Norjaan

omalla autolla

Hei
Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä lasten kanssa lomalle Norjaan, joko henkilöautolla tai matkailuautolla. Millaisia kokemuksia teillä on - mitä kivoja paikkoja lapsille löytyy? Tarkoitus olisi myös nähdä upeita maisemia. Koitin katsella Norjan matkailutoimiston sivuja, mutta mielestäni oli kovin sekavat sivut...

15

4595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa

matkustaa ja kierrellä Keski-Norjassa!
      Olen asunut Norjassa ja kierrellyt paljon siellä. Eniten Keski-Norjassa ja sydämeni jäi sinne! Suosittelen ehdottomasti Trollstigeniä ja Geirangeria. Aivan upeat maisemat, Norjan suosituimpia turistikohteita. Olemme paljon yöpyneet Norjassa reissatessa mökeissä. Ei ole kauhean hintaisia ja varustelu on ollut hyvää. Meillä lapset viihtyivät paljon luonnossa Norjassa, mutta löytyy lapsille tekemistäkin siellä. Jos kaupunkiin mielitte, niin Oslo on kaunis kaupunki, mutta kunnon Norjaa siellä ei pääse näkemään. Bergen on ihana kaupunki ja siellä näkee jo "oikeaa" Norjaa. Trondheim on myöskin kaunista. Autoillessa Norjassa kannattaa varata aikaa. Lauttoja kun on matkojen varrella aika paljon Länsi-Norjassa etenkin. Hyvää lomaa teille! Hyvän valinnan teette kun Norjan valitsette reissun kohteeksi.

• Heja Norge
    • Arika

kannattaa varata aikaa paljon. itse olimme kesällä kaksi viikkoa norjassa ja aika meni kuin siivillä. Geirangerin seutu on todella mahtava ja myös jäätiköitä kannattaa käydä katsomassa.

alla olevassa linkissä on juttua parin vuoden takaisesta reissusta ja tämän kesän matkakertomus tulee joskus talven aikana...

http://kotisivu.mtv3.fi/arkattai/Norja/Norja.htm

• Miril

Olimme kaverin kanssa kesällä 8 päivää autolla reisussa lähinnä "vuono norjassa", joka on Norjan länsipuolella ja oli aivan upeita maisemia.
      Kilometreja tuli 3700, sisältäen Ruotsin läpiajon

Tosiaan Geiranger jäi erityisesti mieleen, Siinä on vieressä sellainen näköala paikka 1600m korkeuisella vuorenhuipulla josta näkyy Geiranger vuono.

Muita nähtämisen arvosia paikkoja on. (Tosin lapsien kanssa en suosittele menoa näihin paikkoihin, lähinnä raskaan kävelymatkojen
      (1-3h),ja pudotuksen takia(600-1000m). Tosin kyllä siellä lapsiakin näki

Preikestolen (hakusana googleen),
      Kjerag
      Jotunheim

Ja kannattaa tosiaan varata aikaa niin yösijan etsimiseen kuin lauttojen odotteluun.

Ja hintataso on järkyttävä n. 8€ aski tupakkaa
      bensa n. 1.30-?€ jne.

• Norja

Viime kesänä bensa oli Norjassa halvempaa kuin Suomessa, kuulemma vieläkin.

• Norjassa asusteleva
        Norja kirjoitti:

Viime kesänä bensa oli Norjassa halvempaa kuin Suomessa, kuulemma vieläkin.

Tänään töihin mennessä bensiini oli 9 NOK eli tämän päivän kurssilla muunnettuina semmonen 1.09€. Tämä siis asemalta joka on työmatkani varrella. 8 alkuista hintaa löytyy sitten useammastakin paikasta.

• ...

Me olemme kierrelleet myös Norjaa jo useamman kesän ajan. Viime kesänä menimme Lofooteille, minne kannattaa ehdottomasti mennä. Andenesiin valasristeilylle vaikka... Näimme useita kaskelotteja ja pyöriäisiä aivan vierestä. Ikimuistoinen reissu! Kannattaa varata lämpimät vaatteet, vaikka ilma muuten olisikin aurinkoinen ja lämmin....
      Ja ne maisemat olivat aivan upeita. Löytyi myös upeita hiekkarantoja, missä lapsetkin viihtyivät mainiosti.

• sielläkin käynyt

Pienille lapsille on elämys, jos jossain on tien varressa lunta. Silloin kelpaa vaikka tyhjä muovikassi liukuriksi ja lumisotakin on kesällä hauskaa.

Ja myös pelkkä leirintämökeissä, teltassa tai asuntovaunussa majaileminen (joka yö uudessa paikassa) on heille myös elämys. Eivätkö näytä pelkäävän viileässä merivedessä uintia - ja siellä vedessähän voi nähdä vaikka meduusoja.

• aliisa

Kävin kesällä mieheni kanssa norjassa.
      Oslosta yläviistoon 40minuuttia. Joku hónefoss tms oli hieno paikka. Oltiin mökissä keskellä rinnettä. Kaunista. Sinne uudelleen.
      Ajettiin etelä-norjaan, matka kaunis. Paljon tunneleita. Mulla norjasta useita valokuvia.
      Ystävällistä väkeä.
      Suosittelen

• Saikku

Yhdyn edellisiin viestittelijöihin, että Länsi-Norjaan kannattaa suunnata. Geirangerissa on upeat maisemat ja suosittelen ajamista aivan Nalsnippan huipulle. Myös Trollstigen on huima kokemus, ajaa serpentiinitietä. Lapsille varmaan unohtumaton paikka on Hunderfossen Familiepark. Kyseessä on huvipuisto vähän Lillehammerista pohjoiseen. Kyseisen puiston aktiviteeteista näet enemmän sivuilla: www.hunderfossen.no/parkinfo/english.html

• Arika
      • Late

Tein mukavan Norjanmatkan selkeitten sivujenne avulla, kiitos niistä. Olen itse käynyt noin parikymmentä kertaa Norjassa joten tuttujakin paikkoja oli laadukkaissa kuvissanne. Tosin näin MP-matkaajana reissut ovat rytmiltään sekä luonteeltaan hieman erilaisia, eikä sitä kuvaamistakaan viitsi aina vesisateessa harrastaa.
        Kesällä taas, ainakin pieni lenkki jos aikaa riittää. Hyvää jatkoa teille Arijanina

• Kuvat
        Late kirjoitti:

Tein mukavan Norjanmatkan selkeitten sivujenne avulla, kiitos niistä. Olen itse käynyt noin parikymmentä kertaa Norjassa joten tuttujakin paikkoja oli laadukkaissa kuvissanne. Tosin näin MP-matkaajana reissut ovat rytmiltään sekä luonteeltaan hieman erilaisia, eikä sitä kuvaamistakaan viitsi aina vesisateessa harrastaa.
        Kesällä taas, ainakin pieni lenkki jos aikaa riittää. Hyvää jatkoa teille Arijanina

Yhdyn edelliseen oli ilo katsella kertomuksenne hyvien kuvien kera.

• TODELLA mukava itsekin katsella tuttuja paikkoja toisen upeista kuvista.Melko samat paikat tullu 3 viime vuotena heinäkuussa kierreltyä.

• ciidii
        kawasaki250 kirjoitti:

TODELLA mukava itsekin katsella tuttuja paikkoja toisen upeista kuvista.Melko samat paikat tullu 3 viime vuotena heinäkuussa kierreltyä.

Kyllä Norjaan kannattaa matkata. Lasten kanssa matkailuauto on ihan paras. Maisemat ovat upeita. Aikaa kannattaa varata, että ehtii kanssa "kaiken nähdä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      66
      2379
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1755
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1604
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1565
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe