Löysin mielenkiintoisen tutkielman aiheesta. Mikäli haluat tutustua siihen kanssani, klikakkaamme yhdessä alla olevaa web-osoitetta.
http://www.qnet.fi/mpeltonen/kolminaisuus.htm
Onko kolminaisuudella raamatullisia perusteita?
38
1672
Vastaukset
- Alk. Sit. Or.
Teksti lähti hieman liian aikaisin. Tästä on muutama paino- eli pianovirhe korjattu, ja tekstikin on ilmeisesti täydentynyt.
"Varsinaista k.-oppia ei ole raamatussa.K.-dogmin kehittäminen suoritettiin pääasiallisesti loppuun 300-luvulla. Länsimailla se valettiin Athanasiuksen tunnustuksen kaavoihin." (Evl. ex-arkkipiispan Erkki Kailan artikkeli "Kolminaisuus", Otavan Iso Tietosanakirja, osa VI: Kansallishenki-Kouko, 1934, palsta 1123; kirja on tässä vieressäni pöydällä).
Kaikki kolminaisuusopin tulkinnat yritetään jälkikäteen tunkea Raamatun tekstiin ja tehdä näin väkivaltaa tekstin alkuperäiselle merkitykselle.
JT:ien valtakunnansaleista saat kirjasen "Tulisiko sinun uskoa kolminaisuuteen?". Hankkisitko sen. Tässä on se englanninkielisenä.
http://www.watchtower.org/library/ti/article_01.htm
Tästä pääset samasta kirjasesta suoraan siihen, kuinka joittenkin raamatunjakeitten merkityksiä on yritetty jälikäteen vääristää, ja siihen, mitä nuo jakeet todella tarkoittavat:
http://www.watchtower.org/library/ti/article_08.htm
Ja tässä taas vahvistetaan samassa kirjasessa yllämainittu piispa Kailan käsitys siitä, miten kolminaisuusoppi kehittyi:
http://www.watchtower.org/library/ti/article_04.htm
Kolminaisuusopin kehittymisen kimmokkeena oli alkukristillisyyden ajan (33-100 ya) jälkeen se, että VT:n kreikannoksesta, Septuagintasta, poistettiin heprealaisin kirjaimin kirjoitettu Jumalan nimi, JHWH, ja korvattiin se kreikan muodoilla "Ho Theos" (Jumala) ja "Ho Kyrios" (Herra). Nyt ei kukaan enää ollut varma siitä, tarkoittaako raamatunjae Kristusta vai Jehovaa.
Kolminaisuusoppineitten kiusaksi niitä Septuiagintan tekstin kappaleita on vielä jäljellä, joissa tuo JHWH on yhä hepreaksi kirjoitettuna keskellä kreikkalaista tekstiä.
Nimenmuutoksen JHWH -> Herra/Jumala suorittivat luopiokritilliset jäljentäjät. He seurasivat taikauskoista juutalaista tapaa karttaa JHWH-nimen lausumista lukemalla siinä kohtaa "Jumala" ja "Herra". Näin mm. latinalaisessa Vultatassa ei ole JHWH-nimeä vaan Herra ja Jumala, mikä käännöstapa tuli siitä Mikael Agricolan välityksellä suomalaiseen Raamattuun.
Sen sijaan Heprealaisissa Kirjoituksissa olevia JHWH-kirjainmerkkejä eivät juutalaiset jäljentäjät koskaan korvanneet merkein "Adonai" (Herra) ja "Elohim" (Jumala). Syypäitä tähän väärennökseen ovat ns. kristityt.
Tässä enemmän tästä ala-aiheesta:
http://www.geocities.com/mr_raamattu/jhvh_ut.htm (napsauta "Yahoo" pois "alikersantin merkistä").
Tästä näet Jehovan ja Jeesuksen aseman toisiinsa nähden Raamatun alkukristillisyyden mukaisena:
http://www.jehovantodistajat.fi/languages/finnish/library/rq/index.htm
Eikö olekin helppotajuinen asia?
Kristikunnassa sen sijaan on jokaisella kolminaisuusoppiin uskovalla ikioma käsityksensä siitä eikä mikään niistä ole Raamatun mukainen.
Kolminasuusoppi on alkuisin alun perin pakanuudesta. Nooan pojanpojanpoika kapinallinen Nimrod (1Moos 10:8-12) nai äitinsä Semiramiksen, ja näin Isä = Poika, kun varsinainen Nimrodin isä, Kuus, työnnettiin syrjään. Äiti liitettiin mukaan kolminaisuusmuodossa Isä=Poika-Äiti.
Palvonta sai alkunsa, kun kapinallinen Nimrod sai surmansa, ja hänen äitinsä halusi säilyttää hänen muistonsa. Semiramis (="oksan kantaja", viittaa väärin siemen-Nimrodin olleen vaimo-Semiramiksen ansiota, 1M 3:15) sai medioistunnossa uskoteltua lähimmilleen, että Nimrod oli noussut kuolemattomuuteen taivaisiin, missä häntä muka yhä kuvasi "Suuren Metsästäjän", Orionin, tähtikuvio. Nimrod oli Babylonin perustaja ja Baabelin tornin alullepanija.
Pian vietetään taas Nimrodin, väärän Messiaan, syntymäpäivää, joulua. Oikea Messias ja luvattu taivaallisen Jumalan enkelijärjestön, Jumalan todellisen vaimon, siemen, Kristus, on unohtunut.
Luopiokristillisyyteen kolminaisuus tuli Nimrodin-Semiramiksen Babyloniasta Kreikan pakanafilosofian kautta, mitä filosofiaa alettiin pitää Raamatun vertaisena ja alettiin kuvailla Raamattua sen vertauskuvin. Nimrod = Zeus = Osiris = Juppiter = Marduk = Baal, ja Semiramis esiintyy heidän vaimonaan. Näidenkö juhlaa halutaan siis viettää jouluna, vaikka joulun alkuperäinen historia häviääkin jo ajan hämärään?
Tämä selittää kuitenkin sen, miksi puolipakanallisessa roomalaiskatolisuudessa neitsyt Marian asema on vuosisatojen kuluessa koko ajan kohonnut lähemmäksi Poikaa eli kohti alkuperäistä Isä=Poika-Äiti -kolmikkoa. Varsinainen Kaikkien Isä, JHWH, on työnnetty luopiokristillisyydessä niin ikään syrjään Pojan tieltä.
Luopiokristillisyydessä Äitiä korvasi aluksi "Pyhä Henki": Isä-Poika-Pyhä Henki -kaavan mukaisena, jollaisena se on useimpiin luopiokirkkoihin jämähtänyt.
ASO- Alk. Sit. Or.
Mainittu väärä Messias, Nimrod = Raamatun Tammus (Hes 8:14) ja hänen äitinsä Semiramis = Raamatun Taivaan kuningatar (Jer 7:18), ja heidän palvontansa leviämisestä juutalaisuuteen Jehova oli tekstiyhteyden mukaan hyvin pahoillaan ja lopulta niin raivoissaan, että heitti pois edestään sekä Israelin että Juudan niin, että vain pieni jäännös palasi Babylonin vankeudesta takaisin kotimaahansa, Luvattuun maahan.
Entäpä sitten mitä JHWH ajatelleekaan Tammuksen eli Nimrodin syntymäpäivän, joulun vietosta, josta on tehty hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla ja jossa koristeltu joulukuusi on itse asiassa = kuolleista noussut Nimrod, jonka vertauskuva oli muuten kaiken lisäksi seksisymboli risti vaan ei paalu, joka oli puolestaan Jeesuksen teloitusvälineenä?
Varhaispakanuudessa jouluaattona tuotiin sisään koristelematon havupuun pölkky tai koko havupuu, kuusi, ja seuraavana päivänä, joulupäivänä, se koristeltiin kuvaamaan sitä, kuinka Nimrod oli nyt noussut kuolleista taivaan kuolemattomuuteen.
Koko kuolemakin alettiin pakanauudessa käsittää vain siirtymisenä henkimaailmaan eli pantiin saman tien aluelle sielun kuolemattomuusoppi, mikä sekin on Raamatun vastainen, koska kuolemattomuus ja ikuinen elämä on palkinto eikä luonnollinen elämän jatke. Samalla syntyi helvetti-oppi, jotta paha olisi saanut palkkansa.
Ks lähemmin:
http://www.geocities.com/mr_raamattu/sielu.txt
http://www.geocities.com/mr_raamattu/stauros.htm
http://www.watchtower.org/library/w/2002/7/15/article_01.htm
ASO - Ohdake
Alk. Sit. Or. kirjoitti:
Mainittu väärä Messias, Nimrod = Raamatun Tammus (Hes 8:14) ja hänen äitinsä Semiramis = Raamatun Taivaan kuningatar (Jer 7:18), ja heidän palvontansa leviämisestä juutalaisuuteen Jehova oli tekstiyhteyden mukaan hyvin pahoillaan ja lopulta niin raivoissaan, että heitti pois edestään sekä Israelin että Juudan niin, että vain pieni jäännös palasi Babylonin vankeudesta takaisin kotimaahansa, Luvattuun maahan.
Entäpä sitten mitä JHWH ajatelleekaan Tammuksen eli Nimrodin syntymäpäivän, joulun vietosta, josta on tehty hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla ja jossa koristeltu joulukuusi on itse asiassa = kuolleista noussut Nimrod, jonka vertauskuva oli muuten kaiken lisäksi seksisymboli risti vaan ei paalu, joka oli puolestaan Jeesuksen teloitusvälineenä?
Varhaispakanuudessa jouluaattona tuotiin sisään koristelematon havupuun pölkky tai koko havupuu, kuusi, ja seuraavana päivänä, joulupäivänä, se koristeltiin kuvaamaan sitä, kuinka Nimrod oli nyt noussut kuolleista taivaan kuolemattomuuteen.
Koko kuolemakin alettiin pakanauudessa käsittää vain siirtymisenä henkimaailmaan eli pantiin saman tien aluelle sielun kuolemattomuusoppi, mikä sekin on Raamatun vastainen, koska kuolemattomuus ja ikuinen elämä on palkinto eikä luonnollinen elämän jatke. Samalla syntyi helvetti-oppi, jotta paha olisi saanut palkkansa.
Ks lähemmin:
http://www.geocities.com/mr_raamattu/sielu.txt
http://www.geocities.com/mr_raamattu/stauros.htm
http://www.watchtower.org/library/w/2002/7/15/article_01.htm
ASOOliko Jeesusken syntymä ja taivaallinen sotaväki joka oli tätä tilaisuutta ylistämässä mielestäsi myös pakanallinen tapahtuma?
- Ohdake
Tuomas: "Minun Herrani ja minun Jumalani".
- Alk. Sit. Or.
Ohdake kirjoitti:
Oliko Jeesusken syntymä ja taivaallinen sotaväki joka oli tätä tilaisuutta ylistämässä mielestäsi myös pakanallinen tapahtuma?
Kuten näemme (Luuk 2:14), enkelit ylistivät Jehovaa siitä, että vihdoinkin Hän oli antanut ihmisille pelastuskeinon. Samasta syystä Simeon ja (H)Anna(Luuk 2:25-38). Jeesushan syntyi noin 1/10 2 eaa, siis kaikkea muuta kuin jouluna. Silti hänen syntymästään ihmiseksi voitiin kiittää Jehovaa.
Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin. Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.
Vakituinen kissanhännänvetokumppanisi ja opponenttisi Juhani.P saa jatkaa.
ASO - Ohdake
Alk. Sit. Or. kirjoitti:
Kuten näemme (Luuk 2:14), enkelit ylistivät Jehovaa siitä, että vihdoinkin Hän oli antanut ihmisille pelastuskeinon. Samasta syystä Simeon ja (H)Anna(Luuk 2:25-38). Jeesushan syntyi noin 1/10 2 eaa, siis kaikkea muuta kuin jouluna. Silti hänen syntymästään ihmiseksi voitiin kiittää Jehovaa.
Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin. Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.
Vakituinen kissanhännänvetokumppanisi ja opponenttisi Juhani.P saa jatkaa.
ASO>>Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin.>>
Voitko perustella väitteesi? Kreikankielen opettajalleni tämä selitys oli täysin uusi, huolimatta siitä että hän on filologi, teologian tohtori ja opettaa yliopistolla pääaineenaan UT:n kreikkaa.
Ehkäpä valaiset hieman tietolähdettäsi ja esittänet myös UT:n tekstistä vastaavan kohdan vertailuksi, jossa voimme todistaa tällainen tavan käytön.
>>Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.>>
Ja tällainen "voi jumalauta" ilmaus, kuten oletan että tällä tarkoitat, on siis mielestäsi täysin hyväksytty selitys juutalaisten keskuudessa pyhään evankeliumiin kirjoitettuna, varsinkin kun juutalaiset EIVÄT turhaa lausuneet jumalan nimeä - eivätkä edes aina halunneet käyttää aktiivilausetta Jumalasta puhuttaessa.
Väitteenne on niin päätön, ettei sitä edes todeksi viitsi uskoa.
Ei meinannut uskoa koinee-kreikan asiantuntijakaan.
Juhanip ei osaa perustella kirjoituksiaan senkään vertaa kuin sinä.
Odotan, että sinulla on antaa tästä "idiomista" hieman tarkempaa selitystä, ja sillä en tarkoita teidän vääristeltyjä lainauksianne, joihin EN todellakaan luota. - theos
Ohdake kirjoitti:
Tuomas: "Minun Herrani ja minun Jumalani".
Kumoaako tuo yksi kohta mielestäsi kaikki ne kymmenet toiset kohdat, jotka sanovat selkeästi Jeesuksen olevan Jumalaa vähäisempi persoona niin maanpäällä kuin taivaassa ollessaan?
- Ohdake
theos kirjoitti:
Kumoaako tuo yksi kohta mielestäsi kaikki ne kymmenet toiset kohdat, jotka sanovat selkeästi Jeesuksen olevan Jumalaa vähäisempi persoona niin maanpäällä kuin taivaassa ollessaan?
Tarkoitus ei ollut kumota mitään, vaan osoittaa että Tuomas kutsui Jeesusta Jumalaksi tuossa tilanteessa.
Jeesus tuli ihmiseksi ja LUOPUI Raamatun mukaan siitä mikä hänellä taivaassa oli.
Minulle ei tuota mitään ongelmaa se, että uskon Jumalan Pojan, joka on syntynyt Jumalasta ja ON Raamatun mukaan samaa olemusta kuin hän - olevan Jumala.
Oma lapseni - minusta syntynyt - on ihminen siinä missä minäkin.
Minusta on toissijaista lähteä tukitsemaan vallan määrällä ominaisuutta.
Ei ihmisenkään ominaisuutta voi mitata vallan määrällä. Raamattu EI missään kohdassa kerro Jeesuksen olevan enkeli, niin kuin todistajat väittävät.
Jumaluudesta puhuu myös Joh.1:1. Samoin kuin Jesaja puhuu väkevästä Jumalasta.
Se että samaan jakeeseen ei ole mahdutettu kaikkia Jumalan ominaisuuksia EI VÄHENNÄ sitä tosiasiaa, että Jeesusta kutsutaan monessa kohdassa sanalla Jumala.
Raamatun mukaan Jeesukselle ON MYÖS annettu kaikki valta.
Syö kaikkea ruokaa = kaikkiruokainen.
Jolla on kaikki valta = kaikkivaltias. - theos
Ohdake kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut kumota mitään, vaan osoittaa että Tuomas kutsui Jeesusta Jumalaksi tuossa tilanteessa.
Jeesus tuli ihmiseksi ja LUOPUI Raamatun mukaan siitä mikä hänellä taivaassa oli.
Minulle ei tuota mitään ongelmaa se, että uskon Jumalan Pojan, joka on syntynyt Jumalasta ja ON Raamatun mukaan samaa olemusta kuin hän - olevan Jumala.
Oma lapseni - minusta syntynyt - on ihminen siinä missä minäkin.
Minusta on toissijaista lähteä tukitsemaan vallan määrällä ominaisuutta.
Ei ihmisenkään ominaisuutta voi mitata vallan määrällä. Raamattu EI missään kohdassa kerro Jeesuksen olevan enkeli, niin kuin todistajat väittävät.
Jumaluudesta puhuu myös Joh.1:1. Samoin kuin Jesaja puhuu väkevästä Jumalasta.
Se että samaan jakeeseen ei ole mahdutettu kaikkia Jumalan ominaisuuksia EI VÄHENNÄ sitä tosiasiaa, että Jeesusta kutsutaan monessa kohdassa sanalla Jumala.
Raamatun mukaan Jeesukselle ON MYÖS annettu kaikki valta.
Syö kaikkea ruokaa = kaikkiruokainen.
Jolla on kaikki valta = kaikkivaltias.Takaisin taivaaseen mentyäänkään Jeesuksella ei ollut Isä-Jumalan vertaisuutta.
Jos Jeesus on syntynyt, on hänellä alku ja eri status kuin synnyttäjällä.
Joh. 1:1 ei opeta Sanan olevan samanarvoinen Jumala kuin Kaikkivaltias Isä. Olen aiheesta usein esittänyt todisteita mm. kreikan kieliopista ja San. 8.
Jos Jeesukselle on ANNETTU kaikki valta, täytyy olla silloin joku, jolla on VALTA ANTAA hänelle. Siis omalta arvoltaan ja vallaltaan suurempi. - Ohdake
theos kirjoitti:
Takaisin taivaaseen mentyäänkään Jeesuksella ei ollut Isä-Jumalan vertaisuutta.
Jos Jeesus on syntynyt, on hänellä alku ja eri status kuin synnyttäjällä.
Joh. 1:1 ei opeta Sanan olevan samanarvoinen Jumala kuin Kaikkivaltias Isä. Olen aiheesta usein esittänyt todisteita mm. kreikan kieliopista ja San. 8.
Jos Jeesukselle on ANNETTU kaikki valta, täytyy olla silloin joku, jolla on VALTA ANTAA hänelle. Siis omalta arvoltaan ja vallaltaan suurempi.Mitä vaikutuksia vallan määrällä on jonkun ominaisuuksiin?
Mainitse joku vastaava asia, jolla on vaikutuksia ominaisuuteen olla ihminen.
Jos kuninkaan pojalla ei ole samaa valtaa kuin itse kuninkaalla - tekeekö tämä hänen ihmisyytensä kyseenalaiseksi?
Kukaan tuskin kiistää sitä tosiasiaa, etteikö Jumala ole suurempi arvoltaan ja vallaltaan kuin Jeesus - Hänen ainosyntyinen poikansa.
Miksi ei olisi?
Raamattu sanoo myös Jeesuksen olevan A ja O - ensimmäinen ja viimeinen. - Corre
Ohdake kirjoitti:
>>Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin.>>
Voitko perustella väitteesi? Kreikankielen opettajalleni tämä selitys oli täysin uusi, huolimatta siitä että hän on filologi, teologian tohtori ja opettaa yliopistolla pääaineenaan UT:n kreikkaa.
Ehkäpä valaiset hieman tietolähdettäsi ja esittänet myös UT:n tekstistä vastaavan kohdan vertailuksi, jossa voimme todistaa tällainen tavan käytön.
>>Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.>>
Ja tällainen "voi jumalauta" ilmaus, kuten oletan että tällä tarkoitat, on siis mielestäsi täysin hyväksytty selitys juutalaisten keskuudessa pyhään evankeliumiin kirjoitettuna, varsinkin kun juutalaiset EIVÄT turhaa lausuneet jumalan nimeä - eivätkä edes aina halunneet käyttää aktiivilausetta Jumalasta puhuttaessa.
Väitteenne on niin päätön, ettei sitä edes todeksi viitsi uskoa.
Ei meinannut uskoa koinee-kreikan asiantuntijakaan.
Juhanip ei osaa perustella kirjoituksiaan senkään vertaa kuin sinä.
Odotan, että sinulla on antaa tästä "idiomista" hieman tarkempaa selitystä, ja sillä en tarkoita teidän vääristeltyjä lainauksianne, joihin EN todellakaan luota.Ei voi kuin ihailla tuota Ohdakkeen asiantuntemusta, kun hän pistää luun kurkkuun vartotornin väelle joka asiassa.
Hieno homma! :-)
-Corrector- - Ohdake taas
Corre kirjoitti:
Ei voi kuin ihailla tuota Ohdakkeen asiantuntemusta, kun hän pistää luun kurkkuun vartotornin väelle joka asiassa.
Hieno homma! :-)
-Corrector-Minä en ole asiantuntija missään, mutta uskoisin että yliopistossa koineekreikkaa opettava teologian tohtori on sitä.
Hänen vakuuttelunsa ovat huomattavasti paremmat kuin kenenkään jt:n ja 99% paremmat kuin Juhanipin "perustelut". - fger
Ohdake kirjoitti:
>>Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin.>>
Voitko perustella väitteesi? Kreikankielen opettajalleni tämä selitys oli täysin uusi, huolimatta siitä että hän on filologi, teologian tohtori ja opettaa yliopistolla pääaineenaan UT:n kreikkaa.
Ehkäpä valaiset hieman tietolähdettäsi ja esittänet myös UT:n tekstistä vastaavan kohdan vertailuksi, jossa voimme todistaa tällainen tavan käytön.
>>Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.>>
Ja tällainen "voi jumalauta" ilmaus, kuten oletan että tällä tarkoitat, on siis mielestäsi täysin hyväksytty selitys juutalaisten keskuudessa pyhään evankeliumiin kirjoitettuna, varsinkin kun juutalaiset EIVÄT turhaa lausuneet jumalan nimeä - eivätkä edes aina halunneet käyttää aktiivilausetta Jumalasta puhuttaessa.
Väitteenne on niin päätön, ettei sitä edes todeksi viitsi uskoa.
Ei meinannut uskoa koinee-kreikan asiantuntijakaan.
Juhanip ei osaa perustella kirjoituksiaan senkään vertaa kuin sinä.
Odotan, että sinulla on antaa tästä "idiomista" hieman tarkempaa selitystä, ja sillä en tarkoita teidän vääristeltyjä lainauksianne, joihin EN todellakaan luota.Ei tarvitse kuin jatkaa lukemista, niin kirjoittaja itse niputtaa yhteen asian. Muuta ei sitten tarvitse kuin uskoa siihen.
31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
Ja kuten jokusen kerran on todettu, Jeesus ei ole Kaikkivaltias JHWH. Hän tulee palauttamaan valtansa takaisin isälleen.
Siinä sinulle purtavaa taas iltahetkiksi. - Ohdake
fger kirjoitti:
Ei tarvitse kuin jatkaa lukemista, niin kirjoittaja itse niputtaa yhteen asian. Muuta ei sitten tarvitse kuin uskoa siihen.
31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
Ja kuten jokusen kerran on todettu, Jeesus ei ole Kaikkivaltias JHWH. Hän tulee palauttamaan valtansa takaisin isälleen.
Siinä sinulle purtavaa taas iltahetkiksi.Kun on helposti todistettavissa, ettei Tarja Halosen tytär ole Suomen presidentti, niin logiikkanne mukaan hän ei voi olla myöskään ihminen.
Näinhän tämä teillä kulkee.
Kukaan ei tietääkseni ole väittänyt että Poika olisi Isä tai etteikö Jeesus Kristus olisi Jumalan Poika - ainosyntyinen.
Sitä vastoin enkeli Jeesus ei ole. Sen opin Raamattu kieltää useampaankin kertaan. - fger
Ohdake kirjoitti:
Kun on helposti todistettavissa, ettei Tarja Halosen tytär ole Suomen presidentti, niin logiikkanne mukaan hän ei voi olla myöskään ihminen.
Näinhän tämä teillä kulkee.
Kukaan ei tietääkseni ole väittänyt että Poika olisi Isä tai etteikö Jeesus Kristus olisi Jumalan Poika - ainosyntyinen.
Sitä vastoin enkeli Jeesus ei ole. Sen opin Raamattu kieltää useampaankin kertaan.Haluat nyt vain heittää jotain läppää, että yleisö ei huomaisi että olemme häkellyttävän lähellä näkökannoissamme.
Olemme yhtä mieltä siitä, että Jeesus on Jumalan poika, hänelle alamainen, kuollut puolestamme.
Miten selität:
>>>Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.> Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön>Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias,
eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.>Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. - Ohdake taas
fger kirjoitti:
Haluat nyt vain heittää jotain läppää, että yleisö ei huomaisi että olemme häkellyttävän lähellä näkökannoissamme.
Olemme yhtä mieltä siitä, että Jeesus on Jumalan poika, hänelle alamainen, kuollut puolestamme.
Miten selität:
>>>Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.> Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön>Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias,
eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.>Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee.Miten nämä kysymykset liittyvät jehovantodistajien oppiin?
Tietääkseni tämän forumin aihe on TEIDÄN oppinne - ei luterilaisuus.
Tuli vaan mieleeni. Ja miksi vastaisin, kun et sinäkään vastannut niihin kysymyksiin, joita minä esitin liittyen Mustosen kirjaan ja oppiinne kristityistä armeijan palveluksessa.
Olen useasti antanut teikäläisille neuvon lukea Pekka Kärkkäisen kirjan Johdatus Lutherin teologiaan.
Kirjassa asia on selitetty hyvin perusteellisesti. Jos haluat todella saada asiasta selvyyden - niin lue kyseinen kirja ja palaa sitten esittämään kysymyksiä, jotka vielä jäivät epäselviksi. - theos
Ohdake kirjoitti:
Mitä vaikutuksia vallan määrällä on jonkun ominaisuuksiin?
Mainitse joku vastaava asia, jolla on vaikutuksia ominaisuuteen olla ihminen.
Jos kuninkaan pojalla ei ole samaa valtaa kuin itse kuninkaalla - tekeekö tämä hänen ihmisyytensä kyseenalaiseksi?
Kukaan tuskin kiistää sitä tosiasiaa, etteikö Jumala ole suurempi arvoltaan ja vallaltaan kuin Jeesus - Hänen ainosyntyinen poikansa.
Miksi ei olisi?
Raamattu sanoo myös Jeesuksen olevan A ja O - ensimmäinen ja viimeinen.Kaikissa esimerkeissäsi tuot saman eron esille. Otan niistä vain yhden.
Kuningas on toki ihminen kuten prinssinsäkin.
Onhan Jumala ja Jeesuskin henkiolentoja samallalailla.
Arvossa on molemmissa tapauksissa merkittävä ero.
Eivät missään tapauksessa samaa persoonaa eli Jeesus ei ole Jumala. Raamatun mukaan on vain yksi Jumala. - theos
Ohdake taas kirjoitti:
Miten nämä kysymykset liittyvät jehovantodistajien oppiin?
Tietääkseni tämän forumin aihe on TEIDÄN oppinne - ei luterilaisuus.
Tuli vaan mieleeni. Ja miksi vastaisin, kun et sinäkään vastannut niihin kysymyksiin, joita minä esitin liittyen Mustosen kirjaan ja oppiinne kristityistä armeijan palveluksessa.
Olen useasti antanut teikäläisille neuvon lukea Pekka Kärkkäisen kirjan Johdatus Lutherin teologiaan.
Kirjassa asia on selitetty hyvin perusteellisesti. Jos haluat todella saada asiasta selvyyden - niin lue kyseinen kirja ja palaa sitten esittämään kysymyksiä, jotka vielä jäivät epäselviksi.Opillisesti jäit ansaan.
- Ohdake taas
theos kirjoitti:
Kaikissa esimerkeissäsi tuot saman eron esille. Otan niistä vain yhden.
Kuningas on toki ihminen kuten prinssinsäkin.
Onhan Jumala ja Jeesuskin henkiolentoja samallalailla.
Arvossa on molemmissa tapauksissa merkittävä ero.
Eivät missään tapauksessa samaa persoonaa eli Jeesus ei ole Jumala. Raamatun mukaan on vain yksi Jumala.Mikään muu taho ei väitäkään, että olisivat sama persoona kuin jt:t.
Ev.lut. kirkko EI opeta sellaista oppia. - Ohdake taas
theos kirjoitti:
Opillisesti jäit ansaan.
Tuon logiikan mukaan jt:t ovat niin syvässä ja monessa ansassa, ettei heillä ole mitään toivoa.
Tieto löytyy kirjasta. Haluatko sivunumerot? Ohdake kirjoitti:
Tuomas: "Minun Herrani ja minun Jumalani".
teidät, että Tuomas tarkoitti noin sanoessaan yhtä ja ainoaa persoonaa? Raamatunkohta?
- Corre
theos kirjoitti:
Opillisesti jäit ansaan.
Tuota kolminaisuuskäsitettä on puitu useampaan otteeseen ja tämä minkä sanon ei ole mikään uusi juttu, mutta jostain syystä se ei ole menyt perille ainakaan jehoville. Ja nyt huomasin että theoksellakin on tuo kolminaisuus hämärän peitossa?
Raamattu esittä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen erillisiä persoonina. Raamatun mukaan ne ovat siis eri persoonia. Pyhä Henki on ollut olemassa aina, eikö niin? Olisi aika vaikea kuvitella Isä Jumalaa ilman että Raamatun esittämä persoonana esiintyvä Pyhä Henki ei olisi olemassa, vai mitä? Siispä Pyhä Henki - joka rukoilee ja tekee asioita - on aina ollut olemassa. Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme eri persoonaa mutta yhtä jumalallista olemusta.
Tässä vielä ote Augsburgin tunnustuksesta:
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, Areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä."
[http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html]
-Corrector- - fger
Corre kirjoitti:
Tuota kolminaisuuskäsitettä on puitu useampaan otteeseen ja tämä minkä sanon ei ole mikään uusi juttu, mutta jostain syystä se ei ole menyt perille ainakaan jehoville. Ja nyt huomasin että theoksellakin on tuo kolminaisuus hämärän peitossa?
Raamattu esittä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen erillisiä persoonina. Raamatun mukaan ne ovat siis eri persoonia. Pyhä Henki on ollut olemassa aina, eikö niin? Olisi aika vaikea kuvitella Isä Jumalaa ilman että Raamatun esittämä persoonana esiintyvä Pyhä Henki ei olisi olemassa, vai mitä? Siispä Pyhä Henki - joka rukoilee ja tekee asioita - on aina ollut olemassa. Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme eri persoonaa mutta yhtä jumalallista olemusta.
Tässä vielä ote Augsburgin tunnustuksesta:
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, Areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä."
[http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html]
-Corrector->>>Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. >Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta.
- Corre
Corre kirjoitti:
Tuota kolminaisuuskäsitettä on puitu useampaan otteeseen ja tämä minkä sanon ei ole mikään uusi juttu, mutta jostain syystä se ei ole menyt perille ainakaan jehoville. Ja nyt huomasin että theoksellakin on tuo kolminaisuus hämärän peitossa?
Raamattu esittä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen erillisiä persoonina. Raamatun mukaan ne ovat siis eri persoonia. Pyhä Henki on ollut olemassa aina, eikö niin? Olisi aika vaikea kuvitella Isä Jumalaa ilman että Raamatun esittämä persoonana esiintyvä Pyhä Henki ei olisi olemassa, vai mitä? Siispä Pyhä Henki - joka rukoilee ja tekee asioita - on aina ollut olemassa. Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme eri persoonaa mutta yhtä jumalallista olemusta.
Tässä vielä ote Augsburgin tunnustuksesta:
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, Areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä."
[http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html]
-Corrector-Kirjoitin edellisessä kappaleessa näin: "Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta."
Pitää olla: Poika ON SYNTYNYT Isästä, ei luotu...
Pahoittelen virhettä, en olekaan täydellinen vaikka olen niin tähän asti luullut ;-)
-Corrector- - Corre
fger kirjoitti:
>>>Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. >Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta.
Kirjoitin edellisessä kappaleessa näin: "Poika ei syntynyt Isästä, ei luotu eikä Hän ole myöskään enkeli vaan Jumala Jumalasta."
Pitää olla: Poika ON SYNTYNYT Isästä, ei luotu...
Pahoittelen virhettä, en olekaan täydellinen vaikka olen niin tähän asti luullut ;-)
-Corrector- - fger
Ohdake kirjoitti:
Mitä vaikutuksia vallan määrällä on jonkun ominaisuuksiin?
Mainitse joku vastaava asia, jolla on vaikutuksia ominaisuuteen olla ihminen.
Jos kuninkaan pojalla ei ole samaa valtaa kuin itse kuninkaalla - tekeekö tämä hänen ihmisyytensä kyseenalaiseksi?
Kukaan tuskin kiistää sitä tosiasiaa, etteikö Jumala ole suurempi arvoltaan ja vallaltaan kuin Jeesus - Hänen ainosyntyinen poikansa.
Miksi ei olisi?
Raamattu sanoo myös Jeesuksen olevan A ja O - ensimmäinen ja viimeinen.Tässähän on koko ajan ollut kyse vallan määrästä.
JHWH, Jeesus, serafit, kerubit ,Saatana henkiolentoja kaikki tyynni. Siitähän tässä on kyse, millainen valta-asema kullakin on toisiinsa verrattuna.
Jeesus on Raamatussa ilmoittanut täysin selkeästi olevansa JHWH alapuolella. Seuraavaksi valta-asteikossa on henkiolennot, jotka toimivat enkeleinä, serafeina, kerubeina. - fger
Ohdake taas kirjoitti:
Miten nämä kysymykset liittyvät jehovantodistajien oppiin?
Tietääkseni tämän forumin aihe on TEIDÄN oppinne - ei luterilaisuus.
Tuli vaan mieleeni. Ja miksi vastaisin, kun et sinäkään vastannut niihin kysymyksiin, joita minä esitin liittyen Mustosen kirjaan ja oppiinne kristityistä armeijan palveluksessa.
Olen useasti antanut teikäläisille neuvon lukea Pekka Kärkkäisen kirjan Johdatus Lutherin teologiaan.
Kirjassa asia on selitetty hyvin perusteellisesti. Jos haluat todella saada asiasta selvyyden - niin lue kyseinen kirja ja palaa sitten esittämään kysymyksiä, jotka vielä jäivät epäselviksi.>>>liittyen Mustosen kirjaan ja oppiinne kristityistä armeijan palveluksessa
- Alk. Sit. Or.
Ohdake kirjoitti:
>>Tuomaan huuhdahdus (Joh 20:28) on lähinnä aremealainen hämmästystä ilmaiseva idiomi, jonka hän lausui henkeyttämättömänä, koska pyhän hengen antopäivä, helluntai v 33 ya, oli vielä edessäpäin.>>
Voitko perustella väitteesi? Kreikankielen opettajalleni tämä selitys oli täysin uusi, huolimatta siitä että hän on filologi, teologian tohtori ja opettaa yliopistolla pääaineenaan UT:n kreikkaa.
Ehkäpä valaiset hieman tietolähdettäsi ja esittänet myös UT:n tekstistä vastaavan kohdan vertailuksi, jossa voimme todistaa tällainen tavan käytön.
>>Näin hänen sanoillaan ei ole henkeytettyä merkitystä vaan sama hämmästystä osoittava arvo kuin, jos minä huutaisin saatuani monen kysymyksen kyselyn postitse täytettäväkseni: "No, voi Ohdakkeen Ohdake, joko taas!", vaikka Ohdake ei olisikaan paikalla. Joku toinen voisi huudahtaa: "Voi hyvä Jumala, joko taas!" ilman, että Jumala olisi paikalla. Jeesuksen ei siis tarvinnut olla Tuomaksen tarkoittama Herra ja Jumala vaan nämä käsitteet sisältyivät tuohon vanhaan lauseparteen.>>
Ja tällainen "voi jumalauta" ilmaus, kuten oletan että tällä tarkoitat, on siis mielestäsi täysin hyväksytty selitys juutalaisten keskuudessa pyhään evankeliumiin kirjoitettuna, varsinkin kun juutalaiset EIVÄT turhaa lausuneet jumalan nimeä - eivätkä edes aina halunneet käyttää aktiivilausetta Jumalasta puhuttaessa.
Väitteenne on niin päätön, ettei sitä edes todeksi viitsi uskoa.
Ei meinannut uskoa koinee-kreikan asiantuntijakaan.
Juhanip ei osaa perustella kirjoituksiaan senkään vertaa kuin sinä.
Odotan, että sinulla on antaa tästä "idiomista" hieman tarkempaa selitystä, ja sillä en tarkoita teidän vääristeltyjä lainauksianne, joihin EN todellakaan luota.Joh 20:28:lla on parikin selitystä. Mutta tärkeää on havaita todella,
että 1) Tuomas oli yhtä henkeyttämätön kuin apostolit arvellessaan, että vanhempien synti kostetaan lapsille (Joh 9:2) ja että tarvitaan Jumalan kovia uskoa vahvistavia erityisotteita (Luuk 9:54). Jeesus torjui molemmat väitteet (Joh 9:3, Luuk 9:55;
että 2) Johannes ilmoittaa itse heti parin jakeen päässä, mihin johtopäätökseen meidän pitää tulla, ja kertoo, että Jeeusu Kristus on Jumalan Poika eikä Poika-Jumala (Joh 20:31). Jos olette tajunneet Jeesuksen Jumalaksi tai Poika-Jumalaksi, olette ymmärtäneet Johanneksen väärin;
että 3) jos kerran Jeesus itse oli juuri sanonut nousevansa oman Jumalansa ja oman Isänsä luo (Joh 20:17), niin miten Tuomas olisi voinut pitää Jeesusta Kaikkivaltiaana itsenään, joka olisi ollut matkalla itsensä luo? Eihän hänen silloin olisi tarvinnut matkata minnekään!
Joh 20:28:a JT:ien järjestö on selittänyt useaan oteeseen. JT:ien kirjasta "Sana, kuka hän on Johanneksen mukaan?" arvellaan F. W. Franzin kirjoittamaksi, ja se painettiin kokonaan Vartiotorniin (Vt) 1963. Vasta nyt (Vt 151004, s 30, 31) sen asiasisältöä täydennettiin 1Joh 5:20:nen selityksellä, jonka Franz jätti mielestään selvyytenä huomiotta.
Johanneksen 20:28:an on siis kaksikin selitystä:
A) Tuomas puhui itse asiassa Jumalalle, mutta hänen edustajansa, Jeesuksen, kautta (JT:ien OPAS 1, 906).
Tässäkin mielessä hän olisi saattanut lainata vanhaa aramelaista idiomia "minun Herrani ja minun Jumalani!"
B) "Joh 20:28:nnessa ´Ho kyrios mou kai ho theos mou´ (so. Herrani ja Jumalani) ... voi johtua seemiläisestä idiomista" (Vt 010363, s 120, § 50, alaviite *). Vt viittaa tässä Cambridgen yliopiston teologian professorin, C.F.D. Moulen, kirjaan "An Idiom-Book of the New Testament Greek", sen 1953:n painoksen sivuihin 116, 117. Tätä en ole nähnyt ("original not seen") vaan jätän sen selailun asiantuntijoitten tehtäväksi. Mutta tässä kirjassakaan ei ehkä ole esitetty sen enempää kuoin tuo mainittu otaksuma. (Valitettavasti JT:ien järjestö ei tapansa mukaan mainitse teoksen kustantajaa, mikä helpottaisi kirjan etsimistä).
Pidän itse seemiläistä/aramealaista idiomia, kielelle ominaista ilmaisua, parhaimpana selityksenä, olipa arameassa sitten kyseinen ilmaisu tarkoitettu Jumalan tai jonkun muun puhuttelusanoiksi tai ei. Joka tapauksessa ilmaus "minun Herrani ja minun Jumalani" ilmaisi hämmästystä, ei tosin ihan - :-)- Ohdakkeen käyttämin sanoin, mutta vähän sinne päin olevin.
Johan Ohdakkeenkin kirjoittama ilmaus osoittaa, etteivät ihmiset odota aina Jumalan olevan paikalla eivätkä tarkoita häntä - eivät erityisesti ateistit -, vaikka manaavat ja käyttävät tuota ilmausta, jossa itse asiassa kirjaimellisesti pyydetään Jumalalta apua.
ASO - eki
löydämme kolminaisuusopin raamatusta roomalaiskirje 8:8-11 on ehkä selvin esimerkki uusi kirkon virallinen käännös kuten myös jt käännös ovat sensuroineet kyseisen ajatuksen ja lisänneet siihen jotain omaansa
- Alk. Sit. Or.
Alk. Sit. Or. kirjoitti:
Joh 20:28:lla on parikin selitystä. Mutta tärkeää on havaita todella,
että 1) Tuomas oli yhtä henkeyttämätön kuin apostolit arvellessaan, että vanhempien synti kostetaan lapsille (Joh 9:2) ja että tarvitaan Jumalan kovia uskoa vahvistavia erityisotteita (Luuk 9:54). Jeesus torjui molemmat väitteet (Joh 9:3, Luuk 9:55;
että 2) Johannes ilmoittaa itse heti parin jakeen päässä, mihin johtopäätökseen meidän pitää tulla, ja kertoo, että Jeeusu Kristus on Jumalan Poika eikä Poika-Jumala (Joh 20:31). Jos olette tajunneet Jeesuksen Jumalaksi tai Poika-Jumalaksi, olette ymmärtäneet Johanneksen väärin;
että 3) jos kerran Jeesus itse oli juuri sanonut nousevansa oman Jumalansa ja oman Isänsä luo (Joh 20:17), niin miten Tuomas olisi voinut pitää Jeesusta Kaikkivaltiaana itsenään, joka olisi ollut matkalla itsensä luo? Eihän hänen silloin olisi tarvinnut matkata minnekään!
Joh 20:28:a JT:ien järjestö on selittänyt useaan oteeseen. JT:ien kirjasta "Sana, kuka hän on Johanneksen mukaan?" arvellaan F. W. Franzin kirjoittamaksi, ja se painettiin kokonaan Vartiotorniin (Vt) 1963. Vasta nyt (Vt 151004, s 30, 31) sen asiasisältöä täydennettiin 1Joh 5:20:nen selityksellä, jonka Franz jätti mielestään selvyytenä huomiotta.
Johanneksen 20:28:an on siis kaksikin selitystä:
A) Tuomas puhui itse asiassa Jumalalle, mutta hänen edustajansa, Jeesuksen, kautta (JT:ien OPAS 1, 906).
Tässäkin mielessä hän olisi saattanut lainata vanhaa aramelaista idiomia "minun Herrani ja minun Jumalani!"
B) "Joh 20:28:nnessa ´Ho kyrios mou kai ho theos mou´ (so. Herrani ja Jumalani) ... voi johtua seemiläisestä idiomista" (Vt 010363, s 120, § 50, alaviite *). Vt viittaa tässä Cambridgen yliopiston teologian professorin, C.F.D. Moulen, kirjaan "An Idiom-Book of the New Testament Greek", sen 1953:n painoksen sivuihin 116, 117. Tätä en ole nähnyt ("original not seen") vaan jätän sen selailun asiantuntijoitten tehtäväksi. Mutta tässä kirjassakaan ei ehkä ole esitetty sen enempää kuoin tuo mainittu otaksuma. (Valitettavasti JT:ien järjestö ei tapansa mukaan mainitse teoksen kustantajaa, mikä helpottaisi kirjan etsimistä).
Pidän itse seemiläistä/aramealaista idiomia, kielelle ominaista ilmaisua, parhaimpana selityksenä, olipa arameassa sitten kyseinen ilmaisu tarkoitettu Jumalan tai jonkun muun puhuttelusanoiksi tai ei. Joka tapauksessa ilmaus "minun Herrani ja minun Jumalani" ilmaisi hämmästystä, ei tosin ihan - :-)- Ohdakkeen käyttämin sanoin, mutta vähän sinne päin olevin.
Johan Ohdakkeenkin kirjoittama ilmaus osoittaa, etteivät ihmiset odota aina Jumalan olevan paikalla eivätkä tarkoita häntä - eivät erityisesti ateistit -, vaikka manaavat ja käyttävät tuota ilmausta, jossa itse asiassa kirjaimellisesti pyydetään Jumalalta apua.
ASOettä 4) ei Jeesus Kristus eikä kukaan hänen opetuslapsensa pitänyt häntä hänen maan päällä olonsa aikana jumalana/Jumalana, ei siis myöskään Tuomas (Didymus, Kaksonen).
Mainitsemani kirjan on voinut kustantaa tai ainakin painaa Cambridge University Press, jos sellaista onkaan. Sieltä kannattaisi kysyä, ja kirjan selityksen minäkin haluaisin kuulla.
ASO - Ohdake
fger kirjoitti:
Tässähän on koko ajan ollut kyse vallan määrästä.
JHWH, Jeesus, serafit, kerubit ,Saatana henkiolentoja kaikki tyynni. Siitähän tässä on kyse, millainen valta-asema kullakin on toisiinsa verrattuna.
Jeesus on Raamatussa ilmoittanut täysin selkeästi olevansa JHWH alapuolella. Seuraavaksi valta-asteikossa on henkiolennot, jotka toimivat enkeleinä, serafeina, kerubeina.Maallisen kuninkaan poika on ihminen - huolimatta siitä, ettei hänellä ole samaa valtaa kuin isällään.
Voitko nyt antaa muutaman esimerkin - yksikin riittää - jossa vallan määrä, arvostus, rakkauden määrä tai joku muu MUODOSTAA tai vaikuttaa jonkin elollisen laatuun?
Esim jostain SYNTYMINEN ei olisi todiste samasta "laadullisesta" ominaisuudesta vaan syntyneen saama valta tai muu piirre vasta tekisi mahdolliseksi hänen ominaisuutensa?
Esim, voiko ajatella että jos sinulla on kaksi koiraa ja toista rakastat enemmän ja se tottelee ja selvästi pitää sinusta enemmän on aito koira - toinen taas ei sitä ole.
Ymmärsitkö kysymyksen? Se on lähinnä teoreettinen, mutta mietittäväksi.
Siis:
MILLÄ TAVALLA VALLAN, HYVÄKSYNNÄN, RAKKAUDEN, VIHAN TMS. MÄÄRÄ VOI VAIKUTTAA OLEMASSA OLEVAN PERSOONAN TAI ELIÖMUODON (ELÄIMISTÄ) LAATUUN? - fger
Ohdake kirjoitti:
Maallisen kuninkaan poika on ihminen - huolimatta siitä, ettei hänellä ole samaa valtaa kuin isällään.
Voitko nyt antaa muutaman esimerkin - yksikin riittää - jossa vallan määrä, arvostus, rakkauden määrä tai joku muu MUODOSTAA tai vaikuttaa jonkin elollisen laatuun?
Esim jostain SYNTYMINEN ei olisi todiste samasta "laadullisesta" ominaisuudesta vaan syntyneen saama valta tai muu piirre vasta tekisi mahdolliseksi hänen ominaisuutensa?
Esim, voiko ajatella että jos sinulla on kaksi koiraa ja toista rakastat enemmän ja se tottelee ja selvästi pitää sinusta enemmän on aito koira - toinen taas ei sitä ole.
Ymmärsitkö kysymyksen? Se on lähinnä teoreettinen, mutta mietittäväksi.
Siis:
MILLÄ TAVALLA VALLAN, HYVÄKSYNNÄN, RAKKAUDEN, VIHAN TMS. MÄÄRÄ VOI VAIKUTTAA OLEMASSA OLEVAN PERSOONAN TAI ELIÖMUODON (ELÄIMISTÄ) LAATUUN?Älä tunge tähän keskusteluun epäolennaisia elementtejä.
Haluat vain käsitellä olemusta, jotta sitä kautta voisit perustella Jeesuksen palvontaa. Siis, jos on jumala niin tottahan jumalaa voi palvoa, vaikka Jeesus itse koko ajan käski palvoa JHWH:ta.
Alku asetelma kuitenkin on se, että JHWH on Kaikkivaltias. Palvonta kuuluu vain yhdelle Kaikkivaltiaalle Jumalalle JHWH:lle.
Ymmärrän, että taktiikkasi on pyörittää tuota enkeli kiistaa vain siitä syystä, että mahdollisiman monet luulisivat JT:jien pitävän Jeesusta ihan mitättömänä. Kuitenkin asia on aivan päinvastoin.
http://mysite.wanadoo-members.co.uk/newworldtranslation/hebrews1.6.htm
- leaantero
Tästä on perusteellista tekstiä sivoilla:
`members.surfeu.fi/raimpout- Alk. Sit. Or.
Kiitos!
ASO - leaantero
Alk. Sit. Or. kirjoitti:
Kiitos!
ASOsori!
members.tiscali.fi/raimpout - leaantero
Alk. Sit. Or. kirjoitti:
http://tiscali.fi
Lieneekö papin kirkkosaarnan antiin verrattavissa?
ASOVahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, jopa ne
papin kirkkosaarnatkin...
- muistuttaja
Miten kolmiyhteinen Jumala määritellään kolminaisuudeksi?
http://www.ekumenia.fi/sen/kristillinenkirkko.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562208En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321704Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751509- 101504
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 931043
- 20979