Miten määritellään herätysliikkeeseen kuuluminen?

kysymys kuuluu

Riittääkö, että tuntee kys. herätysliikkeen hengelliseksi kodikseen ja jakaa saman arvopohjan ja uskonkäsitykset?

4

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kusumus kyylyy

      Tarkoitin siis lähinnä kirkon sisäisiä herätysliikkeitä

    • Määritteleminen on hyvin yksinkertaista. Kuulut tiettyyn herätyslikkeeseen liittymällä kyseisen herätysliikkeen jäseneksi. Herätysliikkeet myös itse toimivat tämän päämäärän hyväksi kutsumalla ihmisiä kannatusrenkaisiin ja maksamaan jäsenmaksun. Jäsenille lähetään kiertokirjeitä, tietoa tulevista tapahtumista ja tilillepanokortteja taloudellisen tuen saamiseksi - heitä pyydetään myös rukoilemaan toiminnan puolesta ja kerrotaan työntekijätilanteesta ja herätysliikkeen toiminnasta eri puolilla Suomea.

      • 4914917

        Entä näiden kirkon sisäisten herätysliikkeiden kohdalla, jotka eivät rekisteröi jäsenikseen? Kuinka monen sitten tiedät rekisteröivän jäsenikseen? Yleensähän liikkeiden piirissä olevien määriä vain arvioidaan.

        Esim. viidesläisten määrää sanotaan olevan vaikea arvioida.
        Suuntaa antavana pidetään kesäjuhlien kävijämääriä. Lisäksi ovat nuorten tapahtumat sekä paikalliset evankelioimistapahtumat ja lähetysjärjestöjen kesäjuhlat.

        Tarkoittaako kuuluminen siis kannattamisen lisäksi myös jonkinlaista toimintaan osallistumista ja taloudellista tukemista? Lisäksi myös että tuntee liikkeen hengelliseksi kodikseen.
        Pitäisi olla luonnollista, että haluaa osallistua toimintaan mahdollisuuksiensa mukaan, tukea myös taloudellisesti, mutta onko se edellytys.
        Eikö tuo aiemmin mainittu "tuntee hengelliseksi kodikseen ja jakaa saman arvopohjan ja uskonkäsitykset" määritä sen onko henkilö körtti, lestadiolainen vai mikä? Tai tarkemmin sanottuna, että esim. hengellinen koti on esim. lestadiolaisena Rauhan Sana-liikkeessä.


    • Monissa viidesläisissä herätysliikkeissä on jäsenrekisteri ja niihin liitytään, kuten Kansanlähetykseen ja Suomen Raamattuopistoon. Niinpä myös suurimmassa herätysjärjestössä lestadiolaisuudessa jäsenmäärä on varsin tarkkaan tiedossa.

      Erilaiset tuki- ja kannatusrenkaat ovat myös samalla kannattajarekisteriä ja kukin herätysliike lähettää kannattajilleen aineistoa toiminnasta pyytäen samalla jatkamaan rukous- ja taloudellisen tuen antamista. Totta lienee se, että moni luterilainen on vieraantunut maallistuneeksi kokemastaan kirkosta ja etsii hengellistä ravintoa eri herätysliikkeiden tilaisuuksista sitoutumatta mihinkään sen syvemmin. Moni voi kokea hengellistä kodikkuutta luterilaisissa herätysliikkeissä erottelematta niitä toisistaan - eri liikkeiden tilaisuuksissa siis käydään. Esimerkiksi Raamattuopistolla, Kansanlähetyksellä ja SLEY:llä on sama arvopohja ja uskonkäsitys.

      Körttiläisyydessä ja lestadiolaisuudessa uskonkäsitys poikkeaa edellä mainituista jo suuresti, joten he viihtyvät vain omassa piirissään. Uskonkäsitys voi ajan mittaan myös muuttua - hyvin moni körtti tai lestadiolainen on löytänyt armon uudella tavalla ja irtautunut liikkeestä koettuaan sen liian lakihenkiseksi. Tästä ilmiöstä on ollut paljon kirjoituksia ja olen itsekin tavannut "irtautujia". Luterilaiset herätysliikkeet eivät ole samasta puusta tehtyjä. Myös mm. Kansanlähetyksen ja Raamattuopiston sekä kannattajat, että työntekijät ovat tämän tästä siirtyneet järjestöstä toiseen - joskus uuden tehtävän vuoksi, mutta myös eteen nousseiden ristiriitojen tähden.

      Kysyt: "Pitäisi olla luonnollista, että haluaa osallistua toimintaan mahdollisuuksiensa mukaan, tukea myös taloudellisesti, mutta onko se edellytys?"

      Vastaus: jäseneksi tai kannattajaksi voi kukin liittyä ja näin kuulua kyseiseen herätysliikkeeseen riippumatta henkilön omasta aktiivisuudesta. Oman panostuksen suuruus ei voi olla edellytys jäsenyydelle. Mielestäni herätysliikkeet ovat siinä mielessä kirkollisia, että ne ovat työntekijäkeskeisiä ja valitettavan usein toimintatavoiltaan muodollisia, hyvin organisoituja ja kaavamaisia. Jäsenistössä olevia armolahjoja ei etsitä, ja vain aniharva pääsee aktiivisesti toimimaan - usein tiettyyn asemaan saattaa päästä "tuttavuuksien" kautta.

      En sano tätä pahalla, mutta herätysliikkeet eivät elä tänään herätyksessä eikä vahva evankelivoiva työnäky ole nähdäkseni niin pinnalla. Työntekijöitä kutsutaan pitkänkin matkan päästä pitämään hengellinen puhe, kolehti kerätään, rukoillaan ja se on siinä. Paikalla olijoiden joukossa on monia, joilla on sisäinen kutsumus Jumalan elopellolle, mutta kuka on se, joka heitä etsii ja heitä käytännön työhön lähettää? Useimmiten tarjolla on ovella tervetulokättelyyn, keittiöön kahvinkeittoon ja salin puolelle kolehdin kantoon liittyviä tehtäviä. Toki nekin tehtävät on hoidettava.

      Kuuluminen tiettyyn herätysliikkeeseen ei ole enää niin vahvaa kuin ennen vanhaan. Omaksi kodiksi on vaikea kokea järjestöä, jossa käydään vain istumassa ja kuulemassa Sanaa - on niin kun kirkossa kävisi. Määrittelisin kotiseurakunan seuraavasti: kotiseurakunta on se yhteisö, jossa saan kuulla oikeaa lain ja armon Sanaa, saan osallistua ehtoolliselle, löydän armolahjojeni mukaisen paikkani yhteisössä ja voin iloita aidosta, avoimesta ja minua tukevasta uskovien veljien ja sisarien seurasta. Moni kuulunee johonkin herätysliikkeeseen ilman, että kokee liikettä varsinaiseksi hengelliseksi kodikseen. Sanasta tiedämme, että Jumalan valtakunnan työtä on tuettava - muodollinen jäsen saa jonkinlaista tyydytystä jo siitä, että saa osallistua uhrilahjaan.

      Moni ystäväni onkin irtautunut sekä kirkosta ja sen herätysliikkeistä ja etsiytynyt aktiivisempiin seurakuntayhteyksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1668
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1425
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1153
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      59
      1087
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1025
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      940
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      784
    Aihe