Hep! Tässä väännän fysiikan tehtäviä, en tajua mikä mättää..
1. Kotihoidossa keuhkoahtautuma tautia (...) sirastavalle potilaalle on määrätty happea virtaamalla 1,5 l/min. Potilaan käytössä on happipullo, jonka tilavuus on 5,0l. Kun potilas on käyttänyt happea 35min, hän havaitsi, että pullon painemittari näyttää 2,0 baaria. Pulloa ei saa käyttää alhaisemmalla paineella. Pulloa käytettiin sisätiloissa 20 asteen lämpötilassa. Mikä oli happipullossa olevan paine käytön alussa? Vastaus on 13bar
2. Kaasusäiliöstä, jonka tilavuus on 75 litraa ja paine aluksi 25 bar, täytetään pienempiä 10litran säiliöitä siten että paineeksi tulee 8 bar. Kuinka monta säiliötä saadaab täytrtyksi, kun täytössä ei käytetä pumppua? Vastaus on 15
Ongelma fysiikassa...
11
201
Vastaukset
- Tosi tosi hankalaa
Tehtävät täytyy valitettavasti ratkaista erittäin monimutkaisella fysiikan yhtälöllä
p·V = vakio,
jossa p on paine ja V on tilavuus. Vihjeenä mainittakoon, että yhtälö pätee myös paineenmuutoksiin.- ymmällään
Niimpä näillä olen yrittäny mutta saan liian suuren luvun....
- Eka & toka
ymmällään kirjoitti:
Niimpä näillä olen yrittäny mutta saan liian suuren luvun....
a) 35·1,5 = 5·(p - 2)
b) 75·(25 - 8) = n·10·8 - ymmällään
Eka & toka kirjoitti:
a) 35·1,5 = 5·(p - 2)
b) 75·(25 - 8) = n·10·8Selittää miksi pitää vähentää 2 kohdassa??? Ja mikä 1 kohdan idea. En ymmärrä välttämättä aina kaavasta miksi näin ja selityksen kautta osaisin vastaavia tehtäviä myöhemmin..
ymmällään kirjoitti:
Selittää miksi pitää vähentää 2 kohdassa??? Ja mikä 1 kohdan idea. En ymmärrä välttämättä aina kaavasta miksi näin ja selityksen kautta osaisin vastaavia tehtäviä myöhemmin..
Miksi ja mitä kaavaa on käytetty ?
Yleinen yhtälö on PV=nRT josta luonnollisesti n=PV/RT
R on yleinen kaasuvakio ja n on moolimäärä.
Näissä laskuissa lasketaan moolimärän muutosta ja kun muutos oletetaan tapahtuvan vakiolämpötilassa niin nimittäjän RT supistuu laskuista pois.
Siis ensimmäisessä laskussa pullossa on kaasumäärä 2bar*5L /RT mooleina ja pullosta on otettu kaasua 1.013 bar*1.5*35L/RT moolia.
Alun perin moolimäärä on siis ollut näiden summa, josta yhteisellä moolimäärällä pitää olla P*5L/RT .
Kuten huomaat RT supistuu pois ja päädytään esitettyihin lukuihin, mutta periaate on että lasketaan kaasun määrän muutos ja sopeutetaan sen tila yhtälöön.
HUOM ! mooli on painoyksikkö ja tilayhtälö pätee kaikkiin muutoksiin, joskin joissain muuttujana voi olla em lisäksi myös lämpötila.
- kohta 2 huomio
p1V1 = p2V2 antaa kohdasta 1 vastauksena 12.5 bar eli 13 bar pyöristettynä
Kohdassa alkuperäiseen säiliöön jää sama paine kuin viimeiseen täytettävään säiliöön eli kun p1V1 - p2V1 = n*p2V2, josta n saa arvon 15.9.. eli 15 täyttä pullollista.- ymmällään
Onko oikeasti laskin muka niin huono. Että en saa 1 oikein... mitkä arvot pitää sijoittaa ja miksi??
- 11+5
ymmällään kirjoitti:
Onko oikeasti laskin muka niin huono. Että en saa 1 oikein... mitkä arvot pitää sijoittaa ja miksi??
Mitä et ymmärrä tuosta Munavolvon ratkaisusta, eikö tuo tilanyhtälö ole tuttu ?
- unohtuiko tämä
ymmällään kirjoitti:
Elikkäs 1. kohta:
pullosta virtaa ulos 35 minuutin ajan 1.5 litraa / min eli 52.5 litraa yhteensä. Luonnollisesti tämän ulosvirranneen kaasun paine on 1 ilmakehä eli noin 1 bar.
Pulloon jää 2 baaria painetta ja pullon tilavuus on 5 litraa. Pullon paine alussa on tuntematon p1 mutta tilavuus V1 = 5 litraa.
Merkitään:
p1 = tuntematon paine alussa
V1 = pullon tilavuus = 5.0 litraa
p2 = pullosta ulos virranneen kaasun paine eli ilmakehän paine = 1 bar
V2 = ulosvirranneen kaasun tilavuus = 35 min * 1.5 litraa/min = 52.5 litraa
p1V1 = p2*V2 2bar*V1
p1 = (1bar * 52.5l 2bar*5.0l) / 5.0l
Luultavasti tuo pulloon jäänyt kaasu unohtui laskusta. - valaistunut
11+5 kirjoitti:
Mitä et ymmärrä tuosta Munavolvon ratkaisusta, eikö tuo tilanyhtälö ole tuttu ?
Juu tuttu oli :) en vain ole ikinä ratkaissut noin, mutta nyt kun haluaa ajatella ja ymmärtää niin voiton puolella ollaan. Onneksi matkaa pääsykokeisiin on vielä :D
Ja loppujen lopuksi kun perustelutsaan niin tuntuu tyhmältä, että 'joo tietysti, miksi en ajatellut noin' kiitos avusta kaikille! :)
- pv=munavolvo
Minä näitä lasken aina poistuvan ainemäärän kautta, pysyy ikään kuin asiat paremmin järjestyksessä, ja silloin käytetään sitä toista tilanyhtälöä.
http://aijaa.com/x2Fe1o
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa572235En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321714- 101524
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751519Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1051089
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979