Tuhottu tulevaisuus

Tallainen tuli mieleeni Marokon matkalla.

Eraanlaisena oppaana taksilla oli nuorehko marokkolainen mies. Han tuntui osaavan ainakin viitta kielta. itse enimmakseen kuuntelin muiden puhetta espanjaksi kun kielitaitonikin sita osin on rajoittunut.

Jossain vaiheess jaimme kadulle kahden seisomaan ja tama opas kysyi, osaanko englantia. Vastattuani myontavasti, juttelimme niita naita.

Uteliaana minakin kysyin hanen ammattiaaan. Olen pienten lasten opettaja, oli vastaus. Miksi olet taaalla kadulla etka opeta? kysyin. Valtiolla ei ole varaa maksaa palkkaani, kuului vastaus.

Asia jai mieltani painamaan. Miksi voidaan missaan maailmassa, koskaan, tuhota pieneten koyhien ihmisten tulevaisuus? Ainakin luku ja kirjoitustaisto pitaisi antaa kaikille, eiko?

Nyt minulla on opettaja tiedosani. Taidan palkata hanet opettamaan lapsia jossakin puistossa, Marokossahan on lammin ilma.

13

938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus taito todella kaikille ja paljon ,paljon muuta.
      Kannatan ajatustasi lämpimästi.

• Onkohan eräänä syynä ahneus jonka vanavedessä syttyy sotaa ja hävitystä? Sotimiseen täytyy löytyä varoja, kaiken hävittämiseen ja tuhoamiseen on löydyttävä resursseja. Nyt. Tänään.

Marokossa on suuri motivaatio opiskella ja tehdä työtä, mutta leireillä on lakattu maksamasta palkkaa. Ne tarvitaan muka paremmin taistelun jatkamiseen, että saataisiin loputkin Länsisaharasta vapautettua.

Juttutuvassa on puhuttu naisten ja miesten eroista, pehmeistä arvoista ja miesten kovista arvoista.

Kun marokkolaiset miehet ovat olleet sotimassa vuoristoissa, ovat naiset jääneet organisoimaan ja huolehtimaan elämästä leireissä. He ovat järjestäneet sairaanhoitoa, lasten- ja vanhusten hoitoa, koulutusta ja hallintoa.
      Vapautetuilta alueilta Länsisaharasta on kuljetettu multaa ja naiset ovat saaneet erämaan viheriöimään keinokastelun avulla. Erilaiset vihannekset ja kasvit ovat tuoneet lisävaroja
      mm. sairaaloitten ylläpitämiseen ja taistelun jatkumisen mahdollistamiseen.

• Luin kylla viestisi mutta en ymmarra mista kirjoitat. Marokostako?

• Ruuneperi kirjoitti:

Luin kylla viestisi mutta en ymmarra mista kirjoitat. Marokostako?

Tiedät tietenkin että Marokko on miehittänyt Marokon eteläpuolella olevan alueen, Länsisaharan, jo 25 vuoden ajan. Kissanhännänveto jatkuu yhä edelleen. Länsisahara on Afrikan ainoa alusmaa.
        Afrikan Unioni päätti tunnustaa Länsisaharan (Sahrawi Arab Democratic Republic) itsenäiseksi valtioks mutta on pyytänyt YK:ta välittämään näitten maitten välillä.
        Marokko puolestaan ei hyväksy kansanäänestystä ja yrittää kaikella tavalla vastustaa Länsisaharan itsenäistymisyrityksiä.
        Presidentti Thabo Mbeki on lähettänyt hyväksymispäätöksen Marokon kuningas Muhammed VI:lle, josta oli vaan seurauksena että Marokon diplomaatti kutsuttiin välittömästi kotiin.

Marokko haluaa pysytellä Afrikka Unionin ulkopuolella.
        Uutta eloa Länsisahara-kysymykseen on luonut EU-parlamentti. Nykyinen parlamentti vaikuttaa olevan epäystävällisemmin suhtautuva Marokkoon kuin mitä edellinen oli.
        Kissanhännänvaeto jatkuu...

• Maalaismies*

Jäin roikkumaan otsikkoosi,MdK, lisääkö tieto tuskaa? Mulla on tuttu tohtorismies, joka sanoo lukeneensa 10 000 kirjaa. En epäile sitä, mutta ihmettelen hänen elämäntuskaansa ja olen tyytyväinen, etten ole lukenut ihan yhtä paljon.

Tietohan yleensä ympätään lukeneisuuteen. Se voi olla - jos ei väärä, niin kuitenkin huono yhtälö.

• Maalaismies* kirjoitti:

Jäin roikkumaan otsikkoosi,MdK, lisääkö tieto tuskaa? Mulla on tuttu tohtorismies, joka sanoo lukeneensa 10 000 kirjaa. En epäile sitä, mutta ihmettelen hänen elämäntuskaansa ja olen tyytyväinen, etten ole lukenut ihan yhtä paljon.

Tietohan yleensä ympätään lukeneisuuteen. Se voi olla - jos ei väärä, niin kuitenkin huono yhtälö.

oli sellainen "lentävä lause" (niinkuin jotkut kirjojen tittelit antoivat sinulle assosiaatioita ylempänä avaamassasi ketjussa), joka sai minut miettimään kuinka paljon tieto voisi avata marokkolaisten silmiä, jos he itse saisivat lukea ja muodostaa oman käsityksensä maansa historiasta ja viimeisistä 25 vuodesta, mikä oli oikein, mikä väärin.
        Marokon päättäjät ovat ehkä sitä mieltä että kansa voi elää tietämättömyydessä, riittää että iskostetaan propagandaa suupuheitten välityksellä ja kansa tekee niinkuin päättäjät määräävät, eikä niinkuin itse katsovat olevan oikein, jos tietäisivät enemmän.

• MdK-MdK kirjoitti:

oli sellainen "lentävä lause" (niinkuin jotkut kirjojen tittelit antoivat sinulle assosiaatioita ylempänä avaamassasi ketjussa), joka sai minut miettimään kuinka paljon tieto voisi avata marokkolaisten silmiä, jos he itse saisivat lukea ja muodostaa oman käsityksensä maansa historiasta ja viimeisistä 25 vuodesta, mikä oli oikein, mikä väärin.
        Marokon päättäjät ovat ehkä sitä mieltä että kansa voi elää tietämättömyydessä, riittää että iskostetaan propagandaa suupuheitten välityksellä ja kansa tekee niinkuin päättäjät määräävät, eikä niinkuin itse katsovat olevan oikein, jos tietäisivät enemmän.

Niin, ehkä tuo tuntemasi tohtorismies "tietää liikaa" tai hänen aivonsa on niin kyllästetty tietomäärällä ettei ehdi kaikkea sulattaa...

Jospa on terveellistä pitää aina pieni paussi "vakavamman" lukemisen välillä?
        Itse olen lukenut viime aikoina Emmy van Deurzen-Smithin elämää ja elämäntarkoitusta käsitteleviä keskusteluja. Etten alkaisi ajatella liian suuria asioita liian pienellä koneella niin pistän välillä ranttaliksi kirjoittelemalla vaikkapa Ellin poksiin puuta heinää. :-)

• MdK-MdK kirjoitti:

Tiedät tietenkin että Marokko on miehittänyt Marokon eteläpuolella olevan alueen, Länsisaharan, jo 25 vuoden ajan. Kissanhännänveto jatkuu yhä edelleen. Länsisahara on Afrikan ainoa alusmaa.
        Afrikan Unioni päätti tunnustaa Länsisaharan (Sahrawi Arab Democratic Republic) itsenäiseksi valtioks mutta on pyytänyt YK:ta välittämään näitten maitten välillä.
        Marokko puolestaan ei hyväksy kansanäänestystä ja yrittää kaikella tavalla vastustaa Länsisaharan itsenäistymisyrityksiä.
        Presidentti Thabo Mbeki on lähettänyt hyväksymispäätöksen Marokon kuningas Muhammed VI:lle, josta oli vaan seurauksena että Marokon diplomaatti kutsuttiin välittömästi kotiin.

Marokko haluaa pysytellä Afrikka Unionin ulkopuolella.
        Uutta eloa Länsisahara-kysymykseen on luonut EU-parlamentti. Nykyinen parlamentti vaikuttaa olevan epäystävällisemmin suhtautuva Marokkoon kuin mitä edellinen oli.
        Kissanhännänvaeto jatkuu...

Olen sivistymaton maalaispoika enka ole perehtynyt histosriaan riittavasti. Anteeksi!

Kirjoitin vain siita mita nain ymparillani. Pienet lapset edustavat meidan kaikkien tulevaisuutta - ehka poliitikotkin?

Olisintoki toivonut syvallisempaa suhtautumista asiaan!!!!!

• Ruuneperi kirjoitti:

Olen sivistymaton maalaispoika enka ole perehtynyt histosriaan riittavasti. Anteeksi!

Kirjoitin vain siita mita nain ymparillani. Pienet lapset edustavat meidan kaikkien tulevaisuutta - ehka poliitikotkin?

Olisintoki toivonut syvallisempaa suhtautumista asiaan!!!!!

on useimmiten vallanhaluisia ihmisiä, jotka keräävät itselleen valtaa ja maallista omaisuutta, mutta antavat kanssaihmistensä elää kurjuudessa ja puutteessa.

Saamme varmasti pyytää toinen toisiltamme anteeksi, ettemme jaksa perehtyä kaikkien kurjuuksien taustoihin!

Näissä "kurjissa maissa" eivät päättäjät ajattele, että heidän maansa ja kansansa eläisi ja kehittyisi vielä tulevaisuudessakin ja että lapsissa on tulevaisuus, he ajattelevat vaan itseänsä.
        Ahneella voi olla p-----nen loppu (kuten Sadam Husseinilla), mutta kansa kärsii vielä pitkään, ehkä eivät ehdi elinaikanaan nähdä minkäänlaista parannusta tapahtuvan maassaan.

Tietysti ajatuksesi on hyvä ja sydämestä lähtevä, mutta ulkopuolelta tuleva apu on paradoksi sen takia että samalla autetaan Marokkoa miehittäjänä toista pientä arabivaltiota kohtaan.

• MdK-MdK kirjoitti:

on useimmiten vallanhaluisia ihmisiä, jotka keräävät itselleen valtaa ja maallista omaisuutta, mutta antavat kanssaihmistensä elää kurjuudessa ja puutteessa.

Saamme varmasti pyytää toinen toisiltamme anteeksi, ettemme jaksa perehtyä kaikkien kurjuuksien taustoihin!

Näissä "kurjissa maissa" eivät päättäjät ajattele, että heidän maansa ja kansansa eläisi ja kehittyisi vielä tulevaisuudessakin ja että lapsissa on tulevaisuus, he ajattelevat vaan itseänsä.
        Ahneella voi olla p-----nen loppu (kuten Sadam Husseinilla), mutta kansa kärsii vielä pitkään, ehkä eivät ehdi elinaikanaan nähdä minkäänlaista parannusta tapahtuvan maassaan.

Tietysti ajatuksesi on hyvä ja sydämestä lähtevä, mutta ulkopuolelta tuleva apu on paradoksi sen takia että samalla autetaan Marokkoa miehittäjänä toista pientä arabivaltiota kohtaan.

Jos pienille lapsille annetaan perusopetus, heidan kauttaan syntyy parempi yhteiskunta, parempi tulevaisuus.

• Ruuneperi kirjoitti:

Jos pienille lapsille annetaan perusopetus, heidan kauttaan syntyy parempi yhteiskunta, parempi tulevaisuus.

Mutta siitä päättäjät Marokossa viis veisaavat!
        Heille on tärkeintä lisätä maa-aluetta, ei kansalaisten sivistyneisyyttä ja valistamista!
        Näin on valitettavasti!

• Maalaismies*

Perusopetus ja lukutaidottomuus lisääntyvät Euroopassa. Opettajat Suomessakin alkavat olla paniikissa. Kouluja lakkautetaan, luokkia suurennetaan, monikielisiä ja kehitysvammaisia pannaan samaan luokkaan - opeta siinä sitten perusasiat, ne, joihin myöhempi kehitys perustuu.

Kun opiskelin 50-vuotta sitten Pariisissa, Ranska kävi Algerian sotaa - voisimme paaluttaa elämämme vaiheet erilaisiin sotiin alkaen omasta talvisodastamme...

Ei hyvältä näytä. Kulttuurimme on luhistumassa.

• Helena04

Paljon olisi vastaavanlaista auttamista maailmalla. Ja kaikkinainen avunanto lapsille hyödyllistä. Noin kun sen konkreettisesti havaitsee, hyvä ajatus vahvistuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe