Maailmalla ansioitunut suomalainen teologian tohtori on tehnyt väitöskirjan häntä kiinnostavasta aiheesta Millerismi joka liittyy olennaisesti varhaisadventismiin ja adventismin syntyyn.
William Millerin raamatunvastaiseen Jeesuksen maanpäälletulon laskelmaan 22.10.1844 uskoneet kokoontuivat Millerin maatilan mailla sijaitsevalle taivaasennousukalliolle. Jotkut tosin kotikokouksiin tai joukoilla koteihin.
Tässä kuva tuosta kalliosta:
http://www.flickr.com/photos/djp2005/463671961/
Ja tuolla olen noista Millerin, Ellen Whiten (os. Harmon) ja adventistien historioista kertonut:
http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/adventismin-alku-ja-perustukset_26.html
Jaha, Millerin farmi on kunnostettu museoksi ja sitä ja tuota häpeällisten tapahtumien kalliota sitten voi käydä turistit katsomassa.
Herätys alkoi täältä (Taivaasen nousukallio)
27
100
Vastaukset
- pyh!
Pieleen meni. Miller ei laskenut aikamäärettä 22.10.1844. Sen teki Samuel Snow. Miller opetti vain, että hän odotti Jeesuksen palaavan joskus 1843-1844.
Mitä häpeällistä on uskoa Jeesuksen paluuseen? Ei mitään. Te vääräuskoisette vain ulisette, kun ette muuta osaa.- Hienoa kun uskotte
Jeesuksen tulon odotus tapahtui Millerin maatilalla 22.10.1844.
Osaatko pyh! selittää tämän jakeen PH:ssä?
Joh. 9:16
Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia". - pyh!
Hienoa kun uskotte kirjoitti:
Jeesuksen tulon odotus tapahtui Millerin maatilalla 22.10.1844.
Osaatko pyh! selittää tämän jakeen PH:ssä?
Joh. 9:16
Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia".Kyllä osaan. Jeesus vietti sapattia oikein. Fariseukset kiukuttelivat, kun ei viettänyt sitä heidän tavallaan.
- näin on.
pyh! kirjoitti:
Kyllä osaan. Jeesus vietti sapattia oikein. Fariseukset kiukuttelivat, kun ei viettänyt sitä heidän tavallaan.
Aivan, näin se oli. Sapattia ei vietetty fariseusten mukaan.
Hieman kärjistän tähänpäivään meidän fariseusten sapattia, eli sunnuntaita ei vietetä meidän mukaan.. eli Jeesus ei pidä laittomuuden lakeja, koska on taivaalliset lait Hänen määreensä ja Sanansa, jonka mukaan meidät kaikki tuomitaan.
Pyn! totesi väittämänsä aivan sen mukaan, mitä raamattuun on muistiin kirjoitettuna meidän luettavaksemme.
P.
Hei-
William Millerin ensimmäisen päivän babtistiliike oli aikansa uskonpuhdistuksen tulosta. Siihen aikaan tieto oli hakusessa pitkän 1300 vuoden latinankielisen keskiajan jälkeen. Kirjapainot alkoivat tuottamaan Raamattuja kansalle ja "uutta tietoa" löytyi.
Kun joku löysi jotakin uutta syntyi ympärille kuulijakunta joista kasvoi globaaleja hengellisiä järjestöjä joita minunkin 70 000 asukkaan kotikaupungissani on pari tusinaa yksikköä ainakin.
Koko kristikunta osallistuu Ilm 14:6-13 metodiin.
Jan Hus oli ensimmäinen uskonpuhdistaja 1300 luvulla ja Luther yksi tunnetuimmista 1400-1500 luvun vaihteessa.
Uskonpuhdistusliikkeitä syntyi germaaniselle, anglosaksiselle ja Amerikkalaiselle maaperälle. Tietoa kertyi päällekkäin ja vanha tieto käytettiin hyväksi.
1800 luvulla oli jenkkimaalla herätystä. Paljon uskovaisia pakeni Amerikkaan koska Amerikka oli uskontovapaa maa kun Euroopassa oli uskonvainoja keskiajan kirkon ja uskonpuhdistuksen välillä. Amerikka oli otollinen paikka herätykselle ja tietoa piti hakea tyhjästä eli vanhaa tietoa ei ollut paljoa, mutta kirjainosta sai jo Raamattuja mutta Raamattua piti osata myös selittää.
Alkuseurakunta odotti Jeesusta Kristusta 2 Tess 2:14 ja Paavalin piti noissa jakeissa hillitä alkuseurakuntaa ja siksi Paavali kertoi mitä ensin pitää tapahtua.
Uskonpuhdistuksen aikaan oli yleistä että evankelistat luulivat elävänsä niin lähellä Jeesuksen tuloa että itse sen näkisivät.
Babtisti William Miller oli vilpitön uskovainen ja Miller teki Raamatusta merkittävän löydön. Miller löysi profetian joka oli ainoa jota voitiin laskea ajassa.
Ajan tapaan Miller ajatteli profetian merkitsevän Jeesuksen tuloa.
Miller laski vuodet 1843-1844 ajoittuviksi ja tuo ryhmä joka mahdollisesti oli Millerin maatilalla Jeesusta odottamassa oli vain pieni joukko kaiketi. Minun ymmärtääkseni tehtaita pysähtyi ja junia pysähtyi odottamaan Jeesusta laskettuna ajankohtana ?
Jotkut polttivat seteleitäkin tietysti nuotiolla kun rahakin olisi pian tarpeetonta Jeesuksen saapuessa ?
Profetiassa Daniel kysyy 600 eaa enkeliltä Milloin pyhäkkö nousisi taas kunniaan ?
Pyhäkön palvelus oli maahan tallattu ja häväisty ja Daniel suri sitä.
Dan 8:12-14, 17, 26, 12:4,9-10, mm. lyhyesti.
Enkeli vastasi Danielin kysymykseen milloin pyhäkkö nousisi uuteen kunniaan.
Niin Raamatussa em. jakeissa lukee.
Joskus tuon profetian oli pakko selvitä kun aika koitti, mutta Miller ei profetiaa vielä osannut selittää kokonaan.
Millerin liike hajosi 1844 kun profetian merkitys ei toteutunut ja vain 1/3 jäi uskoon tuosta Millerin liikkeestä ja sekin ryhmä ymmärtääkseni hajosi viiteen ryhmään.
> Millerin uskossa ja vilpittömyydessä ei ollut vikaa eikä hän väittänyt olevansa profetian lahjalla asiaa selittämässä. Hän oli vilpitön uskovainen sen ajan tiedon varassa oleva innokas Raamatun tutkija. Näin ymmärrän.
Metodisti- seurakunnan Ellen G White (1827-1915) oli erotettu metodisti seurakunnasta koska Ellen G White ei hyväksynyt Jeesuksen tuloa odottavia aikalaskelmia, mutta Ellenin tapauksessa oli lähinnä kyse teoriasta että Jeesus tulisi vasta 1000 aikakauden jälkeen.
Metodisti Ellen White oli tietoinen Millerin ryhmästä ja varmaa tietoa Ellenin kannasta Millerin profetian II- adventtia koskevaan merkitykseen tuskin on olemassa.
Ellen G White suri ettei hänellä ollut seurakuntaa ja rukoili Jumalalta lisää valoja.
Hän sai sitten ns. nk. valoa Millerin löytämän profetian merkitykseen ja ymmärsi että profetiassa oli tietenkin kyse siitä mistä Raamattu kertoo profetiassa olevan kyse eli siitä mitä Daniel kysyi enkeliltä ja on siellä em. mainitsemissani Dan kirjan jakeissa.
Raamattu itse vastaa aina kysymyksiin.
> Kyse oli siis pyhäkön uudesta kunniasta. Hebr 8:1-2, 8-9 luvut, 4:14-16, mm, 1:14 lyhyesti.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>.
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>
Kannattaa hiukan käyttää empatiaa sen ajan ihmisiin jotka olivat 1300-1800 luvun aikakauden tiedon varassa. Meidän on nyt helppoa viisastella kun kirjat ja kannet on nyt kasassa. Tyrät rytkyen sitten naureskella 1300 1800 luvun metodeille ja harhaa sittenkö olisi uskonpuhdistuksen alku ja perintö ?
Että vielä kalliotkin naurattavat missä uskovaiset ihmiset luulivat Jeesuksen tulevan.
Ellen G White selitti Millerin löytämän profetian merkityksen 1850 luvulla.
Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. Profetian teologiaan liitettiin 1880 luvulla vielä Jeesuksen opetukset kuninkaan pojan häistä ja morsiusneidoista öljyt lampuissaan ja lamput öljyttöminä- Matt 22,25.
Jokainen Moosesta myöten on ollut oman aikakautensa tiedon valossa. Opetuslapset kertoivat omin sanoin henkin samat asiat. Tavatonta ei ollenkaan ole että profetian saaja ei ymmärrää itse sanomaa vaan sanoma selviää omana aikanaan. Niin tässä Danielillekin annetussa profetiassa. Miller oli vain uskovainen Raamatun tutkija joka ei väittänyt profetian lahjaa omaavansa.-
Jokainen käytti omaa persoonallista ilmaisutapaansa ja omia persoonallisia substantiiveja ja adjektiiveja Moosesta myöten.
Ellen G White korotti Kristuksen kunniaa- korotti Jumalan lain syntiä opettavan lain merkityksen sekä Raamatun autoriteetin Jumalan sanana. Ellen G White hyödytti oman aikansa seurakunnan toimintaa käytännössä. Monia sanoja jäi hyödyllisiksi jälkipolville jotka arvostellaan 1 Tess 5.19-23 mukaan.
Hän oli hengellinen kirjailija jonka jokainen sana ei ollut väitettyä profetian lahjalla palvelua.
Eri mieltä voi olla siitä suuresta tietomäärästä mitä maailmaan on sivuja kirjoitettu. Tieto kasvaa ja muuttuu ja ihmisen usko palaa ja taantuukin. Luuk 12:47-48.
Kristus kallion perusta on tärkeä.
Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9.
Jos joku on tehnyt väitöksen Millerin liikkeestä niin on parempi henkilö vastaamaan kaikkeen !
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
Korjaus;
Tarkoitin 2 Tess 2:1-4 en 2 Tess 2:14, mutta hieno jae asiayhteydessä, mutta 2 Tess 2:1-4 kuvaa alkuseurakunnan II- adventin odotusta ja Paavali odotusta hillitsi.
Ystt. JariHei-
Ellen GW sai Jumalalta valoja vasta välittömästi Millerin babtisti-liikkeen jälkeen.
Ellen GW ei ole väittänyt että 1844 liittyisi ihmiskunnan pelastushistorian armonajan loppuun. Ellen G Whitella ei itse asiassa ole mitään tekemistä Millerin babtistiliikkeen 1843-1844 kanssa mutta oli tietoinen Millerin liikkeestä ja saattoi nuorena 17 vuotiaana likkana toki jossakin määrin uskoa Millerin babtisti-liikkeen asiaan. Ellen GW oli nuori 17 vuotias likka ja erotettu juuri metodisti-seurakunnasta.
Hän kamppaili monien uskon kysymyksien kanssa; mm. ikuisen piinan oppi askarrutti häntä.
Miller löysi Raamatusta profetian mutta ei osannut tulkita profetiaa heti oikein profetian merkityksen kannalta.
>>>>>>>> "Suljetun oven sanat" liittyvät tietenkin siihen hetkeen kun ihmiskunnan armonaika päättyy- ei vuosiin 1843-1844.
Jossakin vaiheessa tulee se viimeinen päivä että käy niin kuin Nooan päivinä Matt
24:36-
Arkin ovi meni kiinni ja arkin ovea ei enää pirukaan avannut vaikka kuinka takoi nyrkillä arkin ovea.
Tätä tarkoittaa "suljettu ovi" Ihmiskunnan armonajan päättymistä hetkeä ennen Jeesuksen Kristuksen tuloa. Aivan karvan verran hetkeä ennen Jeesuksen tuloa olla hetki että jokaisen kohdalla on taivaan kirjoissa merkintä piittasivatko Jumalan rakkauden vetoomuksista ja mikä oli sitten yksilön kohdalla lopputulos minkä perusteella ihmisen iankaikkinen kohtalo on taivaan kirjoissa; Ilm 20:12-15.
Ovi on kiinni armon päiviin lopullisesti hetkeä ennen Jeesuksen tuloa jokaisella luodulla olevaisella.
>> Tästä on kyse "suljetun oven opissa."
Sitten menemme vielä "kahden huoneen asioihin" _ ;
- Koko maallinen pyhäkköpalvelus oli vertauskuvallinen esikuva pyhäkköpalveluksesta joka on taivaassa; Hebr 8-9 luvut luet; 8:1-2, 4:14-16, 2:17-18, 1:14.
Esirippu repesi kahtia merkiksi vanhan liiton telttamaja palveluksen päättymiseksi.
Oikea pyhäkkö jäi olemaan. vrt. edelliset Hebr jakeet ja luvut. (Hebr 8-9)
Pyhäkössä oli kaksi huonetta; > 1.) "Pyhä" ja 2) "Kaikkein pyhin." Telttamajan kaksi huonetta vertauskuvasivat kahta pyhäkköpalveluksen vaihetta. Telttamajassa leeviläinen Aaronin jälkeläinen ylipappina meni kaikkein pyhimpään vain kerran vuodessa suurena sovituspäivänä. >> Ylipappi on ja elää kaikkein pyhimmässä huoneessa i dag 24/ h vrk ja toimii ihmisen uskoon tulon, uskon ylläpitämisen- ja pelastuksen eteen- itse ilman ihmisvälittäjää itse enkeleiden kanssa. (Hebr 8:1-2, 1:14, 4:14-16)
>>>>>>> Tästä on kyse "kahden huoneen" pyhäkön asioissa- Maallinen telttamaja oli esikuva taivaallisesta- siitä oikeasta pyhäköstä !
-Ellen G White (1827-1925) oli hengellinen kirjailija. Hän palveli oman aikansa seurakuntaa käytännön seurakuntatyössä. Hänen työssä oli profetian lahja ilmeinen, mutta ei jokainen sana ole profetian sanaa. Monet sanat hyödyttävät ajan loppuun saakka, mutta ne pitää tulkita itse 1 Tess 5:19-23 menetelmällä. Raamattu on aina Jumalan sanan auktoriteetti.
>>>>>>>>>>> Adventtikirkko ei esitä pelastusopin vaatimuksia Ellen G Whiteen liittyen, mutta uskonpuhdistajien kirjoittamaa tutkitaan ryhmissä ja yksityisesti 1 Tess 5.19-23 metodilla.
Hengellisen kirjailijan käyttämään persoonalliseen oman aikansa tapahtumakulttuurin aikaiseen terminologiaan; adjektiiveihin ja substantiiveihin ei pidä takertua. Apt 21:9 oli kyseessä Ellen G Whiten kohdalla ja ahkera työ ja hän kirjoitti paljon joista sitten kirjoituksistaan monet toisinaan haluavat tulkita että ne ovat Adventtikirkon pelastusopin ehtoja, tms. ja takertuvat muutamaan substantiiviin ja adjektiiviin; 1 YTess 5:19-23 on se menetelmä millä kaikki ihmisten kirjoittama tutkitaan jokainen itse.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaHep-
"Ellensapattia" ei ole olemassa.
"Sapatti" on vierasta kieltä ja "lepopäivä" "vilodag" käy yhtä hyvin. Sapatti on jossakin määrin vakiintunut substantiivi mutta muutakin voi käyttää ihan omaa äidinkieltään siis siitä viikottaisesta lepopäivästä minkä Jumala on asettanut.
Adventtiliikkeen logiikka pelaa yksnkertaisesti asiassa;
1 Moos 2:1-4 = Lepopäivä on annettu ja tästä lähtien viikon 7 päivää on vietetty ihmiskunnan historiassa taukoamatta ja vietetään ajan loppuun saakka.
2 Moos 20, 5 Moos 5 = Laki annettu kivitauluihin ja tätä ennen laki on ollut luotujen olentojen "sydämessä."
Hes 20:20 = Liiton merkki !
2 Moos 31:14-16 = Liiton merkin syy !
Jes 58:13-14 = Lepopäivän luonne !
Plus sitten kaikki mitä Jeesus opetti nuhdellessaan fariseuksia !
Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Jaak 2:10 (8-13) Ilm 14:12, 12:17 = Laki on voimassa uudessa liitossa.
Missä laki on voimassa = Hebr 8:10, 10:12-18, Jer 31:31-33 = voimassa ihmisten "sydämessä" eli tietoisuudessa missä Jumalan Henki uskovaista ihmistä kasvattaa ja puhuttelee lakia vasten kun ihminen on kiusattu tai langennut.
> Lain samat periaatteet, ne 10 käskyä- ei 9 käskyä ovat aina olemassa siellä sydämen lihatauluissa uudessa liitossa jos taivas ja maa ovat paikoillaan; Luuk 16:16-17.
Yhdenkin käskyn hylkääminen tarkoittaa koko lain kieltämistä; Jaak 2:10.
Adventtiliikkeen lain merkitys tarkoittaa pelkistetysti>
1.) Kuuliaisuutta 1 Joh 2:1-6,
2.) Lakia synnin opettajana Room 3:20,31.
3.) Rakkautta: 1 Joh 4:8, Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaan ja andra sidan miten rakastetaan lähimmäisiä.
> Ei mitään ansiota lain noudattamisella saa; Ef 2:8-9, mutta lain periaatteet ovat hedelmää uskon kuuliaisuudesta. Rakkaudesta Jumalaan ja lähimmäisiin. Jeesus Kristus muuttaa ihmistä ja Jumalan lain vanhurskaat periaatteet eivät lakkaa koskaan olemasta. Matt 22:36-40, 5 Moos 6:4-9, Gal 5:13-26.
Room 3:11 ja koko 3 luku !
Minäkin olen kuullut "legalismi" adjektiivin mutta en koskaan vielä tavannut ihmistä joka luulisi pelastuvansa taikka ansioituvansa lain kautta mitenkään.
Päinvastoin Jeesukseen turvaavia mutta synnin puhuttelemiakin ihmisiä joita Jumalan Henki on puhutellut lakia vasten vanhurskaaseen ja pyhään elämään Kristuksen armossa ja Jeesuksen Kristuksen ansioiden vuoksi.
Synnin tunto tulee lain kautta-
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.” (1 Joh 3:4) ”Jokainen joka uskoo että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen joka rakastaa Isää rakastaa myös Hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia että rakastamme Jumalaa ja noudatamme Hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on että pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh 5:1-3)
- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
- “Laki tuo mukanaan Jumalan vihan. Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15)
- “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse” Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. (Room 7:7-8)
- “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)
- “Me tiedämme että laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhän isän- ja äidin murhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten- ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaista takia jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” (1 Tim1:8-10)
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)
Paavali oli innokas lain puolesta puhuja !
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
Kurpan torpan sepän pojanpojanpoika
ingen pappiLisäyskorjaus;
>>> Liiton merkin syy (Hes 20:20) = Ei 2 Moos 31.14-16 vaan 2 Moos 31:12-17 = Liiton merkin syy !
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijana
Jari,
usko nyt,
ei se uskontonsuunta ole babtismi eivätkä sen jäsenet ole babtisteja.
Vaan baptismi ja baptistit.
Haluaisitko, että Pohjanmaalla puhuttaisiin arventisteista ja Lahden liepeillä alventisteista ja Itä-Suomessa aaventisteista?
Jotain kunnioistusta toisin uskovia kohtaan, pyydän!
Onko liikaa pyydetty?Hei-
Olisiko liikaa ymmärretty etten tee tahallaan sitä että kirjoitan babtisti enkä muista että pitää olla baptisti ?
Koetan muistaa, kiitos ilmoituksesta.
Kirjoitan nopeaan, -Aikaa kuluu elämässä liian nopeaan ja pitää kirjoittaa siksi spontaanilla nopealla intuitiivisella tavalla.
Harakoille menee aikaa elämässä koko ajan mutta olen ajatellut että mitä sitä niuhottamaan, ottaa iisisti.
Siunausta
jari- 1844 7.pv adventismissa?
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Olisiko liikaa ymmärretty etten tee tahallaan sitä että kirjoitan babtisti enkä muista että pitää olla baptisti ?
Koetan muistaa, kiitos ilmoituksesta.
Kirjoitan nopeaan, -Aikaa kuluu elämässä liian nopeaan ja pitää kirjoittaa siksi spontaanilla nopealla intuitiivisella tavalla.
Harakoille menee aikaa elämässä koko ajan mutta olen ajatellut että mitä sitä niuhottamaan, ottaa iisisti.
Siunausta
jariMiksi täytyy kieroilla sillä et sinä ole kirjoittanut ylläolevaa sankollista puurovelliä.
Copypastella olet sen tehnyt.
Varhaisadventismi oli harhaoppia sillä Jeesus ei tullut takaisin v. 1844. 1844 7.pv adventismissa? kirjoitti:
Miksi täytyy kieroilla sillä et sinä ole kirjoittanut ylläolevaa sankollista puurovelliä.
Copypastella olet sen tehnyt.
Varhaisadventismi oli harhaoppia sillä Jeesus ei tullut takaisin v. 1844.Hei-
Varhaisadventismi liittyy uskonpuhdistukseen pitkän latinan kielisen keskiajan jälkeen.
Tietoa Raamatusta kertyi vähitellen ja Jeesusta Kristusta koskeva kristinusko ei ole harha-oppia- Raamattua ryhdyttiin tutkimaan kun kirjapainotaito Raamattuja kansalle toi myös intiaanien maassa.
Pystymettästä oli hiukan hankalaa käsittää kaikkea heti tyynni koko Raamatun sisällön kaikkea kirjoa- kaikenlainen tiede tutkimukseksena mm. alkoi vasta 1890 luvulla. Samaan aikaan kun Ilmajoen Nopankylässä Kurpansepillä oli työteliäin vuosikymmen ja kolme sukupolvea kurpanseppiä takoi paljon hevoskärryjä, heh.
Minä olen kyllä kaiken kirjoittanut ihan itse. Vain Paavalin sanat lainasin siitä mitä olen aikaisemmin kirjoittanut. Minulla oppi päässä ulkomuistissa.
- Vaikka parhain terä pääsikin uupumuksen myötä ruostumaan ja pitäisi jaksaa Raamattu lukea läpi, mutta juuri teenkin elämässä inventaariota kun alan jo ukkontua että mikä on viisasta ?
Tiedän kyllä että Jeesusta ja hevoskärryjä olen päättänyt rakastaa ja liikunnallisia harrastuksiani niin kauan kun pystyn, ja muutakin tehdä pitäisi mutta ei jaksa eikä huvita ja ei elämässä ole aikaa kaikkeen mitä haluaisi.
Olen elämästäni uhrannut pitkät pätkät nenä Raamatussa ja -oheiskirjallisuudessa kiinni.
Olen muutaman uskon tutkinut hyvin.
Kirjoitan hiukan pitkään tässä ja olisi paljon mihin ottaa kantaa "uskonasioita.blogspot.com sivuihin- mutta muutamaa asiaa kuitenkin laajasta kirjosta kommentoin.
Keskustelujen yhteydessä voi vallan mainiosti käyttää valmista tekstiä, kunhan se perustuu keskusteluun. Massapostitus copylla eli samanlaisen tekstin postittaminen lyhyen ajan sisällä valmiina samanlaisena massana on sitä mikä ei ole keskustelua vaan jotakin muuta ja ei ole sopivaa.
Opi tämä jo.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Baptisti
Tuomas-kuoma, olen huomauttanut tästä Jarille jo aikaisemmin; se auttoi hetkeksi vain...
Joo- hei-
Katselen näitä uskonasioita .blogspot.com sivuja ja otin muutamaan kysymykseen kantaa edellä.
144 000 on vertauskuvallinen luku joka kuvaa kaikkien pelastettujen yhteistä joukkoa.
Sitä joukkoa joka on taivaassa ja uudessa maassa.
Juutalaisista ei ole missään yhteydessä mitään erityistä mainintaa adventtiliikkeen kirjoissa eikä kansissa sillä kristinusko ei ole kansallisuuskysymys millään muotoa.
Gal 3:28.
Tuo 144 000 on ajateltu että koska 12 on täydellisyyden luku ja kerrotaan se vielä omalla luvullaan täydellisyyden maksimoimiseksi ja Israelin heimoja oli 12, niin jotakin tuollaista (omin sanoin kerron) saadaan 12 x 12 = 144 000 mutta tärkeintä on ymmärtää että adventti liikkeen opissa 144 000 on kaikkien koko pelastushistorian pelastuneitten summa ilman minkäänlaisia kansallisuus- rotukysymyksiä.
Profetian henki on Raamatullinen totuus. Profetian armolahja on todellinen totuus, mutta lahja on hyvin harvinainen koska on niin paljon kirkoja ja kansia missä kaikki tieto jo on ja ei ole halukkaita uskossa palavia vastaanottajia.
Jumala ei tee mitään voimiaan näytelläkseen vaan jos on antanut on antanut seurakunnan- ihmisten joukon hyväksi aina poikkeuksetta.
1 Kor 12 ja 14 luvuissa, mm.
Tärkeä;
>Adventtiliikkeen opetuksessa Ilm 19:10 "profetian henki" tarkoittaa yksinkertaisesti kaikkea Jeesukseen liittyvää uskoa sillä kaikki on aina annettu profetian kautta;
2 Piet 1:21 ! > Ei Ellen GW tyypistä Apt 21:9 lahjaa vaan kaikkea profetiaa Jeesuksesta Kristuksesta ja tähän liittyvää uskoa.
Lepopäiväksi ei ole ainokaistakaan käskyä viritetty ja asetettu; Ainoat ovat 2 Moos 20, 5 Moos 5 metodit, sekä jes 58:13-14 päivän luonne ohjeet Jeesuksen opetukset millä nuhteli fariseuksia.
Siinä kaikki mitä on annettu ohjeeksi. Päivän saa virittää itselleen mukavaksi, mutta Jes 58:13-14 metodi on että päivä on ihmisen vuoksi, ihmisen fyysisen ja henkisen palautumisen vuoksi että jaksaa taas arjessa.
Tämä päivä on kiireiselle ihmiselle tarpeen irroittautua arjesta kokonaan läheisten ja rakkauden kanssa Jumalan seurassa.
Siksi se tuppaa olemaan kirkas ja juhlava kaikin puolin raataville stressaantuneille ihmisille.
Lepopäivä on yksi lain käsky ihmisen hyväksi ja laissa on 10- ei 9 käskyä.
>>>>>>>>>> Minä en muuten ymmärrä mikä panee helluntailaisia kirjoittamaan adventtiliikettä vastaan kokonaisia isoja web- sivuja ?
Missä sellainen kristinuskon metodi on Raamatussa mikä käskee kirjoittamaan kaikkea pahaa ennakkoluuloa toisesta hengellisestä Jeesuksen Kristuksen uskoon perustuvasta järjestöstä ?
Adventtikirkko seisoo tukevasti Kristus kalliolla; Joh 3:16, Ilm 14:12, (12:17) Ef 2:8-9, Hebr 12:14 jakeilla ilmaisen itse kaiken Raamatun sisällön ja keskeiset Kristus kallion metodit ja adventti liikkeen jäsenet varmasti allekirjoittavat nämä jakeet tuttuina asioina.
Niin jotkut kirjoittelevat pelkkien ennakkoluujoen perusteella isoja web- sivuja tutkimatta asioita tarkemmin niin että ne ymmärtäisivät edes ennen kuin kirjoittavat.
Mutta omaa mieltä saa olla vapaasti toki.
Suinauksia
Jari Laurila
keskustelijaHep- vielä;
Adventtikirkko ei ole antanut julkilausumaa pedon merkistä. Kirkossa ajatellaan että peto julistaa merkkinsä itse. Uskonpuhdistajien kirjoituksia tutkitaan, mutta ne eivät ole laki ja niitä verrataan aina Raamattuun sillä Raamattu on Jumalan sanan auktoriteetti aina poikkeuksetta. Mikään ei voi olla ristiriidassa Raamatun kanssa.
Martti Luther on opettanut kirkkonsa (Luther oli katolinen munkki kunnes paavi erotti Lutherin 1500 luvun alussa) -Luthet opetti paavin Ilm 13 luvun pedoksi.
Adventtikirkko opettaa että peto ei ole kukaan ihminen. Ihminen ei voi syntyä valmiiksi tuomittuna Raamattuun kirjattuna pedoksi.
Adventtikirkko opettaa että petovaltoina Ilm 13 toimii 2-3 maailmanvaltaa yhdessä.
Kyse ei ole sen kummemmasta kuin samasta asiasta mitä vuosituhansien mittaan aina; > Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan lain arvovallan korvaamista jollakin muulla konstilla ja tämä sitten uskonnollisesti. Raamatun sanan auktoriteetti kokee samaa inflaatiota tietenkin myös.
Tottakai on selvää että isoja kirkkoja tässä lystissä on mukana eikä tarvitse olla isojakaan aina. Adventtikirkossa kannatetaan kaikkea Jeesusta Kristusta korottavaa toimintaa protestanttisissa ja katolisissa erilaisissa piireissä. Adventtikirkossa tiedetään hyvin että näissä on yksilöinä pappeja ja rivipenkkiläisiä jotka ovat vilpittömiä uskovaisia ja Jumalan lapsia -Vilpittömät siis- ja sen tietomäärän mukaan mikä heillä on Luuk 12:47-48 vilpittömiä.
Adventtilikkeen uskollisuus Jumalan käskyille on ainoa jäsenyyden vaatimus sillä tavalla että on käskyille pitkällä juoksulla suhteessa että vähentää syntiä eikä lisää syntiä eli vajavaisuuksissaan pyrkii parannukseen eikä kapinaan.
Tässä merkityksessä lepopäivä on käsky myös käskyjen joukossa- ettei voi kapinoida sitä vastaan jatkuvasti.
Kirkossa ei ole mitään "mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä" käskyjä ja luetteloita, vaan ainoa pykäläviidakko on Jumalan 10 käskyn moraalilaki.
Kirkossa ei ole ihmisiä joilla ei Jeesus Kristus olisi asiayhteydessä ensimmäinen asia.
Kolmen enkelin sanomat on selvää Raamatun sanaa: Ilm 14:6-13.
Tähän osallistuu koko kristikunta ja tässä on kyse juuri siitä mitä tapahtuu latinankielisen keskiajan jälkeen. Tässä Ilm 14:6-13 syntyy ns. protestanttiset kirkot.
Lainaan uskonsasioita.blogspot.com yhden kappaleen;
"Mutta jos tunnet adventisteja niin sinun on kuitenkin nuhdeltava heitä ja jos he eivät ole halukkaita parannukseen, niin silloin Raamattu käskee karttamaan noita harhaoppisia: ”Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti” (Tiit 3:10). Et siis saa jäädä jänkkäämään, mutta et myöskään seurustelemaan. Eri asia on sitten oma perhe, joihin tuota karttamista ei voi soveltaa, mutta kuviot on heillekin tehtävä selviksi."
>> Pitää karttaa kans eikä änkätä vuosikausia täsmälleen samoja asioita ! ! !
Otan kantaa vain pikaisesti uskonasioita.blocspot.com sisältöön vaikka olen kirjoittanutkin, ei muusta ole kyse, kuin lyhyt kannanotto pitkien sivujen sisältöön.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaLisäys;
Niin kuin mainitsin 10 käskyn moraalilaki on ainoa jäsenyyden ehto pitkällä juoksulla.
> Eri mieltä saa kirkossa olla kaikessa, mutta ei vaatia omia näkemyksiä muilta, eli käytännössä tarkoittaa sitä että uskossa saa edistyä kaikessa vapaasti ja olla omaa mieltä, mutta kirkolla on pakko olla teologia.
Kirkolla on pakko olla seurakuntien ja kirkon toiminnan yhteiset säännöt demokratian vuoksi että olisi kaikille tasa-arvoinen ja ei kaikkea tarvitsisi miettiä aina joka kerta uudelleen käytännön asioita vaan on selvät toimintanormit käytännön yhdistystoiminnassa.
Vielä- kirkon jäsenien osuudesta "jäännökseen; "
- On loogista ajatella että hengellinen Jeesukseen Kristukseen perustuva jäjestö laaatii oppinsa sen mukaisesti että oppi seisoo tukevasti Kristus kalliolla.
- On pakko uskoa että jäseniä on yksilöinä "jäännökseen" kuuluvina niin kuin muissakin piireissä tietonsa mukaan yksilöinä. Adventtikirkko on rekisteröity 1863 ja on vain pieni osa 144 000 summasta eli kaikista luoduista jotka näkevät uuden maan ja taivasosuuden.
>>> Mutta se "jäännös" termi mikä näyttää viittaavan adventtikansan jännöksden ehtoihin viittaa juuri tuohon Luuk 12:47-48 metodiin että ihminen vastaa omantunnon asioistaan Jumalan edessä käsi sydämellä sen tietomäärän mukaan mikä ihmisellä on. Synti on tässä suhteessa suhteellinen käsite omantunnon asioissa tietomäärän mukaan per/ yksilö.
Niinpä ihminen syyllistyy tietenkin syntiin jos vaihtaa pois omantunnon asioistaan sellaisia mitkä näkee oikeiksi ja hyviksi.
>>>>>>>>>>>>>> Älkää sotkeko tätä siihen asiaan että Ellen G White esittäisi vaatimuksia koko kristikunnalle kaikille ihmisille- sellaisille joilla on puhtaalla omalla tunnolla toisenlaisia omantunnon asioita.
Vuosisatoja on ollut vilpittömiä uskovaisia jotka ovat viettäneet päivänsä Herrassa Jeesuksessa uskovaisina pyhittyneinä- Ei heillä ole kaikkea tietoa ollut mummoilla ja paaparaisille historian koko kirjon tapahtumista ja ei siksi ole omantunnon päällä mitään sellaista mikä voisi olla jollakin muulla joka on muodostanut jotakin muuta omantunnon asiaa Jumalan edessä käsi sydämellä Jumalan edessä.
Mummot ja paaparaiset armaassa Suomen maassakaan eivät ole tietoisia esim. että keisarin työvoimapoliittinen ongelma vaihtoi lepopäivän paikkaa-
Dan 7:25-
Kansalla oli kaksi juhlapäivää ja kuusi työpäivää-
Osa kansasta vietti kristittyjen 7 päivää ja osa kansasta 1 päivää auringon ja valon juhlaa sunday:ta. Keisari teki päivästä hybridin 321 jkr.
Suomessa sunnuntaista tuli viikon 7 päivä 1.1.1973 lukien.
Adventtikirkko ei tuomitse tuomitse ihmisiä helvettiin. Ylipapin edessä käsi sydämellä kaatuu Herransa edessä jokainen jolla sellainen Herra on.
Peto julistaa merkkinsä itse aina- ja kukaan ei ota pedon merkkiä ellei itse ymmärrä ja ajattele niin tekevänsä.
Kirjoitin kannanottoa lyhyesti aloittajan viestien linkkeistä.
Päätän nyt tähän kun tekstiä tuli niin paljon, ja voin katsoa myöhemmin loppuosaa "uskonasioita.blogspot.com" sivuista ja kommentoida vielä muutaman sanan lisää.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija- körö körö kirkkoon
>>>Kannattaa hiukan käyttää empatiaa sen ajan ihmisiin jotka olivat 1300-1800 luvun aikakauden tiedon varassa. Meidän on nyt helppoa viisastella kun kirjat ja kannet on nyt kasassa. Tyrät rytkyen sitten naureskella 1300 1800 luvun metodeille ja harhaa sittenkö olisi uskonpuhdistuksen alku ja perintö ?
Että vielä kalliotkin naurattavat missä uskovaiset ihmiset luulivat Jeesuksen tulevan.
Ellen G White selitti Millerin löytämän profetian merkityksen 1850 luvulla.
Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. Profetian teologiaan liitettiin 1880 luvulla vielä Jeesuksen opetukset kuninkaan pojan häistä ja morsiusneidoista öljyt lampuissaan ja lamput öljyttöminä- Matt 22,25.
Jokainen Moosesta myöten on ollut oman aikakautensa tiedon valossa.- öljylampun valoa
Ei kristityt naura esitettyihin vuosilukuihin, vaan kuolevat ateistit nauravat.
Mutta, se on kuoleman naurua.
Herraa on odotettu eri aikakausina, se on uskoa se.
Lutteri odotti ja kertoi jostain vuosiluvusta 153? . Myös monet muutkin ovat odottaneet, aivan näihin päiviin. Israelinkin itsenäistymistä on pidetty yhtenä merkkipaaluna ja tehty sukupolvilaskenta, että tuossa.
Miksi ? Siksi, että Herra saapuu ja kaikki rakastamme Häntä.
Olisiko sallimusta käyttää tätä 10. neitsyen ajatusta, että odotuksissa hihkastaan, että Herra saapuu.
Eli, ateistit puhuvat ja pilkkaavat, se on heidän tehtävänsäkin, herraansahan he siinä palvelevat täydellisestä sydämestään.
Taas "me muut" nähdään siinä niitä hetkiä, kun kovasti odottaessamme joku voi nähdä tavallaan ja hihkasta.
No, jos se olisi tapahtunut, meitä ei olisi nyt tässä kirjoittamassa, mutta aika ei vielä ollut taas Jumalan kellossa samaa, mitä se hihkasija antoi ymmärtää.
Toteamme vain, että älä hättäile, tehhään työtä, ei hän tullut Lutterin aikaan, ei tuolla 184? aikaan, eikä 1988 aikaan jne.
Mutta hän saapuu. ..... vieläpä odottamatta. --- monelle.
Uskova_1 siellä toteuttaa antiadventistista propagandaansa. Ainakin tuntuu tosi tutulta ja monesti luetulta.
Kiitos, olen lukenut asiat jo herätysliikkeen sivuilta vuoden 2006 jälkeen, sittemmin palstalta adventismi, kunnes katosit, vai poistettiinko sinut, en tiedä. En siis mitenkään alkanut uudelleen lukemaan samoja, ikuisia versioitasi meidän uskostamme.
Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi!- Pensasmies!
No mutta anelmass, tuohan vaikuttaa ihan bushmannin tekstiltä eikä uskova1-nimim.
- Riittako sekoilee?
Joopa joo - Riittahan se siinä kirjoitteli omiaan ja esitteli kuviaan - sama henkilö taitaa olla jonka sängyn vieressä itse saatana rikinkatkuisena kävi Riittaa jututtamassa.
Riitta on pahimmanlaatuinen eksyttäjä joka pelottelee ihmisiä ikuisella helvetin piinalla jos eivät liity samaan lahkoon jossa hän itse puuhailee. Riitta on nainen jolla on suuria vaikeuksia adventistien kanssa ja nyt yrittää näköjään vaivihkaa pusikosta nimettömänä panetella uskovia adventisteja. Kovin sekavalta tuntuu koko Riittan sekava oppi - naisparka on tullut uskomaan niin täydellisesti siihen "helvettiin joutumisen pelko" - oppiinsa.- luja usko
Nenonen yrittää naruttaa vääristetyillä jujuillaan, mutta se ei uskovia hetkauta.
- @ odotuspaikka?!?
Minne nykyajan adventistit kokoontuvat odottamaan Jeesuksen toista tulemusta?
Taitaa olla huijareiden lahko.
Saattoihan siellä kalliolla joku olla, tai sitten ei. Miller itse ei ollut 22.10.1844 päivästä kovin innostunut, vaikka sen jollakin tavalla hyväksyi muistaakseni 6.10.1844 lähettämässään kirjeessä.
Tarkoitus oli, että Miller olisi mennyt Bostoniin juuri tuon 22.10. päivän alla, mutta vilustuminen esti sen ja hän oli kotona. Hänen oman kuvauksensa mukaan hän piti koko päivän tupakokousta yhdessä muutamien muiden kanssa. Paikalle oli mahdollisen maailmanlopun innoittamana tullut syntisiä, jotka vielä halusivat tehdä parannuksen ja huone oli tupaten täynnä.
Yksikään päivästä kertova teksti ei vahvista sitä, että he olisivat mainitulle kalliolle menneet, mutta perheen jäsenistä joku vuosia myöhemmin kertoi, että he menivät tuolle kalliolle rukoilemaan, koska siitä oli niin hyvä näkymä itään päin, josta odottivat Jeesuksen tulevan.
Mutta jos siellä kalliolla joku oli, ei siellä ollut kuin kourallinen 50 tai 70 tuhannesta adventistista. Useimmat olivat kodeissaan tai yhdessä ystävien kanssa.
Sisar Riitan kanssa olen joskus tällä palstalla käynyt harrasta debattia niin adventismin opetuksesta kuin historiastakin. Blogissa esitetty käsitys adventismista tuskin vastaa historiallisia faktoja, koska sen perusteesi on virheellinen. Blogi esittää Ellen Harmonin adventismin moottorina, mikä ei ole totta. Joseph Bates ja James White vetivät sapattia pitävien adventistien ryhmää. Jengiin kuului tai pian liittyi John Loughborough, Owen Crosier, Merritt Cornell, Daniel Bourdeau, John Andrews ja Uriah Smith, jotka kaikki vaikuttivat adventtkirkon oppeihin enemmän kuin Ellen White.
Ajatus siitä, että Ellen Whiten näky sai ihmiset luottamaan 22.10 päivään ja uskomaan suljettuun oveen on miltei huvittava sitä taustaa vasten, että suuri osa sapattia pitävistä adventisteista ei hyväksynyt Ellen Whitea puhumattakaan siitä, että olisivat antaneet hänen käsityksensä määrätä, mitä uskovat. Edes Ellen Whiten oma mies ei väliin vuosiin julkaissut vaimonsa kirjoituksia, kun jokainen Ellen Whiten kirjoitus herätti niin voimakkaita vastalauseita sapattia pitävien adventistien joukossa.
Joku toinen tässä viestiketjussa esitti, että Ellen White vaikutti 1850 -luvulla adventistisen pyhäkkö/tutkiva tuomio opetuksen syntyyn. Sekään käsitys ei vastaa todellisuutta. Opetuksen kehitti Uriah Smith 1850 -luvun alkupuoliskolla. Ellen White kirjoittaa samasta aiheesta kunnolla osin Smithiä (ja omaa miestään) lainaten vasta 1880 -luvulla. Hän ei kirjoita aiheesta saadakseen adventistit siihen uskomaan, vaan hän kirjoittaa, koska uskoo, mitä adventistit aiheesta opettivat.
Väärä käsitys historiasta ei kuitenkaan ole niin paha kuin väärä käsitys siitä, mihin adventistit uskovat. Sisar Riitta on joskus tavannut jonkun äkkiväärän ja lakihenkisen adventistin, eikä mikään mahti maailmassa näytä saavan häntä vakuuttuneeksi siitä, etteikö enemmistö adventisteista uskoisi juuri sen mukaan, mitä hän silloin koki.
Korvissani on tänään soinut Kari Tikan armolaulu: Sillä armosta me olemme pelastetut... emme tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Se on Jumalan suuri lahja.
Tämä pätee adventistiin yhtä lailla kuin toisiinkin uskoviin. Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristus.
Kai :)- veli.
Meidän adventistien ja kaikkien muidenkin on vain niin vaikea ottaa mitään uutta vastaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959