Keitä Jeesus tarkoitti?

ulla

Evankeliumi Matteuksen mukaan 25 luku jakeissa 40 ja 45 lukee seuraavasti.

>Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille:"'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'< (jae 40)

>Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'< (jae 45)

14

716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari-Jt

Kysymyksesi ansaitsee saada vastauksen, ja varmasti tulee sen myös saamaan. Ennen kuin itse lähden perusteellista tutkielmaa ja vastausta rakentamaan, niin haluaisin ihan uteliaisuuttani kuulla että mitä itse arvelet? Keitä Jeesus todellakin puhutteli tässä vähäisimmiksi veljikseen? Ketkä olisivat ensinnäkin Jeesukselle veljiä?

• ulla

Luvuista ja jakeista:

1) Heprealaisille 2 luku jae 11
        >Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi.<
        - yhteinen Isä

2) Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku jae 50
        >Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.<
        -joka tekee taivaallisen Isän tahdon

• Jari-Jt
        ulla kirjoitti:

Luvuista ja jakeista:

1) Heprealaisille 2 luku jae 11
        >Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi.<
        - yhteinen Isä

2) Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku jae 50
        >Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.<
        -joka tekee taivaallisen Isän tahdon

Tuo Hepr. 2:11 on erinomainen kohta arvoituksen ratkaisemiseksi - yhteinen Isä on ihan hyvä havainto sinänsä, mutta vähintään yhtä merkittävä ilmaus siinä on se, että Kristus kutsuu veljiksi niitä, jotka 'pyhitetään'. Keitä he ovat?

• Margo
        Jari-Jt kirjoitti:

Tuo Hepr. 2:11 on erinomainen kohta arvoituksen ratkaisemiseksi - yhteinen Isä on ihan hyvä havainto sinänsä, mutta vähintään yhtä merkittävä ilmaus siinä on se, että Kristus kutsuu veljiksi niitä, jotka 'pyhitetään'. Keitä he ovat?

Papisto:
        Jehova päätti erottaa Leevin heimosta yhden suvun, joka palvelisi häntä uhreja esittävinä pappeina, nimittäin Aaronin ja hänen poikansa sekä heidän miespuoliset jälkeläisensä (2.Mo 28:1-3, 41) Sitten heidät pyhitettiin uhraamalla sopivia uhreja vertauskuvallisin menoin, joita on kuvailtu 2. Mooseksen kirjan 29. luvussa.

Jehovan ikuinen Ylimmäinen Pappi Jeesus Kristus ja hänen pappistoverinsa eli alipappinsa, nimittäin ne, jotka seuraavat Kristuksen askeleita ja jotka Jumala voitelee Kristuksen ruumiin jäseniksi, on myös pyhitetty (2.Te 2:13; Ilm.1:6; 5:10) (Raamatun ymmärtämisen opas 2.osa)

• Jari-Jt
        Margo kirjoitti:

Papisto:
        Jehova päätti erottaa Leevin heimosta yhden suvun, joka palvelisi häntä uhreja esittävinä pappeina, nimittäin Aaronin ja hänen poikansa sekä heidän miespuoliset jälkeläisensä (2.Mo 28:1-3, 41) Sitten heidät pyhitettiin uhraamalla sopivia uhreja vertauskuvallisin menoin, joita on kuvailtu 2. Mooseksen kirjan 29. luvussa.

Jehovan ikuinen Ylimmäinen Pappi Jeesus Kristus ja hänen pappistoverinsa eli alipappinsa, nimittäin ne, jotka seuraavat Kristuksen askeleita ja jotka Jumala voitelee Kristuksen ruumiin jäseniksi, on myös pyhitetty (2.Te 2:13; Ilm.1:6; 5:10) (Raamatun ymmärtämisen opas 2.osa)

Osaatko - nyt sitten vain pohtimaan sitä, että ketkä näistä pyhitetyistä ovat niitä, joita Jeesus kutsui vähäisimmiksi 'veljistään'.

Siinä on pähkinää ihan taatusti.

• Nilo
        Jari-Jt kirjoitti:

Osaatko - nyt sitten vain pohtimaan sitä, että ketkä näistä pyhitetyistä ovat niitä, joita Jeesus kutsui vähäisimmiksi 'veljistään'.

Siinä on pähkinää ihan taatusti.

Tiedätkö sinä, joka olet Jt, ketkä ovat Jt seurakunnan pappeja, Jeesuksen veljiä?

Tai mitkä tehtävät kuuluvat heille Jt seurakunnassa?

• Jari-Jt
        Nilo kirjoitti:

Tiedätkö sinä, joka olet Jt, ketkä ovat Jt seurakunnan pappeja, Jeesuksen veljiä?

Tai mitkä tehtävät kuuluvat heille Jt seurakunnassa?

Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

Jeesuksen veljiäkään en henkilökohtaisesti tunne.

Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

Tämä meni kyllä vähän ohi keskustelun, mutta olkoon.

• Rasvattu_jämä
        Jari-Jt kirjoitti:

Monilla näistä 'Jeesuksen veljistä' (voi olla myös nainen) ei ole välttämättä laisinkaan tehtäviä seurakunnassa. Kuoltuaan ja saatuaan ylösnousemuksen taivaaseen he palvelevat kuninkaina ja pappeina yhdessä Kristuksen kanssa.

>>Sen verran tiedän vuosien kokemuksesta, että Jt seurakunnissa ei ole pappeja.

Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että jehovantodistajat tai eräät heistä ovat pappeja ainoastaan silloin kun Vartiotorniseura näin opettaa, tai silloin kun siitä on etua, esimerkiksi verotuksessa. Silloin kun pappisasemasta koituisi vastuuta, niin asia on tietysti toinen.

Tämä asia on elämäni aikana saanut useammankin 180 graadin käänteen. Muistaakseni VP:n (alkukielinen) nimikin vaihdettiin joksikin aikaa irti minister-mielleyhtymästä. Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

Kuten näiden useammin vaihtuneiden asioiden kanssa, niin en edes tiedä mikä nykykäsitys on, paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

• Rasvattu_jämä
        Rasvattu_jämä kirjoitti:

Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että jehovantodistajat tai eräät heistä ovat pappeja ainoastaan silloin kun Vartiotorniseura näin opettaa, tai silloin kun siitä on etua, esimerkiksi verotuksessa. Silloin kun pappisasemasta koituisi vastuuta, niin asia on tietysti toinen.

Tämä asia on elämäni aikana saanut useammankin 180 graadin käänteen. Muistaakseni VP:n (alkukielinen) nimikin vaihdettiin joksikin aikaa irti minister-mielleyhtymästä. Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

Kuten näiden useammin vaihtuneiden asioiden kanssa, niin en edes tiedä mikä nykykäsitys on, paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

>>...paitsi USA:n veroviranomaisten suhteen.

Kaivoin vanhan veroasian esille. Tämän pykälän perusteella kiinteää omaisuutta omistaneet seurakunnan (ainakin) esivalvojat ovat anoneet ja saaneet helpotusta veroihinsa, joten verottajan suuntaan he ilmoittavat ilmiselvästi olevansa pappeja.

Real Property Tax Law 460(1).

“Clergy. Real property owned by a minister of the gospel, priest or rabbi of any denomination, an actual resident and inhabitant of this state, who is engaged in the work assigned by the church or denomination of which he or she is a minister, or who is unable to perform such work due to impaired health or is over seventy years of age, and real property owned by his or her unremarried surviving while an actual resident and inhabitant of this state, shall be exempt from taxation to the extent of fifteen hundred dollars.”

http://www.orps.state.ny.us/ref/forms/pdf/rp460.pdf

Myös pedofiliatapausten ilmoittamattomuudessa on vedottu pappeuteen tai ei-pappeuteen, siitä riippuen josko paikallisella papilla on vaitiolovelvollisuus vai ilmoitusvelvollisuus.

• Rasvattu_jämä
        Rasvattu_jämä kirjoitti:

>>Taisi olla Kingdom Service jonkin aikaa?

Muistin melkein oikein. Vuoteen 1975 VP oli alkukielellä Kingdom Ministry, 1976-1981 nimenä oli Our Kingdom Service ja siitä eteenpäin Our Kingdom Ministry

• kuitenkin
        Jari-Jt kirjoitti:

sieltäkin esiin.

• ulla
        Jari-Jt kirjoitti:

Onko mahdollista, että hallintoelimeen kuuluvista henkilöistä osa kuuluu noihin 'Jeesuksen veljiin'?

Keille Jeesus pääasiassa on antanut vastuun Jumalan Valtakunnan hyvän uutisen saarnaamisesta?

• JT:lle

JT:n mielestä hyväntekeväisyys ja toisten auttaminen on sitä, että tunkee heille Vartiotornin propagandakirjallisuutta. He sanovat nälkäiselle: Ruoki itsesi. He sanovat alastomalle: Vaateta itsesi. Mutta kaikille he sanovat: Ylitse kaiken, lue Vartiotornia!

Vartiotornikulttilaiset eivät harrasta minkäänlaista hyväntekeväisyyttä, ja sellaista jopa paheksutaan. Muutama harva keräys on pr-toimintaa tietyissä maissa, joissa tavoitellaan verovapauksia.
      (AidAfrique jne)

• Miten vuodatuksesi vastaa kýsymykseen: "Keitä Jeesus tarkoitti?" ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe