Tuhottu tulevaisuus

Tallainen tuli mieleeni Marokon matkalla.

Eraanlaisena oppaana taksilla oli nuorehko marokkolainen mies. Han tuntui osaavan ainakin viitta kielta. itse enimmakseen kuuntelin muiden puhetta espanjaksi kun kielitaitonikin sita osin on rajoittunut.

Jossain vaiheess jaimme kadulle kahden seisomaan ja tama opas kysyi, osaanko englantia. Vastattuani myontavasti, juttelimme niita naita.

Uteliaana minakin kysyin hanen ammattiaaan. Olen pienten lasten opettaja, oli vastaus. Miksi olet taaalla kadulla etka opeta? kysyin. Valtiolla ei ole varaa maksaa palkkaani, kuului vastaus.

Asia jai mieltani painamaan. Miksi voidaan missaan maailmassa, koskaan, tuhota pieneten koyhien ihmisten tulevaisuus? Ainakin luku ja kirjoitustaisto pitaisi antaa kaikille, eiko?

Nyt minulla on opettaja tiedosani. Taidan palkata hanet opettamaan lapsia jossakin puistossa, Marokossahan on lammin ilma.

13

938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus taito todella kaikille ja paljon ,paljon muuta.
      Kannatan ajatustasi lämpimästi.

• Onkohan eräänä syynä ahneus jonka vanavedessä syttyy sotaa ja hävitystä? Sotimiseen täytyy löytyä varoja, kaiken hävittämiseen ja tuhoamiseen on löydyttävä resursseja. Nyt. Tänään.

Marokossa on suuri motivaatio opiskella ja tehdä työtä, mutta leireillä on lakattu maksamasta palkkaa. Ne tarvitaan muka paremmin taistelun jatkamiseen, että saataisiin loputkin Länsisaharasta vapautettua.

Juttutuvassa on puhuttu naisten ja miesten eroista, pehmeistä arvoista ja miesten kovista arvoista.

Kun marokkolaiset miehet ovat olleet sotimassa vuoristoissa, ovat naiset jääneet organisoimaan ja huolehtimaan elämästä leireissä. He ovat järjestäneet sairaanhoitoa, lasten- ja vanhusten hoitoa, koulutusta ja hallintoa.
      Vapautetuilta alueilta Länsisaharasta on kuljetettu multaa ja naiset ovat saaneet erämaan viheriöimään keinokastelun avulla. Erilaiset vihannekset ja kasvit ovat tuoneet lisävaroja