Tutkitaanko Todistajien keskuudessa järjestön historiaa? Entä vanhoja ennustuksia? Kuinka paljon Todistajien oppi on muuttunut olemassaolonsa aikana?
Entä millä "kaavalla" oviramppattu muuttuu oviravuriksi?
Oman kokemuksen mukaan:
Aluksi tutkitaan avomielisesti, sitten kiristetään siimaa ja aletaan vaatia "oikeita",sivun alalaidassa näkyviä vastauksia. Ei omia.
Sitten yritetään saada tilaisuuksiin.
Tilaisuuksissa ollaan taas tosi kivoja.
Sitten ruvetaan soittelemaan esim. jonkun kirjan massatutkisteluun.
Pidemmälle en tiedä,tuo vaihe meni yli: En minä nyt edes mielenkiinnosta mene 3 päivänä viikossa uskontokunnan tilaisuuksiin. Varsinkaan uskontokunnan,johon en edes kuulu...
Mutta kai tähän on virallisempikin kaava,kovin suunnitellulta vaikutti koko järjestelmä.
Muutama kysymys
10
613
Vastaukset
- Rasvattu_jämä
>>Tutkitaanko Todistajien keskuudessa järjestön historiaa?
Jos tarkoitat rivitodistajia, niin he ovat lähinnä Vartiotorniseuran antaman tiedon varassa ja Vartiotorniseura esittää omasta menneisyydestään hyvin desinfioidun kuvan. Osin tuo kuva on täysin valheellinenkin, etenkin edelleen käytössä oleviin vuosilukuihin liittyen. Natsiaikaan liittyvä esitys ei myöskään ole rehellistä.
>> Entä vanhoja ennustuksia?
Osa on jätetty huomiotta, ainoastaan nykyään käytössä oleviin vuosilukuihin viittaavat asiat ovat saaneet uuden sisällön. Vartiotorniseura ei ole kertaataan historiansa aikana myöntänyt täydellistä virhettä. Ei siitäkään huolimatta, että tähän mennessä kaikki ennustukset ovat olleet virheellisiä.
>> Kuinka paljon Todistajien oppi on muuttunut olemassaolonsa aikana?
Asiaa on vaikera ilmaista millään luvulla, mutta alkuperäisenä ja muuttumattomana on ainoastaan yhden käden sormilla laskettavat piirteet. Siis vaikka otettaisiin mukaan pienempiäkin yksityiskohtia. Esimerkiksi Ilmestyskirja on selitetty vuonna 1917 ja sen jälkeen kolme kertaa uusiksi. Tämän päivän oppivalossa tuo 1917 kirja sisältää yli 1000 virheellistä mainintaa, niiden lukuisten täyttymättömien ennustusten lisäksi. Eräs henkilö laski vuoden 1917-1928 välillä tapahtuneen 148 oppimuutosta, eli noin yksi oppimuutos kuukautta kohti. - iitu
olen jehovan todistaja, olen kuulunut tähän uskontoon koko elämän, joten tiedän miten asiat oikeasti ovat. meidän keskuudessa tutkitaan uskontomme historiaa, eli sitä mistä tämä uskonto sai alkunsa, ja se sai alkunsa siitä kun jeesus oli maanpäällä kaun sitten ja sai opetuslapsia. ns "vanhat ennustukset" ovat nykypäivää, raamatussa ennustetaan kaikki tämän päivän asiat. meidän perusopit eivät ole muuttuneen vuosien kuluessa mihinkään, tietysti uutta "valoa" on tullut kun asioita on tutkittu enemmän.
jehovan todistajat käyvät ovilla ja se on meidän päätehtävämme. meillä on viikossa kolme kokousta, yhdessä tosiaan mennään jonkun jehovan todistajan kotiin tutkimaan 10-20 hengen ryhmissä, sillä hetkellä käsiteltävää kirjaa, jonka johovan todistajat ovat painaneet itse. ja tuo tutkistelu asia, alussa yritetään saaada ihmisen kiinnostus asiaan ja sen jälkeen aletaaan pikku hiljaa menemään syvemmälle tätä asiaa, ja jos ihminen on oikeasti kiinnostunut hän haluaa tulla 3 kertaa viikossa kokuksiimme. yksi asia mikä on tärkeää muistaa, me jehovan todistajat olemme myös yksilöitä!! eli jos ovellesi tulee joku ihan aivokääpiö johovan todistaja ja tyrmäät hänet, yritä silti kuunnella vain asiaa, äläkä kiinnitä itse kertojaan niinkään huomiota, vaan asiaan, ovellesi voi myös joskus tulla todella mukavakin todistaja ja miellyttävä kesustelu voi syntyä. jos haluat tietää jostain asiasta vielä enemmän niin kirjoita tänne palstalle, vastailen joka kysykseen mielläni, vaikka kysymyksesi tuntuisikin kuinka tyhmältä tahansa. kiitos että luit tämän.- tota
...joskus äidinkielentunnilla?
- Odottava
"ovellesi voi myös joskus tulla todella mukavakin todistaja ja miellyttävä kesustelu voi syntyä."
Onko mitään ennustetta että milloin Hän saapuisi?
Tarkoititko muuten "kessuttelu" ja minkä merkkistä kessua saisi olla? - kaskas
tota kirjoitti:
Luitkos siis mitä iitu kirjoitti? Ajattelitko lukiessasi mitään muuta kuin että tämä on niin kehnosti kirjoitettu että siitä pitää mainita? Iitun teksti oli täysin ymnmärrettävää, vaikkei ehkä kielellisesti niin täydellistä. Siitä kävi kokolailla hyvin selville vastaus kysymykseen, joka kylläkin oli aikalailla epäselvä!
Kielestä nokertelemaan pääsee kyllä lähes jokaista kirjoitelmaa täällä, siksi kehnolta vaikuttaa suomalaisten kotikielentaito. Eikä voi tätä kieliopin kehnoutta syyttää "Jehovan todistajien alhaisella opetustasolla", sillä näistä kirjoittelijoista vain hyvin harva on Jt, luterilainen kylläkin! - tota
kaskas kirjoitti:
Luitkos siis mitä iitu kirjoitti? Ajattelitko lukiessasi mitään muuta kuin että tämä on niin kehnosti kirjoitettu että siitä pitää mainita? Iitun teksti oli täysin ymnmärrettävää, vaikkei ehkä kielellisesti niin täydellistä. Siitä kävi kokolailla hyvin selville vastaus kysymykseen, joka kylläkin oli aikalailla epäselvä!
Kielestä nokertelemaan pääsee kyllä lähes jokaista kirjoitelmaa täällä, siksi kehnolta vaikuttaa suomalaisten kotikielentaito. Eikä voi tätä kieliopin kehnoutta syyttää "Jehovan todistajien alhaisella opetustasolla", sillä näistä kirjoittelijoista vain hyvin harva on Jt, luterilainen kylläkin!Luin toki. Tosin olen itse Jt joten tiedän nuo asiat muutenkin. Vähän voisi silti siihen ulkoasuun kiinnittää huomiota.
- Filippos
Tuosta edeltävästä kirjoitelmasta varmastikin käy myös sinulle selväksi se, ettei rivitodistajat tiedä oikeastaan mitään järjestönsä historiasta, vaan saavat vain järjestönsä antamaa kiillotettua "tietoa" siitä itsestään:
"meidän keskuudessa tutkitaan uskontomme historiaa, eli sitä mistä tämä uskonto sai alkunsa, ja se sai alkunsa siitä kun jeesus oli maanpäällä kaun sitten ja sai opetuslapsia. ns "vanhat ennustukset" ovat nykypäivää, raamatussa ennustetaan kaikki tämän päivän asiat. meidän perusopit eivät ole muuttuneen vuosien kuluessa mihinkään, tietysti uutta "valoa" on tullut kun asioita on tutkittu enemmän."
Noin naiivia ja fraasiintunutta selitystä ei voi antaa kukaan muu kuin koko elämänsä "siellä sisällä" ollut, joka ei ole koskaan saanut oikeaa tietoa, eikä nähnyt omaa järjestöään ulkopuolisen silmin...
"vaikka kysymyksesi tuntuisikin kuinka tyhmältä tahansa."
Kysymykset eivät koskaan ole tyhmiä, mutta vastaukset voivat olla! ;) - Rasvattu_jämä
>>olen jehovan todistaja, olen kuulunut tähän uskontoon koko elämän, joten tiedän miten asiat oikeasti ovat.
Tosiasiassa tunnet ainoastaan Vartiotorniseuran tohtoroiman nykyversion menneisyydestä.
>> meidän keskuudessa tutkitaan uskontomme historiaa, eli sitä mistä tämä uskonto sai alkunsa, ja se sai alkunsa siitä kun jeesus oli maanpäällä kaun sitten ja sai opetuslapsia.
Jos tuo pitää paikkansa, niin sinulla ei liene mitään vaikeutta nimetä hallintoelimien nimiä tuosta "kauan sitten"-hetkestä eteenpäin. Tai edes se hallintoelimen kokoonpano, joka edelsi tilannetta, jossa alkujaan presbyteeri C.T. Russell hylkäsi seuraavaksi adventistit ja perusti oman uskonnollisen liikkeen.
>> ns "vanhat ennustukset" ovat nykypäivää, raamatussa ennustetaan kaikki tämän päivän asiat. meidän perusopit eivät ole muuttuneen vuosien kuluessa mihinkään,
Tuon todistelemiseksi voisit vaikka mainita puoli tusinaa sellaista oppinäkemystä, jotka olisivat säilyneet koskemattomana Russelin ajoista lähtien.
>> tietysti uutta "valoa" on tullut kun asioita on tutkittu enemmän.
Noinhan se on jos uudeksi valoksi kelpaa esimerkiksi jo aiemmin hylätty ja päinvastainen näkemys.
>>jehovan todistajat käyvät ovilla ja se on meidän päätehtävämme.
Tarkkaan ottaen se on ainoastaan voidellun jäännöksen tehtävä. Jos väität, että se kuuluisi myös suurelle joukolle, niin esitä siitä todiste.
>> vastailen joka kysykseen mielläni,
Odottelen tota kirjoitti:
hiivatin merkitystä sillä on, jos ei olekaan "väinölinna" tai joku muu sananikkari tai suomenkielen oikeinkirjoituksen professori?
Pääasia, että asia tulee esille.Odottava kirjoitti:
"ovellesi voi myös joskus tulla todella mukavakin todistaja ja miellyttävä kesustelu voi syntyä."
Onko mitään ennustetta että milloin Hän saapuisi?
Tarkoititko muuten "kessuttelu" ja minkä merkkistä kessua saisi olla?saivare: onko oma teksitisi aina virheetön?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039