Olen vaihtamassa purjevenettäni ensi kesän aikana. Uusi pitäisi löytää seuraavilla ominaisuuksilla:
-Keula ja perähytti
-Majoitustilat neljälle aikuiselle
-Purjehdittavissa yksin, yleensä kahden hengen miehistöllä
-Merikelpoinen Itämeren alueen purjehduksiin
Tällä hetkellä veneenä minulla on 36 jalkainen Sveakryssare mikä sinänsä on loistava vene, mutta kaipaamme lisää asumismukavuutta pitkille 3-4 viikon purhehduksille. Ja sisätiloiltaan tuo on hieman ahdas neljän aikuisen miehistöllä. Viikonloppu menee kivasti, mutta pidempiä reissuja ajatellen olisi lisätilalle ja yksityisyydelle tarvetta. Budjetti uuteen on noin 20-35k€.
Veneen valinnan vaikeus
14
712
Vastaukset
- S30
Speksi on sen verran tarkka, ettei siihen kovin monia vaihtoehtoja taida mahtua, joten helppo homma :)
No, jos haluat säilyttää saaristoristeilijäfiiliksen ja saada erillisen perähytin/majoitustilan, niin silloin seuraava veneesi on S30.
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1127 Noin pienellä budjetilla tuskin saa ainakaan kovin hyväkuntoista yli 36-jalkaista, jossa olisi keula- ja perähytti. Olisi tietysti mukava yllättyä positiivisesti.
- Bavariantti
No eihän veneen tarvitse olla yli 36 jalkaa, jos se on Sveakryssarea isompi! Uusimmissa 30 jalkaa riittää.
Uuden veneen spekseissä ei ollut mitään mainintaa saaristoristelijämäisyydestä, päin vastoin, Itämerikelpoisuudesta oli maininta.
Veneet halpenee, tässä esim Maxi 999 hp 35
http://www.nettivene.com/purjevene/maxi/542313
Targaa (96 tai 101) alkaa saamaan 25 tonnista alkaen.
Comfortina 32 täyttää myös vaatimukset, ja budjetin ylärajoilta alkaa löytymään.
Jos on valmis hakemaan Ruotsista, niin 34-35 ft luokassa löytyy jo valinnanvaraa, jopa isoompia http://www.blocket.se/stockholm/Jeanneau_Selection_37_Racer_Cruiser_55309664.htm?ca=11&w=3
Useimmat 80-lukuiset tai uudemmat venetyypit kokoluokassa 33-37 ft täyttävät vaatimukset, jotkut osuvat myös hankintabudjettiin ja ostaa kannattaa se paras yksilö. Yksilöiden väliset erot ovat merkittäviä jos puhutaan yli 20 vuotta vanhoista veneistä. Kannattaa katsella myös budjetin ylittäviä veneitä, ja jos sieltä löytyy se yksilö niin tee rohkeasti tarjous. Venekauppa käy hitaasti ja reipas tarjoaja voi saada kaupat aikaan. Bavariantti kirjoitti:
No eihän veneen tarvitse olla yli 36 jalkaa, jos se on Sveakryssarea isompi! Uusimmissa 30 jalkaa riittää.
Uuden veneen spekseissä ei ollut mitään mainintaa saaristoristelijämäisyydestä, päin vastoin, Itämerikelpoisuudesta oli maininta.
Veneet halpenee, tässä esim Maxi 999 hp 35
http://www.nettivene.com/purjevene/maxi/542313
Targaa (96 tai 101) alkaa saamaan 25 tonnista alkaen.
Comfortina 32 täyttää myös vaatimukset, ja budjetin ylärajoilta alkaa löytymään.
Jos on valmis hakemaan Ruotsista, niin 34-35 ft luokassa löytyy jo valinnanvaraa, jopa isoompia http://www.blocket.se/stockholm/Jeanneau_Selection_37_Racer_Cruiser_55309664.htm?ca=11&w=3
Useimmat 80-lukuiset tai uudemmat venetyypit kokoluokassa 33-37 ft täyttävät vaatimukset, jotkut osuvat myös hankintabudjettiin ja ostaa kannattaa se paras yksilö. Yksilöiden väliset erot ovat merkittäviä jos puhutaan yli 20 vuotta vanhoista veneistä. Kannattaa katsella myös budjetin ylittäviä veneitä, ja jos sieltä löytyy se yksilö niin tee rohkeasti tarjous. Venekauppa käy hitaasti ja reipas tarjoaja voi saada kaupat aikaan.Hyvä tarkennus. Vanha vene oli tosiaan 36-jalkainen, mutta ei se ollut kriteeri, joten tilanne muuttuu huomattavasti valoisammaksi. Asiallisen oloisia paatteja.
- Vaihto
Juu tuo 36 jalkaa ei ole vaatimus. Targat on pyörineet mielessä, samoin Lohi 34. Omaksi suosikiksi on alustavasti noussut Targa 101. Piti vaan saada muutama ulkopuolinen mielipide, omiin ajatuksiin kun jumiutuu helposti eikä näe enää mitään muuta vaihtoehtoa.
Ruotsista haku ei ole ongelma, tuleepahan samalla "sisäänpurjehdittua" uudet hankinnat.- fågeli
Tuossa targalle vaihtoehto, ilmeisen tukevaa tekoa
http://www.blocket.se/stockholm/Najad_34___Orust_byggd_klassiker__Fint_skick_55805646.htm?ca=11&w=3 - Najadi
fågeli kirjoitti:
Tuossa targalle vaihtoehto, ilmeisen tukevaa tekoa
http://www.blocket.se/stockholm/Najad_34___Orust_byggd_klassiker__Fint_skick_55805646.htm?ca=11&w=3Vanha Malö 40 (9,55 m rungon pituus) omaa saman lys-luvun. Silti... jos pitkän matkan purjehdus ja kovan tuulen ominaisuudet saavat ison painotuksen, on tämä 34:nen yksi vaihtoehto.
- fågeli
Najadi kirjoitti:
Vanha Malö 40 (9,55 m rungon pituus) omaa saman lys-luvun. Silti... jos pitkän matkan purjehdus ja kovan tuulen ominaisuudet saavat ison painotuksen, on tämä 34:nen yksi vaihtoehto.
Kyllä nuo Orustin merten Volvot on itselläkin kiikarissa. lys ei etusijalla valinnoissa.
- 23++3
"Juu tuo 36 jalkaa ei ole vaatimus. Targat on pyörineet mielessä, samoin Lohi 34. Omaksi suosikiksi on alustavasti noussut Targa 101. "
Homeskandi vaihtuu toiseen, kannattaa todellakin miettiä lisää, esim 10-20 vuotta uudempaa ja nopeampaa.
- Maximum
Olisiko Maxi 95 jotain?
http://www.maxiowners.org/maxi-yachts/maxi-95.html
Ruotsalaiset sitä sanoo maailman suurimmaksi 32-jalkaiseksi, ja se kyllä pitää paikkansa.
Olisi huippuhyvin varusteltu ja hoidettu yksilö tyrkyllä Helsingissä. (mm. uusi kone)- ytytiuiuou
Maxit on vanhoja ja hitaita...tuskin sillä kannattaa ylpeillä,että siinä in 7 senttiä enemmän tilaa,kuin jossain nopeammassa nätimmässä.
- Maximum
ytytiuiuou kirjoitti:
Maxit on vanhoja ja hitaita...tuskin sillä kannattaa ylpeillä,että siinä in 7 senttiä enemmän tilaa,kuin jossain nopeammassa nätimmässä.
Perustuneeko tuo väite tietoon vai luuloon? Maxi 95:t ovat roikkuneet kärkisijoilla Gotland Runtissa ihan viime vuosinakin. Eikä edellisestä luokkavoitostakaan ole kauaa. Kieltämättä se on raskaahko matkavene eikä raaseri. Tämä tietysti on perhepurrelle hyvä ominaisuus avomerireissuissa. Muovivene on mikä on iästään riippumatta. Jos se on hyvin pidetty ja varustettu, niin alhainen hinta on yksi vanhan veneen hyvä puoli.
Maxi 95 oli kai aikoinaan liian moderni; se kävi kaupaksi Ruotsissa mutta Suomen markkinoille ilmeisesti liian vallankumouksellinen, koska ne ovat päätyneet vain yksittäiskappaleina tälle puolen lahtea. - Joakim1
Maximum kirjoitti:
Perustuneeko tuo väite tietoon vai luuloon? Maxi 95:t ovat roikkuneet kärkisijoilla Gotland Runtissa ihan viime vuosinakin. Eikä edellisestä luokkavoitostakaan ole kauaa. Kieltämättä se on raskaahko matkavene eikä raaseri. Tämä tietysti on perhepurrelle hyvä ominaisuus avomerireissuissa. Muovivene on mikä on iästään riippumatta. Jos se on hyvin pidetty ja varustettu, niin alhainen hinta on yksi vanhan veneen hyvä puoli.
Maxi 95 oli kai aikoinaan liian moderni; se kävi kaupaksi Ruotsissa mutta Suomen markkinoille ilmeisesti liian vallankumouksellinen, koska ne ovat päätyneet vain yksittäiskappaleina tälle puolen lahtea.Onko 2007 on "ihan viime vuosinakin"? Sillon Maxi 95:t ottivat kaksoisvoiton pienenssä LYS-luokassa, jossa ei ollut kovimpia mukana, sillä ne olivat IMSissä tai ehkä ORC Clubissa. Nykyisessä ÅF Offshore Racessa niitä ei edes ole ollut mukana.
Tuo kaksoisvoitto tuli LYS-luvulla 1,07 eli samaa tasoa kuin FE83, Maxi Fenix ja H-vene. Esittelyvuonnaan 1974 tuo on tietysti ollut hyvä vauhti tilavalle 32-jalkaiselle, mutta 80-luvun vastaavat olivat jo selkeästi nopeampia tai toista metriä lyhyempiä ja vastaava hyppäys on myös 80-luvulta nykyaikaan. - Maximum
Joakim1 kirjoitti:
Onko 2007 on "ihan viime vuosinakin"? Sillon Maxi 95:t ottivat kaksoisvoiton pienenssä LYS-luokassa, jossa ei ollut kovimpia mukana, sillä ne olivat IMSissä tai ehkä ORC Clubissa. Nykyisessä ÅF Offshore Racessa niitä ei edes ole ollut mukana.
Tuo kaksoisvoitto tuli LYS-luvulla 1,07 eli samaa tasoa kuin FE83, Maxi Fenix ja H-vene. Esittelyvuonnaan 1974 tuo on tietysti ollut hyvä vauhti tilavalle 32-jalkaiselle, mutta 80-luvun vastaavat olivat jo selkeästi nopeampia tai toista metriä lyhyempiä ja vastaava hyppäys on myös 80-luvulta nykyaikaan.No 70-luvun veneelle se on "viime vuosia".. ;-) ... Pointtini oli, että kyseessä on oikea purjevene. Ei kuitenkaan nykymittapuun mukaan mikään raaseri. Hyvä perhevene eikä tylsä purjehdittava kuitenkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532129En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3631478Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141464- 101454
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681315- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81024- 81992
- 20969