Eräällä nettisivustolla jaetaan hieman epätäsmällistä tietoa seuraavasti:
"valtiokirkkoon kuuluvat vanhemmat saavat lapsensa elämänkatsomustietoon vaikka huomenna eroamalla tänään valtiokirkoista."
Näinhän ei ole. Monen lapsen huoltajat ovat eronneet kirkosta, mutta eivät silti saa lastaan elämänkatsomustietoon. Syynä on se, että lapsi on liitetty vauvana kirkkoon ns, kasteen kautta, ja pappi on kiikuttanut jäsenyystiedot västörekisteriin. Ja jos lapsi kuuluu kirkkoon, hän on "pakkouskonnon" piirissä.
Huoltajien tulee erottaa lapsi kirkosta ET-opetukseen pääsyn mahdollisamiseksi. Se vaatii kuitenkin lomakkeen tulostamista ja täyttämistä sekä molempien huoltajien allekirjoitusta sekä 12 vuotta täyttäneen lapsen suostumusta. Sekä täytetyn lomakkeen lähettämistä maistraattiin (tai "kirkkoherranvirastoon")
On tapauksia, että huoltajista toinen on eronnut kirkosta, mutta toinen ei, ja toinen ei halua antaa lupaa lapsen erottamiseen. On myös tapauksia, että lukiolainen haluaa erota kirkosta, mutta ainakin yksi huoltajista ei anna lupaa.
Tämänkin takia ET:n vapauttaminen kaikkille oppilaille valittavaksi on hyvin perusteltua.
Täsmennystä erääseen nettitietoon
7
100
Vastaukset
- Keep it simple
Miksei 12-vuotias saisi itse päättää, mitä katsomusainetta hän opiskelee? Se olisi todellista vapautta.
- Humanisti-vapari
Nyt on niin, että 15-vuotias (vaan ei 12-vuotias) voi itse erota, mutta vain molempien huoltajien suostumuksella. Eroaminen ilman huolajan suostumusta voisi kyllä olla 15-vuotiaalla, mutta mielestäni ei ihan 12-vuotiaalla.
Voihan 15-vuotias olla yhdistyksen jäsen ja käyttää äänivaltaansa yhdistyksen kokouksessa. Yhdistyksissä nuorilla on siis "äänioikeus" vuotta ennen kuin ev.lut. seurakunnissa.
Itse asiassa 15-vuotias voi jopa tulla valituksi yhdistyksen halitukseen, jos yhdistyksen säännöt eivät sitä kiellä. Humanisti-vapari kirjoitti:
Nyt on niin, että 15-vuotias (vaan ei 12-vuotias) voi itse erota, mutta vain molempien huoltajien suostumuksella. Eroaminen ilman huolajan suostumusta voisi kyllä olla 15-vuotiaalla, mutta mielestäni ei ihan 12-vuotiaalla.
Voihan 15-vuotias olla yhdistyksen jäsen ja käyttää äänivaltaansa yhdistyksen kokouksessa. Yhdistyksissä nuorilla on siis "äänioikeus" vuotta ennen kuin ev.lut. seurakunnissa.
Itse asiassa 15-vuotias voi jopa tulla valituksi yhdistyksen halitukseen, jos yhdistyksen säännöt eivät sitä kiellä.Ero 12- ja 15-vuotiaan välillä on minusta täysin näennäinen. Ensinmainitun vanhemmat erottavat nuoren luvalla, viimeksimainittu eroaa vanhempien luvalla. Lopputulos on kuitenkin se, että kaikkien on oltava samaa mieltä.
- Humanisti-vapari
jori.mantysalo kirjoitti:
Ero 12- ja 15-vuotiaan välillä on minusta täysin näennäinen. Ensinmainitun vanhemmat erottavat nuoren luvalla, viimeksimainittu eroaa vanhempien luvalla. Lopputulos on kuitenkin se, että kaikkien on oltava samaa mieltä.
Näennäistä on tuo yhtäläisyys eikä ero. Siinä on nimittäin perustavaa laatua ero siinä, kuka (ketkä) on subjekti, tekijä (ja ketkä luvan antajia tai antaja). Näin esimerkiksi jos asiaa ajatellaan lapsen oikeuksien kannalta ja siinä ikäkauden huomioon ottamista. Onhan se nyt merkittävä asia, jos 15 vuota täytetyään saa itse erota.
Humanisti-vapari kirjoitti:
Näennäistä on tuo yhtäläisyys eikä ero. Siinä on nimittäin perustavaa laatua ero siinä, kuka (ketkä) on subjekti, tekijä (ja ketkä luvan antajia tai antaja). Näin esimerkiksi jos asiaa ajatellaan lapsen oikeuksien kannalta ja siinä ikäkauden huomioon ottamista. Onhan se nyt merkittävä asia, jos 15 vuota täytetyään saa itse erota.
En kyllä näe noinkaan eroa. Vrt.
- "Isä, saanko erota kirkosta?"
ja
- "Isä, voitko erottaa minut kirkosta?"Humanisti-vapari kirjoitti:
Lapsen ja huoltajiensa on oltava samaa mieltä, joten en näe asiassa mitään käytännön eroa.
- hngfbgbghn
Parasta olisi lopettaa erillinen uskonnonopetus kokonaan. Eihän peruskouluissa opeteta mitään muuta hölynpölyksi tiedettyä. Historian tunneilla voitaisiin käsitellä se, millaisia kamaluuksia tällaiset taikauskoiset käsitykset ovat aiheuttaneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391829En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271608Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141414Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81161
- 121058
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80919