Lisäsikö piikki eroja muualla ku ek.fi:ssä?

ghjd

Voisiko olettaa, että niistä n. 20 000:sta, jotka eroneet viimeisen viikon aikana, normaalia suurempi oosuus olisi eronnut muualla kuin ek:fi:ssä? Olisko ollut monella tarvetta mennä ihan henkilökohtaisesti kirkkoherranvirastoon sanomaa painava sana naamatusten?

Osa tämänkertaisista eroajista ei kenties halua myöskään "tukea/kannattaa" ek:fi:tä; jos nyt vihaltaan ehtivät moista ajattella.

7

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkghkg

Minkäköhänlaisia konservatiiveja nyt eroneet konservatiivit mahtavat olla? Toki eroajissa on eropiikin aikana ollut liberaalejakin paljon, mutta oletettavasti tavallista enemmän konservatiiveja.

Mutta kuinka moni nyt eronnut konsu on ollut uskonnollinen konsu, aktiivinen kirkon tosiuskovainen jäsen? Kuinka moni kenties yleis-/peruskonservatiivi, jolla on muuten vaan seksuaalisia hikuppeja, ei välttämäti niinkään uskontoon kietoutuvia, siitä periytyviä? Vaikka paljonhan niitä uskonnosta kumpuaa tavalla tai toisella, tiedostaa ihminen sen eli ei.

• eero83

Nyt on ollut ensimmäinen kerta, kun uskovia on eronnut enemmän. Saamme tietää tämän ensi helmikuussa eroakirkosta.fi prosenttiosuudesta. Se antaa pohjaa näille arvioille jatkossa.

Voihan erota myös vaikka lähettämällä suoraan sähköpostin.

• ghjd

Olishan se somaa jos muutama tuhat "yllärieroa" olisi tulossa. Sitä on tottunut tuojottamaan ek:fi-sivuston erolaskuria; vaikka muitakin reitteäa erota on. Toki ek:n markkinaosuus huikea.

• Seurakunnista tulee varsin nihkeästi lukuja. Pari uutista olen sattunut bongaamaan. Turkulainen kertoi 60 erosta viime viikolla seurakuntien tietojen perusteella. Laskin, että eroakirkosta.fi:n kautta oli eronnut 508 turkulaista viime viikolla, joista 365 pelkästään lauantaina ja sunnuntaina. Lapin kansalla oli myös juttu jossa puhuttiin 12 erosta perjantaista maanantaiaamuun. Pe-su oli 149 eronnut eroakirkosta.fi:n kautta.

http://www.turkulainen.fi/artikkeli/253029-kohulaki-karkotti-kirkosta-vain-60
      http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194944466325/artikkeli/kirkosta eroamisen aalto ei yltanyt rovaniemelle saakka.html

• Mitä ihmettä? Kaiketi näkevät ne erot jotka maistraatti on ehtinyt rekisteröidä ja niistäkin ehkä vain ne, jotka ovat siirtyneet kirkon tietojärjestelmään. Ja näistä sitten päätellään jotain...

Voi kumpa lehdet ensi viikolla kysyisivät uudelleen ja saisivat rokotuksen kirkon lukuihin uskomista vastaan.

• Olisi tietysti hieno tietää kuinka paljon eroja oli maakunnittain, esim aina kahden suurimman maakuntapääkaupungin erot. Tämä voisi hiukan tuoda realismia.

Kun tulee puhe turuilla ja toreilla, että Suomessa on parikin seurakuntaa joissa kirkon osuus vajonnut lähes puoleen väestä, heti kysytään, kuinka paljon maahanmuuttajia niissä on. Tätäkin korrelaatiota olisi mukava tietää. Luulen ettei niillä ole mitään yhteyttä.

Sitten taas luulen että kirkon osuuden pieneneminen paikkakuntakohtaisesti on suoraan verrannollinen vihreiden ja sdpn osuuteen väestöstä. Tällekään ei ole perusteluja.

Mitä ilmeisintä on että kirkon vouhottajat ovat erkaantuneet kansasta ja ote alkaa lipsua. Lisäksi pari prosenttia tuloista on jo niin iso raha, että harras uskovainenkin etsii mielellään jonkun tekosyyn poislähtemiseen. Sellainenhan tällä kerralla löytyi homolaista. Erojen logiikkaa ei voi tietää kun eroajien taustoja ei tiedä.

• jori.mantysalo kirjoitti:

Mitä ihmettä? Kaiketi näkevät ne erot jotka maistraatti on ehtinyt rekisteröidä ja niistäkin ehkä vain ne, jotka ovat siirtyneet kirkon tietojärjestelmään. Ja näistä sitten päätellään jotain...

Voi kumpa lehdet ensi viikolla kysyisivät uudelleen ja saisivat rokotuksen kirkon lukuihin uskomista vastaan.

Seurakunnilla on toki väestötietojärjestelmän käyttöoikeus. En osaa sanoa millä nopeudella erot näkyvät heillä. Homoillan jälkeen piikki aiheutti noin viikon jonon erojen tallentamisessa maistraateissa. Sama ilmiö ehkä toistunut tämän piikin kohdalla. Joku voisi tietenkin vihjata toimittajaa kysymään maistraatista onko siellä ruuhkaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      79
      2545
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1674
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1606
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1214
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1156
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe