehden jutun yhdistin kirjoittajan piikkiöläiseksi, mutta todellisuus on tarua ihmeellisempää. Asiat kannattaa aina tarkistaa.

        Laskelman mekanismi tässä perustui Israelin valtion muodostamiseen 1948. Ne laskelmat joita 1970-luvulla esitettiin perustuivat juutalaiseen juhlakalenteriin. Ne olivat silloisen rehtorin yksityisiä mietteitä.

        pohjan_kuningas, oletko lukenut prof.tri Pertti Yli-Luoman 2013 ilmestyneen kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?" Erittäin valaiseva teos mm. tähän vuoteen 1948 liittyen sekä tietysti muuten nimenomaan lopun aikoihin, petotulkintaan ym. Hän on myös adventisti, mutta täysjärkinen. Suosittelen, kirja on todella mielenkiintoinen, selvä ja havainnollistava!


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Erkki on ainakin nykyään, elämän opettamana, oikein suvaitsevainen ja ystävällinen ihminen. >>

        Ilmankos Pyh! ei häntä adventistiksi laske!

        Se on näissä maailmanlopun lahkoissa aina hankala tilanne tasapainoilla suosion ja suosion laskun kanssa, eli että ollaanko sellaisia, että muutkin tykkää, vai ollaanko omassa bunkkerissa ilman ystäviä.

        Jos ollaan liian suosittuja, niin se tuomiopäivä menee aina kauemmas ja kun suosio laskee liian alas, niin epäsuosion mukaisen maailmanlopun pitäisi olla jo ovella. Koska epäsuosio on tietenkin aina muiden syytä (lue:vaino),eikä koskaan ole vikaa vaikkapa omissa opeissa.

        Eli pitäisi olla hieman epäsuosittu, jotta sitä voisi käyttää todisteena mahdollisesta vainosta tai sen uhasta, joka tekisi maailmanlopun lähelle, mutta pitäisi olla sen verran suosittu, että uusia jäseniä tulisi kustantamaan pappien kuukausipalkat.

        Joten tällaiset elämän koulimat, suvaitsevaisiksi muuttuneet ovat ymmärrettävästi Pyh!:n kaltaiselle adventistille suurinta myrkkyä. Ei saa olla sellainen, että liian moni saattaisi tykätä.

        Onneksi Ted Wilson on käynnistänyt adventtikirkon inkvisition, jotta oikein uskovat saadaan selville.

        Lässyn lässyn.


      • pyh!
        Suosittelen! kirjoitti:

        pohjan_kuningas, oletko lukenut prof.tri Pertti Yli-Luoman 2013 ilmestyneen kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?" Erittäin valaiseva teos mm. tähän vuoteen 1948 liittyen sekä tietysti muuten nimenomaan lopun aikoihin, petotulkintaan ym. Hän on myös adventisti, mutta täysjärkinen. Suosittelen, kirja on todella mielenkiintoinen, selvä ja havainnollistava!

        Yliluoman teoriat on pelkkää paskaa ja valhetta.


      • Olisit hiljaa
        pyh! kirjoitti:

        Yliluoman teoriat on pelkkää paskaa ja valhetta.

        "Pyh!" Sinun rumat huutelusi eivät kiinnosta ketään!


      • pyh!
        Olisit hiljaa kirjoitti:

        "Pyh!" Sinun rumat huutelusi eivät kiinnosta ketään!

        EIKÄ TEIDÄN ANTIADVENTISMINNE!


      • Häpeäisit edes!
        pyh! kirjoitti:

        EIKÄ TEIDÄN ANTIADVENTISMINNE!

        Pyh! Miksi karjut? Eikö sinulla ole mitään oikeaa järjellistä sanottavaa, kun pitää huutaa päättömiä? Yli-Luoman kirja on selkeästi Raamatulla perusteltua tekstiä, kirjoittjana ei mikään Perä-Hikiän mökkiläinen, vaan useamman alan tohtori ja professorimies. Älykäs, järkevä ja asiallinen. Alemmuudentunnettasiko sinä tällä parjaamisella yrität kompensoida, vai mikä sinulla oikein on, kun et vuosikausiin muuta suustasi osaa päästellä kuin toisia halventavia hävyttömyyksiä?

        Onko käytöksesi mielestäsi kristitylle sopivaa?


      • pyh oikeassa !
        pyh! kirjoitti:

        Yliluoman teoriat on pelkkää paskaa ja valhetta.

        Kyllä pyh! on oikeassa mitä tulee Yliluoman teorioihin !


      • Luin kirjan
        pyh oikeassa ! kirjoitti:

        Kyllä pyh! on oikeassa mitä tulee Yliluoman teorioihin !

        Pyh oikeassa-nimimerkille. Pyh huutaa vaan omia tuomioitansa, mutta Yli-Luoma on perustellut kirjassaan kaiken Jumalan sanalla, Raamatulla, joten katson Raamatun olevan voimakkaampi argumentti kuin "pyh!"-nimimerkin typerät huutelut. Mikä niissä on "oikeassa olemista"?


      • hepparallaa
        pyh! kirjoitti:

        Lässyn lässyn.

        Ted Wilson on tulossa suomeen ja etsii ensiksi käsiinsä tämän nimimerkin pyh ja toimittaa hänet sinne missä on itku ja hammasten kiristys.
        Samalla menee tämä "sefu" samoja henkilöitä kun ovat.


    • 607eaa. & 1914

      >> Se on minusta tärkeämpää kuin jokaisen "virallisen" opinkohdan uskotuksi kuittaaminen.

      Menee osin off topic'si.

      Ulkopuolisen silmin näen oleellisena juurikin kirkon virallisen linjan, en sitä mitä kukin saattaa opettaa omissa nurkkakunnissaan ja / tai kommentoida henkilökohtaisina ajatuksinaan.

      Mutta hyvähän se toki on mikäli henkilökohtaisille näkökulmille annetaan elintilaa, sillä muutoin on kyse hengellisestä totalitärismistä, sillä kukaan eikä yksikään kirko ei omaa mitään absoluuttista totuutta, eikä omaa oikeutta toisen uskon tai uskon puutteen yli.

      ''Mutta teitä älköön kutsuttako rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, kun taas te kaikki olette veljiä.'' Matteus 23:8

    • 607eaa. & 1914

      Kai_A:lle. Kommentoin tänne ketjun loppuun jotta tekstikenttä ei kapenisi visuaalisesti vaikeampilukuiseksi.

      >> Pidin siis Russell - Miller linjaa aika selvänä.

      Saatan erehtyä, mutta olen ajatellut ketjun menneen J.A.Brown - Miller - Barbour - Russell / Vartiotorniseura.

      Entisen Vartiotorniseuran hallintoelimen jäsenen R.Franzin kirjoittaman asiallisen ja hyvin dokumentoidun kirjan mukaan suran Brooklynin päätoimiston kirjastossa olisi ollut hyllyssä muiden historiallisten oopuksien ja Britanica & Co ensyklopedioiden joukossa myös tuo __J.A.Brownin__ kirja. Hän käsittelee kirjassaan melko laajasti juurikin Vt-seuran aikalaskelmia, niiden alkuperää ja luonnollisestikin Barbour-yhteyttä.

      Russell itse kirjoitti aikanaan miten itse otti yhteyttä Barbouriin hänen tulkinnoistaan kuultuaan.

      "Crisis of Conscience" 2002 by Raymond Franz

      - http://www.amazon.com/Crisis-Conscience-Raymond-Franz/dp/0914675230/ref=pd_sim_b_1

      Alla on CD:llä varsin vahaa Ruselin materiaalia, joskaan en ole varma sisältääkö se myös julkaisemansa lehdet Barbourin kanssa. Äkikseen näytti ettei. CD-levyjen suhteen on hyvä olla tarkkana ja varmistaa millä Windows vesiolla ne toimivat.

      - http://www.amazon.com/Pastor-Russell-Anthology-Research-Applications/dp/0972465006/ref=pd_sim_b_2?ie=UTF8&refRID=0MQ0RMGZ35K2484X2DM2

      Kirjan muodossa uudispainoksina. Russell itse oli jossakin uudemmassa aikansa painoksessa muutanut joitakin jo silloin virheelliseksi osoitautuineita vuosilukuja.

      Kyseessä oli muistaakseni joko "The Divine Plan of the Ages" tai
      The Time is At Hand" kirja.

      - http://www.amazon.com/Studies-Scriptures-Volumes-Charles-Russell/dp/0972824391/ref=pd_sim_b_3?ie=UTF8&refRID=1ATX25MQJX6Z37ZHR01P

      Alla olevassa kirjassa käydään tiuhalla kammalla lävitse Vt-seuran Danielin kirjaan perustuvat aikalaskelmat ja joihin jatkumona liittyy keskeisesti (virheellinen) tulkinta Jerusalemin tuhosta vuonna 607eaa.

      "The dream mentions "seven times," which corresponds to 2,520 years in accordance with their "year-day principle" in comparing Revelation 12:6,14 with Numbers 14:34. In other words, Revelation 12:6,14 claims that "3 1/2 times" equals 1260 days. Therefore, 7 times would equal 2,520 days. In order to fit this with their timeline, the Watchtower interprets these days as years. So when you add 2,520 years to 607 B.C., you get 1914."

      "The Gentile Times Reconsidered"

      - http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=pd_sim_b_4

      Vt-seuran nettikirjastossa on aiheesta ja edelleen voimassa olevista tulkinnoistaan. Heillä on myös kirja nimeltään "Kiinnitä huomiota Danielin profetiaan!" ( kansikuva: http://www.huuto.net/kohteet/kiinnita-huomiota-danielin-profetiaan/328574819 ).

      - http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200271545

      - http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200276576

    • Kun selasin niitä runsasta 60 sivua, jotka Aquila Brownin kirjasta löysin, päädyin siihen kantaan, ettei Miller häneltä mitään saanut eikä varmaankaan hänestä mitään tiennyt. Epäilen vieläkin, että Millerillä oli suurempi vaikutus Russelliin kuin Aquila Brownilla, mutta, jos kirja on ollut Russellin käytössä, on tietenkin mahdollista, että Brown ohjasi Russellin ajattelua. Kokonaisuutena tämä homma olisi mielenkiintoinen, mutta adventisteilla ja tuskin Jehovan todistajillakaan on mitään sitä vastaan, että Miller - Russell linkkiä vähän heikennetään... :)

      Kai

    • 607eaa. & 1914

      Varma tapahtumien kulku on Russell, joka kiinnostui adventisti Barbourin aikalaskelmista ja omi ne itselleen oikeina (niitä sittemmin hieman viilaten).

      Myös se, että Vt-seuran ex-hallintoelimen jäsenen R.Franzin aikaan J.A.Brownin kirja oli Vt-seuran kirjastossa muiden teoksien joukossa.

      Avon kysymys on se, että milloin ko. kirja on sinne päätynyt, kenen toimesta ja ketkä oppien sorvaajat olivat siihen perehtyneet aikanaan.

      "Franz työskenteli Jehovan todistajien päätoimistossa Brooklynissä vuosina 1965-1980."

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Raymond_Franz#Syyt.C3.B6kset_ja_karkottaminen

      - ->

      "In 1876, Russell became interested in time prophecy, after reading a copy of Barbour's publication Herald of the Morning. The end had not come in 1874, as the Adventists had predicted. However, Barbour explained that Matthew 24:27 meant Jesus' invisible presence commenced in 1874, the rapture would be 1878, and the end of the world was to occur in 1914. (see Watch Tower, 1906 July 15 for a detailed account.)"

      - http://www.jwfacts.com/watchtower/1800s.php

      - ->

      Olen tällä hetkellä päälinjoiltaan seuraavassa käsityksessä asioiden kulusta, joskin toki siinä voi paikoin olla virheitäkin.

      John Aquila Brown 1800-luvun alussa julkisti selvityksen 2300 päivää sisältävän tulkinnan Danielin kahdeksatta lukua koskien, joka johti vuoteen 1844. Second Adventitstien perustaja Miller http://en.wikipedia.org/wiki/William_Miller_(preacher) omi tuon kaavan (?).

      - http://en.wikipedia.org/wiki/Adventism

      Myöhemmin J.A.Brown kirjoitti vuonna 1823 ( 29 vuotta ennen C.T.Russelin syntymää ) kirjan jossa julkaisi Danielin prifetiaa koskevan toisen aikalaskelman, "seitsemän aikaa" / päivä vuodeksi muutettuna jossa päätyy laskelmaan 2520 vuotta, alkaen vuodesta 604eaa ja tullen vuoteen 1917.

      Vuoteen 1844 kohdistuneiden odotuksien missattua, Secon Adventistit jakaantui useampaan ryhmään joista useammat niistä määritteli uuden ajan Jeesuksen paluulle. Näistä N.H.Barbour omi J.A.Brownin laskelmat keskeisiltä osiltaan, mutta vaihtoi lähtölaskennan / alkuvuoden 2520 vuodelle alkavaksi 606eaa. päätyen vuoteen 1914 ( josssa oli vuoden laskuvirhe pitäen sisällään 2519 vuotta ).

      Barbourin julkaisemassa lehdessä ''The Herald of the Morning'' heinäkuussa 1878 etusivulla mainitaan pakanainaikojen päättyvän vuonna 1914, vuotta aiemin ensimmäistä Watch Toweria. Tuohon samaan aikaan heinäkuussa 1874 Russell alkoi toimia tuon lehden toimituksessa. Watch Towerin 15. hainäkuuta olevassanumerossa Russell kertoo miten ja miksi hän liittyi Barbourin kimppaan, kertoen myös miten hän addoptoi nuo aikalaskelmat keskeisiltä osiltaan.

      Jo ensimmäisellä vuosisadalla juutalaiset rabbit spekuloivat Raamatun eri aikalaskelmilla käyttäen kaavaa 'yksi vuosi yksi päivä'. 1800-luvun alussa kokonainen joukkoeri juutalaisia rabbeja teki laskelmia Danielin profetian pohjalta laskien aikajaksoja 1290, 1335 ja 2300 päivää vuosiksi muutettuna ja joka kerta laskeakseen Jeesuksen paluun.

    • Mefiboseth

      Muutama huomio käydystä keskustelusta. Tuosta keltaisesta kirjasta "Onko Danielin sinetti avautunut?" käytiin tammikuussa keskustelua:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977562

      Siinä yhteydessä tarkasteltiin myös kirjassa ilmenneitä heikkoja kohtia. Niinpä kannattaa käydä nuo kohdat läpi yhdessä kirjan kanssa.

      >> Yli-Luoma perustelee kirjoittamansa Raamatulla... useamman alan professorina yhteiskunnallisen asemansakin takia >>

      Tekijälle on tietenkin tärkeää, että kirja pysyy otsikoissa. Mutta Raamattuun viittaaminen ja vetoaminen ei yksin riitä. Filippoksen etiopialaiselle hoviherralle esittämä kysymys on yhä ajankohtainen ja tärkeä: "Ymmärrätkös myös mitä luet?"

      Oppineisuus ja yhteiskunnallinen asema eivät yksin takaa kirjallisen tuotteen laatua. Näin varsinkin, jos toimii oman osaamisalueensa ulkopuolella, kuten tässä tapauksessa. Olen siis sitä mieltä, että teos ei ole tekijälleen kunniaksi.

      >> Hänhän on sitä paitsi Adventtikirkossa arvostettu saarnaajakin. Audiopankissa on hänen saarnojaan paljon, etkö ole tietoinen? >>

      Ei Audiopankista löytynyt mitään häneen viittaavaa!

      • jesuiittatohtorit

        >> Yli-Luoma perustelee kirjoittamansa Raamatulla... useamman alan professorina yhteiskunnallisen asemansakin takia >>

        Mahtaakohan olla jesuiitta, joka on soluttautunut Adventtikirkkoon... Adventisteihin ei karismaattisten hurmahenkien "kolmas aalto" pure, mutta adventistit rakastavat tohtoreita ja muita tämän maailman akateemisia viisaita.


    • Mefiboseth

      >>Adventisteihin ei karismaattisten hurmahenkien "kolmas aalto" pure, mutta adventistit rakastavat tohtoreita ja muita tämän maailman akateemisia viisaita. >>

      Joo, tämä pitää suurin piirtein paikkansa. Toisaalta armeija ja ulkoministeriö ovat hierarkisia organisaatioita. Näissä totuus sanellaan huipulta. Argumentaatiolla ei ole merkitystä. Yliopistokin on hierarkinen organisaatio, mutta siellä opiskelija voi hyvin argumentoimalla "päihittää" professorin, varsinkin jos professori argumentoi huonosti tai huolimattomasti. - Tässä esillä olevassa tapauksessa professori argumentoi huonosti ja huolimattomasti. Profeetalle ominaiseen tyyliin hän ei kuuntele vasta-argumentteja.

      >> Mahtaakohan olla jesuiitta, joka on soluttautunut Adventtikirkkoon >>

      Enpä usko. Adventistit ja Adventtikirkko ovat siksi pieni tekijä kirkkojen keskuudessa ettei suuren katolisen kirkon kannata heihin erityisesti satsata. - Tosin hiljattain näin otsikon, jossa katolinen yliopisto oli erottanut 4 adventistiopiskelijaa. Olisko ollut Tansaniassa.

      • Mefiboseth kirjoitti: «Tosin hiljattain näin otsikon, jossa katolinen yliopisto oli erottanut 4 adventistiopiskelijaa. Olisko ollut Tansaniassa.»

        Pelkkä otsikkohan sitä ei tietenkään kerro, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin tapauksesta.

        Mikä oli erottamisen peruste? Oliko lopulta mitenkään olennaista, että erotetut olivat nimenomaan adventisteja?

        Tuollaiset otsikot johtavat helposti virhepäätelmiin. Tässä se mahdollinen virhepäätelmä on, että erottaminen johtui jotenkin adventistien opin ja katolisen opin erilaisuuksista. Veikkaan, että siitä tuskin oli kyse.


      • jesuiittapastoriko?

        >>Enpä usko. Adventistit ja Adventtikirkko ovat siksi pieni tekijä kirkkojen keskuudessa ettei suuren katolisen kirkon kannata heihin erityisesti satsata.>>

        Mikäs juttu se oli, kun joku pastori(?) antoi jonkin mitalin Antikristus Paaville? Vaikuttaa todella oudolta käytökseltä adventistille. Onko tapaus totta ja hyväksyikö Adventtikirkko tämän kunnioituksen eleen "Kristuksen sijaiselle", vai mikä on totuus asiasta?


      • jesuiittapastoriko? kirjoitti:

        >>Enpä usko. Adventistit ja Adventtikirkko ovat siksi pieni tekijä kirkkojen keskuudessa ettei suuren katolisen kirkon kannata heihin erityisesti satsata.>>

        Mikäs juttu se oli, kun joku pastori(?) antoi jonkin mitalin Antikristus Paaville? Vaikuttaa todella oudolta käytökseltä adventistille. Onko tapaus totta ja hyväksyikö Adventtikirkko tämän kunnioituksen eleen "Kristuksen sijaiselle", vai mikä on totuus asiasta?

        jesuiittapastoriko? kirjoitti: «Mikäs juttu se oli, kun joku pastori(?) antoi jonkin mitalin Antikristus Paaville? Vaikuttaa todella oudolta käytökseltä adventistille. Onko tapaus totta ja hyväksyikö Adventtikirkko tämän kunnioituksen eleen "Kristuksen sijaiselle", vai mikä on totuus asiasta?»

        Onkohan kyse siitä, kun Bert B Beach kävi paavia tapaamassa vuosina 1977 ja 2002?

        http://www.truthorfables.com/SDA_Clasp_Hands_With_rome.htm

        Ensinmainitulla käynnillä hän ojensi Adventtikirkon puolesta paaville jonkin kultamitalin. En ole perehtynyt sen syvemmin mitalin merkitykseen ja perusteluihin.

        Sinänsä pidän myönteisenä keskinäistä kunnioitusta ja turhan riitelyn välttämistä.


      • että näin se meni
        v.aari kirjoitti:

        jesuiittapastoriko? kirjoitti: «Mikäs juttu se oli, kun joku pastori(?) antoi jonkin mitalin Antikristus Paaville? Vaikuttaa todella oudolta käytökseltä adventistille. Onko tapaus totta ja hyväksyikö Adventtikirkko tämän kunnioituksen eleen "Kristuksen sijaiselle", vai mikä on totuus asiasta?»

        Onkohan kyse siitä, kun Bert B Beach kävi paavia tapaamassa vuosina 1977 ja 2002?

        http://www.truthorfables.com/SDA_Clasp_Hands_With_rome.htm

        Ensinmainitulla käynnillä hän ojensi Adventtikirkon puolesta paaville jonkin kultamitalin. En ole perehtynyt sen syvemmin mitalin merkitykseen ja perusteluihin.

        Sinänsä pidän myönteisenä keskinäistä kunnioitusta ja turhan riitelyn välttämistä.

        Ei ollut mikään kultamitali, vaan Jeesuksen paluuta esittävä laatta.


    • Mefiboseth
      • No kas kas. Opiskelijat olivat siis kieltäytyneet osallistumasta tentteihin, jotka olivat lauantaisin. Ja yliopisto taas kieltäytyi järjestämästä heille erikseen tenttiä muuna ajankohtana.

        Katolisella yliopistolla ei kai ole mitään omaa perustetta olla järjestämättä tenttejä lauantaisin. Eikä heitä siellä mikään oikeastaan velvoita tekemään erityisjärjestelyjä eri tavalla uskoville. Jos niin tekisi, muodostuisi ennakkotapaus, johon voisi vedota aika moni ties minkälaisella vakaumuksella varustettu opiskeija. Ja siitä tulisi tietenkin kaaos ja kohtuuton työmäärä.

        Kummalliselta tuntuu, miksi nuo adventistinuoret ylipäänsä menivät tuollaiseen yliopistoon. Tuskin lauantaitentit olivat heille mikään suuri yllätys.

        Vaikuttaa siltä, että heillä oli tarkoituskin saada asialle julkisuutta ja itselleen marttyyrin sädekehä.


      • Marttyyrit???
        v.aari kirjoitti:

        No kas kas. Opiskelijat olivat siis kieltäytyneet osallistumasta tentteihin, jotka olivat lauantaisin. Ja yliopisto taas kieltäytyi järjestämästä heille erikseen tenttiä muuna ajankohtana.

        Katolisella yliopistolla ei kai ole mitään omaa perustetta olla järjestämättä tenttejä lauantaisin. Eikä heitä siellä mikään oikeastaan velvoita tekemään erityisjärjestelyjä eri tavalla uskoville. Jos niin tekisi, muodostuisi ennakkotapaus, johon voisi vedota aika moni ties minkälaisella vakaumuksella varustettu opiskeija. Ja siitä tulisi tietenkin kaaos ja kohtuuton työmäärä.

        Kummalliselta tuntuu, miksi nuo adventistinuoret ylipäänsä menivät tuollaiseen yliopistoon. Tuskin lauantaitentit olivat heille mikään suuri yllätys.

        Vaikuttaa siltä, että heillä oli tarkoituskin saada asialle julkisuutta ja itselleen marttyyrin sädekehä.

        V.aari - just näin. Onhan niitäkin, jotka vaikka viimeisenä opiskeluvuonna lopputentin jo häämöttäessä tiukkapipoisuudessaan heittävät menemään koko vuosien uurastuksen jonkun yhden ainoan lauantaitentin takia. Ja sitten kylpevät siinä marttyyriutensa kovassa kohtalossa tuntien itsensä paremmiksi kristityiksi ja haluavat olla kaikkien muiden adventistien kehuttavana ja ihailtavana. Kirjoittavat "todistuksia" adventistisiin julkaisuihin ja nauttivat huomiosta. Tämä adventistien marttyyrihakuisuus on kyllä välillä ihan sairasta!

        Kätevää, kun syylliset sitten löytyvät ei-adventistisesta ympäristöstä. Kouluista ja yliopistoista, johtajista, pomoista - kaikki kelpaavat syntipukeiksi; hehän ovat kaikki niitä kauheita adventisteja vainoavia petoja! Kauhea Babylon ja kauheita huoria, niinhän se adventistien tulkinta kuuluu. Kun yhteiskunta ja koulutuslaitokset eivät tanssikaan adventistien kuvitelmien mukaan, niin sitten se on kaikki "vainoa"!


      • pyh!
        Marttyyrit??? kirjoitti:

        V.aari - just näin. Onhan niitäkin, jotka vaikka viimeisenä opiskeluvuonna lopputentin jo häämöttäessä tiukkapipoisuudessaan heittävät menemään koko vuosien uurastuksen jonkun yhden ainoan lauantaitentin takia. Ja sitten kylpevät siinä marttyyriutensa kovassa kohtalossa tuntien itsensä paremmiksi kristityiksi ja haluavat olla kaikkien muiden adventistien kehuttavana ja ihailtavana. Kirjoittavat "todistuksia" adventistisiin julkaisuihin ja nauttivat huomiosta. Tämä adventistien marttyyrihakuisuus on kyllä välillä ihan sairasta!

        Kätevää, kun syylliset sitten löytyvät ei-adventistisesta ympäristöstä. Kouluista ja yliopistoista, johtajista, pomoista - kaikki kelpaavat syntipukeiksi; hehän ovat kaikki niitä kauheita adventisteja vainoavia petoja! Kauhea Babylon ja kauheita huoria, niinhän se adventistien tulkinta kuuluu. Kun yhteiskunta ja koulutuslaitokset eivät tanssikaan adventistien kuvitelmien mukaan, niin sitten se on kaikki "vainoa"!

        Eli sinun mukaasi Jumalan voi heittää romukoppaan silloin, en maailma vaatii tekemään jotain, minkä Jumala kieltää .... niinpä niin.

        ENNEMMIN TULEE TOTELLA JUMALAA KUIN IHMISTÄ.


      • Lakiusko!
        pyh! kirjoitti:

        Eli sinun mukaasi Jumalan voi heittää romukoppaan silloin, en maailma vaatii tekemään jotain, minkä Jumala kieltää .... niinpä niin.

        ENNEMMIN TULEE TOTELLA JUMALAA KUIN IHMISTÄ.

        Ensiksikään se ei ole mitään Jumalan romukoppaan heittämistä, jos valmistuu ammattiin! Esität asian, kuin lauantaina tenttiin osallistuva luopuisi uskosta ja muuttuisi sillä hetkellä ateistiksi. Mitä iloa Jumalalle on siitä, että ihminen heittää vuosien opiskelut menemään ja jää vaikka sosiaaliavun varaan? Ja sitten vielä kehuskelee tällä teollaan! Ja saa osakseen ihailua seurakunnan väeltä.

        Tällainen on joko kauheata lakiuskoa ja turvautumista siihen, että pelastus on ansaittavissa kaikenlaisella noudattamisella ja lain pilkuntarkalla täyttämisellä. Eli Jeesuksella ei ole mitään osaa pelastuksessa, kun se on omin keinoin ansaittavissa ja ihminen jopa tässä ansaitsemisessa onnistuukin.

        Tai sitten se on marttyyriuden tietoista hakua ja innostunutta tarttumista jokaiseen "tarjoutuvaan" tilaisuuteen, jossa pääsee kiillottamaan omaa pyhyyttään ja täydellisyyttään narsistisesti seurakunnan ja kirkon ihailuista nauttien. "Minä olen täydellinen, katsokaa, kuinka täytän lain!" Ja katsokaa, kuinka pahoja kaikki ei-adventistit ovat, katsokaa, kuinka meitä vainotaan. Vaikka todellisuudessa kukaan ei teitä vainoa - ei kukaan ole pakottanut esimerkin opiskelijaa olemaan osallistumatta ko. tenttiin. Se on ollut ihan hänen oma ratkaisunsa, johon ympäröivä yhteiskunta EI ole syyllinen.

        Tämä on vastaus nimim. "Pyh!"


    • 5+3

      Miksi tässä ketjussa on pitkä jorinat eri viestejä asioista joilla ei ole mitään tekemistä avauksen aihepiirin kanssa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe