A) Adventtikirkon kasteelle alaikäraja?
B) Adventistipapit kastavat jopa 4. kasteen, onko tämä Kirkkokäsikirjan mukaista?
C) Joutuuko kadotukseen jos on uudestisyntynyt ja vain vauvana kastettu, mitä tästä sanoo "adventtitotuus profetian hengessä"?
D) Onko a-pastorin suorittama kaste Kirkkoon liittymisrituaali?
E) Saako Adventtikirkon naispappi suorittaa kasteen?
Onko kaste tärkeä?
24
69
Vastaukset
- monta monessa
Pitääkö kastaa paljaana vai miten?
Vain kärjen kastaminen sallittu?
Ei ollut kokonaan sisällä?
Ei se silloin mikään synti ollut? - pyh!
Älkää kukaan vastatko mitään näillä pilkkaajille.
- pyh!
Kristillinen kaste on meille ongelma.
- advwnttitotuus?
Kastekäytäntö ja -oppi kertovat onko "kirkko" kristillinen ja Raamattuun perustuva.
Tiedossani on, että adv.kirkko olisi kastanut ainakin yhden viisivuotiaan, ehkä muitakin. Kaipa tuo esikouluikäistä pidettiin varhaiskypsänä?
Tuosta nimenomaisesta kasteesta on hieman yli 70 vuotta aikaa.
Mutta viimeisten 70 vuoden aikana en tiedä kirkon kasteteologian muuttuneen.
Käytännöt kyllä ovat voineet muuttua.Hei-
a) Alaikäräjaa ei ole määritetty. Periaate on että voitaisiin tulkita ihmisen ymmärtävän itse ratkaisunsa. Nämä lapset istuvat lasten ryhmissä Jumalan palveluksien aikaan ja heillä on omat Jeesus- ohjelmat heti sylilapsesta alkaen lasten ehdoin ja lasten metodein lasten ohjelmassa eli he pääsevät heti varhain jumaluuden asioista tuntumaan, mutta kypsyvät ratkaisuun sitten yleensä joskus murrosiässä tai myöhemmin. Tällaisissa asoissa kun ihmisiä elää ryhmässäö ja perheissä on aina niitä joilla on kykyä ymmärtää ja tulkita. Ei voifda asettaa omantunnon kysymyksissä tarkkoja ehdottomnia ikärajoja. Monesti ovat kasteratkaisun aikaan vielä vajaavaltaisia kuitenkin ja vanhempiensa mukana.
b) Kastaa voi vaika 5 kertaa tuhlaajapoikia esim. (San 24:16) jos heidän oma omatunto siitä rauhoittuu ja uusinta kastetta pyytää. Pitisi tajuta että ollaan evankeliumissa rakkauden asioissa eikä pykäläviidakossa jossa pitäisi kaikki esittää numeroilla. (1 Joh 4:8)
Paavalin sanat "yksi on Herra yksi usko yksi kaste" Ef 4:5 merkitys on siinä niin kuin lukee että Herralla on vain yksi kelvollinen kaste joka on kristinuskon uskonratkaisun kaste. Apt kirjassa on esimerkkejä syntielämän hylkäämisestä ja kasteesta. Siihen aikaan oli erilaisia pesuja ja pirskotuksia vaikka kuin paljon. Lihat pirskotettiin epäjumalille, ja ja monenlaista puhdistautumis rituaalia ihmiset harrastivat. Paavali puhui yhdestä kasteesta kasteena joka on laaadultaan kelvollinen erotukseksi muista sen ajan lukuisista pirskotuksista ja pesuista- Paavali ei puhunut kasteesta lkm/per/ nuppi/ per kaste/kpl/hlö vaan kasteen laadusta että se on Herran uskon kaste joka yhdistyy siihen metodiin minkä Raamattu esittää kristinuskon kasteena.
c) Ainakin itse olen tavannut sytielämänsä hylänneitä Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa /metodein eläviä ihmisiä joilla on luja usko ja luja luottamus vakaumuksensa uskon hengelliseen kristillisyyteen vcilpittömänä käsi sydämellä uskossa Jumalan edessä. Näillä ihmisillä on sula sopu kasteensa suhteen- kasteen suhteen heillä ei ole omantunnon asioita syyyttämässä, Luuk 12:47-48 vrt.asiayhteydessä miten oikeudenmukainen tuomari suhtautuu ihmisen ymmärrykseen vilpittömässä omassa tunnossa. (-sen ajan kulttuurin rangaistus jakeessa on aikansa tapahtumakulttuuria ja vertauskuvaa jota ei voi koskaan soveltaa ja ottaa siis kirjaimellisesti, ps.vrt.huom.)
Itse en ole koskaan syyttänyt ketään mielessänikään kasteasioista- ja Adventtikirkko ei laadi listoja ja luotteloita mistä joutuisi helvettiin ja mistä ei joudu helvettiin, -vaan ihminen elää uskossa Jumalan kanssa -Jumalan yhteydessä Hebr 8:1-2, 8:10,10:12-18, 1:14- taivaassa eletään ja paiskitaan hommia ihmisten pelastuksen ja uskonelämän ylläpitämisen eteen ja suora kuuma linja 24h/ vrk per/ nuppi, mutta tuo suhde pitää ihmisen jokaisen itse solmia Ylipappiin ja enkeleihin.
Jumala lupaa hebr jakeissa olevansa itse vilpittömän tukena ja opettajana.
>>>>>>>>>>> Omantunnon asioita ei voi koskaan pykälöittää kirkonkaan kirjoihin mitä saa ja mitä ei saa- Minä puen koko kristinuskon pelastuksen Kristus kallion keskeiset metodit näihin jakeisiin; Ilm 14:12, (12:17) Hebr 12:14, Ef 2:8-9. > Noissa on kaikki ja harhassa ollaan jos yhdenkin arvovaltaa korvaa jollakin muulla keinolla.
> Siveysmoraalilaki (10-käskyn laki) Room 3:.20,31 opettaa synnin ajan loppuun saakka ja tämä laki on se pykäläviidakko jossa tasan 10 pykälää -ei 9 pykälää
joka on keskeinen metodi kirkon jäsenyyden ehto että tämän lain kanssa elellään sovussa niin että suunta on aina pyrkimyksenä synnin vähentämiseen tähtäävä- ei koskaan synnin lisäämiseen tähtäävä. Tämä on kirkon ehdoton asia myös kirkon teologiassa ja siksi kirkko ei esim. mieti vihittäisiinkö karvaisia miehiä keskenään alttareilla, ei mietitä hetkeäkään esim. tällaiseen asiaan myöntymiseksi, esim. mm. Ilm 12:17; Jaak 2:8-13, Luuk 16:16-17.
Voi tulla pitkä... jatkan alla heti loput kysymyksesi........
Jatkuu >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
yst. t. Jari- ismin tulkinnat
Vanha Liitto: Yksi ympärileikkaus
Uusi Liitto: Yksi usko ja yksi kaste. Yksi kaste riittää.
Raamatussa ei ole monia kasteita ja kaste ei ole srk liittymisrituaali. ismin tulkinnat kirjoitti:
Vanha Liitto: Yksi ympärileikkaus
Uusi Liitto: Yksi usko ja yksi kaste. Yksi kaste riittää.
Raamatussa ei ole monia kasteita ja kaste ei ole srk liittymisrituaali.Hei-
Niin ihanaa että joku käyttää näin loogista järkeä täällä- Yksi kaste riittää ja tarpeen mukaan lisää jos tarvetta. kasteen laatu on ratkaiseva ensisijaisesti- ei laadukkaiden kasteiden lukumäärä/ per/ hlö. Ihmisiä voi luopumuksen jälkeen tehdä uudelleen uskon ratkausun vaikka esim. seitsemän kertaa ja kasteen voi uusia niin halutetessaan.
Adventtikirkossa ei käytetä termiä "liittymisrituaali" se on kamala sanana jo-
mutta uskovaisten kaste on aina seurakuntaan oton yhteydessä kyllä. Kastamattomia jäseniä ei voi olla kuin vajaavaltaisina vanhempiensa mukana.
Siunausta
Jari Laurila
keskustelija- tämä on totta
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Niin ihanaa että joku käyttää näin loogista järkeä täällä- Yksi kaste riittää ja tarpeen mukaan lisää jos tarvetta. kasteen laatu on ratkaiseva ensisijaisesti- ei laadukkaiden kasteiden lukumäärä/ per/ hlö. Ihmisiä voi luopumuksen jälkeen tehdä uudelleen uskon ratkausun vaikka esim. seitsemän kertaa ja kasteen voi uusia niin halutetessaan.
Adventtikirkossa ei käytetä termiä "liittymisrituaali" se on kamala sanana jo-
mutta uskovaisten kaste on aina seurakuntaan oton yhteydessä kyllä. Kastamattomia jäseniä ei voi olla kuin vajaavaltaisina vanhempiensa mukana.
Siunausta
Jari Laurila
keskustelijaYksi kaste on raamatullinen kaste. Raamatussa ei ole mainintaa useammista kasteista.
Lisäystä edelliseen;
d) Kasteesta vielä;
- "Adventtitotuus" mutakin substantivia voi käyttää -ei pidä takertua koskaan substantiiveihin ja adjektiiveihin- niitä löyty monta tusinaa usein samaan asiaan.
"Adventtitotuus" tarkoittaa lähinnä koko totuutta Jeesuksesta Kristuksesta Joh 3:16, Ilm 1:7-8 merkityksessä, ei yksittäisiä käytäntöjä ja metodeja- sillä "adventus" = lat. = "Kristuksen tulo = II adventti" joka on koko Raamatun pelastushistorian kaiken aikamuodon perusarvo-missio. "Adventtitotuus" liittyy siis koko Jeesuksen Kristus mission keskeiseen metodiin -ei yksittäisiin teologian jumaluusopin kysymyksiin.
Kasteen yhteydessä otetaan kirkon -seurakunnan jäsenyyteen Kyllä se on Raamatun mukainen esimerkki uskonratkaisun teon sinettinä.
"Rituaali" substantiivina ja adjektiivina on minulle liian halventava nimitys asiassa siisn minun mielestäni. Tavallisimmin kyse on vain yhdestä toimituksesta ihmisen kohdalla ja sillä on suurempi merkitys kuin joku rituaalimeno joka "ikään kuin pyörii jatkuvasti." Kasteessa on kyse koko elämän suurimmasta asiasta joka tavallisimmin tapahtuu vain kerran. Kaste on suurempi asia kuin häät ja hautajaiset, esim.. Kasteessa ihminen vihkiytyy Jeesukselle Kristukselle.
e) Naispastoreilla ja kaikilla pastoreilla on omat "pykäläviidakot" kyllä tässä asiassa, mutta tällainen koskee paljon demokratian asioita ja vikratoimien asioita -käytännön työnjohtoa ja -ohjeistusta tietenkin. Seurakuntakäsikirja on taas sitten yhdistystoiminnan yhdessä sovitus säännöt että demokratia olisi tasa-arvoinen jokaiselle.
- Pastoreilla on erilaisia valtuuksia keskenään- myös naisten ja miesten välillä.
En näitä sääntöjä ole tarkemmin tutkinut mistään- mutta tiedän sen verran että naispastorien valtuudet liittyvät vain oman seurakunnan valtuuksiin paremmin-
(maallikoita naisia palkataan seurakunnan huoltajiks myös) Miehillä on kotimaan ja ulkomailla päteviä erilaisia valtuuksia. En tiedä naispastorin valtuuksista kastaa, mutta asiaan näin ollen käytännössä varmasti liittyisi jonkun naispuolisen kastettavan oma toive jos haluaisi sukupuolta valita.
Toivon että valaisin asioita keskustelijana oman näkemykseni mukaan- en minkään sortin kirkon viranhaltijana.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- seli seli seli
Sinä kerroit olevasi Adventtikirkon vapaaehtoistyöntekijä ja toivottavasti ylempi taho antaa kulukorvauksen ainakin koneen sähkölaskuista.
seli seli seli kirjoitti:
Sinä kerroit olevasi Adventtikirkon vapaaehtoistyöntekijä ja toivottavasti ylempi taho antaa kulukorvauksen ainakin koneen sähkölaskuista.
Hei-
> En ole koskaan sanonut itseäni kirkon vapaaehtois-työntekijäksi missään aikamuodossa !
Kirkolla on palkkavirkoja ja maallikoitakin palkataan- en ole koskaan ollut palkkalistoillakaan. Näitä varten kirkolla on esimies- kirkon palkkahenkilöstöjen työnjohtaja.
Olen ollut jäsen kyllä, ja jäsenyydessä erilaisissa demokratian aiheuttamissa yhdistys-toiminnan palvelutehtävissä aikoinaan joissa kannoin vastuuni määräajan 100% joka päivä ja jätin määräaikaiset vastuuni.
Yhdistystoiminnan pyörittämisessä on yhteiset säännöt aina, ja niiden mukaan demokratia yhteisen harrastus-yhdistys-toiminnan pyörittämiseksi palvelutehtäviäkin
vapaaehtoisessa harrastus-yhdistys-toiminnan käytännön asoissa.
Olen ollut eläkkellä vuodesta 1997 ja ei ainokaistakaan esimiestäkään ole ollut sen jälkeen.
Pidän esimiehiäkin vain työsuhteissa vastiketta vastaan (rahapalkka) ja tuomareitakin pidän vain perustuslain mukaisissa tuomioistuimissa ja silloinkin vain ja ainoastaan jos olen kokouksen asialistalla. Olen ollut elämässäni vain kerran asialistalla yhdessä kokouksessa 1985. (1985)
Olen Raamatun asioissa vain asian harrastaja. Raamattua
voi lukea ja kirjoittaa mitä mieltä ja mitä tietää tai mitä luulee tietävänsä.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
- Vanhin
Adventtikirkossa kaste ei ole yhtä tärkeä kuin esim. luterilaisessa kirkossa, jossa siitä puhutaan hyvin usein ja jossa se on sakramentti.
Kirkon vanha tapa on kastaa 12 vuotiaita ja sitä vanhempia ja tämä on vieläkin normaalia. Asia on kuitenkin pastorin harkinnassa, ja yhtenä kriteerinä on kastettavan kyky tehdä omakohtainen uskon ratkaisu. Tässä on maakohtaisia eroja ja oletan, että mainittu esimerkki ei ole Suomesta.
Kirkko ei normaalisti kasta uudelleen uskovien kasteella jo kastettuja. Jos joku sitä jostakin erityisestä syystä pyytää, pastori voi harkintansa mukaan näin tehdä.
Kristukseen uskova pelastuu vaikka häntä ei olisi uskovien kasteella kastettu. Esim. ryöväri ristillä.
Kaste on ennen muuta uudestisyntymistä ja Kristuksen vanhurskauden vastaanottamista kuvaava toimitus. Seurakuntaan liittyminen ei ole kasteen oleellinen hengellinen sisältö, mutta liittyy kasteeseen sikäli, että UTn mukaan kastetut uskovat normaalisti johonkin seurakuntaan kuuluvat. Adventtikirkoissa kunkin paikallisseurakunnan jäsenet äänestävät seurakuntaan liittymisestä ja tämä voi tapahtua kastetilaisuudessa tai myös jossakin myöhäisemmässä tilaisuudessa.
Kasteen voi suorittaa pastori tai vanhin. Yleensä kastajana toimii se, jota kastettava toivoo. Naiset voivat kastaa, jos heidät on vihitty seurakunnan vanhimmaksi.- Suuri ihmetys
Sinulle "vanhin": "Naiset voivat kastaa, jos heidät on vihitty seurakunnan vanhimmaksi" - miksi naiset eivät sitten saa kastaa, kun heidät on vihitty pastoriksi? Miehet siis saavat kastaa sekä pastorin että vanhimman ominaisuudessa ja naiset vain vanhimman, muttei pastorin, niinkö? Tämä on peräti kummallista, mikäli näin on. Vai kirjoititko väärin eli jätit osan pois?
- vastoin Raamattua
Raamatulliseen kasteeseen ei sisälly jäsenäänestystä.
Harhaoppinen mies voi kastaa jopa 4. kasteen. - kaste kotona?
Adventtikirkon kaste on yleensä vain liittymisrituaali ja jalkojenpesu on myös rituaali.
- Vanhin
Suuri ihmetys kirjoitti:
Sinulle "vanhin": "Naiset voivat kastaa, jos heidät on vihitty seurakunnan vanhimmaksi" - miksi naiset eivät sitten saa kastaa, kun heidät on vihitty pastoriksi? Miehet siis saavat kastaa sekä pastorin että vanhimman ominaisuudessa ja naiset vain vanhimman, muttei pastorin, niinkö? Tämä on peräti kummallista, mikäli näin on. Vai kirjoititko väärin eli jätit osan pois?
Suuri ihmetys miettii, miksi naiset eivät saa kastaa, kun heidät on vihitty pastoriksi? Varmaan saavat, jos heidät on vihitty, mutta silloin kyseessä on joku muu kirkko kuin adventtikirkko, jossa toistaiseksi naisia ei vihitä pastoreiksi. Asiasta keskustellaan ja siitä äänestetään ensi kesänä kirkon keskustoimiston edustajiston kokouksessa.
- Onhan heitä jo!!!
Vanhin kirjoitti:
Suuri ihmetys miettii, miksi naiset eivät saa kastaa, kun heidät on vihitty pastoriksi? Varmaan saavat, jos heidät on vihitty, mutta silloin kyseessä on joku muu kirkko kuin adventtikirkko, jossa toistaiseksi naisia ei vihitä pastoreiksi. Asiasta keskustellaan ja siitä äänestetään ensi kesänä kirkon keskustoimiston edustajiston kokouksessa.
Vanhin: Mutta hyvänen aika! Jopa minulle (en ole adventisti) tulee heti lonkalta mieleen Suomen adventtikirkossa ainakin seuraavat naispastorit - A.J. Jyväskylä, K.V. Joensuu, K.G. Turku... Eivät liene haamuja?
- sdapastori
Onhan heitä jo!!! kirjoitti:
Vanhin: Mutta hyvänen aika! Jopa minulle (en ole adventisti) tulee heti lonkalta mieleen Suomen adventtikirkossa ainakin seuraavat naispastorit - A.J. Jyväskylä, K.V. Joensuu, K.G. Turku... Eivät liene haamuja?
Mainitsemiasi naispastoreita ei ole vihitty pastoreiksi, mikä ei käytännössä merkitse suurta rajoitusta heidän työhönsä. Adventtikirkossa on myös pastorin työtä tekeviä miehiä, joita ei ole vihitty pastoreiksi, koska heillä ei ole tarvittavaa koulutusta tai työkokemusta.
- Suuri ihmetys
sdapastori kirjoitti:
Mainitsemiasi naispastoreita ei ole vihitty pastoreiksi, mikä ei käytännössä merkitse suurta rajoitusta heidän työhönsä. Adventtikirkossa on myös pastorin työtä tekeviä miehiä, joita ei ole vihitty pastoreiksi, koska heillä ei ole tarvittavaa koulutusta tai työkokemusta.
Sdapastori- siis pastorina voi toimia ilman tarvittavaa koulutusta tai työkokemusta??? Huhhuhh! Mikä sitten erottaa heidät maallikkopuhujista?
Se 5-vuotiaan kastaminen on kyllä tapahtunut Suomessa, mutta kun kasteen tapahtumakuntaa en tiedä, saattaahan se nykyään kuulua Venäjäänkin.
- täysi-ikäinen
Adventtikirkko kastaa lapsia, eronneita, käännytettyjä, jopa 4. kerran.
- Vanhin
täysi-ikäinen kirjoitti:
Adventtikirkko kastaa lapsia, eronneita, käännytettyjä, jopa 4. kerran.
Ei kasteeseen liity mitään äänestystä. Seurakuntaan liittämiseen liittyy. Tämä voi tapahtua myös eri tilaisuudessa kuin kastetilaisuus. Eri kirkot toimivat jäseneksi ottamisen suhteen eri tavoin ja adventtikirkossa on tapana äänestää kättä nostamalla.
Myös sellainen, joka esim. vaihtaa paikkakuntaa. otetaan uudella paikkakunnalla seurakuntaan äänestyksellä. - laillisuus n:o 1
Vanhin kirjoitti:
Ei kasteeseen liity mitään äänestystä. Seurakuntaan liittämiseen liittyy. Tämä voi tapahtua myös eri tilaisuudessa kuin kastetilaisuus. Eri kirkot toimivat jäseneksi ottamisen suhteen eri tavoin ja adventtikirkossa on tapana äänestää kättä nostamalla.
Myös sellainen, joka esim. vaihtaa paikkakuntaa. otetaan uudella paikkakunnalla seurakuntaan äänestyksellä.Entäs erottaminen?
Jotta äänestys olisi laillinen pitää puolet jäsenistä olla paikalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959